Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Var en tur ned til båten i dag, tenkte meg en tur ut får å prøve fiskelykken. Men neida i dag ville ikke motoren starte, kinna og kinna men ingen tein til liv.

Kan si det slik at jeg e meget lei den motoren nå, har ikke vert ennet en problemer med den hele sesongen.

 

Tror det blir å få ut denne motoren og hive helle greia, gidder ikkje bruk mere penger på den, og så se om det er mulig å få tak en AQ171 som er i god stand og få den i båten i håp om en bedere sesong til neste år.

 

Hvist det fins noe her på forumet som kan være bejelplig med lit info og lit linker kansje til steder jeg kan få tak i ny motor og eventuelt lit hva en slik motor koster så hadde jeg satt pris på det.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei allesammen.

Nå går båten som den skal og alt ser ut til å fungere, så nå lurer jeg på om jeg skal selge den. men er lit usikker på hva jeg eventuelt kan få for den.

 

etter at jeg kjøpte båten så har jeg gjort følgene.

 

hele inredingen er trekt opp i marine blå og hvit i 2011

alt av kjølesystem er overhalt og alle pakninger og osv er bytete på motoren i 2011

montert ekkolodd i 2010

laget nytt instrument hus, og nye instrumenter i 2011

ny kalesje i 2011 Marine blå.

mye nytt alektrisk, 2 stk nye baterier forbruk og start med laddeskiller mintert i 2011

ny belysing ivendig i båten.

nytt bryter panel.

ny stålpropell i 2010

følger også med Tysse Båthenger usiker på model men tror det er en 2001 eller der om kring.

 

noen som kan hjelpe meg med en ca pris på båten?

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Satte min til salgs i slutten av juni til 40 000, dårlig respons, i hele sommer, hadde kanskje 4 henv totalt, båten ble solgt for 3 uker siden for 30 000, inkludert en gammel mjørud henger, båten var hyppig oppgradert de siste årene, med full gjennomgang av motor, ny kalesje, omtrekt innv, pen og hel i skroget, fordelen med din båt, er at den er hvit, men mellom 30 og 40 tror jeg er realistisk

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hei, en AQ171 er en utrolig grom sak, den har ett 16 ventilers topplokk, motoren er stroka til 2,5L

og dyr, ja og ekkel å få fatt i, 740 og 940 brukte litt den B234 maskin, men den har vanlig veiv, 2316ccm

 

Joda3300: desse maskinene er ikke saltvannskjølt, det hadde ikke funka med stålblokk og alu topp

var gamle B18 og B20 AQ95 - 130 som er saltvannskjølt, ja og B30, AQ170

 

At en slik maskin ikke starter å går, det må du takke deg selv for, ikke riktig justert stift, overslag i fordeler og kabler

vask fordelerlokket innvendig med WD40, rotor og, ser de fine ut, er de somregel ok, overslag i marint miljø er vanlig

om man ikke holder rent og tørker over med WD40 (andre sauser funker også, crc)

 

Har en 1700TL selv, med B20, røska ut den saltvannskjølte malmhaugen og satte inn en 1976 B20 1000214 blokk som er metrisk

og er den siste de laga, satt i 244L i 76, og en bowmann kjøler fra en scania 180hk marine sak

har 2 stromberg 175 på min, ikke 2 x 44mm solex, kryddra med deler fra en svunnen B20 trimmetid, klarer 38knop etter gps

så litt trimma er den :)

 

Du kunne jo sette inn en diesel, kansje får en for 70 - 120000, må også bytte drevet da det har en annen utveksling for dieselmaskiner

men hva jeg fant ut... kjører mye for det beløpet, deler til en aq bensin koster lite og er lett å få tak i

 

Spør en bilmekaniker eller en flink prakkmaker til å se over det elektriske og tennings greiene dine, da har du en maskin

som starter tvert hvar gang, det har min gjort i 21 år, var da jeg byttamaskin og ferskvannskjølte den

din er og ferskvannskjølt, husk å bytt frostvesken annenhvert år og 50% blanding

 

stell ordentlig med den maskin du har, så kan du ha mye gleder av din 17 fots Draco

riktig tenning og stilt forgassere = lavere bensinforbruk og mer fart

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Draco 1700: motoren går fint nå, var en mekanikker som var der og ordnet det. men båten blir nokk lagt ut for salg ganske så snart, har lyst på en støre båt da det blir trangt med 2 voksne og 2 barn i denne båten.

 

men 30-40 blir ikke aktuelt og selge den for da blir den liggende under en pressening nederst i hagen bak en hekk til en av ungene vil ta den i bruk. har lagt ut for mye på den til at jeg vil gi den bort til en slik pris. og for 30-40 så må det bli uten henger og orginal propell og den gamle kalesjen da ken jeg heller vær enig.

 

Mulig det kansje er lurere å selge deler, selge motoren og drev for seg kalesjen for seg, selge instrumentene for seg sjøl osv, vil sansylig tejene mer på det en å selge den komplett. og selge hengeren.

 

så til slutt sege selve båten for en billig penge får å se om jeg blir kvitt den, hvist ikke så blir den knust og kjørt på fyllingen :)

 

nei slik båten er i dag så blir den ikke solgt for under 80 lapper, det er det minimale eg selger den for.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei...

Selg den hel, deler du den opp, får du mindre, det er gammelt vetdu, selg den samlet og i best mulig

stand så får du mest også, men 80k tviler jeg veldig sterkt på du får...

ser de går fra 25 og opp mot 50k, tror det blir vrient å få mer ja...

stabler du den bort, bør den stå borte fra hekker og ikke under trær, dette herjer ned båten

all pollen og alt som driver ned fra trær og grønt, da må du i såfall pakke den godt inn.

Alle vil ha større båt, jeg syns den er akkurat passe.

Går fra Ålesund til Molde på 55 min, bruker å bli en og 2 turer på moldejassen, har vert 5 stk

da bruker vi en time, går unna desse små knøtta.

Du har ihvertfall vert veldig flink med det du har gjort på den, det skal du ha.

lykke til med å finne nyere båt, og salg på 1700TL'n

 

du må informere oss :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tenkte også som du, at jeg ikke ville gi den bort, har vel kostet på en 50-60 store siden jeg kjøpte min i 2005, men markedet for gamle båter er dødt, den blir ikke mer verdt med årene,

Så jeg valgte å selge den for langt mindre en hva den er verdt etter mitt syn

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Dracoen har ver helt grei, men har aldri følt at jeg kan stole helt på, storsett når vi har vert ute med den så har det blitt noe tull, enten så har den kokt eller så har den begynt å fuske veldig, eller så har den stoppet og vert vansklig å få igang igjen. men nå etter at vi har overhalt den og fått bytta div av det elektriske så starter den og går pent har prøvd den på noen turer uten at det har blit noen problemer, men likeveld så føler jeg meg ikke trygg på at den ikke svikter.

 

Båten ble også mye bedere å kjøre etter at den fikk montert smart tabs, da la seg i plan mye fortere og hålder seg i plan ganske så lagnt ned i fart før den synker nedi med akter enden, den ligger også bedere i vanne med når det er lit sjø.

 

men til tross for alt jeg har gjort med inreding, motor og instrumenter. så vil vi ha en båt med bedere plass og med mulighet til å lage lit mat og kunne gå på do. så da falt valget på en fin 25" sak. så får vi kjøpe den så blir dracon lagt ut til salgs til våren. så får jeg se hva jeg klarer å få for den.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, ja du har fått til en svært bra båt av den, hva jeg ser og leser her.

Jeg hadde forsøkt å selge den no, skattepengene for nesten halve Norge kom på Onsdag :thumbsup:

ta noen fine bilder, ikke mot solen, men med uten skygge av fotografen, ta flere bilder

gjærne 10 - 20 stk, flere jo bedre, skriv hva du har byttet og gjort i korte drag :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På siden over eksosmanifolden er det noen nummere, rett over syl 2, der er det

gromtoppen heter 1000 531 , leser du av der, kan jeg fortelle deg om toppen

530 vs 531,

531 har litt mindre kammer = høyere kompresjon. kammeret er videre men grunnere

531 har større ventiler, har litt større kanaler på inn og utblås

 

her er litt å tygge på

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Head/cylinder_head_531_530.htm

 

631 topp er noe helt annet, den sitter på 200/230K maskin og har forbrenningsrommet

i stempla, den har 3 mm dypt kammer, minner om en dieseltopp

stempla dar dypere rom enn vanlige turbostempler

 

AQ140 er B21 2127 ccm og AQ145 er B23 2316 ccm

AQ151 er B230 og har en veiv med 6 mm lengre slag, er 2,5L

AQ131 er B230

 

Toppene passer overens, men vil sikkert gi litt forskjell i kraft

alt etter hva slaks top det er på den, er 7-8 forskjellige

Link to post
Share on other sites

da har jeg sjekket hva det står på den toppen jeg har i båten og det er da 1000 531. etter det jeg vet så er denne motoren utstyrt med 146 hk og sikkert noen hester som har druknet så den yter veld ikke det i dag men.

 

da får jeg bare få svar på hva det står på den andre toppen, og er det samme nummer så blir det å kjøpe den toppen og bytte ut min, for jeg oppdaget lit koruksjon rundt kanten ved ene sylynderen og tror dette kan ha gjort til at jeg fikk sprekk i topp pakingen i sommer.

 

den ble da levert inn på et verksted som støpt i noe masse der og plaslipte den igjen, men de kunne ikke gi noe garati på om dette vile hålde.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Ok, slik korrosjon kan og muligens fjærnes om du plansliper toppen ca 0,5 mm ?

for å kompensere for avslipt matriale kan du sikkert kjøpe en tykkere toppakning,

hør med Motor-Teknikk i Oslo... en av de jeg bestiller fra på jobben, bilmekaniker :smash:

Verre med tæring i eksoskanalene, den bakerste er mest utsatt

Redigert av Draco 1700 AQ130 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei godt båtfolk.

 

Da har jeg kommet frem til at jeg kjøper ny topp til båten, fant hos søtabror, denne toppen er samme som min men har sittet i en bil.

toppen skal vist nåkk være helt fin, bilen den satt i var en 940 GL fra 1990.

 

så lurte jeg på, kan jeg bruke den kamen og det som er i den toppen jeg skal kjøpe? har egentlig tenkt og plokke av alt på begge toppene og ta kamen fra tåppen til båten og bruke på den nye, samt kjøpe nye ventiler, fjører og ventil tettinger og sette inn når jeg flytter over kamen.

 

har også vurdert å bytte stempler og stempelringer. sjekke lagrene eventuelt bytte lagreret på veiva.

og så få gjort skiklig reint i kjølekanaler og bytte termostat of få alt skiklig gjort, å få sjekket manifoilen eventuelt bytte denn.

 

i håp om at jeg får denne til å bli 99% å stole på.

 

 

Noen som har andre ting jeg bør ta i samme slengen når jeg først er i gang med dette? får no vil jeg ha dette skiklig en gang for alle....

akkuratt nå er det lit mye snø i havna så jeg må nokk vente lit før jeg får båten hjem. men så fort jeg kommer i gang så skal jeg en del bilder under arbeide så jeg kan dele med dere.

 

Har vert inne på tanken og få tak en B234F topp, dette er en 16V topp, men vet ikke helt om dette lar seg gjøre, den tanken slo meg får å se om jeg få lit mere hk ut av motoren min, den har veld en 220 hk eller noe der omkring i volvo sin 940 GLE. men etter det jeg kan se på nett om denne motoren så ligger oppført med en 155hk på 5000 rpm. men vet ikke hva annet som må til får at dette skal gå.

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Tar også imot linker og info om steder jeg kan bestille deler til motoren min.

 

innlad/utland spiller ingen rolle. prøve å få tak i deler så billig som mulig.

 

Www.trickettmarineproducts.co.uk

 

Har nevnt den flere ganger i tråden min. Send de en mail! De har nok alt du trenger, og de har veldig god service og billig frakt. De har mer enn du finner på siden der også, og veldig gode priser på delene;) anbefales sterkt!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei godt folk....

er det noen her som kan hjelpe meg med ttenigsgraden på en AQ145A? når jeg byttett regreima så vrei eg alle reimlulene slik at hakke i hjule og i godse/deksele i bakkant stemte overens med verandrebåde på kam og veiv, var noen hvite merker på reima som skulle passe med de hakkene, men etter det jeg fikk til så ble det bare 85% treff :)

Sjekket tenningen i går med stroboskop og ved det deksele rundt veivakslingen så har eg en del tall som begynner på 0 helt til Høyere og går til 35 mot venstere, no ligger streken på lit under 34 grader mot venstere.

 

Prøvde å finne noe her angående tenning men da fant eg bare om de som har byttet til elektronisk tenning. men de snakket om 6gr fortening og 0 gr er ikke sikker på ka dette betyr?

men på min motor så er det en skrue på baksiden av fordeleren som jeg tror jeg må løsne får å kunne vri fordeleren, prøvde å løsne den i går men fikk ikke vridd noe på fordeleren, så jeg må nokk på med vedunder middel og se om jeg får løsnet den.

 

Takker for alle svar.

 

PS.

Båten går fint på tomgang i havna men så fort vi tar den ut og prøver å gi på lit så begynner den å fuske og tulle.... har sjekket bensin tilførselen og den er nå OK. så det må være noe annet som gjør dette.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

6 grader før øvre dødpunkt er hva tenningen skal stå på når motoren går på tomgang.

Når du gir gass, skal tenningen stilles fram slik at den tenner tidligere ved høyere turtall.

Forsøk å koble til tenningsjusteringslampen og gi gass. Dersom tenningen ikke automatisk justeres, kan det være sentrifugalvektene i fordeleren som sitter fast eller går tregt. På min AQ151 er forøvrig 6grader ved tomgang for lite. Mener at jeg måtte helt opp til 11 grader. Symptomet jeg fikk med 6 grader var at tomgangen var OK, men motoren fusket ved hurtig gasspådrag. Jeg har forøvrig også elektronisk tenning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...