Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Hei og takker for svaret.

legger med et bilde der jeg har satt en rød strek får å markere hvor jeg ser streken med tenningsjusteringslampen "strobe"dette er når motoren går på tomgang.

tenning.jpg

 

Nå er jeg ikke sikker på rpm på min mottor da turtelleren er ny og ikke stemmer overens med motoren. men etter gehøret så ligger den på 8-900rmp på tumgang

 

 

er det noen her som kansje kan hjelpe meg info om hvordan jeg får Faria turttelleren min til å vise riktig turtal fra min AQ145? må jeg bytte giver på motoren og vilken giver må jeg ha? har samme problem på Olje trykksmåleren den tror jeg går feil vei får når turtalle øker minsker oljetrykke.

 

noen som vet vilke givere jeg må ha og eventuelt lik til hvor jeg får kjøt dette?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor mange grader før øvre dødpunkt tenningen ved tomgang skal være på aq145, men jeg er rimelig sikker på at det er noe galt med instillingen hos deg. 34-36 grader er hva jeg har ved max turtall. Enten er tenningen stilt feil, eller så kan det tenkes at reimskiva har løsnet slik at 0 ikke lenger er ved øvre dødpunkt. Turtellere for bensinmotorer har vanligvis ikke noen giver, men er koblet til - på coilen. Ofte sitter det en bryter på baksiden av instrumentet der man kan velge antall sylindre. Står denne feil, vil også visningen være feil. Ved feil på fordeler/stifter/kondensator der man får tenningsfusk, vil naturlig nok turtelleren fuske også.

Link to post
Share on other sites

Da var veld denne båtsesongen over.... var i båten i dag og skulle prøve meg lit på justering av tenning og mens motoren står og går oppdager jeg nokk en gang at den lekker olje som bare det mellom blokka og toppen ved sylynder 2 ved eksos manifoilen :) så da er det bare å ta båten på land, vente på at garasjen blir ferdig byggd, og ta båten heim og få ut motoren...

 

så blir det å prøve og få tak i en ny toppen som er enten overhalt og strøken eller en som er i veldig god fatting, i samme selngen blir det å få bytta ventil fjører og tetinger, tror også jeg skal se om det fins en sån 123.. elektronisk teing, husker ikke hva den heter men finner sikkert om jeg leiter, og få plukket av en del ting og få det sandblåst og lakert og få den skiklig en gang får alle.

 

tror kansje jeg skulle hatt med noen nye reim jul til reg reima, noen som vet kor man kan få tak i dette?

samtidig blir det å f rengjort hele motor rommet malt det kvit igjen, og elgge opp alt det elektriske skiklig å få alt på stell inni der også, samt få inn nye motor labber :)

 

vurderer også å ta va derv og transem og bytte pakinger og sjekke om det er noe skader eller om det kan være noe som kan føre til lekasjer der :)

 

noen som har noe å tilføye på andre ting eg bør gjøre i samme slengen?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen...

 

Jeg har en topp på båten min som må byttest, den toppen jeg har per i dag heter 1000531, så har jeg nå leitet rundt på nett og hoggere etter en ny men finner bare en som heter 1000530, noen som vet hva forskjellen er på de to? eller er det samme toppen men ene til båt og andre til bil?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Begge toppene brukes både på bil og båt, 531 toppen er den som regnes for å være best, og ble levert på mange marine motorer.

 

Ventilene er like store på begge toppene (35mm eksos / 44mm innsug), samme kammene passer om hverandre, men 531 toppen har større forbrenningskammer (er litt større rundt eksosventilen), større ventilfjærer og bedre utformede porter.

 

531 toppene er støpt på en slik måte at det er mer å gå på i forhold til porting og innsetting av større ventiler, og foretrekkes derfor ved trimming, men i standard utførelse er forskjellen minimal, utover at det er litt bedre flyt i innsugsdelen, eksosdelen er omtrent lik som 530.

 

Det bør derfor ikke være noe problem å bruke en 530 topp, så lenge kammen settes over, men en ponni eller to kan det nok hende du mister.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svaret.

da får eg se om jeg ikke får kjøpt meg en slik, dem var det noe mangen av rudtom, eller om jeg går får å finne en 531 topp.det er ikke så mange ponnier i denne motoren at eg egentlig har lyst å miste flere, er nokk mangen som har stokket av i åras løp så de 145 som skulle ha vert der er nokk godt redusert per i dag, noen har sikker død ut også siden 1983.

 

Hadde vert fint å fått den skiklig til igjen og fått vekket alle ponniene til live igjen... slik motoren en gang var når den blei satt i båten da den var ny :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei igjen godt båtfolk.

Det har ikkje skjedd så mye siden sist har kjørt hele sesongen på den toppen som er lit ustabil, men har ikke vert på lange turer med den.

Men nå har jeg omsider fått tak i en ny 531 topp, så nå blir det å ta båten på land snart og ta ut motoren, så skal den få seg en runde i vinter.

 

Planen får motoren i vinter er følgene.

 

Den nye toppen skal gås over og vaskes og få den helt strøken.

så blir det å flytte over kamen fra den gamle toppen, sette på nye ventiler, vipper, fjører og tettinger.

hele motoren utvendig skal vaskest og rengjørest og lakkerest opp igjen.

bytte til ny 123 tenning.

bytte alt av pakkninger.

Ny dynamo

Har også lurt på å bytte eksosmanifoil ( Noen som har dele nr til denne på Meconomen) eller vet om andre plasser jeg kan få tak i den til en grei penge?

Nye motorlabber

 

Så når alt er montert så blir det å få synkronisert og justert forgasserene slik at de går ligkt.

Justere tenningen.

 

Til våren før motor skal tilbake i båten, blir det å vaske ned hele motor romet, og male det oppgien og få lakt på noen dempnings matter i motor romet.

Ryddet lit i noe kabel rot og satt inn nivå vakt, og festet lensepumpen. og bytete noen slanger til lensingen.

 

 

så blir det å sette den ut og få alt til å fungere, slik at alt går som det skal.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

ja nå skal båten omsider få komme ut av opplags telte. nå skal jeg ta ut motoren av båten få tatt en skiklig sjekk og bytte en god del deler :)

 

skal bytte stempel ringer, ny topp med nye ventiler ventilfjører og ventil tettinger. har pakningsett til hele motoren som skal byttest.

 

så skal jeg få malt opp motor rommet og få det skiklig på stell og bytte motor labber.

 

men så skal jeg legge nytt bunnstoff, bær jeg da slipe ned det gamle med lit gråft papir før jeg legger nytt?

 

er det noe som er viktig å sjekke når jeg først har motoren ute av båten?

skal av med bunnpanna og sanblåse den og lakkere den opp på nytt, mulig motoren også får lit lakk :)

 

noen som har noen erfaringer med AQ145 motoren som kansje kan komme med noen tips til hva jeg bør sjekke grundig før jeg monterer motoroen i båten igjen?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Blir også bestilt 123ignition får å få en stabil og skiklig tening. Har lest lit om den på nette og det ser ut til at folk har god erfaring med denne.

Noen her som har erfaringer eller bestilt fra 123ignition.se og veit ca prisen på denne?

 

Når jeg i morgen får båten hjem og ska begynne på motoren så skal jeg være flink til å ta masse bilder og legge ut her, slik at dere får være med på det som skjer og resultatene som blir utav denne delen av prosjekte.

 

så får jeg håpe den blir bra denne sesongen etter alt som nå motoren skal gå igjenom, og at jeg da kan stole 99% på den, båten vil bli lagt ut får salg etter at den er ferdig og sjøsatt og jeg vet at alt funker. Drømmen om en 27 fot sporst cab er forsatt der og har set på noen her og der og fant en i nærheten men tørte ikkje kjøpe før jeg har solgt min.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

i går fikk jeg båten hjem og inn i garasjen, fikk da koblet av alle slanger og ledinger og løsnet motorlabbene. nå er motoren omsidr ute av båten. Dette ga jo en del overaskelserbåde på motoren og i motor romet.

 

under motoren i båten var det rett og slett så mye oljesøl og drit i dørken så der blir det en omfattende rengjørings jobb før man kan begynne og male dete opp og få ting skiklig på plass.

 

på motoren dukket det opp lit ekstra som jeg hadde håpet skulle være någelude i orden men som nå viser seg a må byttest. der i blant eksosmanifoil, og noen lager her og der.

regner med akslingen som sitter i kåpa over svingjulet skal gjøre at akslingen ikkje kan bevegest i store sirkler eller romle og kanse når man snurrer det rung. så her må det bestillest en del mere deler.

 

noen som vet om det er mye jobb og ta av svingjulet?

er det noen som vet vor jeg kan kjøpe ny manifoil? ( til en rimlig penge)

 

tar i mot alle tips og råd med stor takk.

 

legger ved noen bilder av dagens økt.

bilde

bilde

bilde

bilde

nedi her skal da omsider bli helt rent og få malt det hvit, har fjernet de blikkplatene som har stått under motoren. Blir å få montert lensepupa helt u bunn og nørmest akterspeilet og i samme renda i dørken setter jeg en nivåvakt.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Oppdaget det når jeg tok av toppen i dag at det ene stempelet er gåent, ser ut som kanten på det er oppspist smuldra vekk er okke store skaden men det ser ikkje bra ut.

 

Spørsmåle mitt er da, kan jeg bare bytte det, eller bør jeg bytte alle 4 stemplene?

håper noen kan gi meg et svar....

 

Her er noen bilder fra det som er gjort i dag, blir nok ken økt i kveld også :)

bilde

bilde

 

so var det stemplene da:P

bilde

bilde

bilde

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Først må du få av sotlaget, da det er vanskelig å se om det bare er sot, eller om det også er erodert bort noe metall i toppkanten på stempelet.

Roter også motoren og inspiser sylindrene nøye for å se om det er skader eller riper. Riper som en fingernegl "henger fast" i er ikke bra og må hones vekk.

Se også over kantene på ventilene, og da særlig eksosventilene, slik at det ikke er riper eller skader etter metall som har tatt den veien ut.

 

Dersom det er skader på krona på stempelet, og det ser i så fall ut som det er svært lite på bildene, så skyldes det ofte at det har blitt litt vel varmt.

Det kan enten ha kommet olje i forbrenningskammeret, noe også sotlaget tyder på, eller du har hatt veldig feil tenning / tenningsbank.

 

Det første som må gjøres da er å få ut stempelet for å se om det er noe slitasjemerker på sidene, og se hvor langt ned eroderingen av stempelet går ned langs siden.

Slik erodering kan selv i moderate mengder svekke stempelet, men det ser ikke ut på bildene som om det trengs å bytte stempler, men det er vanskelig å se akkurat hvordan det ser ut på et bilde.

 

Du kan bytte bare ett stempel, det er normalt ikke noe problem, men du må først få en full oversikt over hva som må gjøres, slik at du ser det i sammenheng med tilstanden på blokka, og eventuelt om den må bores overdim e.l.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svare Magnat.

jeg har i kveld fått vekk soten på det ene stempelet og det er gaske mye av kronen som har erodert bort, de 3 andre steplene var det ikke noe særlig sot på tok en fille og gnukket lit på stemplene så var dem rene og fine, kjente lit på insiden av sylynderen og kan ikke kjenne noe som neglen setter seg "fast" i, men i stempel rettingen helt i toppen av sylynderene kan jeg kjenne en liten kant, den er ikke stor men nokk til at det lugger lit i neglen når jeg drer den forbi der.

 

så etter det jeg har sett så trur jeg det håller med et nytt stempel. Men jeg skal ta ut alle stemplene og innspisere sylyndrene godt. tror kansje jeg tar en liten honigsrunde i alle sylyndrene og bytter stempel ringer på de 3 som ikke skal byttes og så setter jeg i et nytt der det må byttest.

 

En annen ting jeg lurte lit på, nå har jeg plukket ned alt slik at jeg bare har igjen blokka, med bensinpumpe på montert, når jeg da har tatt ut alle stemplene kan jeg da trille motoren ut av garasjen og dynke blokka i avfetting og andre remedier får så og ta høytrykkspyleren å spyle den grundig rei?

 

Vil det ha noe skade på veiva? eller noe annet i blokka? Tenkte jeg skulle få den ren og få bort all lakken som har flasset av får så å legge på noen lag med ny rød mottor lakk. Før lakkering så blir det og teipe over toppen av sylynderene og tette alle huller rundt om slik at jeg ikkje får lakk inn plaser jeg ikkje vil ha det.

 

Planen videre er jo da få sammen motoren og så sette den på en palle eller to får å prøve kjøre den, og justerer tenning. så skal den står med system rens etter dette før jeg så bytter olje og får på ny kjøleveske og setter den pent tilbake i båten.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Den øverste kanten i sylinderen kommer av at stempelringene ikke går helt opp, og derfor blir det en liten kant der.

Den kanten gir en indikasjon på hvor mye som er slitt ned over årene, samt i noen tilfeller om sylinderen er oval i toppen.

Er det ikke verre enn at du så vidt kan kjenne den med neglen, er det forholdsvis bra.

 

Et stempel finner du sikkert på nærmeste huggeri, men det må være fra en B21 ettersom den har 92mm boring, mens de nyere B23 / B230 motorene har 96mm boring, så de stemplene blir en smule store.

 

Skal du hone noe som helst, så sender du det bort til noen som har det rette utstyret. Jallamikk honeverktøy på drillen har ingenting for seg.

Når du først har dette oppe, så bør du ta ut veiven, inpiserer denne for riper, og bytte skålene. Dette er bare noen hundrelapper, og helt idioti å ikke gjøre med en gang stempler og råder er ute.

 

Hvis du skal sende bort noe som helst av arbeid på blokka, så trenger du ikke vaske eller lakke, da får du den vasket av firmaet som gjør jobben, og etter at den er honet må du uansett vaske den godt på nytt.

Skal du ikke sende det bort, er det bare å fyre løs med høytrykkspyleren, men pass på at det lett kommer såkalt "flash rust", og du bør tørke sylindrene raskt etter vask og sette de inn med olje.

Jeg ville uansett også da tatt ut veiva først, slik at blokka er ren for deler før du vasker den, slik at det ikke blir liggende vann i ramme- og rådelager, som kan føre til rust.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takker igjend får innspille Magnat.

 

Etter å tatt ut stemplene og fått sett skiklig på dem så ser det ut som 3 av dem er ok, men ett må nyttest, så nå er det bestilt nytt stempel og Vevlagersats til alle 4 stemplene.

etter en bedere inspeksjon av sylynderene så ser dem veldig fine ut, ingen slite kanter eller noe slik, uten om det som var i toppen av sylynderen, men dette var mere sot og skitt så det gikk sån nesten vekk med lit rense middel på en fille, derretter så ble blokka tatt ut og grundig rengjort utvendig, får den så kom inn i garasjen igjen og ble tørket og sylynderene ble satt inn med olje igjen slik at dem ikke skulle begynne å ruste.

 

videre så ble hele blokka slip ren for malig og lakk slik at jeg fikk sjekket at ikke var noen sårekker eller lignede i den, og dette så meget bra ut, så ble den vasket med aseton før den bl emaskert og lakert opp på nytt.

 

nå er det bare å vente på delene skal komme i posten og veter første pakken til uka.

Så nå bruker jeg ventetiden på å få rent motor romet... tidligere eiger kan man ikke si hadde intresse får å hålde noe ting i båten ved like eller rent så her var det syk mye og ta tak i. og etter noen timer med opptørking og utgravning av gammell oljeog dritt så ser det lit lysere ut. men på langt nær bra.

 

skal ha motor romet helt rent slik at jeg kan male opp helle i kvit, og få lagt opp det elektriske der bak lit mere ryddig.

 

Noen bilder fra det som har blitt gjort.

bilde

bilde

bilde

Nåre alt her er rent så skal jeg sipe ned en del ujevnheter og topper, og støpe oppginde noen steder og støpe in noen fester til div ting som skal på plass.

så blir det å male opp hele motor romet, få på plass ny lensepumpe og nivå vakt får sikkerhetes skyld.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

da her jeg fått gjort lit til i dag, har fått vasket og rengjort lit mere i motor rome, ser det nå at det ikkje er umulig å få dette rent... bilder kommer.

 

her er noen bilder av blokka etter lakering, klarte ikke å dy meg måtte legge på toppen får å se lit hvordan det blir :)

bilde

bilde

 

Er det foresten noen som har gode tips til noe å rense eller vaske skay med får å fjerne flekker/ olje flekker??? var lit uheldig å kom borti sete i båten så fikk lit flekker på det den hvite og blå skayen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

ja det er fint med ny lakkert motor, men eg lakkerer ikke motoren sån for morro skyld, skal jeg først overhale den så skal det gjørest skiklig, så da blir det nesten ny innmat i hele motoren lager og ventiler pakninger osv... alt skal skiftes.

 

så blir det ny koil til den nye 123ignition, så når alt er på plass igjen i motoren så håper jeg den for første gang i mitt eie den fungerer som den skal og at jeg kan stole på den 99,7%

 

kommer flere bilder etter som jeg kommer meg videre... nå er det bare puss og stell av enkelt deler får å få alt tipp topptil det skal tilbake på motoren.

 

men ser ut til at jeg har god tid får i natt kom det masse snø, og flere steder var det komt 15cm snå og det 2 mai

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

et kjapt spørsmål...

den (nye) toppen jeg fikk taki til motoren min her vert planslipt tidligere, den er fra en bli og er stått på to forskjellige bilmotorer og da planslip før montering begge gangene og planslip før jeg fikk den.

 

har testet lit på motoren min (som er demontert får overhaling) og vri veiva rundt slik at 2 stempler står på topp, og satt på toppen men uten å skru den fast, når eg vrir rund kamakselen så løfter toppen seg når når ventilene er max opne, legger jeg på toppakingen (fremdeles uten å skru fast toppen) så virker det ikke som stemplene tar nedi stemplene og den løfter seg heller ikkje som jeg kan se eller kjenne, men er ikke sikker på om ventilene går klar av stemplene.

 

skal jeg da bare prøve å montere dette sammen og se om det går eller bør jeg da gjøre noen tiltak får å være på den trygge siden 2x toppakinger har jeg hært noen har brukt før, men vet ikke om det blir skiklig tett.

 

noen råd og tips hadde vert greit nå... håper oen tar seg tid til å svare.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe unormalt at ventilene slår nedi stemplene når stemplene står på topp, og du roterer kamakselen fritt.

Det er slik det er på de fleste motorene, bortsett fra gamle Volvo motorer som er såkalte "non-interferance", altså at selv om registerreimen ryker så slår ikke ventilene nedi stemplene.

 

Når du setter på registerreimen, og alt beveger seg i riktig rekkefølge, så har du derimot et problem dersom ventilene slår nedi stemplene.

Link to post
Share on other sites

Stemplene er aldrig på topp samtidig som ventilene står åpne, Hvis dette er tilfelle er register timingen feil. I Volvo`s verkstedmanual står det hva toppens minimum høyde er. Er den undermål, er toppen kass.

En ting du MÅ sjekke er at toppboltene ikke går i bunn når du taiter til toppen., mål lengden som skruene stikker ut av toppen og mål dybden på gjengene i blokken.

:smiley::smiley::smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...