Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg tror heller ikke at båtene ble registrert og pansatt etter at de ble solgt. Kan liksom ikke forstå at det skal gå an.

 

Egentlig er det vel ikke så merkelig at kapitalvarer som er en del av varelageret blir pansatt, men det er likevel helt vilt at de ikke automatisk og rutinemessig slettet pantet ved salg.

Link to post
Share on other sites

Nei, og ingen skal få meg til å tro at selger/daglig leder ikke visste dette på salgstidspunktet.

Etter min mening ren svindel.

Å saksøke aktuell selger/daglig leder personlig er det eneste man kan gjøre her.

Og dette er jo på gang nå.

Tar jeg ikke feil er det samme personer som nå driver "Nye" Norsk Båtsenter. :lipseal:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror heller ikke at båtene ble registrert og pansatt etter at de ble solgt. Kan liksom ikke forstå at det skal gå an.

Det er jo kun en udokumentert påstand fra et annet medlem her.

 

Men, det er vel ikke annerledes enn at en uærlig selger/forhandler bare får registrert den i sitt navn etter at han har fått oppgjør, Skipsregistret har ingen forutsetninger for å kontrollere om båten har skiftet eier eller ikke. Hvis båten har vært registrert fra før av kan selger bare la vær å nevne registrering for kjøper, og heller ikke omregistrere. I begge tilfeller har han da mulighet til å ta pant i båten etter at ny eier har overtatt.

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke feil er det samme personer som nå driver "Nye" Norsk Båtsenter. :lipseal:

Dette tror jeg du har helt rett i, møtte de på båtmessa i år, sammen med en rørlegger kamerat som har masse penger. Han gikk i arbeidstøy og vi ble derfor IKKE tatt godt imot, veldig upofesjonelt.

 

Jeg ville nok dratt til noen andre for kjøp, og ikke følt neg helt trygg på kjøp fra de.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det å ikke bli tatt alvorlig pga manglende "dress-code" er vel noe flere av oss har opplevd, uten at det er noen særlig god unnskyldning. For oss er nettopp en slik opplevelse grunnen til at vi har vår utmerkede Viknes heller enn en Viksund, men det er en gammel historie. Har hatt samme opplevelse fra Marex på båtutstilling i Barcelona.

Her tror jeg båtbransjen generelt har noe å lære.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Kan jo nevne at jeg kom rett fra jobb til messa, vi byttet lokaler så gikk også i arbeidstøy. Ble mye bedre motatt av hallberg-rassy og nord west/najad enn hos bavaria og benetau, som er mye billigere.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Det er ingen grenser for hvor urettferdig ting kan oppleves. Som om det ikke var nok at bostyret tar tilbake båten så skal de jaggu sikre seg enda mer penger på vegne av Nordea.....

 

Den uheldige båtkunden nektet å gi fra seg båten da bostyret etter Lunde-konkursen gjorde krav på båten i fjor vår. I stedet har han fortsatt å bruke båten som om den var hans. Bostyret ville derfor ha 350 000 kroner i vederlag som leie av båten i halvannet år fra 58-åringen.

 

Denne saken er den mest tragiske jeg har lest om og det er i hvert fall ingen tvil om at hva som er moralsk rettferdig ikke blir tillagt særlig stor vekt når det kommer til papir, blekk og penger..... FY SKAM NORDEA ! Her kunne det blitt utvist skjønn i stedet for ran !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tragisk, hele greier. Men kjeltringen er nok Norsk Båtsenter sin ledelse - ikke Nordea. Eneste håp å få noe tilbake for den stakkers båtkjøper er jo å saksøke styre og ledelsen, evt. selger i Norsk Båtsenter. Dette burde han egentlig gjort med en gang.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at kjeltringen er tidligere Norsk Båtsenter, men der er det nok ikke mer å hente, heller ikke hos tidligere daglig leder.

Det er ingen tvil om jussen her, men jeg mener det for en så stor finansinstitusjon som Nordea, burde vært mulig å være litt smidige her.

Det er jo helt opplagt at båtkjøperen er ranet på høylys dag.

 

Edit,

Boet krever. Det har du helt rett i, men den største fordringshaveren er vel Nordea.

De kunne jo snudd flisa litt og skaffet seg selv enorm publisitet ved å ettergi dette kravet. Mulig det må komme litt senere om det skulle komme.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De kunne jo snudd flisa litt og skaffet seg selv enorm publisitet ved å ettergi dette kravet.

 

Har jeg ingen tro på. Hadde heller medført at en rekke andre mennesker hadde blitt forbanna for et eller annet uoppgjort med banken og skreket om forskjellsbehandling.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes dog denne saken er meget spesiell, men godt mulig du har rett i det Mouche.

 

Jeg reagerer nok sterkt rett og slett fordi dette antagelig velter økonomien til en hel familie. En "liten" glipp som mange ville gjort og antagelig vil gjøre etter dem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er vel nesten å forvente at Nordea følger lover og regler på en forutsigbar måte og behandler alle likt? Folk sliter jo med både regninger og fradrag, kan ikke Nordea likegodt ettergi slike krav også? Er da værre å miste huset enn båten? Nei, tror nok Mouche har rett her. Men nå ser det jo faktisk ut som det er de riktige folka som må punge ut etterhvert, og bra er det.

Link to post
Share on other sites

Folk sliter med regninger og avdrag de med viten og vilje har pålagt seg......

Ellers er jeg litt skeptisk til om de skyldige vil bidra med så mye. Det er vel snakk om mer enn EN båt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner da med disse båtene er kjøpt med vitende og vilje også? Og uten den minste vilje til å sette seg inn i det aller nødvendigste. Jeg ser vel kanskje ikke akkurat disse blant de som mest trenger en økonomisk håndsrekning.

 

Hovedpoenget var uansett at det blir noe merkelig om Nordea skulle begynne med spesialbehandling i enkeltsaker. Er det slik du som kunde ønsker at banken skal forvalte pengene dine?

Link to post
Share on other sites

Du handler båt for flere millioner og sitter igjen med null. Sorry at jeg føler med folk som har blitt utsatt for slik svindel der banken har kjent til situasjonen men latt de drive videre...

Det er jo en grunn til at det er tatt pant i båtene.

 

Nå kjenner ikke jeg saken til punkt og prikke da dette innebar mange firma, men jeg synes jeg ser konturene av en bank som ikke turte å sette på bremsene grunne sine egne investeringer og nå sitter kunder av forretningen igjen med "svarteper". Helt sammenlignbar med så veldig mye er ikke denne saken. Det nærmeste man kommer er leverandører til forretninger som går konkurs, men vi snakker ikke om privatøkonomier da.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis banken har kjent til at Lunde har solgt pantsatte båter er det der de evt. har gjort feil. Men det blir vel ikke riktig å rette opp en feil med en annen?

 

Jeg beklager forøvrig på det sterkeste at jeg mener noe som helst,jeg også, bare så det er sagt :o)

Link to post
Share on other sites

Jeg reagerer nok sterkt rett og slett fordi dette antagelig velter økonomien til en hel familie. En "liten" glipp som mange ville gjort og antagelig vil gjøre etter dem.

 

Reagerer sterkt på dette selv og, men kom med en nøktern mening. Det har vært mange diskusjoner om tvungen registrering av båter, eller ikke, og selv har jeg gang på gang hevdet mitt synspunkt at jeg er for dette og da på en slik måte at det finnes et eierdokument hvor alle heftelser vil måtte bli påført for å gjelde, En slik ordning hadde hindret disse sakene. Dette var en ordning jeg selv opplevde allerede på 80-tallet i USA og hvor vi belånte en skjærgårdsjeep med pant i båten og eierdokumentet pent deponert i banken. Hadde ikke vært mulig å selge båten uten å få ordnet med pantet der nei!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...