Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Noen som kan vare på om eg skal ha 10W–40 halvsyntetisk eller 10W–40 vanlig olje? ser det er noe som heter mineral basert motorolje som man får i 10W-40?. skal jeg bruke samme på motor oljen på dreve (280 sp drev)??

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Noen med gode erfaringer til tennings justering? jeg føler jeg på lit tynn is her... så hadde vert fint om noen hadde noen tips til hva som gjør at den ikke går slik den skal og at tenningen er slik den er.

 

jeg justerte motoren til øvre dødpunkt når stempel 1 er på topp, da var det hakke i reimjule til veivakselen på 0 grader, men er no lit usikker på tennings kurven er rett, på den 123 fordeleren, men etter det jeg fårstår utifar manualer så skal det være riktig, men man vet jo aldri.

 

men inntil jeg finner ut hvordan jeg får den til å gå roligere på tomgang, sirka 8-900rpm må vel være greit, kan det kansje være lit ugustig å prøve å justere på fordeleren? eller kan jeg justere fordeler får å få ned tomgangen på den?

 

jeg har dobbel foragsser og de må vel vøre ca 100% synkronisert også.

blir å prøve å få den til å gå roligere på tomgang i kveld, og får jeg den til å gå rolig på tomgang så kansje jeg klarer å juster tenningen også.

 

men etter det jeg har fått i svar tidliger i tråden her så har jeg skjønt at runt 7 grader skal være sirka på tomgang?eg kan prøve å ta noen bilder eller noen film snutter i kveld å legge ut så blir det kansje lit enkelre og se :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Husk at stempelet er på topp to ganger, og tenningsmerket stemmer også to ganger per syklus, ettersom veivakselen snurrer to ganger for hver runde kamakselen snurrer, så du kan ha satt den inn 180 grader feil vei.

 

Vanligvis så sjekker man at øvre dødpunkt faktisk er på kompresjonsslaget ved å se at rotoren peker på #1 i fordelerlokket, men ettersom du ikke har hatt i fordeleren må du normalt se på ventilene for å se at du er på riktig slag.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er vel også som regel et merke på kamdrevet som skal stå nesten rett opp, og ikke rett ned, hvis ikke jeg husker feil, men når begge ventilene er lukket og #1 er på topp, så er det riktig.

 

Et annet triks er å sette fingeren foran hullet til tennpluggen, på kompresjonsslaget vil man kjenne at fingeren presses vekk.

 

Bare nevner dette, slik at du ikke kun går etter tenningsmerkene, da de stemmer med hverandre to ganger, men er kun "riktige" en gang?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og takk for tips og info.

I dag snydde jeg fordeleren 180 grader, og vips så var tennings gradene stikk motsatt :) sjekket at stempel 1 var på topp og at ventilene var igjen, da stemmer også hakkene på reimjulene både på kamen og på veiva.

Men når dette er sakt så har jeg videre spørsmål.

1. hva er bør motoren ligge på ved tomgang? jeg tenker et sted mellom 750 - 900 rpm, er dette feil? (garit at den ikke går så heyt på tomgang når maan skal ut å dorge etter makrell)

2. Hva er normal tennings grad ved tomgang på nevnt rpm?

3. hvordan får jeg endret tennings grad uten at turtalle øker? ( når jeg vrir på fordeleren så stige eller synker turtalle og det fører også med at gradene endres)

når ligger tenningen på ca 6 grader ved tomgang på 800 rpm, men så fort jeg er borti og gir lit gass så hoster den lit og fukser lit før den så begynner å stige på turtal. prøvde så å legge den på 10-11 grader, da gan jeg gi gass uten at den hister og fusker. Men da ligger turtalle på 1500rpm.

et annet problem er at den ligger å jager på turtalle når den går på tomgang, hva kan dette skyllest?

 

tenkte dere skulle få en video men det fikke jeg ikke til, så hvordan legge ut en video snutt her?



prøver en gang til.



prøver en video til

Redigert av hebbelille (see edit history)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Volvo firer'ne trenger ofte litt mer enn 6 grader, og 8-10 grader bør gå greit, men følg med så ikke motoren får for mye fortenning (du hører det).

Dersom den går for høyt på tomgang med litt mer fortenning, må du rett og slett justere ned tomgangen på forgasserne.

 

Få tenningen så riktig som mulig først, og juster så forgasserne når tenningen er så bra som du kan få den.

Det er nesten umulig å justere forgassere dersom tenning ikke først er riktig, og det eneste du egentlig trenger for å justere tenningen, er å få turtallet riktig, hvordan motoren går ellers er likegyldig for å sette riktig fortenning.

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut sil at jeg ikke får til, har holt på i hele i mangen timer i dag.

har justert tenningen til den ligger på ca 10 grader, på tomgang, men den går veldig høyt på tomgang, men om jeg da skrur lit på forgasserene får å tvinge den ned på turtall så endrer gradene seg til 67 grader igjend og da begynner det å smelle i potta ved hurtig gasspådrag.

 

den ligger fortsatt å jager på turtallet på tomgang, dette ser ikke ut til at jeg får vekk, så her må jeg ha inn noen med lit bedere motor kunskap til å hjelpe meg.

Bak på toppen har jeg en halv sirkel i gummi, ut rundt denne lekker det store mengder olje, jeg bestilte en ny slik på nette men denne var alt for liten, jeg vet ikek hva denne kalles men hvist noen vet ka eg meiner og har et dele nr til denne så blirr jeg glad.

 

den toppen som står på nå er fra en bil, og er lit tynner i veggen bak der en den orginale toppen.

 

så får jeg stoppet alle olje lekaser og får motoren til å gå reit og fint uten å jage på turtall og med riktig tennings kurve og da rund 800rpm, prøvd å finne ut hva som er det opptimale turtallet på tomgang, men finner ikke noe, skjønner ikke helt den verksted hånboke heller.

 

så har jeg fått tilbake lekasjen i sjøvanspumpa så da har jeg mere å fikse.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du har litt småting å fikse enda, det blir ofte slik!

 

Hvis det er den halvmånen jeg tror du mener, er vel delenummeret 463416, og den kostet rundt 40 kroner hos nærmeste Volvo forhandler tidligere.

 

bilde

 

Du må nesten se på toppen din hvilke merker det står på den, det er stemplet inn tallene 1000xxx, det er de tre siste der du må se hva er, det er ofte 160, 398, 405 osv.

 

Jeg bor så langt unna, at jeg har ingen mulighet til å hjelpe deg med tenningen, men de fleste motorkyndige burde klare å finne ut av det, og justere det opp riktig for deg.

Link to post
Share on other sites

De stemmer, det er senne jeg må ha, så da skal jeg ta med meg det dele nre og stike ned til volvo og se om jeg får tak i denne.

hardu link til den siden du fant tegningen på?

 

ja det dukker stadig opp, nye ting som jeg helst vil ha ordnet før jeg setter motoren tilbake i båten, det er ikke så stor plass å skru på i motor rommet i en liten Draco.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Etter mangen timer, så tror jeg endelig jeg knakk gåten på tomgang og tennings problemet midt :) her er en liten video etter dagens site justeringer :)

nå går den 750rpm og teningen ligger på ca 10 grader. og det meste hørest riktig ut når den går.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

da var lekasjer tette og alt så bra ut ved siste test kjøring, så i går kveld kom motoren omsider tilbake i båten, fått koblet til det meste, noe små ting gjenstår som skal ordnest i dag, fikk også stoffet båten i går.

 

i dag blir det å få på agregate og og koble det siste som skal koblest, justere gassvaier og gir, før en liten test start og så blir det sjøsetting.

skal bli fint å få test kjørt den lit på sjøen og sjekke at alt virke som det skal.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

i dag ble jeg omsider ferdig med montering av dreve og koblet siste resten i motor romet og sjøsatt, fik meg en liten prøve tur på fjorden før jeg fortøyde den fint i båsen sin, og etter lit rydding så skulle jeg bare sjekke at alt var bra i motor romet.... nei det var det ikke. Der var det brått blit mye vann og det steg relatift fort, heldigvis var hengeren fortsatt på bilen og jeg fikk den ned i vanne og fikk båten opp, ser jeg har vert lit uheldig og ikke fått den gummi ringen rundt svingjulskåpa skiklig på plass så den er lit i klem på den ene siden og hålder ikke tett.



så da var det påan igjen... må da demontere drev og alt å løsne motoren så jeg får denne skiklig på plass.

så da er det fint å ta ferie så får båten vente til etter ferien.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har da fått demontert drev og motor og fått den pakingen på plass, montert alt igjen og tok båten ned til havna og rygget båten ned i og slapp den ut av hengeren slik at den lå fint på vanne, til og begynne med så det bra ut, men etter lit så snudde det, kommer fortsatt vann inn i båten, pumpet ut alt vanne og det lå da igjen ca1-2cm i bunn under motoren, etter ca 3-4 min så var vanne steget opp til skjolde/utløp til eksos.

 

pumpet ut alt igjend og fant frem lommelykten men kan ikke se noen lekasje fra skjolde noen plass, så jeg lurer på om det kan komme inn fra noen annen plass i dørken eller noe. dette bekymrer meg lit.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Trenger sårt lit innspill.

 

Båten min tar inn bak en plass, men jeg finner ikke ut hvor. har båten på henger å har lat båten stå på hengeren og rygget den ned i vanne slik at det var vann opp over belgen til akslingen, la meg så til får å se med lykt og andre lys får å se hvor vanne kommer inn henne men ser ikke noe vann som siger inn, mne vanne stiger i dørken under motoren.

 

Tok så å kjørte bilen lenger opp slik at vanne på utsiden var jevnt med under kant av eksos belgen, får å se om det da også kom inn vann, og det gjør det. Men jeg ser heller ikkje nå hvor det komer inn.

 

jeg ser det er en sprekk, helt nederst overgang bakveggen og bånn i motorromet, midt under skolde, men om vanne skulle komme inn der, så ville jeg tru at vanne også skulle sige ut der men om jeg tar båten på land så siver det ikke vann ut igjen. så jeg tviler på at der er i selve skroge veggen bak som er gåen.

 

jeg har sjekker at det ikke er noe lekasje i rundt rørene til saltvanns intaket, og jeg har sjekket eksos røre og flensen der men der er det trørt. ser heller ikke noe vann rundt der girvaieren går inn i skjolde, der er det også tett.

 

noen som har noen gode tips til hvor dette vanne kan komme fra? om dette viser seg å være en skade i selve båtens glassfiber, å den eneste løsingen er å skjere ut bakveggen der det er støpt inn kryssfiner, og bytte fineren og støpe igjen på nytt, og sette på skjolde igjen så er jo dette ne jobb jeg ikke har kompetanse til å gjøre selv så da må dette tas på et båt verkste. er dette noe som jeg da kan ta på forsikringen? jeg har full kasko på båten.

 

er i grunn redd får at den jobben kommer til å koste mere en det selve båten er vert.

 

så er det noen som har noe info pg som kan hjelpe meg her med tips til ka eg kan sjekke så jeg kansje får nyte noen dager av årets sesong så hade jeg vert meget taknemlig.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Sjekket knutebelgen ?

 

Det er normalt bare tre steder det kan komme inn vann, utover hvis båten har strukturelle skader.

 

1. Bunnpluggen som sitter under drevet

2. knutebelgen (eksosbelgen vil ikke føre til vannlekkasje inn i båten med mindre eksosanlegget ditt også lekker)

3. pakningen rundt transomfestet eller gummiringen som sitter på svinhjulskåpen og tetter mot transomfestet

Link to post
Share on other sites

Takker for infoen.

Jeg og en kamerat skal ta turen ned i havna når det blir lit bedere vær å sjekke enda lit mere og se om vi finner ut hvor det kan komme ifra. men jeg har leita ganske grundig men til no har jeg ikke funnet noen plass vanne siver inn.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

og en del alternativer kan jeg da utelukke.

1. mansjetten til drevknyten (akslingen) hadde vanne komt inn der vill det komt ut på innsiden av svingjulskåpa og dypt ned i bunn av båten, det gjør det ikke.

2. kjølevans intaket på saltvanns siden. da både det og drevknuten var over vann når båten sto på hengeren og det fortsatt kom inn vann.

3. pakingen i rundt svingjulskåpa og klaven på utsinde, da dette ligger overeksos belgen, og vanne kommer inn når halve eksos belgen ligger over vann.

4. eksos horne og den gummi muffa melom horne og manifoylen er sjekket og det er ikke noe eksos lekasje på innsiden i motor romet.

 

det jeg da sitter igjend med er da.

enten selve speile som lekker, eller at det er blir skade i skroge/ bakveggen. og da må jeg ut med motor og av med dreve og speile, bytte pakingen på speile, og da kan eg bytte pakingen på eksos horne også.

 

er redd jeg da finner treverk i veggen bak da som ikke tåler dagens lys, syns alle som tar av speile får seg en ubehagelig overaskelse med det, og da bå jeg også skjære ut hele akterspeilefår å få rengjort og fjernet alt råtent treverk, og få på plass nytt og støpe igjen. dette er noe jeg ikke kan klare å ordne selv. og båten må da inn til noen som orndner slike skader.

 

Det blir å ta en telefon til forsikrings selskapet i morgen å høre om jeg kan ta dette på forsikringen og få båten igang igjen. lit leit når jeg allerede har kosta på denne båten 30-40 lapper og så skal den svikte meg nå med å ta inn vann. bare motoren kosta 25 laken i deler å overhale og fikse opp igjen.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...