Jump to content

Hebbelille sitt Draco 1700TL prosjekt


hebbelille

Recommended Posts

Da kan jeg medele at jeg har funnet lekasjen og fått tettet den 97% resten må jeg ta til høsten eller våren. fikk sjøsatt i dag og sola skite fra blå himmel og det var godt og varmt.

 

og vor fort glemmer man alle sure miner og alle glosene man har hatt under årets prosjekt :) hålder med an dag på sjøen i pent vær så er all gammel frustrasjon borte :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Ove Gran Nipen: jeg vet ikke om jeg vil gi en nærmere forklaring på dette lekasje problemet, men det var ikke båten sin feil, det avr eieren som hadde lorta stort nedover hele legge. Jeg har en formening om at et båt skrog pleier å være ganske tykt, men ikke i dette tilfellet, å da er det noe dritt å skulle montere ny lensepumpe og nivå vakt i dørken nede i motorromet :), å hva gjør man når skruen ikke vil inn i glassfiberen jo man for borer.. nå er det forbud med mot drill m/ bor i min båt.

 

bcb: jeg har vert lit frem og tilbake på 145A og 145B men jeg har en verksteds hånbok til en 145A og den stemmer på en prikk med min motor, og der er det også med olje kjøler. har sett flere 145A som har oljekjøler. men jeg skal ikke si at jeg er 100% sikker :)

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hehe... minner meg om da vi skulle legge trekkerør opp på loftet og det plutselig kom rødt støv ned... boret rett gjennom taket i stuen, videre opp i sutaket og opp i taksteinen. Jaja... litt asfaltlim og 10x10 cm takpapp fikset biffen, og så kunne vi legge på plass igjen taksteinen.

Link to post
Share on other sites

jeg tok tek7 og smurte inn på under siden, fikk presset lit opp i hullene, og smørte godt på under båten, så gikk eg inn og fjernet instalasjonen og smurte på et lag inni båten, lot dette stå å herde til dagen etter, så smurte jeg på lit ekstra bunnstoff over tek7en så det ikke skulle se drastisk ut.

 

men det pipler inn en ca 0.5 litler i døgne, så tett blei det ikke men jeg får komt meg på sjøen og nyte soldagene. til høsten blir det å ta båten på land og ta ut motoren, slipe end innvendig og under og legge på en stripe med glassfiber, så få på noe guffe uten på det og ståffe over på nytt og male opp innvendig. og satse på at den er tett til våren igjen så jeg ikke får det probleme igjen. blir å lime fast lensepumpa og nivå vakta med tek7 så blir det sikkert bra.

 

Så ellers til dere som har fulgt tråden min så går motoren som en klokke, den går stilt og rolig på tumgang, den kommer som et skudd når vi gir på. det eneste jeg ikke er helt fornøyd med er at jeg ikke får den helt ut på turtal og når ikke den topphastigheten jeg hadde før. men jeg skal ta meg en dag der jeg skal justere gassvaieren lit og se om jeg ikke får den til, slik motoren er i dag bår båten klare ca 33 knop syns jeg.

 

må også finne ut hvorfor den nye turtelleren ikke viser riktig turtall. tror nokk det er en koblings feil en plass.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hiv og høy alle sammen.

jeg har lit problemer med min kontrollboksi båten, den låser seg og henger seg opp, dettte skjedde etter at jeg hade pussa opp motor romet og montert motor og drev. da sto spaken dønn fast, men etter lit makt so løsne den og jeg fikk gire og gasse. men merke det i etter tid at den ikke er som den skal.

 

jeg har ikke tatt den ut enda, men skal gjøre det og se om det er noe som lar seg ordne lett, eller om jeg må bytte spaken.

 

om jeg må bytte spaken har jeg noen spørsmål.

1. jeg ønsker en nyere spak som er lit finere en den jeg har ( har sett på noen men uskikker på om jeg kan bruke dem i båte)

2. hva slags gir/ gass vaiere brukest på et 280 drev og en AQ145A ? ( ser dem skriver at passer med cabler i C 30 serien og slik)

 

men jeg finner bare spaker jeg liker som det står passer til alt annet en Volvo.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hei

Da jeg bytta kabler i båten min fikk jeg en anbefaling av mekanikeren på den lokale båtsjappa om å bruke kabler fra susuki, for de er svært myke og tåler å bøyes i småe radier. Eneste aberet er at lengden går i 60 cm stepp, mot 30 i feks. Teleflex. Pga at de er svært bøyelige så er det ikke noe problem ,ikke for meg ivertfall.

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke så grei på akuratt det med slike kabler. så jeg må finne noen som passer inn på en slik kontrolboks som jeg vil ha, og som passer inn på gire i dreve og på gass ledde på motoren.

 

men jeg vet ikke hva jeg kan bruke eller ikke. eller om jeg kan kjøpe en slik kontrollboks og eventuelt en slags overgang så jeg kan bruke de kablene jeg har per i dag, det hadde vert det enkleste.

 

hvist ikke så må jeg finne en kontrolboks og kabler som paser til motor og drev, eventuelt med overgang i den ene eller andre enden. men jeg vi ha en spake i den stilen jeg har linket til.

 

om jeg ikke kan bruke den jeg har linket til så noe i likheten om det er tilt eller ikke er ikke så nøy, men jeg har ikke trim tilt på motoren eller tabsa på båten.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

hiv og hoy.. alle sammen :)

 

Sendte noen meiler til div forhandlere av båt utstyr, og fikk mailer tilbake og at Volvo bruker standar kabler på motor og drev, jeg skrev tydlig hvilken motor jeg har og vilke drev jeg har, får å finne en kontrollboks som kan passe til de vairen/kablene jeg ahr til motoren og dreve mitt.

 

siden flere svarte at det er standar kabler og at jeg kan bruke nesten vilke som helst kontrollboks så bestilte jeg denne :)

bilde

 

Bilde lyver litt, får den jeg bestilte har ikke trim eller tilt. det sto noe om at den har Justerbar friksjonsbrems er ikke helt sikekr på hva det er/ betyr men finner sikkert ut av det :) blir fint å få en skilig spake i båten.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

I går fikk jeg en pakke i posten :) jammen fikk jeg ikke det nye ratte jeg bestilte..... da fikk jeg en grunn til å reise ned i havna og til båten :)

 

et lite bilde av slik den var med det gamle ratte :)

bilde

 

Og her er et bilde av det nye ratte montert.

bilde

 

det er sikekrt lit delte meninger om hva som er det fineste.. men jeg likte godt det nye ratte og tror nokk det står i stil til den nye kontrollboksen som jeg håper kommer i posten i dag eller i morgen. og når jeg bare har lit tik i dørken og noen få tik lister på båten ellers så syns jeg det blei bedre med dette ratte.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

28.09Da var sesongen 2013 over, Etter at alle vann lekasjer og slikt ble ordnet og ny konsolboks var juster inn. fikk vi tilslutt mange kjempe fine dager på sjøen.

kjørte den båten rolig siden det var så mye deler som mått kjørest inn, men lot den neste gå på fult turtall innimellom men som oftest lå vi 25 knop. båten ligger fint i plan på 21 knop.

 

Båten er så lett startet at den starter når den ser nøkkelen :) men noen små justeringer til skal gjørest både på teningen og forgasserene, dette da jeg ahr opplevd at jeg har fått etter tenning 2-3 ganger og 3-4 ganger når eg gir full gass fra tomgang så fusker den pitte litt og så får du noe feil tening eller noe som gjør at det kommer et lit poff i eksos anlegget. men dette skjedde bare noen få ganger.

 

Lørdag 28.09.13 var det kjempe fint vær og fjorden lå helt stille, og jeg tok da årets siste tur før den fikk møte båthenger og høytrykkspyleren. på denne siste turen lot jeg den gå på maks over lengere tid får å sjekke at alt fungerte og at den ikke ble for varm, dette medførte at jeg fikk oppleve at knop måleren (GPS) viste 33 Knop Arb temp lå konstant på 85 grader. turtall på 5200 rpm og 100L drivstoff på tanken.

 

Med dette resultatt vil jeg si at alle penger og arb timer som ble gjort på motoren da jeg overhalte den har vert en sukses. så no har jeg vekt alle 145 hesten til live igjen tror jeg og min Draco 1700TL begynner nå å se ut som den er helt ny.

 

ser frem til April/ Mai 2014 og ny sesong med en båt som da ikke skal tulle eller noe hele sesongen :) når blir det å ta en lett rubbing og polering, vaske den ned innvendig og tømme den for alt rot som ligger i båten. og sette bateriene til lading og vinter lagring.

 

All motagang som har vert tidlig i sesongen er nå glemt og båten er fortsatt en glede.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Lenge siden jeg har oppdatert noe her :)

 

Men i April ble båten pakket ut av opplag, og kjørt opp i hall der jeg skulle ta vår klargjøringen. da ble det en liten oppgradering til :D

Siden Draco da har laget ny båt og endret logoen sin lit siden sist så ble det lit nyere logo på min også :)

 

Først ble det lagt på ny marine blå stripe rundt hele båten, under fenderlisten

bilde

bilde

bilde

 

Så ble det laget en ny logo til båten med et innspill av Dracos nye logo :)

 

bilde

bilde

 

Eneste som var lit nedtur var at jeg ikke tok ned kallesjen i vinter så båten sto med kalesjen på under opplags telte, så presseningen har ligget å gnaget på kalesjen og da klart å lage kull i gjørnene på den. men det er ikke noe store greier så den blir slik ut denne sesongen og til høsten blir den sendt inn får å få renset og fikset skaden og så inprignert på nytt. så langt i år har vi hatt mangen fine turer, båten får som en drøm og er veldig lettstartet. til høsten blir det ny tik på badeplatformen og stigen og nye teak lister på dekk og på siden av båten.

 

Ha en fortsatt go sommer... got folk.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei igjen Godt Båt flok.

begynner å bli legere lys om kveldene, å det er jo tegn på at vi nærmer oss våren. båten er fortsatt i vinter opplag, å det skal den få lov til en stund til.

Men i år har jeg tatt den tunge besluttingen om å selge vår Klassiker av en draco 1700TL å jakten på ny båt er såvidt begynt.

 

I den forbindelse så tenkte jeg å høre hva som kan være en real pris får denne båten, etter de omfattende arbeide som er gjort med både båt og motor.

selv har jeg tenk en pris på ca 50 000kr får båten noe jeg syns den er vert, nå som 90% av båten er renovert og motor har hatt en omfattende overhaling.

lit mere usikker på hva jeg kan ta for en 2007 model Tysse båt henger som er tipp topp stand. nye hjullager høsten 2014. men der har jeg tenkt ca 15000kr.

 

Båten har gått ca 60 timer etter overhaling av motoren. så og si alt er nytt fra 2011 og frem til i dag.

 

Når det kommer til ny båt så sier økonomien følgene, båt 21-30(25-27) fot, pris 100 - 250 000kr bør være en kraftig motor, da vi liker å holde høg fart ut den kjedelige fjorden vi har her.

Det bør være med kabin fremme i båten, der ør det være toalett (helst toalett rom) god plass ute. Båten bør ha gode sjøegenskaper og være stabil i sjøen.

Båten bør klare 35 - 40 knop på max.

 

noen som har erfaringer fra båter i denne skalaen og kan gi noen tips til hvordan båter jeg bør se etter?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Hebbelille i #191

 

"Først ble det lagt på ny marine blå stripe rundt hele båten, under fenderlisten

Siden Draco da har laget ny båt og endret logoen sin lit siden sist så ble det lit nyere logo på min også :)"

 

Hvordan fikk du laget den blå stripen og logoen? Og hvordan gikk du frem når du satt det på.?

Link to post
Share on other sites

jeg satte rett og slett båten inn til noen som driver med folie, og dem la den på får meg, så jeg gjorde ikke så masse kan du si, eneste jeg gjorde var å vaske ned og rense båten utvendig, så gjorde dem resten.

dem lagde logoen utifra et bilde av logoen dem fant på nette.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette blir siste innlegg i denne prosjekt tråden, min tid med Draco 1700TL er over, Nå er det bare noen små ting igjen så er vår pussen ferdig. Og ny eier kommer rett over påsken å henter den.

Vi har hatt mange fine turer, å båten har fått en betydelig oppgradering i løpet av de 5 årene den har vert i mitt eie.

 

Nå har vi funnet oss ny båt, som vi skal hente i påsken, så da starter et nytt kapittel i vårt båtliv. å vi gleder oss til å få vår nye 25 fot på plass i havna vår :) jeg kommer til å lage en ny tråd på den, da det skal gjøres lit med den også.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...