Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Enig at reving er gode greier. Han jeg hadde som instruktør da jeg tok noen kurs hos SXK, hadde seilt en hel del av verden. Med god planlegging hevdet han at han aldri hadde sett mer vind enn 15 m/s. Da er det jo greit. Så må man vurdere hvilken oppgave dette kutterseilet skal ha. Er det primært for medvindseiling og ikke stormseiling, så er det greit. Delvis innrullet kutterseil vil mange anse for et hårdvind/stormseil. Det kan man jo mene. Og det går sikkert bra. At seilet er selvslående er også sikkert bra. Det tåler alt av vind. En bekjent seilte over fra Karibien for mange år siden med en Fantasi 37. De hadde ikke autopilot, men dobbelt kompetent mannskap. Noen dager uti havet på vei hjem, kom det en ikke meldt vestlig kuling. Denne kulingen fulgte dem til de var en uke vest for Azorene. Ved vaktskifte glapp rattet. En sjø slo over fordekket og rullet ut forseilet der de bare hadde en liten flik ute. Tauverket holdt, men forstagsprofilen så ut som en korketrekker. Båten ble lagt ned i sjøen, som tok tak i mastetoppen og masten knakk i salingen. De rigget nødrigg og seilte til Azorene. Lappet masten og seilte til Son. Så da har vi et scenario: Vinden er ikke den store lasten. Sjøer som velter opp i seilet er den store lasten. Hulda har et lite kutterseil. Det er ikke på rull. Det egner seg ikke særlig for medvindseiling. Seilet kan kjøres både selvslående og via skjøting i dekket. Man er nødt til å kompromisse. Velger man det ene, velger man bort det andre.

 

Det hører med til historien ved Huldas valg at båten er ekstremt vektstiv. Resultantkraften på seil og rigg er tilsvarende stor. 

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle bestilt en så optimal langturs kutterfokk som mulig, dvs høyt skåret, forsterkt, tykk duk etc etc

En fokk som funker i alle slags vær.

Tror ikke du får mye bruk for selvslåern på langtur.

 

du har ju også den gamle fokken om du vill kjøre med selvslåern......

 

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 4 timer siden:

Jeg skulle bestilt en så optimal langturs kutterfokk som mulig, dvs høyt skåret, forsterkt, tykk duk etc etc

En fokk som funker i alle slags vær.

Tror ikke du får mye bruk for selvslåern på langtur.

 

du har ju også den gamle fokken om du vill kjøre med selvslåern......

 

 

 

 

 

profil eller haker/klips?

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

litt på siden dette, men men

 

så akkurat liten båt - mye vind - mye sjø på youtube, utenfor Haugesund

 

styrke 10 (40 knop) 6 meter sjø

 

 

her som ellers er det med å fange bølgehøyder vanskelig eller nær umulig

 

jeg kjenner til en kunstner som virkelig kan det,

dansk maler/tegner, Axel Lind, nå krepert,

brukte å holde til i galleriet på Grenen ved Skagen, han var instrumental i å få i gang galleriet

 

var en rekke ganger ute å pratet med ham,

hadde normalt med 3 rødvin, vi delte 2, jeg satte igjen 1

han livnærte seg på rødvin

 

han har gjort en rekke arbeider med navn type

nord atlanter februar

stillehav syd juli

indiske hav august-september

sydige atlanter mars-mai etc

 

han gjorde grundig forarbeid var enten med ut med trålere, leide seg plass

eller noen ganger leide egen fiskebåt

 

lå ute i havet og duppet opp og ned mens himmel farger bølgefasonger etc ble studert ut og inn

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 16 timer siden:

Jeg skulle bestilt en så optimal langturs kutterfokk som mulig, dvs høyt skåret, forsterkt, tykk duk etc etc

En fokk som funker i alle slags vær.

Tror ikke du får mye bruk for selvslåern på langtur.

 

du har ju også den gamle fokken om du vill kjøre med selvslåern......

 

 

 

 

Det er mot dette jeg heller også. Å ha et skuddsikkert system som gir redundans, og et seilsett som fungerer bra i alle vindstyrker. Selvskjøterskinna har jo bevist sin svakhet allerede i 10 ms (se bilde) og seilet blir ikke flatt nok til å brukes i mye vind er min erfaring. 

 

Vi kommer ikke til å oppsøke drittvær, men skal være forberedt på at det kan komme og da skal vi kunne takle det. 

 

 

25E8CA84-8036-43AA-94E8-CA0286E39864.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke seilt i Pategonia, som er det eneste stedet jeg tenker på som selvslåer kan være kjekt å ha. På en vanlig jordomseiling så justeres ikke seilene mange ganger per dag, lettere å bare endre kursen. Har seilt både i Atlanterhavet og Stillehavet, begge steder har vi hatt over 15 m/s. Med ruten din må du regne med over 20m/s. Kjenner flere på langtur, de som aldri seiler i mye vind har store begrensninger på hvor de kommer og hvor mye de må vente. Men hva gjør det vel å ligge værfast i paradis noen uker? Går fint det og, men må regne med ett eller to år ekstra og gå glipp av noen fine steder. 

 

Ene båten jeg seilte på havet hadde kutterseil. Det sto oppe uansett, eneste unntaket var (Gud forby) ren kryss. Stabiliserte båten på lens, genoaen var spridd, kutterseilet til le. I mye vind rullet vi inn genoaen og lot kutterseilet stå. Vi kunne reve dette seilet, men husker ikke om vi gjorde det. Seilte denne båten nesten 10 000 nm på ett år, hadde over 20 m/s 3 ganger. Med båten din hadde jeg klart valgt kutterseil. Seilsenteret kommer litt lenger bak i forhold til genoa, så lettere å seile med storseilet nede. 

 

På slør og lens er forresten selvslåer skinna feil skjøtepunkt. Du vil ha seilet skjøtet helt ute i rekka. På egen båt skiller det ett knop fart i mye vind mellom å skjøte fokka i rekka mot i skjøtepunktet vii bruker på kryss. Det er også mye mer komfortabelt, da en får mer krefter fremover. Og mindre sidelengs. Kan selvfølgelig velge å redusere seilarealet, så gevinsten blir bedre komfort ved samme fart ved å flytte skjøtepunktet ut.   

 

Du har ikke mer krefter i genoaskjøtet i 20 m/s enn i 10 m/s, Du har mindre seil oppe. Øker du kraften vil du bare krenge mer, og det ønsker du ikke. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Det er mot dette jeg heller også. Å ha et skuddsikkert system som gir redundans, og et seilsett som fungerer bra i alle vindstyrker. Selvskjøterskinna har jo bevist sin svakhet allerede i 10 ms (se bilde) og seilet blir ikke flatt nok til å brukes i mye vind er min erfaring. 

 

Vi kommer ikke til å oppsøke drittvær, men skal være forberedt på at det kan komme og da skal vi kunne takle det. 

 

 

25E8CA84-8036-43AA-94E8-CA0286E39864.jpeg

Hva var det som ga etter, selve vogna ser jo hel ut? 

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg har konkludert med at vi trenger nye seil før vi drar - dagens seil er fra da båten var ny, og det er helt klart å se at vår bruk i dag sliter mye på disse seilene. Store genoaen sliter jeg med å få trimmet skikkelig - blir liksom ikke klok på den - får jeg nedre del til å stå bra slipper den i øvre del og motsatt.  Selvskjøteren funker bedre - men blir ikke flat nok i mye vind. Storseilet får brukskader hvert år - enten spiler som knekker og lager små hull eller sømmer som må repareres. Dessuten har store genoaen så lavt underlik at vi har svært liten sikt til le når den er i bruk.

 

Seilmakere er interessante. Jeg har pratet aktivt med 3-4 seilmakere om seil. Får mange ulike svar - og jeg  undres egentlig om de vet hva de selger, alternativt om de faktisk har erfaring med jorda rundt seilas (det finnes jo de som sier de seiler jorda rundt om de seiler t/r Karibien). Kokte det hele ned to 2 seilmakere som jeg følte hadde peiling på båttypen, hva jeg tenker om langturseil og hva slags seiling vi skal på.

 

Den ene var ombord for en liten tid tilbake for oppmåling. Basert på hans innspill har jeg vurdert frem og tilbake om selvskjøter skal beholdes eller ikke. Denne seilmakeren er av den samvittighetsfulle typen som tenker helhet, og han fant ut at kutterstaget og hele rullesystemet må byttes ut om vi går bort fra selvskjøter, for dagens system er ikke dimensjonert til å tåle en større genoa som rulles (han er faktisk den eneste som har spurt hva slags rullesystem jeg har for å sikre at rigg og seil henger sammen mtp krefter). Da prater vi fort 60 tusen +ekstra for å bytte ut selvskjøteren (bytte forstag, rulle, ta bort unødvendig utstyr samt større og dyrere seil). Fordelene med å bytte er at jeg får mer fleksibelt seilsett på båten og to forseil som begge kan rulles til stormseil. Ulempen er at båten blir mindre håndterbar innaskjærs med lite mannskap. I og med at det fortsatt er en stund til vi drar er det et viktig poeng. Dessuten er egentlig eneste fordelen med å kutte selvskjøteren at vi får to rulleseil som kan rulles til stormseil. Vi vet vi jo at båten fungerer bra med det oppsettet vi har i dag :smiley:

 

Begge seilmakerne ble informert om at jeg pratet med en til. Den ene sa OK - no problem. Den andre svarte som følger:

"Vi tar paus i fortsatt samtal kring nya segel till din båt, 

till dess du väljer vem du skall samarbeta med.
I det ingår att jag drar tillbaka mitt erbjudande om att besöka båten"
 
Så nå står jeg igjen med en seilmaker - som har vært ombord - og de virker bra. De har sydd seil til mange langturbåter (både til verft og til enkelt båter) og er anbefalt av andre langturseilere. Det blir da rullestorseil med korte spiler i akterliket (jeg vil ikke ha fullspilet seil igjen). Selvskjøter fokk og en stor rullegenoa med høyt skåret underlik for god sikt fremover samt å unngå sjø i seilet. Denne genoaen skal dimensjoneres og sys slik at den kan rulles inn til stormfokk.
 
Omtrent som på denne Malöen er det jeg tenker i form
image.png.13a65423ddafd6e1cb868bbc75a415e6.png
Spørsmålet jeg nå har er valg av duk. Dukene er fra Dimension Polyant. Enten Dacron type Ap Low Aspect
 
eller DYS dyk
 
 Prisforskjellen er ca 80%på et komplett seilsett. Har kontakt med en annen båt som har seilt 30.000 nm med DYS seil - får høre hva de sier.  
 
 
Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med Proctor på Henån for noen år siden om å rigge til rulle på kutterstaget. Prisen ble snaue SEK 60000. Lot det være. Bare for å bekrefte ditt inntrykk av at endringer i opplegget koster mye. Og at kvalitet koster. Proctor's mantra:' Enten kjøper du kvaliteten jag recommenderar, annars vil jag inte selja'. Snodig fyr. Han leverte ny bom og rodkick, topp kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg snakket med Proctor på Henån for noen år siden om å rigge til rulle på kutterstaget. Prisen ble snaue SEK 60000. Lot det være.

 

Det var voldsamt, tror min rulle Profurl C420 (12-15m båt)med runde profiler og 10mm stag kostet 15-20´ .......men det var ca 10 år siden

og jeg gjorte hele riggjobbet selv fra mastbeslag, fallboks, og sta-lok på, den ene terminalen, den andre kom presset fra leverandør

 

Men det kan oxo være att jeg glemt, fortrengt priset......lett hent da det gjeller båt :smiley:

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

 

Det blir seil i DYS duk fra https://www.albatrossegel.se/

 

 

Det blir rene Rollsen.............:smiley:  Albatross e bra grejjer

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

On 9/28/2019 at 3:40 PM, Hulda said:

En bekjent seilte over fra Karibien for mange år siden med en Fantasi 37. De hadde ikke autopilot, men dobbelt kompetent mannskap. Noen dager uti havet på vei hjem, kom det en ikke meldt vestlig kuling. Denne kulingen fulgte dem til de var en uke vest for Azorene. Ved vaktskifte glapp rattet. En sjø slo over fordekket og rullet ut forseilet der de bare hadde en liten flik ute. Tauverket holdt, men forstagsprofilen så ut som en korketrekker. Båten ble lagt ned i sjøen, som tok tak i mastetoppen og masten knakk i salingen. De rigget nødrigg og seilte til Azorene. Lappet masten og seilte til Son. Så da har vi et scenario: Vinden er ikke den store lasten. Sjøer som velter opp i seilet er den store lasten.

Med fare for å avspore tråden litt. Fantasi 37 har alltid stått for meg som en virkelig solid langtursbåt. Jeg lurer litt på hvordan det hadde gått over med en solid autopilot. Jeg kikker litt på båter til solo langtur, og Fantasi 37 er en av båtene jeg vurderer. Hadde jeg vært alene er det ikke usannsynlig at situasjonen over ville vært under autopilot.

Redigert av Logaren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 21 timer siden:

 

 

 

Den ene var ombord for en liten tid tilbake for oppmåling. Basert på hans innspill har jeg vurdert frem og tilbake om selvskjøter skal beholdes eller ikke. Denne seilmakeren er av den samvittighetsfulle typen som tenker helhet, og han fant ut at kutterstaget og hele rullesystemet må byttes ut om vi går bort fra selvskjøter, for dagens system er ikke dimensjonert til å tåle en større genoa som rulles (han er faktisk den eneste som har spurt hva slags rullesystem jeg har for å sikre at rigg og seil henger sammen mtp krefter).

 

Jeg bestrider ikke fakta her, men ble litt nysjerrig da jeg ikke har hørt om problemstillingen før. Hvilket rullesystem har du I dag, og fikk du noen god forklaring på hvorfor seilmakeren konkluderte med at det ikke tålte en større genoa?

Link to post
Share on other sites

Logaren skrev for 5 timer siden:

Med fare for å avspore tråden litt. Fantasi 37 har alltid stått for meg som en virkelig solid langtursbåt. Jeg lurer litt på hvordan det hadde gått over med en solid autopilot. Jeg kikker litt på båter til solo langtur, og Fantasi 37 er en av båtene jeg vurderer. Hadde jeg vært alene er det ikke usannsynlig at situasjonen over ville vært under autopilot.

 

Hadde rulleprofilen holdt, ville rigghavaret sannsynligvis ikke skjedd. Fantasi 37 er en grei båt.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev On 5.10.2019 at 5.40:

Jeg bestrider ikke fakta her, men ble litt nysjerrig da jeg ikke har hørt om problemstillingen før. Hvilket rullesystem har du I dag, og fikk du noen god forklaring på hvorfor seilmakeren konkluderte med at det ikke tålte en større genoa?

200S. Ved større seil som kan reves kan rulleprofilen twistes så mye (korketrekker) at trommelen åpner seg. systemet tåler ikke torsjonskreftene. s300 hadde holdt (jeg har dette på genoaen)

 

det gamle seilsettet selges. Om noen er interesserte ?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...