Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.

Bergen dørk

Recommended Posts

Det er verdt å merke seg at Lunde var ilikvid allerede sommeren 2010 men fortsatte sin offensive forretningsførsel helt frem til konkursbegjæringen i november 2011. Det forundrer meg at långivere har hatt så dårlig oversikt over hva de har lånt ut penger til.

det svarte du vel på selv her, er nok gjort mange 'finansakrobatiske' sprell her for å villede långivere, revisorer, skattemyndigheter osv...

Som selvfølgelig er ulovlig. Bankene har finansiert de forskjellige firmaene med sikkerhet i det enkelte firmaet. Lunde kjøpte opp en rekke insolvente firmaer og gjorde mange grep for å skaffe kreditt på svært uryddige måter.

Når det gjelder de svindlede båtkjøperne så er det jo dokumentert at selger har bevitnet pantsettelse av båter han har solgt som heftelsesfrie. Selv om dette har skjedd etter sterkt press fra Lunde selv så har han gjort seg skyldig i svindel.

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 5 måneder senere...

Here we go again.... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10142862

Blir han dømt for dette så blir han vel bura inne en stund. Da blir det også spennende å se om verdier han skal ha overført til familien blir fortsatt blir i familien eller om de klarer å hente ut disse. På sett og vis kan det vel hende at familiemedlemmer som har mottatt overføringer fra Lundes selskaper har begått heleri?

Også får vi se om noen av disse ekstremt uheldige båtkjøperne kan vinne frem med noe? Jeg for min del tviler, men man kan jo håpe....

Trist at ikke noen greier å tørke av krabaten det sleske gliset.. Det er synd at denne kriminelle svindleren har ødelagt så mye for mange godtroende båtkjøpere :nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tror jeg personlig hadde vært ganske ydmyk i en rettsal, og sansynligvis droppet å ta på meg Aston Martin jakken....om det var meg som var tiltalt. Her vil det nok kansje komme frem en del forskjellig.. og det er helt sikkert flere "hjelpere" inn i bildet her. Som nevnt her så er det ganske merkelig at en bank bare kan øse ut med kredit.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Men han burde vært fradømt retten til å drive næringsvirksomhet på livstid.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja 5 år konkurskarantene er ikke mye i denne sammenheng, ref aftenbladet under

• Lunde er også dømt til fem års konkurskarantene.
  • Han må også betale TFSM Solberg Eiendom AS 715.000 kroner og selskapert Alfred Solberg AS 1,9 millioner kroner.
  • Lunde er dømt for grov økonomisk utroskap, for å ha tappet Vendere Eiendom AS for 77 millioner kroner.
  • Han er også dømt for å ha tappet et selskap for 28,5 millioner kroner. Dette selskapet var han også medeier i.
  • I tillegg er Lunde dømt for underslag av 1,1 million kroner fra TFSM Solberg AS, og underslag fra Alfred Solberg AS på 2,9 millioner kroner.
  • Lunde er også dømt for kreditorsvik etter at han i juli 2010 pantsatte aksjer som selskapet Måsen Eiendom AS eide i Vendere Eiendom, et selskap Lunde eide sammen med Orkla Eiendom og Finansgruppen Eiendom.
  • Lunde er frifunnet for tiltalepunktet om at han skal ha forsynt seg av 25 millioner kroner fra selskapet Måsen Eiendom. Han er også frifunnet for tiltalepunktet om tapping av kontoren til Det Stavangerske Kaffeselskap.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Dommen vil bli anket og jeg vil ikke si noe ut over det, sier hans forsvarer Bjørn Kvernberg til RA. http://www.rogalandsavis.no/nyheter/fra_retten/article6993880.ece

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

om det er bevist at han har underslått de summene som det står i den artikkelen, kan han umulig få noe særlig mindre straff vel!? han er jo en stor xxxxxxxxx tvers igjennom. Jeg er selv firmamedeier, men kunne aldrig forestilt meg å begyndt å underslå penger.. og at det ikke ville bli oppdaget er jo helt utenkelig hehe. Johannes Lunde er en xxxxx xxxxx som har lite å gjøre i norsk næringsliv etter min mening!

Kommentar fra moderator: Redigert noen personkarakteristikker.
Saken er anket og jeg henstiller alle om å avvente utfallet av anken.
Som moderator må jeg være nøytral i denne saken, har heller ingen kjennskap til den utover det som har fremkommet i media og her på forumet.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har en god venn som kjøpte en ny V-48 av Lunde, og den ble tatt fra ham av banken. Vet ikke helt status i saken pr. idag men han sitter fortsatt uten båt og penger. (ca 5 mill)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...