Jump to content

Johs Lunde Marine Group konkurs! Siste: Lundegruppen er konk.


Bergen dørk

Recommended Posts

Klart at denne saken burde resultere i obligatorisk registrering i ETT båtregister. Kanskje burde det også resultere i noen år bak murene for Lunde selv og kanskje også eventuelle medarbeidere.

Link to post
Share on other sites

@finnmarken og @Mouche: Alle heftelser på båter fins allerede i ett register. All sympati med de som har tapt penger her, og mur gjerne Lunde og medskyldige inn i en fuktig kjeller, men heller ikke det hjelper et døyt når man ikke sjekker registrerte heftelser ved kjøp. I dag har vi obligatorisk registrering av biler, og den naive bilkjøper har likevel allverdens anledning til å skyte seg selv i foten. Hva vil det hjelpe om også alle båter *uten* heftelser registreres i skipsregistret? De aktuelle båtene, de *med* heftelser, er jo allerede registrert der. Det er ikke her problemet ligger, dessverre...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

men heller ikke det hjelper et døyt når man ikke sjekker registrerte heftelser ved kjøp.

 

Det var en grådig stor skjærgårdsjeep hvor styrekonsollen var skrudd løs og nummeret i skipsregisteret var skrevet på innsiden av konsollen. Kan du forklare meg hvordan man går frem da ?

Båten kan for alt du vet være pantsatt i et hvilket som firma.... hvordan søker man ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var en grådig stor skjærgårdsjeep hvor styrekonsollen var skrudd løs og nummeret i skipsregisteret var skrevet på innsiden av konsollen. Kan du forklare meg hvordan man går frem da ?

Båten kan for alt du vet være pantsatt i et hvilket som firma.... hvordan søker man ?

Her var det mye rart som jeg heldigvis ikke trenger svare på. Men jeg kan jo gjøre det likevel :o)

 

Vi kan kanskje forholde oss til at denne båten da allerede var frivillig registrert i Skipsregistret? Akkurat som den ville vært om registreringen var obligatorisk. Hvis en båt er feilmerket spiller det liten rolle om registreringen er valgfri eller obligatorisk. Ikkesant?

 

Og det er riktig at ikke bare privatpersoner kan registrere pant, det vet jo de uheldige kjøperne denne tråden handler om meget godt. Hvorfor jeg skal vite om det var et firma eller en privatperson som hadde pant i denne båten, hvis det var noen pant i den i det heletatt, er jeg litt usikker på. Fremgangsmåten for å slå opp i registret er forøvrig den samme om det gjelder en båt uten pant, med pant fra firma, eller privatperson.

Link to post
Share on other sites

Ja, man søker på produksjons-nummeret ja. Joda, jeg tenkte ikke så langt.

Ellers er det vel liten tvil om at de ikke ønsket at noen skulle finne registreringsnummeret siden det var "gjemt".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OK, om registrering ble obligatorisk så ville det fjerne tvilen om båten er registrert eller ikke. Ved kjøp hvor det er umulig å finne noen form for kjennemerke vil selger bli svar skyldig, og antallet slike båter i markedet vil antagelig bli lavere. Det ville være fint for de som skal kjøpe båt.

 

Sånn det er nå må man praktisere en meget enkel regel for å være på trygg grunn; Ikke kjøp båten hvis den mangler alle former for kjennemerker som er søkbare i Skipsregistret. Dette er veldig rett fram bare man er oppmerksom på det. Og det bør ikke være en vanskelig konklusjon å trekke dersom man har noen som helst erfaring fra tidligere med bolig eller bilkjøp, hvor det kan være heftelser inne i bildet.

 

Men noen er naive, slappe og/eller uerfarne, og det vet andre å dra nytte av, og sånn vil det være dersom registrering blir obligatorisk også.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her sitter det båteiere som har betalt og fått båtene med ferdig skattede penger, så kommer "noen" å henter båtene og forlanger at de betales en gang til eller så mister du båten. Det blir så feil i mitt hode , at jeg tror ikke det kommer til å skje i realiteten før jeg ser det.

Skulle forundre meg om noen blir fratatt sine alt betalte og ervervede båter. Hvis det blir slik (noe jeg ikke tror )

Står på det jeg sa før i tråden jeg..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Revisjonsselskapet er for øvrig dypt uenig i kritikken fra den foreløpige rapporten og bestrider alt ansvar.
:crazy::headbang:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...