Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Stol på det, Sjøtunga, folk her bruker urimelig mer penge for unødvendige prisforskjell på matvarer

enn de klarer å bruke for prisforskjell av båtrelaterte produkter.

Dette er på siden av saken. Ingen av oss vet noe om kvaliteten på det ektuelle releet, men det hindrer åpembart ingen i å mene mye om at man får hva man betaler for. Men det vet vi altså absolutt ingenting om idette tilfellet. Det vi derimot vet mye om er prisnivået på enkel elektronikk/mekatronikk i norske butikker kontra websjapper basert i Hong Kong, Singapore og andre steder. Prisforskjeller på svimlende tusen prosent er langt fra uvanlig. Og ut fra egen erfaring dreier det som identiske varer, muligens med en annen klistrelapp på.

 

Det vi også vet mye om er prisnivået i norske kontra svenske avdelinger av butikkjeder. Det er et lett verifisertbart faktum at prisene hos BT, Clas etc i Sverige er betydelig lavere enn i Norge.

Burde det kanskje få noen flere til å åpne øynene?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

På koblingsskjemaet til Bilteme-releet brukes betegnelsene hovedbatteri og hjelpebatteri. Noen som vet hva som ansees som hovedbatteri i dette tilfelle? Er det startbatteriet?

I min tankegang ombord er det nemlig forbruksbatteriene som er hovedbatteriene, men jeg har en mistanke om at Biltema tenker omvendt.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

 

gelbak.jpg

 

To hovedterminaler med M6 bolt/mutrer. Sensespenning føles på den røde (primær) og minus signalkabel

 

Releet bryr seg vel egentlig ikke mye om hva som er hva. Uansett må man vel koble den røde terminalen/bolten til pluss på det batteriet som får lading fra dynamoen og signalkabelen til minus. Den andre terminalen kobles til pluss på det batteriet (evnt. banken) som skal lades i tillegg.

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk til mateco for "test".

Skal ikke uttale meg om kvalitet på BT, annet enn vi på vårt verksted (liten entreprenørbed.)kjøper mye fastnøkler o.l. på BT. Disse holder jo som kjendt samme kvalitet som fler av de aller dyreste på markedet. Tenker da på bruddstyrke og passform.

Men det jeg egentlig skulle fortelle var at vi før brukte disse hvite, flatstift trefase-kontaktene (av samme type som bak komfyren). Siste gang jeg kjøpte en slik hos den lokale el.pusheren, måtte jeg betale 460,-NOK for dritten, og den sprakk i to når jeg mistet den i gulvet fra hoftehøyde under montering. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at BT solgte disse runde 16 A trefase-kontaktene for 39,90 ! Byttet selvsagt alle ut på hele verkstedet. Disse er av en slik kvalitet at de nermest ikke lar seg ødelegge. Vi har iallefall alle fortsatt, etter ni års uvørendt bruk. :thumbsup:

 

Ikke rart BT er upopulær i visse kretser ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Hv er det noe som hindrer deg i å definere forbruksbatteriene som hovedbatteri?

 

Ingenting egentlig, men det jeg lurte på var hva Biltema definerer som hovedbatteri.

 

Uansett må man vel koble den røde terminalen/bolten til pluss på det batteriet som får lading fra dynamoen og signalkabelen til minus. Den andre terminalen kobles til pluss på det batteriet (evnt. banken) som skal lades i tillegg.

 

Akkurat - takk. Dette går nemlig ikke frem av koblingsskjemaet. Der står det kun rød til + hovedbatteri og den andre til + hjelpebatteri. Dersom jeg da kobler rød til forbruksbanken (som ikke får direkte lading fra dynamo), så blir vel det hele tullball uten lading av begge bankene?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

:giggle: hihi.... trur mange kunne hatt godt av ein tur til Kina og sett produksjon,.... av hva det måtte være faktisk...:smiley:

Det er foresten ikkje uvanlig med forskjellig spec på samme produkt.

Dette henger sammen med leverandøren sitt ønske om å stå til rette for ytelse ved feks reklamasjoner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ingenting egentlig, men det jeg lurte på var hva Biltema definerer som hovedbatteri.

 

 

 

Vil tro at instruksjonen mener at startbatteriet er hovedbatteri.

 

Et forenklet koblingsskjema:

 

rkobl.jpg

 

Når motor startes så lader dynamo startbatteri. Når startbatteriet når en spenning på 13.3V så kobles forbruksbanken inn for ladning og begge batteriene lades av samme dynamo.

 

Når motor stanses så synker etterhvert batterispenningen.

 

Når de sammenkoblede batteriene når 12.8V så kobles startbatteriet ifra forbruksbanken slik at du alltid er sikret startstrøm til motoren, uansett hvor langt nede du tapper forbruksbanken.

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Se NØYE på disse to oljene fra BT.. Den ene tar de 299.- for 4 liter og heter Innebordsolje

Den andre tar de 299.- for 10 liter og heter turbodieselolje.

 

Den DYRERE "innenbordsoljen" har LAVERE spec enn Turbodieseloljen..

 

Hvorfor har BT gjort dette tror dere?? for at vi vil lures til og tro at jo den innenbordsoljen den er jo gull siden den ER til innebordmotor.. den andre er sikkert noe sånt "traktor" greier

 

Verden vil bedras :giggle::giggle:

 

dette var en avsporing men følte at det har relevans mht pris og kvalitet

 

 

36881_m.jpg

 

Innenbords dieselolje 15W-40

Oppfyller • ACEA E3/E5/E7 • API CH-4/SL • ACEA A3/B3/B4 • MB 228.3 • VOLVO VDS-2 • MAN M3275 • CUMMINS 20076/20077 • MACK EO-M+ • CAT ECF-1-A Håndteringsråd: Unngå langvarig kontakt med huden.

 

36996_m.jpg

 

Oppfyller følgende: API CI-4/SJ, ACEA E7/E5/E3/B3, MB 228.3, Volvo VDS 3, MAN 3275, Allison C-4.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk ikke relet vil funke om du bruker forbruksbatteriet som hovedbatteri. Ha montert BEP sin versjon, og sån som jeg forstår det så lades hovedbatteriet direkte fra motoren, mens hjelpe/forbruksbatteriet får lading igjennom releet når spenningen er høy nok.

 

Men, om diskusjonen går på hva som skal kalles hoved/hjelpe batteri i båtene deres, så skal selvfølgelig ikke jeg legge meg opp i det :D

Link to post
Share on other sites

Husk nå, at du får hva du betaler for!

Føler behov å kommentere mitt tidligere innlegg etter at noen siterte meg. Burde kanskje ha brukt en smilie, men mine tidligere innlegg her bør si nok hva jeg mener:

 

https://baatplassen.n...post__p__520492

https://baatplassen.no/i/topic/29278-utstyrshysteri-blant-seilbaatkvinnene-paa-seilkurs/page__view__findpost__p__370437

 

(det er ett eller annet som funker svært dårlig med å hente frem linker til enkeltinnlegg i denne Invision-utgaven.

 

Jeg synes i alle fall at dette "du får hva du betaler for" som grunnregel er bare tull. Når du mener at noe har en riktig kvalitetet til ditt behov, så skal du gjerne kjøpe det selv om det er noe dyrere. Men å kjøpe det dyrere fordi det da må ha den bedre kvaliteten er BS)

Link to post
Share on other sites

For det første; TAKK Mateco for din uforbeholdne test av et nytt produkt. Dette burde ikke gi en slik NEGATIV proteststorm fra medlemene, men det er jo typisk Baatplassen. Alltid noen synsere, som spenner hauger av båtpenger unødig.

Selv har jeg brukt BEP VSR i syv år, uten problem. Men nå skal jeg kjøpe et BT rele til reserve!!!

 

Antakelig er det eksakt samme rele som BEP, men dette er bare SYNSING!!

 

Faxen :discuss::thumbsup:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg tenkt å kjøpe en slik dings da jeg har et utmerket system med skilledioder++. Jeg ser skilledioder som adskillig mer driftsikkert enn en boks med både elektronikk og mekaniske reléer(?) enten det nå er en billig dings fra BT eller svindyr BEP fra andre.

 

Men jeg ser umiddelbart et problem med en slik dings. Sett at en har gått langt slik at begge batteriene har nådd en høy spenning som feks. 14,4volt. Så slår en av motoren, men ombestemmer seg kort tid etter og starter igjen før hvilespenningen inn på senseledningen til dingsen er sunket så mye at dingsen har koblet batteriene fra hverandre. Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på?

 

Så nei takk til både BEP eller dingsen fra BT. Jeg foretrekker skilledioder med sensing på forbruksbatteriet og Ladac ekstern regulator. Det er ladestrømmen jeg vil styre, og ikke startstrømmen. Den skal garantert kun komme fra startbatteriet. Og forbruk skal trekkes kun fra forbruksbatteriet, selv under motorgange og lading.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sikkert klønete forklart av meg, og beklager okkupasjon av tråden Mateco.

Eg har en forbruksbank på 480ah og ett startbatteri på 100ah delt via skillediode med 0.7 volt i tap.(80 a Hitachi dynamo med deaktivert orginal regulator)

Regulatoren er en Balmar 614 og sense ledning fra regulator er kobla mot forbruksbank.

Mitt lille problem (visst man kan kalle det problem) er da at med fullada startbatteri og godt nedtappa forbruksbank så vil eg overlade startbatteriet i en del timer.

Ikke noe kjempeproblem men visst der var enkle rele som fiksa dette så hadde det jo vært fint.

Landstrømladeren min har egen utgang på 1A og kun 13.8v, så det kan jo kanskje være greit å få sprita det opp litt av og til.

 

Slik eg tolker det så vil ikke en oppkobling med voltsensitivt skillerele heller fikse denn problemstillingen?

Link to post
Share on other sites

Men jeg ser umiddelbart et problem med en slik dings. Sett at en har gått langt slik at begge batteriene har nådd en høy spenning som feks. 14,4volt. Så slår en av motoren, men ombestemmer seg kort tid etter og starter igjen før hvilespenningen inn på senseledningen til dingsen er sunket så mye at dingsen har koblet batteriene fra hverandre. Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på?

 

Lars H.

Hei Lars H.

Jeg er som en viss Bjørn, sier jatakk begge deler, for originalt på Storbro er det skilledioder, og de står der ennå. D.v.s de er byttet ut da de var ødelagt etter dårlig vedlikehold av forrige eier.

De står som "back-up".

 

Faxen :thumbsup:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal bekymre deg om at det blir litt for høy spenning på startbatteriet volfro. Jeg har ingen problemer med levetid på opp mot 10 år for startbatteriet, og har koblet slik du har. Og husk at det kun er når det går stor strøm gjennom skillediodene at en har et så stort spenningsfall som 0,7volt over dem. Så snart ladestrømmen minker når batteriene fylles, reduseres droppet ned til rundt 0,2volt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...