Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Begunnelsen av det som skal bli nye instrument huset.

img_0574.jpg

Så var det grøvstøpt og sparklet litt.

img_0603.jpg

 

Føler at det mangler ca 10 bilder i mellom de to du har lagt ut, som viser hvordan du laget utformingen på husene. Veldig imponert over både designet og sluttresultatet, men vil altså vite mer om hvordan du laget det slik at jeg rått kan kopiere det en annen gang :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Honduras, Grunnen til at det ikke er bidler fra selve utformingen var at jeg ikke tok noen bilder, men det jeg gjore var som på første bilde og lage selve hålderen som instrumentene skulle sitti, så skar jeg ut en foremn som skulle være på baksiden ned mot dersbordet i kryssfinertok. Tok så restene etter hullsaga de runne bitene delte dem i to og limte dem på i passende avstand bak vert instrument, så trakk jeg hele greia med poliester duk,og så på med polyester og mere glassfiber.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jeg hålder på og skal lage meg ny bateri bank til båten, og har da gått til inkjøp av to stk biltema bateri.

Det ene er et "start" bateri 12V 100Am 600CCA eller så var det 800CCA og et "forbruk" bateri på 12V 105Am har også kjøt inn ladeskiller men ikke fra Biltema.

Noen som har noen mening om vilken dynamo jeg bør benytte meg av, sån når det gjelder Am osv, merke på den dynamoen som sitter der er borte så jeg er usikker på om det er en 55Am eller en 75Am

 

Har vert inne på om jeg skal anskaffe meg en 100Am dynamo, og finne en som da passer til VP og på min motor kan jo bli en artig ting.

 

så er det noen her som har linker eller noe å anbefale så ikke nøl med å skriv.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Nei det vet jeg ikkje, men regner med kansje det tår på Propellen, han jeg kjøpte båten av hadde kjøpt helt ny stålprpell til båten, sesongen før jeg kjøpte den.

kan sjekke det når eg tar av Propellen får å butte Sinkanoden.

 

Legger med bilde av den fina blanke propellen :)

img_0620.jpg

legger med et par stk bilder fra i fjor sommer :) gleder meg veldig til å få ut båten.

img_0425.jpg

img_0426.jpg

 

Fikk telefon her om dagen fra han som trekerom setene til båten, han regna med de var klare i løpet av uka og at jeg da kunne hente dem :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Fikk en veldig hyglig telfon i dag, fra møbeltapesereren som har tekt opp setene i båten min, Nå var alt ferdig og klar til henting pris 3500kr :) syns det var en overkomlig pris på den jobben. bilder av setene kommer når jeg har fått vert ute og hetet dem :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

i går prøvde jeg meg med lit kj,isk metall får å se om jeg fikk lappet sammen kjøleveske tanken til motoren min, dette så bra ut til og begynne med, fikk slipt ned en del i dag og skulle teste med å borre opp et hull og da sprakk dette oppigjend, så det ser ikke ut som dette binder seg skiklig med det melalle som er der.

 

jeg sandblåste reint hele tanken før jeg begynte å vake rent, så blandet jeg kjemiskmetall til den ble i nærheten av pasta konsistens, og så la jeg dette på, og hået at dette skulle gå fint. men neida.

 

såå nå er jeg på jakt etter en ny tank eller bare det fremre deksele på tanken. så skulle noen ha en slik tank liggende å vil selge den så blir jeg jammen glad.

 

Leger med bilde av motoren der man kan se tanken.

cimg5854.jpg

det er da den tanken nærmest dynamoen :) den som ser hel jæ..g ut :) som skal lakkest opp igjend når jeg får en komplett tank.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

En ting jeg har lurt lit på, jeg syns båten går veldig høyt med bauen når jeg ligger i fart, og når jeg gir på opp mot toppfart så tar det lang tid før den legger seg i plan. så lurte jeg på lit angående denne justerinegn på agregate, kan det og flytte denne pinnen/bolten inn på det inderse hullet, den står i midterste nå. se bilde.

baatens_ganglage.jpg

 

når jeg omsider får på ny tilt motor til tilten på VP280 agregate kan jeg da bruke denne justre lit med under kjøring eller er den kun beregnet til heve og senke før og etter bruk av båten. ser ut som når agregate er helt nede så skal den låse i den Pinnen/bolten som går igjendom det huller.

 

vil tro alle mener det er trimplan som er tingen, dette har jeg vurdert også men det blir ikke før neste sesong eventuelt. mulig trimplan er eneste låsningen på å få båten til å ligge mere plant under lav fart og få den fortere i plan når jeg gir fullgass.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Du kan justere vinkelen på drevet med de tre hullene på transomfestet, eller med tilten, men dersom du bruker tilten som powertrim holder den i en ukes tid sånn ca. da den ikke er beregnet for det, kun tilting av drevet ved stilleligge eller i putrefart på tomgang, forover vel og merke, bakking funker dårlig når drevet ikke er låst i låsehaken.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått vite noe av det jeg lurte på:) ikke tilten som povertrim, men hvist jeg da flytter bolten in til til det innerste hulle i transomfestet vi det ha stort utslag på løte under kjøring? vil den da ploge seg veldig mye ned i stlle gang en det han gjør nå?

 

får nå letter den jo veldig mye bare den har 10 knop men det er veld bare å prøve og se, blir det veldig mye ploging og tungt får båten så er det jo bare og ta den opp på hengeren og sette den tilbake til midthulle igjen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

jeg så denne jeg også og den ser jo identisk ut, tenkte jegs kulle høre om det var samme tanbken, ser det også ligger en til en AQ125A den ser også helt lik ut, men er det noen som vet om dette er samme tanken?

 

 

Ja de er like.

Tidlig utgave har ikke lokk som kan tas av, men tett tank, denne utgår og erstattes av den som du har med lokk. (art nr 841148)(pakning art nr 841149)

Ser ut som denne også er utgått hos VP, en brukt på E-bay blir nok et greit alternativ.

AQ 131 og 151 har en annen type kjøler/ekspansjonstank.

Link to post
Share on other sites

angående det og få båten i plan - jeg hadde en nordkapp for mange år siden og den brukte evigheter på og komme i plan - satte på autotab plan og båten gikk rett i plan med engang - billigere en vanlige hyd eller el plan men mindre og styre med - båten ble veldig mye stødigere og roligere i litt sjø også

anbefales :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jarle B, Tenker du på slike som er selv justerende der man kund har de metalflapsa og en sylnder som det sitter en fjør inni som da blir regulert av mannmotstanden?

 

Kaptein Fredrik: nei det vet jeg ikke, men det er en gaske så romslig tank i den, skulle jeg tippe så rundt 80 - 90L kansje, dette er vill gjetting, har aldri sjekket hvor mye jeg har fylt for når jeg har fylt bensin på den :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei

Angående plaseringen av bolten for å justere drev vikelen tror jeg du bare må prøve va som passer din båt, vektfordelingen spiller en stor rolle. Jeg prøvde med det mitterste hullet på min båt men den pløyde bare masse vann og gikk ikke i plan ,flytta så inn til det inerste hullet og da gikk det strålende.

PS Super tråd du lager om prosjektet ditt :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

sofa, Nå er ikke jeg helt kjent med alt som har med innenbors motor og hekkagregat da dette er første båten min med den type motor :) Når du sier din pløyde masse vann mener du da at den lå høyt med bauen og ikke la seg ned i plan?

 

båten min legger seg i pla når jeg kommer opp i høg fart frat opp mot 25 knop kansje, og når den først har komt i plan så ligger dne i plan selv om jeg slakker av lit på gasesn, men den kommer tidlig opp med baugen om jeg senker farten lit og ligger der over en liten stund, det som jeg syns er lit kjedelig er at den ligger så høgt med baugen fra 15 - 25 knop der kunne jeg tankt meg å at den lå lit mere nede. og etter det jeg kan skjønne så om jeg flytter pinnen inn så vil den gjøre at den legger seg lit lengere ned i sakte fart.

 

men er da usikker på hvordan den da ligger i max fart og slikt, har set lit på de trim plan som er tilgejngelig, men har lit liten plass der bak til slikt da støtte beina til bade trappen er lit i veien får å feste dette.

 

 

har tatt bilde av de nye fine setene til båten, legger med noen bilder.

img_0766.jpg

dette er da setene til de setenrekkene som skal være på sb og bb side bilde under er stene på ver side av motorkassen

img_0764.jpg

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Fin båt!

 

Det at den ligger høyt med baugen vil jeg tro har sin årsak i at båten er tung bak. Motor, drev, bensintank, sitteplasser, og muligens batteri er plassert bak i båten. Noen tilsvarende båttyper som Nordkapp og Skibsplast har langsgående benker der batteri og bensintank(er) er plassert lengre frem i båten. Dersom man har flere passasjerer i båten, så kan de flytte seg litt fremover på benkene for å gjøre det lettere for båten å komme i plan.

 

Vet ikke om det er skum i dobbeltbunnen på disse båtene, med det kan i så fall gjøre båten tyngre dersom skummet er blitt fylt med vann, noe som vil forverre problemet mht planing.

 

Vil tro at eneste praktiske løsning for å bedre planingen er trimplan som tidligere nevnt i tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei

De setene blir flotte :thumbsup:

Min båt har 2stk aq140 motorer samt 3 baterier langt bak + ankervins med kjetting så den er veldig tung i ræva :rolleyes: Det er montert trimmplan på båten, men selv med dem var båten en tulling å få til å plane tilfredsstillende med bolten i midt posisjon.Det hadde kansje blit bedre vis jeg hadde fylt opp vanntanken som er i baugen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...