Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Er det noen som har godet råd mot grønn irring på beslag invendig i båten?

 

Jeg har noen beslag som har fått en del grønn irring på seg hva kan man bruke får å få dette vekk på en rask og effektiv måte uten å ødlege forniklingen?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

en liten update kan jeg jo legge til :)

 

Har fått gjort lit på motoren og fåt på nye ekspansjonstank og fåt overhalt og lakkert opp tanken og varmeveksleren, har også fåt sandblåst ene reimjule og lakkert opp dette.

 

legger ved før og etter bilde.

før

cimg5854.jpg

Etter

img_0782.jpg

 

 

Bestilte også ny vannpumpe, og da jeg tok av den gamle så den slik ut inni...

img_0779.jpg

 

 

så har jeg byttet alle pakninger på alle legg på ferksvann og saltvanns kjølingen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

har noen spørsmål :)

 

Noen som vet om det går and å kjøpe ferdig teak "lister" med sort nating til Badeplattform? mangler noen på min og skulle hat tak i nye.

 

Så har jeg lurt på om jeg skal døpe Dracoen min i sommer men er usikker på hva jeg skal kalle den? noen som har forslag?

 

Har noen venner som har komt med 1 forslag, siden eg e veldig opptatt av lyd og bilde og har da bygd inn et relatift greit anleg i båten så mener de jeg skal kalle den for LYDBØLGEN.

 

har komet en del lengere på båten og ting begynner og ta form så jeg kommer snart med en noen nye bilder av den. regner med sjøsetting om en til to uker :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

har noen spørsmål :)

 

Noen som vet om det går and å kjøpe ferdig teak "lister" med sort nating til Badeplattform? mangler noen på min og skulle hat tak i nye.

 

 

Draco hadde ikke lister med nating på badeplattformen, men kun to nedfreste spor, som sikkert er fulle av dritt, og derfor ser sorte ut.

 

slike lister fåes kjøpt hos flere trevareforhandlere og båtustyrsforretninger, Maritim har f. eks. noen de kaller "plattformlist".

Sist jeg gjorde dette fikk jeg ikke tak i rette dimensjonen og måtte høvle av litt på bredden og tykkelsen, men det er mulig noen har akkurat den dimensjonen du trenger?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann hebbelille! Bra arbeid du gjør på båten. Du vet vel ikke tilfeldigvis hvor stort drivstofforbruk båten har?

 

 

Hei jeg har nå målt tanken i gåve trekk på utsidne og da ser det ut til at tanken i min er på ca 95L

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er omsider båten komt deg ut i havna, men oppdaget at jeg har lit problemer med noen istrumenter i båten, har nye Faria instrumenter.

 

1. Bensin måleren viser feil, tror også den går feil vei, altso når den er full så viser den tom og omvendt. skal sjekke dette lit nærmere.

2. Turtelleren viser ikke ikke riktig,den viser ikke mere en 3 tusen på maks fart der man tydlig hører at motoren er nærmere 5 tusen.

3 Olje tryks måleren synker etter som turtalle på motoren øker, har peila oljen og på pinnen så ser alt bra ut.

 

Noen som har noen tips og kommemed??

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei

Når det gjelder bensin måleren:

Du har sikkert en "europeisk" giver som gir 0 ohm ved tom tank og 180 ohm ved full tank. Dette blir feil sammen med et "US" instrument.

Til ditt Faria instrument trenger du en "US" giver som gir 240 ohm ved tom tank og 30 ohm ved full tank.

 

Eneste løsning er ny giver (eller nytt instrument men det regner jeg med er uaktuelt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Trenger sårt lit info.

 

Min Motor VP AQ140A LIder av diverse syndrom.

 

1. Når jeg er ute med båten og ligger lenge i gidt driv så virker det nesten som den koker, selv om temp måler ikke overstiger 90 grader. usikker på om saltvans kjølingen er som den skal. men det legger seg mye kondens påp rørene både inn og ut fra saltvans pumpen, og dem røra er kjøligr, noe som får meg til å tenke at her går det vann. ser det er en liten lekasje i den pumpa "på innsiden mot blåkka" ikke store greiene men det drypper en dråpe der i nye og ne. på ferskvanns siden så er det ny ekspansjonstank og alle pakinger og ot rørdtykker er byttet i vinter og det fins ingen lekasje der som jeg kan se.

 

2. i går var jeg på en lengere tur med båten, og kjørte da lit på full fart og lit rolig der vi bare lå å putra av gåre, men ver gang jeg stoppet motoren så begynte det å ryke noe veldig både ut av eksosen under vann og ut av deksele over forgasserene, det var da skiklig grå7kvit røyk. dette har jeg ikke opplevd før. noen som vet hva det kan komme av? så det var lit under midten på peile pinnen når eg sjekket oljen, og oljetrykket var lit under det normale. vet ikke om det har noen samenheng med den røyken da, den røyken lokter jo eksos og det er ikke noe ekstra bensin lukt i dne men tjukke røyk som lukter bensin, men startete den opp og satte den i gir uten å gipå noe mere. så den bare seg sakte fremover da røk det ikkje så mevdig mye satte eg den i fri så røk det lit mere, og så stoppet jeg motoren og da kom det en skiklig røyk sky ut bak.

 

 

noen som har en formening om ka dette kan være???

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

det er en AQ145A ikke en AQ140A

 

men har vert en tur i båten i dag, og sjekket lit, det jeg opdaget i dga var at når jeg starter motoren så blir den vanvitig fort varm, og den var oppe i ca 80 Grader etter ca 2-3 min. da hadde ikkje motoren vert startet siden dagen føre. sjekket lit det med røyken fra motoren, og når eg tar av den gummi overgangen fra veivhuset til det deksele som er over forgasserene så er det en sjukk røyk som står ut ra veivhuse, og når jeg tar denne ut av deksele over forgasserene så virker det som motoren går bedere også, at den da får mere luft ikke bare en sjukke røyk.

 

ser også at det er en liten olje lekarsei gjørne på SB side bak på motorenkan se ut som det er toppakningen som lekker lit der. men om det skulle være toppakingen som er gåend, er det mye jobb å bytte denne? kan det gjørest mens motoren står i båten?

 

og til slutter det noen som vet hvor man kan få tak i ny eksosmanifolil til denne motoren?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det er nok sannsynligvis toppakningen som er gått.

Den kan fint byttes med motoren i båten, bare å ta av toppen å sette på ny pakning, er normalt gjort på en arbeidsdag.

Ettersom den er ferksvannskjølt kan slipesett til motoren kjøpes hos nærmeste bildelesjappe, i tillegg trenger du sikkert noen Penta pakninger til diverse ting.

Manifold kan kjøpes hos Volvo Penta, hos en av de mange nettbutikkene som selger slikt, samt at Mekonomen tidligere har levert manifolder til en del Volvo Penta motorer.

Link to post
Share on other sites

Da er det bestilt komplett paknings sett til motoren.

slipsett ka e det fornoe?

 

da får eg se om jeg finner met sted på nette der eg eventuelt kan finne manifoilen og den gummi saken mellom manifolien og agregate.

 

tenker eg tar noen telefoner og ser om jeg finner meg en mekanioker som kansj ekan være med å hjelpe meg med å få dette i orden. helst så raskt som mulig.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har man fått plokket ned og tatt av toppen, det var da tæra opp lit i blokka rundt kante til det ene stempelet. fikk et verksted til å støpe igjen dette og planslipe toppen, så nå e toppen på plass igjen og motoren er nesten helt montert, venter på et repppsett til sjøvasspumpea så er det å få på plass ferskvans tanken og dynamoen så er den klar til å settest tilbake på sjøen og startest opp.

 

img_0906.jpg

Blir å ta ut motoren i vinter og få gjort den ren og lakkert opp div deler og byttet reim hjul og få den til å se fin ut.

 

Men siden båten er på land og i dag var det blikk stille på sjøen knall blå himmel og stor sol, så ble det å

img_0907.jpg

Vaske Båten utvendig og invendig, så nå er den ren og pen til eg skal sette den ut i helga :) " hvist delene kommer da"

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Så var det påan igjen, var ute en liten tur i går ( tur 2 etter nytt pakingsett) skulle bare ut en liten tur å fiske lit, sammen med en kamerat.

Å da selfølgelig rett før vi skulle sette turen geim så skulle vi flytte oss lit får fiske lit en annen plass og når jeg skulle bakke lit får å få båten til å ligge i ro, så kom det et dunk i agregate i det jeg satte i " revers" og etter det så ble båten stående i revers.

 

Når vi da prvde å sette den i gir får å komme oss fremover så gikk den bakover :(.

Hører ut som vaieren er av bak i dreve. Skal se om jeg båten opp på hengeren igjen på søndag får å se ka som har skjedd.

 

Noen som har vert borti dette og somvet ka dette kan skyldes og om vayeren er av/ røket er det mye jobb å bytte denne?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Da var dreve fikset, var bare en rusten splint som var vekk, så nå har eg byttet alle splintene på gire så jeg ikke får den overaskelsen igjen.

Har også montert Smart Tab på båten go første inntrykket av de må jeg si er positift.

 

Fant også ut at der slangen for sjøvanne skal gå fra agregate og inn var knekt av så slangen går ikkje inn på noe som helst, enda mere å fikse.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Har et lite spørsmål.

 

PÅ dreve sitter det en overgang fra dreve til en slange som det skal gå sjøvann i, den overgangen er irra/tæra i stykker i den runde enden der slangen skal gå inn.

når jeg lå i havna og startet opp motoren og løsnet på lokke over sjøvass filtere så sprutet det ut vann, så den klarer å suge inn vann viav slangen, men er det skadlig for båten og brukest uten at den slangen er festet på dreve? kan det skalde noe på saltvans sjølingen?

 

Har bestilt ny overgang og pakning så det er på vei i posten, men hadde veldig lyst ut å prøve båten skiklig med Smart Tab på før eg må ta den opp igjen og skru videre.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har omsider fått tak i nye del til det slange feste til kjølevanne på drevv.

 

tok båten på henger i dag og skulle se om jeg fikk byttet den delen, men det ser ikke ut til å gå, uten å dele dreve, noen som kan fortelle meg lit vordan det skal gjørest?

har aldri skrudd på dreve før så dette er helt nytt for meg, og syntes det så lit vansklig ut og at det var en del ting som må skrus av får å ta det av og bytte den.

 

Tenkte å bytte drev og eksos belgen i samme slengen.

 

så alle forklaringenr på hvordan dette skal gjørest tas i mot med stor takk.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikkje å dele drevet. men du må ta av drevet fra skjoldet. regner med det er 280 drev du har så det er ikkje så stor jobb.

 

Kan prøve å skrive ein liten forklaring så får du spørre om du lure på noe. skriver i rekkefølge hvordan eg pleier å ta av drevet.

 

Finn noen klosser som passer under drevet. så drevet hviler på treklossen

 

1. Ta av beskyttelse dekselet til girmekanismen (2 stjerneshode skruer)

2. demontere splinten til girwiren + overgangen på wiren.

3. demontere girwiren fra drevet(3/8 7/16 10/11 variere litt)

(vist du har powertrim må er det greit å ta ut splintene nå og dra ut boltene)

4. åpne slangeklemmen på knutebelgen (den øverste belgen)

5. Åpne slangeklemmen på sjøvannslange(den mitterste)

6. åpne slangeklemmen på eksosbelgen (den nederste)

7. åpne umbrakboltene/bolten på styrehjlmen,dra ut "holdern" (kom ikkje på hva eg kunne kalle den)

8. åpne låseboltene til opphengsboltene

9. Sving fult til den ene siden for å klare å slå ut opphengsboltene.

10. Trekk drevet til deg så skal det ganske enkelt komme av. men husk å ha treklosser under så det ikkje detter ned.

 

Drevet veier ca 45kg

 

Håper dette kan hjelpe deg noe på vei. bare spør om du lure på noe.

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er lit usikker på hva styrehjlmen er og lit usikke ri punkt 8.

 

men når dette er gjort så er det enkelt å få på plass? tenker lit på den "akslingen" som lihher i knutebelgen som går inn på dreve.

får se om jeg tar en tur ned i havna i morgen og kansje får byttet den så jeg får den ut igjen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Alle bolter på drevet er i tommer, og det er umbrako på z-skruene til opphengsboltene og på hjelmen, samt vanlige tommebolter på klipset til vaieren bak på drevet, 11mm fastnøkkel passer til nød på de to boltene til klipset, men anbefaler å kjøpe ett sett med tommeumbrako til resten.

Skrev raskt noe om dette i denne tråden for ett par dager siden.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte for bi Biltema på vei til havna, så det et lite stopp er får å kjøpe noe tomme verktøy. har hatt av dreve og byttet det som skule byttest, slet lit med å få på plassdrevknuten, men trodde den skulle finne veien selv når jeg skulle sette det sammen, fikk på plass dreve og festet alle bolter og skruer, men da vi tok den på en liten tur etter på så har jeg fått en veldig ulyd i båten/ dreve når jeg kjøerer på lavft turtal, men når jeg får den opp i pplan så hørest ikke så ille ut lenger.

 

vet ikke hva dette kan være, men tror nå sesongen er over for min del, blir å ta den opp og sette dne på land og se om jeg kan få tak i en dele motor/ny motor og eventuelt et drev. og så ta ut motoren av båten og ta av dreve og ta en full overhaling av en motor så jeg har en som da er i tipp topp stand og et drev som er hel og holdenet strøkent så kansje neste sesong blir bedere.

 

om noen vet om en AQ171 så er eg meget interesert i en sliken men til en overkomlig pris.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...