Sjøtunga Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Stol på det, Sjøtunga, folk her bruker urimelig mer penge for unødvendige prisforskjell på matvarer enn de klarer å bruke for prisforskjell av båtrelaterte produkter. Dette er på siden av saken. Ingen av oss vet noe om kvaliteten på det ektuelle releet, men det hindrer åpembart ingen i å mene mye om at man får hva man betaler for. Men det vet vi altså absolutt ingenting om idette tilfellet. Det vi derimot vet mye om er prisnivået på enkel elektronikk/mekatronikk i norske butikker kontra websjapper basert i Hong Kong, Singapore og andre steder. Prisforskjeller på svimlende tusen prosent er langt fra uvanlig. Og ut fra egen erfaring dreier det som identiske varer, muligens med en annen klistrelapp på. Det vi også vet mye om er prisnivået i norske kontra svenske avdelinger av butikkjeder. Det er et lett verifisertbart faktum at prisene hos BT, Clas etc i Sverige er betydelig lavere enn i Norge. Burde det kanskje få noen flere til å åpne øynene? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 På koblingsskjemaet til Bilteme-releet brukes betegnelsene hovedbatteri og hjelpebatteri. Noen som vet hva som ansees som hovedbatteri i dette tilfelle? Er det startbatteriet? I min tankegang ombord er det nemlig forbruksbatteriene som er hovedbatteriene, men jeg har en mistanke om at Biltema tenker omvendt. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hv er det noe som hindrer deg i å definere forbruksbatteriene som hovedbatteri? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 (redigert) To hovedterminaler med M6 bolt/mutrer. Sensespenning føles på den røde (primær) og minus signalkabel Releet bryr seg vel egentlig ikke mye om hva som er hva. Uansett må man vel koble den røde terminalen/bolten til pluss på det batteriet som får lading fra dynamoen og signalkabelen til minus. Den andre terminalen kobles til pluss på det batteriet (evnt. banken) som skal lades i tillegg. Brigg Redigert 16.Februar.2011 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Takk til mateco for "test". Skal ikke uttale meg om kvalitet på BT, annet enn vi på vårt verksted (liten entreprenørbed.)kjøper mye fastnøkler o.l. på BT. Disse holder jo som kjendt samme kvalitet som fler av de aller dyreste på markedet. Tenker da på bruddstyrke og passform. Men det jeg egentlig skulle fortelle var at vi før brukte disse hvite, flatstift trefase-kontaktene (av samme type som bak komfyren). Siste gang jeg kjøpte en slik hos den lokale el.pusheren, måtte jeg betale 460,-NOK for dritten, og den sprakk i to når jeg mistet den i gulvet fra hoftehøyde under montering. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at BT solgte disse runde 16 A trefase-kontaktene for 39,90 ! Byttet selvsagt alle ut på hele verkstedet. Disse er av en slik kvalitet at de nermest ikke lar seg ødelegge. Vi har iallefall alle fortsatt, etter ni års uvørendt bruk. Ikke rart BT er upopulær i visse kretser ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hv er det noe som hindrer deg i å definere forbruksbatteriene som hovedbatteri? Ingenting egentlig, men det jeg lurte på var hva Biltema definerer som hovedbatteri. Uansett må man vel koble den røde terminalen/bolten til pluss på det batteriet som får lading fra dynamoen og signalkabelen til minus. Den andre terminalen kobles til pluss på det batteriet (evnt. banken) som skal lades i tillegg. Akkurat - takk. Dette går nemlig ikke frem av koblingsskjemaet. Der står det kun rød til + hovedbatteri og den andre til + hjelpebatteri. Dersom jeg da kobler rød til forbruksbanken (som ikke får direkte lading fra dynamo), så blir vel det hele tullball uten lading av begge bankene? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 hihi.... trur mange kunne hatt godt av ein tur til Kina og sett produksjon,.... av hva det måtte være faktisk... Det er foresten ikkje uvanlig med forskjellig spec på samme produkt. Dette henger sammen med leverandøren sitt ønske om å stå til rette for ytelse ved feks reklamasjoner. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Ingenting egentlig, men det jeg lurte på var hva Biltema definerer som hovedbatteri. Vil tro at instruksjonen mener at startbatteriet er hovedbatteri. Et forenklet koblingsskjema: Når motor startes så lader dynamo startbatteri. Når startbatteriet når en spenning på 13.3V så kobles forbruksbanken inn for ladning og begge batteriene lades av samme dynamo. Når motor stanses så synker etterhvert batterispenningen. Når de sammenkoblede batteriene når 12.8V så kobles startbatteriet ifra forbruksbanken slik at du alltid er sikret startstrøm til motoren, uansett hvor langt nede du tapper forbruksbanken. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 (redigert) Se NØYE på disse to oljene fra BT.. Den ene tar de 299.- for 4 liter og heter Innebordsolje Den andre tar de 299.- for 10 liter og heter turbodieselolje. Den DYRERE "innenbordsoljen" har LAVERE spec enn Turbodieseloljen.. Hvorfor har BT gjort dette tror dere?? for at vi vil lures til og tro at jo den innenbordsoljen den er jo gull siden den ER til innebordmotor.. den andre er sikkert noe sånt "traktor" greier Verden vil bedras dette var en avsporing men følte at det har relevans mht pris og kvalitet Innenbords dieselolje 15W-40 Oppfyller • ACEA E3/E5/E7 • API CH-4/SL • ACEA A3/B3/B4 • MB 228.3 • VOLVO VDS-2 • MAN M3275 • CUMMINS 20076/20077 • MACK EO-M+ • CAT ECF-1-A Håndteringsråd: Unngå langvarig kontakt med huden. Oppfyller følgende: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4. Redigert 16.Februar.2011 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Cannonfodder Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Tror faktisk ikke relet vil funke om du bruker forbruksbatteriet som hovedbatteri. Ha montert BEP sin versjon, og sån som jeg forstår det så lades hovedbatteriet direkte fra motoren, mens hjelpe/forbruksbatteriet får lading igjennom releet når spenningen er høy nok. Men, om diskusjonen går på hva som skal kalles hoved/hjelpe batteri i båtene deres, så skal selvfølgelig ikke jeg legge meg opp i det :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
idars Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Er dette releet å få kjøpt på biltema nå selv om det ikke står i katalogen ? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 16.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg fikk iallefall kjøpt mitt hos BT her i Kristiansund. Om de er i salg i andre BT utsalg vites ikke. Biltema er vel strengt tatt ikke nødt til å fylle hyllene før katalogen kommer ut. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Husk nå, at du får hva du betaler for! Føler behov å kommentere mitt tidligere innlegg etter at noen siterte meg. Burde kanskje ha brukt en smilie, men mine tidligere innlegg her bør si nok hva jeg mener: https://baatplassen.n...post__p__520492 https://baatplassen.no/i/topic/29278-utstyrshysteri-blant-seilbaatkvinnene-paa-seilkurs/page__view__findpost__p__370437 (det er ett eller annet som funker svært dårlig med å hente frem linker til enkeltinnlegg i denne Invision-utgaven. Jeg synes i alle fall at dette "du får hva du betaler for" som grunnregel er bare tull. Når du mener at noe har en riktig kvalitetet til ditt behov, så skal du gjerne kjøpe det selv om det er noe dyrere. Men å kjøpe det dyrere fordi det da må ha den bedre kvaliteten er BS) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Litt avsporing, men er der lignende "smarte" rele som kan koble bort startbatteriet (for overlading) når man har sultne forbruksbatteri og har sense på forbruk? (ved motorgange/dynamolading) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Kan du ikke bare sette sensledningen der den skal være da? høres mer ut som et regulatorproblem? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Den er der den skal være, på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Enig med free: Høres ut som et regulatorfeil. Eller sett inn en god gammeldags batterivelger, da er det du som velger hva som skal lades. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bøljan Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Hvis du har senseledning på forbruksbatteri så har du valgt det som startbatteri Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Una Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Fortsetter å bruke manuell batterivelger. Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 For det første; TAKK Mateco for din uforbeholdne test av et nytt produkt. Dette burde ikke gi en slik NEGATIV proteststorm fra medlemene, men det er jo typisk Baatplassen. Alltid noen synsere, som spenner hauger av båtpenger unødig. Selv har jeg brukt BEP VSR i syv år, uten problem. Men nå skal jeg kjøpe et BT rele til reserve!!! Antakelig er det eksakt samme rele som BEP, men dette er bare SYNSING!! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Nå har ikke jeg tenkt å kjøpe en slik dings da jeg har et utmerket system med skilledioder++. Jeg ser skilledioder som adskillig mer driftsikkert enn en boks med både elektronikk og mekaniske reléer(?) enten det nå er en billig dings fra BT eller svindyr BEP fra andre. Men jeg ser umiddelbart et problem med en slik dings. Sett at en har gått langt slik at begge batteriene har nådd en høy spenning som feks. 14,4volt. Så slår en av motoren, men ombestemmer seg kort tid etter og starter igjen før hvilespenningen inn på senseledningen til dingsen er sunket så mye at dingsen har koblet batteriene fra hverandre. Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på? Så nei takk til både BEP eller dingsen fra BT. Jeg foretrekker skilledioder med sensing på forbruksbatteriet og Ladac ekstern regulator. Det er ladestrømmen jeg vil styre, og ikke startstrømmen. Den skal garantert kun komme fra startbatteriet. Og forbruk skal trekkes kun fra forbruksbatteriet, selv under motorgange og lading. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Sikkert klønete forklart av meg, og beklager okkupasjon av tråden Mateco. Eg har en forbruksbank på 480ah og ett startbatteri på 100ah delt via skillediode med 0.7 volt i tap.(80 a Hitachi dynamo med deaktivert orginal regulator) Regulatoren er en Balmar 614 og sense ledning fra regulator er kobla mot forbruksbank. Mitt lille problem (visst man kan kalle det problem) er da at med fullada startbatteri og godt nedtappa forbruksbank så vil eg overlade startbatteriet i en del timer. Ikke noe kjempeproblem men visst der var enkle rele som fiksa dette så hadde det jo vært fint. Landstrømladeren min har egen utgang på 1A og kun 13.8v, så det kan jo kanskje være greit å få sprita det opp litt av og til. Slik eg tolker det så vil ikke en oppkobling med voltsensitivt skillerele heller fikse denn problemstillingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Som nevnt i tidligere innleg i tråden, har jeg et BEP rele. Jeg har kopplingen til Forbruksbatteriet og etter at releet koppler, så får jeg med start batteriet. Det er jo forbruksbanken jeg ønsker å lade først. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Men jeg ser umiddelbart et problem med en slik dings. Sett at en har gått langt slik at begge batteriene har nådd en høy spenning som feks. 14,4volt. Så slår en av motoren, men ombestemmer seg kort tid etter og starter igjen før hvilespenningen inn på senseledningen til dingsen er sunket så mye at dingsen har koblet batteriene fra hverandre. Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på? Lars H. Hei Lars H. Jeg er som en viss Bjørn, sier jatakk begge deler, for originalt på Storbro er det skilledioder, og de står der ennå. D.v.s de er byttet ut da de var ødelagt etter dårlig vedlikehold av forrige eier. De står som "back-up". Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.Februar.2011 Del på Facebook Svart 16.Februar.2011 Jeg tror ikke du skal bekymre deg om at det blir litt for høy spenning på startbatteriet volfro. Jeg har ingen problemer med levetid på opp mot 10 år for startbatteriet, og har koblet slik du har. Og husk at det kun er når det går stor strøm gjennom skillediodene at en har et så stort spenningsfall som 0,7volt over dem. Så snart ladestrømmen minker når batteriene fylles, reduseres droppet ned til rundt 0,2volt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.