Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Hei hei.. Godt Folk.

 

Jeg ble da en lyklig eiger av en Draco 1700TL sommeren 2010, Har ikke hatt båt på mange menge år, så syns det var på tide med en ny, denne gangen falt valge da på Dracoen

sist eg hadde "båt" Jolle var en 10" med 9,9HK. så dette er da først båten jeg har med innenborsmotor og masse instrumenter og knapper :)

 

Båten var i en så som så stand og det er en del små plukk på den, Kalesjen var sydd ny i 97 og led av mangel på vedlikehold så den var raknet i sømmer og fungerte som et kaffefilter, så den ble bestilt ny umiddelbart etter kjøpet. motoren går greit men måtte bytte en del elktrisk som, rotor, stift, fordeler og tenkabler.

ifølge forge eiger så var det gjort en del tiltak på motoren, ny reg reim, vannpumpe +++.

 

alle seter lider av gåene sømmer og fukt skader siden kalesjen lak som et kaffefilter.

 

Lit info om Båten:

Fabrikat: Draco

Modell: 1700TL

Motor: VP AQ145A (136HK) tror jeg, det var det som var sakt.

Års modell: 1983

 

Noen Bilder av Båten da jeg Kjøpte den.

cimg5850.jpg

cimg5853.jpg

cimg5857.jpg

cimg5858.jpg

cimg5854.jpg

Her ligger den i havna med den gamle kalsejen på... got teipa med duck tape langs viduet :)

 

 

vi hadde båten på sjøen frem til Oktober og hadde mangen fine turer med den. Når båten var komt på land og fått kjørt den heim og satt den i vinterlagrings telte/plasthallen, så var det og begynne å demonter får å pusse den opp og foyme den lit.

Det som skal gjørest i vinter er som følger:

 

* Trekke opp alle seter og side deksler.

* lage nytt dersbord og trekke opp dette.

* lage ny instrumetholder som skal så fremfor ratte.

* Nye instrumenter.

* Nytt anlegg så man får lit musikk når man er på tur.

* Nye motorroms plater og isolering av motorrom/ støy demping.

* Legge opp lit ny belysing i båten.

* Plokke av div deler på motor og få sandblåst og lakert opp (så det ser bedere ut der)

* Nye bateri kasse m/ nye bateri et start og et til forbruk, sette inn ladeskiller.

* Få ryddet opp i legnigs kaos og spaggeti klynger.

* og så få byttet belger på agregat og olje på agregat og motor.

* Tettet lekasjer på ferskvannskjølingen.

* lage til ny dørk.

 

Så blir det vanlig vår puss, med rengjøring, polering og nytt bunnstoff.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Har kommet igang med en delting, seter er levert til trekking, båten blir da Marine blå og hvit.

Ny kalesje er komt i hus, nye instrumenter er kjøpt inn (Faria instrumenter)

Instrument hus er på begynt.

 

demontert båten innvendig og begynt å pusse ned sete rammer, instalert ny belysing i sendene på båten.

trekt opp lit nye kabler og klar gjort en del ting som skal inn i båten.

har komt et stykke på veim, men ikke alt er tatt bilder av, har noen mobil bilder jeg kan legge til her.

 

Båten i telte og såvit begynt demontering.

img_0555.jpg

img_0561.jpg

 

Nye belysingen i sidene på båten.

img_0575.jpg

 

Begunnelsen av det som skal bli nye instrument huset.

img_0574.jpg

Så var det grøvstøpt og sparklet litt.

img_0603.jpg

 

 

Oppdateringer vil følge så fort det er noe mere og komme med.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei Bredo, er ikke sikker på hva du mente nå, men vinklingen på instrumentene i den buen de står i er helt glimrende i forhold til der jeg sitter og styrer. har da full oversikt over alle instrumentene, ser veldig godt alle sammem. hvist det var det du tenkte på. blir lit bedre og se når det blir montert.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Flott båt du har da :wink: Holder på å pusse opp min 1700TL jeg også! Hyggelig å treffe flere her som gjør det samme, stå på og legg ut bilder!

 

Har forresten et lite prosjekt pågang med belysning i de siderommene jeg også, men det blir en litt annen løsning enn din:) Det ble bra hos deg da! :thumbsup:

 

Blir også spennende å se hvordan det instrumentpanelet blir når det er ferdig=)

 

Følger spent med videre!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Er det noen på forumet her som kjenner til VP AQ145A og VP 280 agregat?

lurte på om dette er samme motor som VP B22 eller B23. og fins det noen enkle tiltak man kan gjøre får å øke efekten littegranne på de?

etter det som sto i salgs anonsen så er det en motor med 136HK men etter omregistering i småbåt registere så fikk jeg et slik plast kort med info om båten

sikkert en registerings bevis ting, like stort som et bankkort. der står det motor oppgit med 145HK vet ikke helt hva som er rett.

 

når det gjelder 280 drevet så er jeg på utkikk etter deler trenger der en ny motor til tilten på den, og så har jeg lurt på å få tak i et DP understell til den.

usikker på om det går og om det bare er bolton eller om det må mye tilpassing til får og få dette til.

 

 

Håper noen her har lit info til meg og kan komme med inspill.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

AQ145 skal ha 138hk, så da tar de sikkert begge feil??? Den er bygget på Volvo's B21 motor.

 

Det finnes en hel masse du kan gjøre med den motoren for å få mer effekt. Man kan for eksempel sette på en 16V topp og få rundt 160hk!

 

Motor til tilten finner du billigst på e-bay eller hos drevdeler.se.

 

Duoprop underdelen passer rett på dersom den er fra AQ serien, altså fra AQ280 ---> DP-C

 

Det må skimses når dette settes sammen, og det er viktig at dette gjøres riktig.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Da jeg kjøpte min fjord 24 weekender med 2 stk aq140 motorer og b1 proppeller duopropp fant jeg snart ut at dette var bare tull. :cryin:

Motorene klarte ikke å drive båten skikkelig, Fikk bare 3500 rpm og ca 18 knop :nonod: Bytta undervanshusan til sp og 17x15 proppeller og fikk 24 knop på mars med 4400 rpm,kunne vært skøy å prøve med et nummer mindre proppeller.

Spørsmålet blir vell om 145 motoren klarer å drive en dp på en fornuftig måte ??

( har fremdeles 2 sett b1 poppeler til salg )

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene.

men nå vet eg ikkje helt en sier B21 og en sier B23, dette må det gåan og finne ut. får søke lit å se når B23 kom i salg da, motoren min er fra 1983.

 

grunnen til at jeg vurderer DP på 280 agregate mitt er at mange sier det gir en mye bedere skyvekraft og at jeg men slik liten lett båt vil kunne tjene 1-3 knop på det, og da gjøre noen ingrep på motor og få lit mere futt i den så kansje dette blir en fin kombinasjon.

 

160 HK hørest jo ikke så dumt ut :) spørs bare kor lett det e å skaffe en slik topp og det som skal til får og få dette på plass, men ble lit interesert i det.... altid lit gøy men power :)

 

Noen som vet ka jeg kan søke på får og finne noe slikt? eller er det bare å søke på VP B21/B23 16V og se ka man finner.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Takker for svarene.

men nå vet eg ikkje helt en sier B21 og en sier B23, dette må det gåan og finne ut. får søke lit å se når B23 kom i salg da, motoren min er fra 1983.

 

Det spiller i grunn liten rolle!

 

Draco aq140 har nok rett i at det er en B23, ettersom AQ145 har ett slagvolum på 2,31L.

 

Men, B23 så produksjonstart i 1981, mens AQ145 kom på markedet i 1979, slik at de første blokkene var sannsynligvis B21 blokker som var boret større. Boringen er også eneste forskjellen på disse, resten av motoren er lik.

 

De senere modellene som het AQ145B kom i 1985, samme året som B230 ble satt i produksjon, og er basert på de, uten at det er de store forskjellene, alt som henger på motorene går stort sett om hverandre!

 

 

 

 

grunnen til at jeg vurderer DP på 280 agregate mitt er at mange sier det gir en mye bedere skyvekraft og at jeg men slik liten lett båt vil kunne tjene 1-3 knop på det, og da gjøre noen ingrep på motor og få lit mere futt i den så kansje dette blir en fin kombinasjon.

 

160 HK hørest jo ikke så dumt ut :) spørs bare kor lett det e å skaffe en slik topp og det som skal til får og få dette på plass, men ble lit interesert i det.... altid lit gøy men power :)

 

Duoprop er i grunn lite egnet på små firesylindrede motorer, men det får være opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre?

 

16V topper er stadig til salgs, prøv noen bilopphuggere eller ring Iglebæk, han har eller skaffer, men sist jeg kjøpte en slik topp av han, og det er noen år siden, så kostet en slik topp mer enn en AQ145, men prisen har nok gått ned noe?

I Penta verden er det AQ171 som kom med 16V topp, mens på Volvo personbiler het motoren B234!

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min Draco 1700 TL får jeg opp i overkant av 30 kn på full fart, dette med en noe svakere motor en deg, men det er meget sjeldent vi kjører i denne hastigheten, synes det rett og slett blir ubehagelig når volvon passerer 5000 rpm, ligger som regel mellom 4000 og 4500 rpm, da med en grei cruise fart, skal du ha skikkelig fart på denne båten, tror jeg nok det vil være billigere og bedre og kjøpe en annen motor, feks en 4,3 l v6, med en slik motor i båten, vil den trolig passere 40 kn, det finnes også noen klip på you tube av noen gale dansker som har puttet en v8 bak i der, da tipper den nok 50 kn

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Draco aq140, takker for svarene.

Mon 1700 TL målte eg med GPS'n i sommer og da med helt ny stål propell og da klarte den 32-34 knop, og det e jo helt greit, men jeg skak ha ut motoren etter denne sesongen og overhale hele motoren og i den forbindelse så tenkte jeg det hadde vert gøy å fått lit mere ut av motoren. og kan jeg få taki en 16v komplett topp til den og få lit mere power er jo ikke helt å forkaste.

 

syns det er lit artig å ha lit ekstra, kan komme got med når vi er en venne gjeng på tur. jeg skal ikke ha noe super rask båt, men en som man kan ha det lit gøy med av og til, og siden det e en bensiner så koster det å kjøre fort.

 

så er det jo det at her på vestlande så er fjordene så lange at det tar jo en evighet å komme ut til sivilisasjonen, og da kunne flytte seg lit fortere ut er jo helt greit :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Du må også huske på at det ikke er bare og skru på 16v toppen, ingenting av ferskvannskjølingen passer på den toppen,anbefaller da at du evt kjøper deg en komplett aq 171 motor, evt en som er defekt, for og bygge opp med blokka di, aq motorene fra aq 151 er også stroket, dvs en annen veiv, som gjør at motoren er på 2,5 l, så det blir ikke 160 hk i motoren din på et vips,

Ofte koster det mer en det smaker for og øke efekten, i allefall en velykket, som du kan stole på når du er på sjøen, regner med at du kan regne 1000 kr pr hk,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

når det gjelder 280 drevet så er jeg på utkikk etter deler trenger der en ny motor til tilten på den.

 

Håper noen her har lit info til meg og kan komme med inspill.

 

Jeg trur jeg har en slik motor til trim liggende hvis den ikke ble kasta under sist rydde sjau, måtte få bilen i garasjen.

den kan du få hvis jeg finner den:)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Har foresten da brukt kvelden til å begynne opptrekking av side dekslene til båten og har fått tatt alt som skal være hvit. så har jeg vert en tur ute i båten og prøve montert det nye dersborde, så ikke så ille ut. tok det vekk igjen da jeg ikke er ferdig med å rubbe den ned og polere den forran.

 

Har lit kabler som må ryddest oppi og kortest ned lit her og der, legger med et bilde jeg tok.

 

img_0735.jpg

har ikke i hanskeromet eller spiller da men det avr bare får og se lit vordan det blir.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...