Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Hva mener du med at saken er grei? Nordea har frafallt pantet fordi de har fulgt et juridisk råd om det. Bobestyrer hevder fortsatt at båten inngår i boet, noe som skyldes enten slurv eller juks fra Lundes side. Nøland kan formodentlig vise til en kjøpskontrakt, men fordi han ikke forvisset seg om båtens registrering i Skipsregisteret kan han stå igjen som en av mange kreditorer, hva han får ut av det er høyst usikkert.

 

 

Boet stå ansvarlig for innkreving av utestående middler, men er og part i krav mot boet.

-Boet må kreve båten innlevert som resulterer i motkrav av båteier med kontrakt og "arrest" i båt.

Eierskapet er jo bevist med bruk av båten i flere år uten noe motkrav fra Lunde.

 

Boet må isåfall gå i rettsak mot båteier og bruke mye tid og penger i saksomkostninger på en sak som er vanskelig å vinne.

 

Kan refferere til en sak der en saksøker vant første runde, og taperen skulle overføre pengene til sin advokat sin konto og anke saken.

Han anket men pengene kom til saksøkers konto.

Han gikk konk før ny sak kom opp.

Boet prøvde ikke saken på nytt og gikk heller ikke etter pengene som var feilaktigt overført..

Link to post
Share on other sites

DieselDahl : Nordea har frafallt pantet fordi de har fulgt et juridisk råd om det.
Kan jo være at de innser å havne i et dårlig lys om de ikke gjorde det.

Nøland kjøpte båten i 2008 og har vel siden da betalt renter og avdrag til nettopp nordea. I 2010 tar nordea pant i båten som da er registrert hos Lunde.

Selv om nordea taper på Lundekonkursen ville de fått dobbel betaling for båten, og det av Nøland alene. :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kom over denne støttegruppen for de uheldige båteierne (hang plakat på den lokale båtbutikken da jeg var innom i går)

 

Der står det litt mer, og dette har tydeligvis ikke vært så enkelt for båtkjøpers ståsted... :lipseal:

All mulig sympati til båteierne her, men såvidt jeg har skjønt stemmer ikke det som står på denne siden om at kjøperne ikke har hatt mulighet til å sjekke Skipsregistret.

Link to post
Share on other sites

Til info så ble vel båten registrert i skipsregisteret på Lunde's ordre etter at kontrakten var signert. Uansett, sjekker du om en bil du kjøper flett ny, blir levert med heftelser? Ville ikke falt meg inn iallefall. Kan ikke forstå de "bedrevitereme" som tar Lunde/Nordea i forsvar i denne saken.

Redigert av Høvding (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sjekker du om en bil du kjøper flett ny, blir levert med heftelser? Ville ikke falt meg inn iallefall. Kan ikke forstå de "bedrevitereme" som tar Lunde/Nordea i forsvar i denne saken.

 

:clap::clap::clap: kunne ikke vært mer enig

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så hva sier våre lover om dette:

 

Kjenningssignal og IMO identifikasjonsnummer skal varig merkes.

 

For fartøy under 15 meter skal kjenningsbokstavene i tillegg merkes utvendig på skroget, slik Sjøfartsdirektoratet spesifiserer ved tildeling.

 

Merking av kjenningssignal og IMO identifikasjonsnummer:

a) Merkingen skal foretas ved innhugging, påsveising eller kjøring i en dekksbjelke, lukekarm, skott eller annet passende sted om bord. Merkingen skal ikke anbringes på en plate som kan fjernes. Innhuggingene skal til enhver tid være malt med en kontrastfarge.

 

Noen som har sett noe til dette?

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Til info så ble vel båten registrert i skipsregisteret på Lunde's ordre etter at kontrakten var signert. Uansett, sjekker du om en bil du kjøper flett ny, blir levert med heftelser? Ville ikke falt meg inn iallefall. Kan ikke forstå de "bedrevitereme" som tar Lunde/Nordea i forsvar i denne saken.

da er det ny runde med gamle argumenter ser jeg.

 

ved kjøp av bil får man et såkalt vognkort som bekrefter registeroppføring, uten unntak, siden registrering er obligatorisk. å sjekke evt. heftelser blir da meget enkelt, men hvis man skal være på den sikre siden må man vel egentlig holde igjen noe av kjøpesummen til etter at registrering er gjennomført og heftelsesfrihet bekreftet. hvor mange som gjør dette har jeg ingen formening om, men et oppslag i kjøretøyregistret er meget enkelt, kan til og med gjøres via sms. hvor mange osm velger å stole på bilselgerens ærlige ansikt aner jeg ingenting om. i de fleste tilfeller går det bra.

 

når det gjelder båt er forskjellen at det ikke er noen registreringsplikt, men man har likevel samme muligheter til å holde igjen penger og sjekke registret. når Lunde har registrert båtene etter kontraktsinngåelse ville man vel ganske enkelt kunne hevde at kontraktene var ugyldige før oppgjøret, og rett og slett ikke betale?

 

i begge tilfeller er det snakk om å gjøre en minimal anstrengelse for å sikre seg mot noe som har store konsekvenser, men som det er veldig lav sannsynlighet vil inntreffe.

 

jeg syns det er overraskende at ingen av disse båtene har hatt vanlig hin-merking lett synlig på skroget. er ikke det vanlig på alle nyere båter?

 

også helt enig i at det er vanskelig å forstå hvordan Lundes handlinger kan forsvares. hvilke argumenter har vært brukt?

Link to post
Share on other sites

da er det ny runde med gamle argumenter ser jeg.[...]

Egentlig er det her veldig enkelt: Båtkjøperene ble lurt/svindlet av Lunde (og/eller hans firma(er)) og siden Lunde og hans imperium er konkurs er det ikke noe særlig å hente der. At man kan ende med å tape(mye) penger på å bli svindlet er neppe oppsiktsvekkende nytt...

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt dette nå når vi vet hva som har skjedd...... Ikke noe problem å se det i etterkant at man skulle sjekket om båten var pansatt. Egentlig er det vel heller ikke så rart at Norsk båtsenter hadde båtene pansatt så lenge de var endel av varelageret deres. Svindelen er jo at ikke selger sørget for at pantet ble slettet ved salg.

 

Men dersom båten er registrert i Skipsregisteret og pansatt etter at kjøper og selger har skrevet salgskontrakt, så kan pantet umulig være gyldig.

Link to post
Share on other sites

Men dersom båten er registrert i Skipsregisteret og pansatt etter at kjøper og selger har skrevet salgskontrakt, så kan pantet umulig være gyldig.

Det virker noe merkelig om så er mulig... Det betyr jo i praksis at enhver som selger en båt som er registret i NOR, kan pantsette båten etter at den er solgt til nye eier..

 

Det som er viktig her er jo og omregistrer båten så rakst som mulig, og da samme dag som båten overtas..

 

Men igjen så må en da vite at båten er registret i NOR.. Det skal fremkomme ved kjennetegnet er "hugget" inn i skroget.... men det kan være hvor som helst på skroget, og ikke alltid like lett og oppdage... og kan nok skjules om en er kjeltring..

 

Når det gjelder å sjekke pant, så kan dette gjøres via nett, men da kun med båtens navn eller kjennetegn om jeg husker rett... og ikke via HIN... men der er jeg ikke sikker..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, en kan søke på Hin, Cin, Call Sign, Navn etc.

Poenget her er at båtene har vært registrert i Skipsregisteret på Johs. Lunde allerede fra innførsel.

Man kan pantsette på båten når som helst så lenge man står som eier.

Bankene og konkursboet har nok sitt på det tørre...

 

At de nå saksøker selger/daglig leder personlig på kjøpstidspunktet for uaktsomhet og svindel er det eneste riktige.

At selger/daglig leder ikke har skjøtet over eierskap til ny eier ved salg er reinspikka svindel.

 

 

Link to post
Share on other sites

de ble ikke regga før etter kontraktsinngåelse står det over her ... uten at det nødvendigvis gjør noen forskjell.

 

håper de får noe ut av søksmålene, hos Lunde privat er det neppe noe å hente, alt av verdi er vel ført over på andre familiemedlemmer. ny virksomhet er starta opp i sønnens navn. det betyr vel ikke annet enn at fanskapet får fortsette i generasjoner.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...