Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

dette var lit betryggende å høre.

jeg har målt lengden på boltene og jeg har fortsatt lit å gå på i hullene i blokka så jeg får dratt dem til med fult moment uten at dem går u bunn av hulla sine.

 

Så da er det bare å jobbe videre, mens jeg venter på de siste delene til motoren og kan ta siste innspurt på monterinegn og få på reg reim, etter vert få tatt en prøve start og få justert tenning og alt slikt så den er kalrt til å komme tilbake til sin plass når det romme blir ferdig :)

 

så får jeg satse på at det blir mangen fine sommer dager på sjøen med en motor som går som den skulle vert ny :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

kan jo legge ut noen bilder av det som har blitt gjort.

Fikke nokk en pakke i posten før helga så da ble det nye ventiler og ventilfjører osv i toppen.

bilde

 

Så var det å få gamlet til å se ut som nytt... det tok sine timer få det til.

bilde

bilde

 

så går det sakte men sikker fremover på selve motoren også.

bilde

bilde

 

Flere oppdateringer kommer... med feler bilder, etter som ting begynner å ta form...

blir sikkert noen videor når motoren skal prøve startes :) og så kommer det bilder fra oppgraderinegen i motor romet når jeg fortsetter der.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei og Hopp...

Når jeg omsider blir ferdig med motoren, har jeg tengt å sette den ned på en palle får å prøve kjøre den lit og få justert lit på tening og slik.

 

har bare sett noen klipp på nette at folk gjør dette, men kan jeg bare skru fast motor labbene i pallen go sette motoren ned på elle rer det noemere jeg må passe på? det er jo bare to feseter fremme på motoren, hålder dette?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

hei på dere godt folk.

Jeg bestilte nye stempler fra drevdelar.se, fikk så et pakkesporings nr, så jeg kunne føge pakken og se når den dukket opp her. Men probleme nå er at sporingen sier at pakken er innlevert sortert og sent fra avsender land, der stopper allt. den forlot avsender lande 08.05.13 var i dag i kontakt med posten sin avdeling får import osv, og de sier at pakken aldri har komt til Norge så da er den ikke sendt fra avseder land.

 

Kontakter så drevdelar.se får at de kansje kan kan hjelpe til å eterlyse pakken, men får da tilbake en mail med link til den svenske posten sitt sporings system der det står at pakken er sendt fra avsender land.

 

Hva gjør jeg nå? pakken er forhånds betalt, så dem har fått pengne sine men jeg har ikke fått noen varer!! kan jeg forlange at dem sender på nytt? eller må jeg anse dette som et tap og bestille nytt, dåg ikke fra drevdelar.se. eventuelt bare sitte å vente til i håp om at pakken skulle dukke opp igjend og bli sendt videre til meg.

 

har jo et håp om at jeg skal få båten på sjøen i nær fremtid så jeg kan nyte den i sesongen. alt er ferdig og klart bare jeg får stemplene så kan jeg monter de og skru sammen resten av motoren og sette den ned i båten igjen.

 

 

Her er noen oppdaterte bilder :)

Omsider blei det rent her nedi også... så ble det mattet ned og rengjort på nytt før neste steg.

bilde

og da var det blitt kvitt nedi her, rent og pent. Nå skal det ordnest lit i det elektriske her bak å få alt på stell.

bilde

 

Så her står motoren å venter på de siste delene som ikke ser ut til å komme... :nonod: så blir det ikke mye til båt uten motoren.

bilde

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbelille

 

Ut i fra bildet ser det ut som eksosbendet ditt er kraftig tært i toppden. vil anbefaler deg å bytte/repere dette

 

Dette er ikkje ein plass man vil ha lekasje da det kan være veldig vanskelig å bytte dette i seinere tid.. dette bør taes når motor er ute(vist ikkje bildene lurer meg da)

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tippe at delene dine ligger på tollageret på Gardermoen, ta en telefon dit med sporingsnummeret klart, og hør om de vet hva som har skjedd.

 

Jeg har ventet i votter og år på deler fra drevdelar.se selv, og som regel er det postens inkompetente tolltullinger som ikke får ut fingeren, men av en eller annen merkelig grunn går det mye raskere med deler fra USA ?

Link to post
Share on other sites

Takker for svaret, han på drevdelar tok kontakt med posten i sveirge og fikk dem til å finne ut hvor pakken var blitt av, og han skrev at dem hadde kontaktet noen i norge og pakken ble funnet og ifølge sporingen til posten.no så er nå pakken på vei hit så da her jeg den til tirsdag.

 

hvor i usa er det du bestiller deler fra? har dem også deler til gamle volvo travere?

 

så har jeg et annet spørsmål.

i dag fikk jeg vert nedom et verksted å presset inn lagere og akslingen i svingjulskåpa, på selve kåpa er det en skrue med hull i midten og så sitter det en metall hette over den som er skrudd, denne sitter over en kanal som går ned til lagrer inne i kåpa, det hulle kommer ut mellom tetings foringene, i føle serviceboka så skal men presse gris ned gjendom denne og fulle opp romme mellom tettingene.

 

men selv om tuten på fettpressa passer nedi hulle under den metall hetta så sitter den ikke fast så om jeg prøver å sette tuten nedi der å presse fett ned så blir tuten duttet opp av fette/grise. jeg har sjekket at det ikke er tett i kanalen ned til lageret, men diameteren på kanalen er ikke så veldig stor så jeg skjønner at dette ikke var noen smart paptent.

 

om noen har noen gode råd til hvordan jeg skal få presset gris ned til lagere så sier jeg takk til alle innspill.

kan ta bilde av dette etter på og legge ut så dere kan se hva jeg mener. eller bør jeg bare skru ut hele skiten og bytte til en smøre nippel?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig, det er fettnippelen til smøring av lager(ene) i svinghjulskåpen.

 

Originalt sto det en skrue i det hullet, som man skulle ta ut og sette nedi en fettnippel, men dersom det står nippel hos deg har den nok bare blitt stående der fra gammelt av.

 

Problemet er at gjengene til fettnippelen, og de niplene man tidligere fikk kjøpt fra Volvo som var til dette, er helt spesielle og passer ikke med det som er å få tak i nå i dag.

Jeg pleier gjerne å gjenge opp svinghjulskåpen med nye gjenger som passer med dagens nipler og sette inn en ny slik, ettersom den gamle driten ikke passer med noe som helst, bare pass på dersom du gjør det slik at det ikke kommer metallspon der hvor fettet skal være, slik at spon finner veien til lagre, da holder det ikke lenge.

 

Det kan selvfølgelig også være at noe lignende allerede gjort på din svinghjulskåpe, og du kan jo prøve å skru ut nippelen og ta den med til nærmeste slangeverksted og få noen råd der.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg skjønner.. men slik ser denne ut og vet ikke om du eller noen andre har sett en slik før.

 

her er noen bilder... bilder sier mer, jeg vurderer å ta denne ut og sette ned en smøre nippel.

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

 

så er det noen som vet hvordan denne funker så skriv gjærne.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Joda 3300: det er lit tæreskader på det men ikke så ille at det jeg bytter det, brukte en stålkost ig kosta rent, det erlit små skader i toppen på eksosbende men ikke som gjør at den ikke skal hålde seg tett.

 

Men skal jeg bruke noe spesielt fett til det lagerei svingjulskåpa? noe som er vannbestandig eller noer noe? er det eget marine fett/gris jeg bør kjøpe eller kan jeg bruke biltema sitt Molybdendisulfidfett MoS2 art nr 36412?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Jaja...

Det ser ut til at jeg må vente lenge med å få motoren 100% ferdig, ser ut som det blir vanskilg å få tak i det deksele som sjøvannspumpa skal sitte på... så da begynte jeg å lage nytt el net på motoren istede...

 

får jeg tak i et helt deksel som er i grei stand så får jeg gjort ferdi motoren og satt den tilbake i båten...

 

noen bilder av motoren der den står i garasjen og venter...

bilde

 

bilde

blir å å rense og få ekspansjonstanken ren og pen, kansje jeg til og med får den skiklig rød og fin så den skinner lit også.... har sikkert tid til det også.

 

i forbindelse med at motoren skal ned på palle og koblest opp får prøve start og justering laget jeg et kontroll panel, med noen av dem gamle instrumentene så jeg kan sjekke vanntemp, oljetrykk og turtal, lade til med tenings bryter og en start knapp :)

bilde

 

Motor romet er nesten ferdig, har alle deler som skal på plass, ny lensepumpe og rør til den, nivå vakt og så skal bateriene på plass.

fikk lagt opp lit lys inni der også slik at man har lit lys når man eventuelt må skru lit eller bare får å ta en inspeksjon.

bilde



er det noen her på båtplassen som har monter en slik 123 tennings fordeler? leste lit i den monterings anvisingen, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle finne posisjonen til den feste branketen som er, på den gamle så er jo denne en del av hele fordeleren, men på den 123 saken så skal man sette denne på og finne posisjonen før man skrur denne fast på motoren, så skal man justere noe greier får å få en diode til å lyse grønt, så var det veld å sette på lokket og tennkablene og justere tenningen til slutt.

 

noen som har en noen innspill og kan forklare lit hvordan dem gjor dette?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Denne ebay selgeren har ihvertfall braketten til å montere sjøvannspumpa: http://www.ebay.com/itm/Volvo-Penta-AQ-Series-timing-belt-cover-AQ125-AQ140-AQ145-Front-Bridge-828040-/300905890127?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&vxp=mtr&hash=item460f63814f

 

Jeg har svært god erfaring med denne ebay selgeren.

 

Når det gjelder 123 ignition, så begynner det å bli relativt lenge siden jeg monterte på vår båt. Festebraketten kan i prinsippet monteres i hvilken posisjon som helst. Jeg dreide motoren til øvre dødpunkt. Deretter tok jeg av fordelerlokket på den gamle fordeleren og noterte hvor rotoren pekte. Deretter skiftet jeg til 123 fordeleren og så til at rotoren pekte i eksakt samme retning. Vær obs på at rotoren dreier litt når fordelere blir satt på plass slik at dette kompenseres for når du setter ned fordeleren. Deretter fulgte jeg anvisningen til 123ignition med å finjustere til dioden lyste. Festebraketten satte jeg slik at skruen mot motoren sto ca. midt på justeringssporet.

Link to post
Share on other sites

Takker for linken du sende Kromfelgen :) den så jo nesten helt ny ut, så den er bestilt og betalt så får jeg håpe de sender den temlig raskt slik at jeg får den snarest mulig.

 

Når det gjelder den 123ignition så har jeg kansje dummet meg lit ut nå da... jeg demonterte hele motoren får å glassblåse blokka og lakker den opp på nytt, og jeg noterte eller sjekket ikke stillingen på den gamle fordeleren.

Nå har jeg da tatt av det dreve på den gamle fordeleren og fått et verksted til å sette på dreve på den nye 123ignition da dette var rimlig trangt å få på plass. så jeg sliter da litt med å finne stillingen på den gamle rotoren. Nå skal det sies at jeg er ikke så kjent med alle begrep i den mekaniske værden så jeg er ikke sikker på hva du mener med øvre dødpunkt :)

 

men om jeg nå setter denne 123ignition ned og på plass, og skrur fast selve justerings skruen som er skrudd ned i blokka og lar den den stå i midt posisjon slik at den kan dreies like langt begge veier og lar den lille unbrako skruen være lit løs slik at jeg kan dreie hele fordeleren rundt uten at branketen flytter seg, og tar av fordeler lokket og rotoren, vil jeg da kunne kinne motoren mens jeg dreier fordeleren til jeg får den dioden til å lyse, deretter sette på rotor og fordeler lokket med tennkabler og så se om den starter.

 

skulle den da starte kan jeg løsne den justerings skruen og justere inn teningen med stroboskop??? kan dette være en mulighet?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Øvre dødpunkt er når markeringen på reimhjulet på veiva står på 0. Om jeg ikke husker helt feil, så er prosedyren som følger:

1. Finn øvre dødpunkt når stempel nr. 1 har kompresjonsslaget.

2. Vri veivakselen slik at den står ca 7 grader før øvre dødpunkt (7 på skalaen) når stempel nr 1. er på vei opp på kompresjonsslaget. (Mener det stod 7 grader i 123 manualen men sjekk for sikkerhets skyld)

3. Koble strøm til fordeleren og vri fordeleren til dioden på kretskortet inne i fordeleren lyser. NB: Det er mange hull så du må følge med på hvor dioden står.

4. Sett på fordelerlokket og se til at ledningen til tennplugg på sylinder 1 havner i posisjonen der rotoren peker.

5. Skru på festet til fordeleren ca. midt på sporet.

6. Start opp motoren og juster med tenningslampe.

 

NB: Husk å sette rett tenningskurve på 123 fordeleren. I mitt fall måtte jeg stille tenningen med mer fortenning enn Volvo manualen tilsa for å få motoren til å gå pent. (AQ151)

 

Ebay selgeren "lightendog" har ihvertfall sendt relativt hurtig de gangene jeg har bestilt derfra og delene har vært av 1. klasses kvalitet. Mest trolig fra ferskvannskjørte båter i Lake Michigan.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette kjenner jeg at jeg gelder meg til å ta fat i :) så fort jeg får desle som sjøvanspumpem skal sitte på, får jeg også tennings gradene :)

og da er det abre å få ting på plass, få den ned på pallen og koble til sjølevann, så starter morroa :) gleder meg til å høre den gå igjen og ikke mist da når den er ferdig justert og da få den på plass i båten og få båten på vanne :)

 

når motoren er komt ned på pallen så skal jeg filme hele justeringen bit for bit og legge ut så skulle det være noe jeg gjør feil så kansje jeg får noen tilbake meldinger på det :)

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Noen som har noen gode fårslag til å få sjøvanns pupa på en AQ145A tett?

Den legger rundt begge røra det som kommer fra inntaket og det som går videre til varmeveksleren, har skrudd opp og sjekke finner ikke noe som er galt, byttett pakkingene å begge rørene men fortsatt lekker det vatten der og det lekker mye.

 

Jeg har sjekke den flensen på røret som pakkingen sitter på at de er plane og fine begge feste ørene er der og den klammen som settes på mellom begge rørene, skrudd skiklig til.

men det lekker fortsatt.

 

En annen ting jeg stusser lit på er at jeg har prøvd å kobble strøm på starteren, satte på startkabler fra et 65A bateri + på starter og - til godse på motoren, tok så en leding med en kabelsko åp og satte inn på ene kontakten på starteren og tok den borti + på baterie, da slo starteren inn og den klarte såvit å gå en kansje to omdreininger før den stoppet og kablene blei veldig varme, dette er skiklige startkabler som er 30mm2 beregnet til lastebil og traktor osv. den dor sykt tungt rundt, det var bare såvidt den klarte det.

 

Noen som vet ka det kan være som gjør dette?? båten har gått fint med dette bateriet i båten tidligere, det var også en lit rar klikelyd 1gang ved første omdreining.

 

 

blir det mere problemer no så blir motoren stående i garasjen og båten pakket inn og satt vekk.... noe begyner jeg å se mørkt på hele sesongen og motoren......

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått ting til å gå rundt på skaplig vis, sjøvannspumpen er tett.

men jeg demonterte fordeleren fordeler lokk uten å tenke på at jeg skulle ha merket av og tatt bilde av korlesi dette sto. nå har jeg lit problemer med å finne ut av dette.

 

noen som vet tennings rekkefølgen på en AQ145A??? er det 1-4-2-3 eller 1-4-3-2? og uansett hvordan jeg setter den 123 fordeleren, så får jeg lys i den grønne dioden, men om den står på 0 eller7 grader når sylynder 1 er ca på topp, treffer rotoren altid rett etter et tennings pungt (tennkabel feste) så jeg finner ikke riktig stille, så jeg får noen helt syke smell i eksosen og noen kraftige tilbake slag mot forgasseren.... noen som har noen gode råd???

 

den gamle fordeleren har nr 0.231.178.017 og etter det jeg ser innstalasjons veiledingen så skal denne ha tenings kurve 1. om dette er rett vet jeg ikke. men jeg får ikke motoren til å gå.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Rekkefølgen er 1 -3 -4 -2 drei motoren til riktig merking på veiv- kamaksel og mellomdrevet( veksling på sylinder 4 på kamaksel). sett i fordeler slik at rotor peker på tennkabel til sylinder 1, fordeler bør settes ned slik at du kan justere begge veier ( sporet i låseplata har nogenlunde lik avstand på begge sider av festeboltene)vri fordeler slik at dioden lyser .start motoren og finjuster med stroboskop til riktig fortenning.

Rekkefølgen er 1 -3 -4 -2 drei motoren til riktig merking på veiv- kamaksel og mellomdrevet( veksling på sylinder 4 på kamaksel). sett i fordeler slik at rotor peker på tennkabel til sylinder 1, fordeler bør settes ned slik at du kan justere begge veier ( sporet i låseplata har nogenlunde lik avstand på begge sider av festebolten)vri fordeler slik at dioden lyser .start motoren og finjuster med stroboskop til riktig fortenning.

Redigert av emmis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjohei...

Da kan jeg også bekrefte at det er 1-3-4-2 som er rekkefølgen, får nå har jeg omsider fått start på motoren, det var jo i grunn lit deilig. men så kommer jo resten av problemene. er ikke helt sikker på om alt er som det skal enda så lit mere justering må til, men det vi ser nå er heller ikke så kjekt.

 

den går lit høgt på turtallet, når vi kobler til turteller så ligger den på 2000 rpm, og når vi ser på gradeskiva med stobelapen så ligger den på 35 grader. prøvde så å vri lit på fordeleren og klarte da å komme ned til 25 grader og 1500/ 1600rpm. men da hdde vi vridd den så langt den gikk til ene siden. Har ikke prøvd motsatt vei enda.

 

Noen som har noen gode råd til jusering? etter det jeg har funnet her på forumet og andre plasser på nett, så skal den ligge ca mellom 6 - 11 grader ved tomgang, men hva er turtallet på tomgang da? sett lit i verkste boka (hentetee her på forumet) i den står det noe om 4 garder ved f.ø.d 0-12,5 r/s (0-750r/m) Standar innsitiling.

 

skjønt ikke så mye, var listet opp lit forskjellige men ka e rett ?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...