Farco Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Alle egenskapene, Farco Det vil si at det ikke skiller batterbankene i det hele tatt Ja, etter relativt kort stund er nok det tilfelle. I hvertfall i de båtene med litt størrelse på forbruksbanken. Det som er litt morsomt er jo at Biltema selv beskriver releklapring (brumming) som et tegn på at det fungerer. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Godt spørsmål Komodo Hvilke andre egenskaper har et slikt rele ? det skal jo bare koble kontakter til og fra! En spenningstyrt bryter/velger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Det er flere år siden de "seriøse" trakk så enkle VS releer ut av markedet, fordi det fungerte rett og slett ikke for veldig mange båteiere. Her er Victrons svar på problemene som mange opplevde Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 ............... Det som er litt morsomt er jo at Biltema selv beskriver releklapring (brumming) som et tegn på at det fungerer. Som skrevet innledningsvis så har jeg altså testet spenningsverdiene på inn- og ut- slag på dette Biltema releet. Spenningen ble justert svært sakte og møysommelig inntil ut- eller inn- slag forekom. Dette hørtes da ut som et lite klikk. Og det var det eneste. Ikke noe brumming i det hele tatt !!! Om releet kobler mot en relativ stor nedtappet forbruks bank så kan jeg forstå at releet kan slå inn/ut som følge av spenningsvariasjoner som måtte oppstå. (> 13.3 og < 12.8). Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Synes det rett og slett blir tåpelig når leverandører går inn her og rakker ned på andres produkt.. Dere burde være for gode til det. Klart dette bt RELET fungerer for de aller fleste.. Man må ikke kjøpe ting til 20ganger prisen BARE fordi det står marine og et annet navn på dette.. Leverandører som gjør dette taper min handling i alle fall.. men bare fortsett dere selger sikkert mer av det MVH Thoryln Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) En annen sak er at enkelte produsenter/leverandører velgere egne (dyrere og billigere) produkter til de bestemte landene de skal levere produktene basert på om det er et høykost land eller ikke. Uten at jeg skal påstå noe om kvaliteten på de forsjellige produktene. Noen ganger trenger ikke produktene å ha bedre kvalitetet, selv om jeg selv skal innrømme at jeg selv kjøper dyrerer varer av enkelte slag en det som sikkert er nødvendig. For øvrig har jeg selv isntallert BEP rellet på en tidligere båt og var vedlig fornøyd. Når det gjelder elektronik så er det ofte masseproduksjon som avgjør prisene. Redigert 17.Februar.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 absolutt ikke verd pengene, da det mangler alle egenskapene et spenningsensitivt rele bør ha. Det er flere år siden de "seriøse" trakk så enkle VS releer ut av markedet, fordi det fungerte rett og slett ikke for veldig mange båteiere. Har du kjøpt deg et slikt rele fra Biltema og testet og dissekrert det slik at du med sikkerhet kan felle en konstruktiv og analytisk dom over hvilken kvalitet dette produktet har, eller er dette kun generalisering med prisen som eneste argument? Ikke det nei, det er jo ikke så rart siden det nettopp har kommet i hyllene. Lenger opp i tråden kommer det jo fram at Jørg har samme holdning som deg med kun prisen som grunnlag. Enig med Thorlyn her, leverandører som rakker ned på andres produkter skaper lite tillit. Ikke minst når den mest relevante kvalitetssammenligningen er dagligvarer. Takk for en meget nyttig tråd Mateco, det blir spennende å se hvor mange ganger dette releet virker før det forårsaker motorhavari, brann eller lignende Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Mateco: Takk for en meget nyttig og litt avslørende tråd Jeg har lenge tenkt på å anskaffe meg et voltsensitivt skillerele Nå er jeg ikke i tvil i det hele tatt, blir en tur innom Biltema imorgen. Utrolig hvordan et produkt kan dømmes nedenom og hjem uten å vært i berøring med det engang. Morsomt om min erfaring kan gi meg mulighet til å bruke denne " " Uansett erfaring med denne "dingsen" fra BT. Jeg har drevet endel med salg og vet at. 1.Bud: Ikke sleng dritt om konkurrenten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Om dette releet er av samme kvalitet som mer anerkjente merker er det nok bare tiden som vil vise! Men når det gjelder den "maritime kvaliteten" så synes den svært god. Som tidligere nevnt så er all elektronikk innebakt i gel og kan derfor ansees som hermetisk. Meget bra med hensyn til tæringsproblematikk, vannsøl, og gasstetthet m.h.p. eksplosjonssikring i bensin/propan miljø. Videre så leveres releet med rustfrie montasje skruer. Skulle det vise seg at releet holder samme kvalitet som f.eks. BEP sitt tilsvarende, så er jo dette kjempflott for oss forbrukere. Samtidig forstår jeg at enkelte leverandører av mere anerkjente produkter, og derav til en helt annen pris, forsøker å sværte slike "billigvarer" fra f.eks. BT. De skal tross alt leve av å selge sine produkter, og da til en langt høyere pris ! Som jeg skrev innledningsvis så kommer Biltema også med en Galvanisk isolator på 230V AC landstrøms jording, ala Zinksaver, til kr. 499,-. Skal bli spennende å se hvordan dette produktet "slår an" hos oss forbrukere, og ikke minst hos leverandører av tilsvarende galvaniske skiller. Om produktene "holder mål" så er det jo bra for oss forbrukere men sikkert også frustrerende for elektroleverandører av mere anerkjente merker !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 ............ Nå er det bare å finne noe å bruke det på! Har jo allerede en ordning med eget ladesystem! ................ Bjørn Etter litt grubling tror jeg at jeg har funnet anvendelse til mitt BT voltsensitive rele. Jeg vil sette det inn parallelt over dioden som føder navigasjonsbatteribanken (Se blå ring rundt tenkt plassering). Releet senser da på hele forbruksbanken inkludert baugpropell batteriene. Tenker da følgende forløp: Når forbruksbanken har nådd en spenning >13.3 V så kobles releet inn slik at fødestrømmen by-passer dioden. På den måten får jeg fulladet Navigasjonsbatteribanken da jeg slipper spenningstapet over dioden. Ved f.eks. kjøring av baugpropell så vil spenningen på hele forbruksbanken kunne trekke ned. Hvis den trekker under 12.8V så kobles releet ifra slik at spenningen opprettholdes over Navigasjonsbatteribanken som føder spennings ømfintlige instrumenter samt data-systemet. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Lenger opp i tråden kommer det jo fram at Jørg har samme holdning som deg med kun prisen som grunnlag. Ikke helt. Får man nå bare kjeft for nothing enn sannheter her på tråden? Dere skulle lese alle innlegg en gang til og fortelle hvor f.eks. jeg innstallerer noe særlig om prisen. Det eneste jeg sier om priser er at man få det man betaler, og en samlikning om flere "overpriser" for matvarer kontra båtvarer. Men teknisk henviser jeg (og står fortsatt til det) at dette relé er beregnet for 125/140A. Jeg sier samtidig at jeg ikke tror at det duger noe for større annlegg => pga. det, men ikke pga. prisen. Dessuten finnes det reléer som er enda billigere og kan tydelig mer, men er ikke støpt i plast. Jeg henviser videre til faktum at ingen seriøs produsent som jeg vet om i bransjen tilbyr et så "slapp" relé i det hele tatt siden man vanligvis regner minst 1:2 og bedre. Derfor fortalte jeg også om andre produkter som klarer å takle loads med opp til 1800A i samme 120A-klasses, => og spør samtidig hvorfor at de gjør det, men ikke Biltema. Vet Biltema, som ofte ikke en gang vet nok om sine egne batterier, mer om forholdene på båt med flere hundre Ah? Jeg sa også at det er sikkert fullt mulig å bruke slike reléer enten som begrensning, begrenset og som nevnt eksempelvis for f.eks. kjølebokser etc. Men jeg henviser klar på det at ikke jeg ville bruke sånt for større strømkrets. Farco bekrefter det samme mening med sine innlegg, samtidig han oppdaget at produktbeskrivelsen henviser på noe så absolut elendig dumt som at "brumming" er ikke noe feil men en henvisning at reléet virker..... mja. Sorry, også Mateco, og jeg vill virkelig ikke fornærme noen (!!), men er dere så ignorant bare pga. en såkalt billig pris? Jeg bare spørr, fordi samtidig plaprer jo noen at det "sikkert er det samme kvalitet som BEP, og kommer antakeligvis fra samme produsenten" ...etc. Hørte noen av dere en gang at et relé fra "dyre" produsenter begynner å surre og brumme? Jeg ville bare bytte reléet umiddelbart, ikke mer og ikke mindre. Og jeg ville ikke kjøpe sånt hvis jeg allerede måtte lese det på bruksanvisningen. Jeg forstår at det finnes mange som leter desperat etter billigste muligheter, jeg gjør det samme. Men er det virkelig så vanskelig å forstå som et varsel hvis folk som både driver til daglig og ha delvis erfaring med slike duppeditter siden over 25 år sier at 125/140A vanligvis ikke er nok for større annlegg som fint klarer å transportere mange hundre eller t.o.m. tusen og flere Ampere? Så, lokk opp øynene. Det minste som man skulle kunne forvente, etter slik henvisning og når dere selv ikke kommer på spørsmålet, er et vanlig "Takk, vi skal dobbeltsjekke og regne over strømmen vi har.". Mer forventer man nemlig i grunnen ikke, her og nå, og så vet i alle fall også "vi" at dere skjønnte problemstillingen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Jeg synes det er flott Jörg at du nyanserer litt for ditt vedkommene. Jeg setter også pris på din kompetanse og hjelp her i forumet for oss som ikke er ionehuer Når det er sagt så tror jeg helt sikkert at dette BT relet er brukelig for hvermansen som ikke har batteripakker lik et mindre atomkraftverk.. som jeg pleier og ha.. Jeg selv oppfattet vel ikke dine inlegg som nedsettende om produktet, heller opplysning om dets begrensniger. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Som jeg skriver i innlegg #79 så forekommer det ikke noen form for "brumming" når releet slår inn eller ut !!! Men det betyr ikke at mitt eksemplar er defekt av den grunn!! Som tidligere beskrevet så høres kun et lite KLIKK ved inn/ut -kobling!! Jeg har da benyttet en Mascot strømforsyning med glattet likestrøm og justerbar spenning. Det kan være at en dynamo kanskje vil gi en "rippel"-lyd som kan oppfattes som "brumming" ?? Men det har jeg ikke fått testa enda. Om så er, så vil jeg selvfølgelig opplyse om det i denne tråden! Når det gjelder 125A/140A, Konstant/Periodisk gjennomgang, så vet jeg ikke hvilket tidsperspektiv forfatteren mener med "Periodisk Belastning" i brukerveiledningen ! Når det er sagt: Her kan det jo også være at Biltema har et oversettelses-problem i sin bruksanvisning. Det er i såfall ikke første gang!! Jeg har skrevet i denne tråden utifra mine egne subjektive erfaringer/tester med releet, og til mitt bruk (innlegg #85) så tror jeg det passer bra. Det er uansett ikke store strømmene som vil flyte gjennom mitt eksemplar med en spenningsdifferanse på maks 0,7V (Diode-tap) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Bt releet er til forveksling likt Bep releet men det er altså ikke identisk å har noe forskjeller på egenskapene. Vil tro at bt releet er tilstrekkelig på båter som ikke har så store forbruk å store batteribanker. Synes det er rimelig tullete å legge en masse i skilledioder i for eksempel en daycruiser, her kan en bli kvitt feilkildene som disse manuelle batteribryterne av og til er til en latterlig penge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elise Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Med fare for å stikke huet inn i et vepsebol, men jeg jeg klarer ikke å la det være Hvorfor bruke så mye energi og penger på et slikt opplegg, når jeg etter min mening kunne løses dette mye enklere. I min båt har jeg enkelt å greit bare to hovedbrytere. Jeg starter alltid på forbruksbanken, og lader bare på forbruksbanken ved vanlig drift. Skulle jeg gå tom på forbruksbanken og ikke få starte, kobler jeg inn startbatteriet. Jeg kan lade start batteriet fra motorene om jeg vil. Normalt vedlikeholdslader jeg start ved landstrøm tilkoblet. Start om sommeren krever ikke mye strøm så jeg har aldri opplevd og ikke få start på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Er det noen som har et bilde av baksiden på BEP releet, til sammenligning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) Jo det er klart at jeg kunne ønske meg et slikt rele, men problemet er at jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal koble det til. Link Redigert 17.Februar.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Jo det er klart at jeg kunne ønske meg et slikt rele, men problemet er at jeg ikke skjønner helt hvordan jeg skal koble det til. https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/img_28531.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 17.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) Ole Petter: Linken din har en "http://" for mye !! Redigert: Så du fikk retta mens jeg skrev !! Redigert 17.Februar.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
propelltau Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) Du kobler sense ledningen paralellt med tangamperemeteret på venstre side så fjerner det feillinkingen i ditt første inlegg. http://www.http.no//baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/img_28531.jpg -http.no// =https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/img_28531.jpg Redigert 17.Februar.2011 av propelltau (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 (redigert) I min båt har jeg enkelt å greit bare to hovedbrytere. Jeg starter alltid på forbruksbanken, og lader bare på forbruksbanken ved vanlig drift. Skulle jeg gå tom på forbruksbanken og ikke få starte, kobler jeg inn startbatteriet. Hvis du ikke får startet på forbruksbanken så er det sikkert lurt å slå av forbruksbryter før du slår inn bryter til startbatt for så å starte motorer. En negativ ting med ditt opplegg kan kanskje være hvis du tapper forbruksbanken veldig mye ned og ytterligere belaster disse batteriene til start, kanksje også gløding. Kan kanskje gjøre noe med batterilevetid hvis det gjøres ofte?? Hvis du i tillegg kanskje trenger benytte vinsj og baugthruster en del rett etter start så kan det kanskje merkes noe på effekten. Hvis jeg forstår deg rett og startbatteri ikke blir brukt annet enn i "nød". Redigert 17.Februar.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Det som er poenget er vel at dette releet ikke koster stort av hverken penger eller energi , releet koster det samme som en manuel bryter omtrent. Får et inntrykk av at din fritidsbank er godt tilpasset forbruket ditt og at det er batterier som tåler både dyptutladning og den høye startspenningen, ikke alle har det. Ser klare fordeler med å kvitte seg med manuelle brytere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Så så Jørg, ikke så hårsår da. Jeg henviste kun til at du applauderte dette utsagnet: Husk nå, at du får hva du betaler for! Som var ironisk ment uten at noen av oss oppfattet det Dette er en floskel som vi vet at ikke stemmer i en rekke tilfeller. Dersom noen har noe negativt å si om kvaliteten på dette releet hadde det vært fint med en mer konkret faglig begrunnelse ut fra releets fysiske kvalitet, dvs. testing + plukke det i deler og analysere innholdet. At BT ikke vet hva de selger og legger ved en folder som inneholder morsomme vendinger som at "brumming er sunt" sier lite om releets kvalitet. Bare at BT ikke vet helt hva de har kjøpt for en slikk og ingenting fra en produsent i østen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 At BT ikke vet hva de selger og legger ved en folder som inneholder morsomme vendinger som at "brumming er sunt" sier lite om releets kvalitet. Bare at BT ikke vet helt hva de har kjøpt for en slikk og ingenting fra en produsent i østen. Kunnskap om hva man selger er selvfølgelig uten betydning for forbrukeren, kanskje med unntak av hvis man forveksler hjertemedisin med avføringspiller og avføringspillene koster mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 17.Februar.2011 Del på Facebook Svart 17.Februar.2011 Kunnskap om produktet er viktig, det er vi enige om Ole Petter! Vi her på forumet verdsetter kunnskapen du, Jørg og alle andre har. Men det må vel kunne gå an å se på et produkt isolert på en objektiv måte allikevel? Jeg har på ingen måte påstått at dette releet er gull, og som jeg skrev lenger opp kan det godt hende det bare er dritt. Men å rakke ned på et produkt bare ut fra prisen blir for enkelt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.