Bjørn-V Svart 6.April.2011 Del på Facebook Svart 6.April.2011 Flott :) Skal visst stå innvendig i kalesjen hvis det er et nr på den da. Evt en slik "vaskelapp" med et MAL nr på :) Sitér dette innlegget Link to post
TjoBing Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Man kan fort ryke toppen på 3QM30 og tilsvarende modeller. Bør ikke over 2700 omdreininger over lengre tid. Trange "Sollux" motorrom bør ha vifte for å tilføre frisk luft til Yanmar - motoren. Bruk aldri syntetiske oljer på eldre Yanmar. Bruk kun rene mineraloljer (10W-30 eller 10W-40). At toppen sprekker skyldes for lite kjølig. På en sollux er motor rommet så lite at du bør slå på en "frisk"-lufts vifte når motoren er varm. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Fordelen med motorromet er at ting ikke fryser der om vinteren 2600rpm er der jeg ligger på marsj sånn ca. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 (redigert) Hva er egentlig max turtall på en 3qm30? Og hva er det høyeste turtallet som er behagelig og kjøre på?(anbefalt marsfart\turtall) Redigert 28.April.2011 av hansi_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) På min er max på 3200rpm og jeg kjører i marsj på 2600rpm. har rundt 7 knop på marsj og nesten 10 på max. Har for liten propell i forhold til gear ratioen så derfor 3300. Skal ligge på rundt 2800 normalt på maks. Redigert 29.April.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Maks skal være 2800 rpm på 3QM. Jeg kjører på rundt 2000 rpm til vanlig, Ellers veldig gode motorer utenom tomgangen som aldri virker på min Redigert 29.April.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Modem Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Heisan Jeg er eier av en sollux 825 87 modell, og har et par spørsmål til sollux 27 om den nye plattformen din. Hvor mye kostet den? Gikk monteringen greit? Den ekstra flapsen så heller ikke dum ut, hvor stor motor har du i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Hei Modem. Den kostet 9000.- så måtte jeg ha ny badestige. Montering gikk greit, men er jo mye dill dall. men det er jo bare gøy. Bare ankerrulle, syrefast anker, lukere, dusjblander m/slange var jo ca 4000.- Drar fort på seg. Jeg har en Yanmar 140 hk. marsjer nå ca 15,5 på 3100 rpm 19,5 på max. Båten ble veldig mye mer retningsstabil med flapsen. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Modem Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Det var jo ikke så veldig galt, har tenkt på det lenge. Kjøpte du ny badetrapp av sollux også? pris? Hvilken ankervinsj har du montert da? Er egentlig det jeg savner mest på båten, det er så håpløst med de dregg-lukene som er på siden av båten. Blir nok noe for båtbudjettet til neste år det her. I år så ble det ny kalesje, så det får nok holde for i år. Jeg har yanmar 77hk, skiftet til 4-blad propell i fjor, mest fordi jeg hadde litt høyt turtall, men fikk litt mindre vibrasjon/støy og en knop ekstra. Den gjør nesten 14 knop, hadde den i 15 på gps rett etter sjøsetting så jeg vet ikke om den flapsen har så mye for seg på min båt, men når en først skal sette på ny plattform så kunne det jo vært interessant, kjøpte du den også hos sollux? pris? Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Ja, alt kommer fra Rolf på Sollux, en hyggelig kar. 2500,- for flaps 5000,- for stigen. men er nok en pakkepris på gang, bare å høre med han.:-) Blir fort penger av det. Men men. sånn er det. Kjøpte ny mørk blå kalesje iår. så gikk ca 30000.- båtlapper. Men det er jo et normalt budskjett for en som røyker pr år, så har ikke dårlig samvittighet. hihi. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Una Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 (redigert) Har i vinter montert VHF og byttet ut det elektriske anlegget ombord. Det elektriske bestod av mye rart. Merkelige koblinger og mye tvinnet kabel med tape rundt. Ingenting var merket og alt mulig av farver var brukt om hverandre. Alt dette ble byttet untatt bryterpanel som var ok. Så alt i alt fornøyd med resultatet. Nå har jeg ett elektrisk anlegg som jeg kjenner og er trygg på. Voltmeter er satt inn og koblet via batterivelger så nå er det lett å følge med på start og forbruksbatteri. Redigert 4.Mai.2011 av Una (see edit history) Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
cheetah Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 vakkert det der Ble litt misunnelig, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Vakkert Una Bra arbeide Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Her er et bilde fra salgsannonsen på båten som jeg fant. Ser litt av tanken som jeg har tatt ut(rød aluminiumstank) og skal ha i en ny siden den ikke er så praktisk med fordypning og uttak til motoren fra den pluss at den er sikkert like gammel som båten. Denne skal i. http://www.maritim.no/motor-styring/drivstoffsystem/tank-fastmontert/dieseltank-55-liter Er noe mindre enn den gamle men går helt greit Bruker ikke så mye diesel den motoren. Redigert 27.Mai.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Hei. Da er jeg igang med båten igjen(klarer ikke å ligge unna vøttø..hehe..) Fikk endelig begynt på det nye dasjbordet mitt i dag. Har fått skjært til ny plate og felt inn kartplotter samt laget meg ett lite bilde over åssen jeg skal plasere instrumenter og slikt. Får bare håpe jeg får de nye instrumentene jeg har bestilt før helga så jeg kan få montert det snart..hehe.. ett lite før og etter bilde over åssen det ser ut foreløbig : Blei ikke så bra bilde av åssen jeg hadde tegnet opp plaseringen av instrumenter men skal komme med bilde® av åssen det blir når jeg er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Står på du Får du brukt båten noe i sommer da? hehe Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 ja har fått brukt den en litt...men har jobbet mye i det siste så har ikke blitt så mye i det siste,men om 2 uker er det ferie så da skal jeg bo i den i 4 uker...hehe... men må bytte propell først..har fått regnet ut størelsen nå å til sollux 24 ac med yanmar 3QM motor så skal det være 17x12 3 blads propell. så da røyk litt mer av ferie pengene når den kommer..hehe... men den begynner å bli bra nå da.. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Godt å høre Har du og kanzaki gir? Som på bildet mitt Har også tenkt å bytte propell til vinteren. Har en mistanke om at den jeg har er for liten pga høyt turtall. oppi 3300rpm på maks Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Har et Kanzaki gear,men er ikke helt likt ditt... ser ikke helt hva Gear ratio det står på ditt,men på mitt så står det 2.14. kan det være 3.00 det står på ditt? Blei forresten nesten ferdig med dasjbordet i dag,er bare å montere det og instrumentene igjen i mårra så er jeg ferdig. Syntes dette blei en del bedre enn den slitte og stygge orginal plata til yanmar. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Men vis du ringer til sollux så vet de åssen propell du skal ha,var fra de jeg fikk greie på åssen propell jeg skulle ha... Tlf nr til de er :37097501 Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 (redigert) Takk for den Er på 3.00 ja. Sliter virkelig med å få av påfyllingslokket til giret fikk et tips om å varme det opp. Får prøve det. Vakkert det istrumentpanelet Funker temperaturmåleren din? Jeg må bytte giveren på min. Redigert 28.Juni.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Takk for det... Blei ganske fornøyd med dette selv... Håper den funker nå.kjøpte meg holt nytt instrument med giver. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 I dag har jeg demontert motorkassen rundt motoren for å komme skikkelig til motoren når den skal ut av båten siden den er gåen Neste blir å demontere det meste og løsne motorfester slik at jeg kan bruke samme kranen til å ta ut motoren som brukes til å ta båten på land. Det var den sesongen Har litt tid til å finne ny motor til båten skal på sjøen til neste år igjen Denne skal ut Blir sikkert å lage en prosjekttråd om det når den tid kommer. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Kan se det positive i det da. Med ny motor og instrumentpanel med kabler blir det nesten som ha en ny båt Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 22.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2011 Hadde denne volvo penta motoren gått bra til båten min. Er ikke ny da men. 2003mod og gått 750timer. http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=29681425 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.