Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

R&D avdelingen på BT vet nok ikke mer om avføringspiller enn voltsensitive releer (tror jeg). Hadde det vært stikkpiller vi snakket om, kunne dette fått alvorlige konsekvenser. :eek:

 

Jeg mener at jeg ikke har rakket ned på konkurrenter, da jeg aldri har regnet BT som en konkurrent. Jeg kjøper mye på BT, men da er jeg selektiv. At de kommer med et rele til kr. 149.- vil neppe ha noen innvirkning på vår omsetning av Victron Cyrix. At noen her på BP, i fylla trekker mine motiver i tvil, er jeg vant til. Det er heldigvis noen der ute som er i stand til å se forskjellene, og hvorfor f. eks. Victron har brukt så mye ressurser på å utvikle releer som faktisk fungerer i praksis!!!!

 

Altså; jeg presenterer faktisk ikke noe annet (etter min mening) enn historiske fakta.

 

Og så kan det hende jeg tar fullstendig feil, og at releet til BT fungerer alldeles utmerket for alle. Da har jeg absolutt "bæsja i skoen", det skal jeg være den første til å innrømme.

 

Jeg har brukt opp alle teskjeene mine, så det er neppe regningsverdig å forsøke å forklare hvorfor jeg skriver som jeg gjør. En negativ kommentar eller to fra meg, bringer neppe BT til skifteretten.

 

"I rest my case"

 

PS: Håper jeg greier å huske på å søke opp denne tråden om et års tid.

 

Mateco: Gjør gjerne testen din med 2 batteribanker av forskjellig størrelse, og ta et bilde (uten blitz) av releet. Da får kanskje begrepet lysbue en ny betydning, og Jørg sin antydning om "vaporising" er ikke irrelevant. Spekulasjoner? Ja. Men at jeg er subjektiv er kanskje ikke så merkelig?

Link to post
Share on other sites

Men det må vel kunne gå an å se på et produkt isolert på en objektiv måte allikevel?

Så langt er det vel absolutt ingenting som tyder på at "ekspertisen" i det hele tatt er stand til å tenke en slik tanke :rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det kan være et såkalt "solid state" rele med enten en felteffekt transistor (FET) eller en triac. Derfor er det vel at spike strømmen er så lav.

Styres av/på med en komparator. Størrelsen på boksen tyder og på at det er solid state. Og man får vel tilpasse bruken

etter de oppgitte data.

 

Jeg har selv et mekanisk relè med mikroprosessor styring. Har noe større fysiske mål, se bildet.

Det klarer 150A kontinuerlig og 1500A maks spikes, men det vel sjelden jeg har bruk for 1500A om bord !!

Det har og "transition" tid på 15 sec før det slår inn. Trekker 6 mA på tomgang og 1 A innkoblet.

Kobles inn ved 13,4 volt og ut ved 12,6 volt.

 

sbi.jpg

 

sbi2.jpg

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke kaste meg inn i diskusjonen om BT produkter er bra eller dårlige, men etter 15 år med innkjøp av komponenter og elektronikk har jeg opplevd mye rart. Herav 100% kopierte produkter fra kjente produsenter som 3com, intel noen som fungerer, og andre ikke. Selv komponenter til 2-3 kr. stykke kopieres nitidig i store antall og for både trente og utrente øyne ser disse tilforlatelig ekte ut men er i virkeligheten bare ”blanks”. System og produkttegninger kopieres og enheter reproduseres med komponenter av en litt annen type/spec noe som gir et rimeligere produkt, gjerne med kortere levetid og dårligere spec i forhold til originalen. Medaljens bakside i jakten på stadig rimelige produkter og mer fortjeneste dukker opp i form av rask kvalitetsforringelse av de nye produktene. Selv om vi har gode garantiordninger i Norge vil det lønne seg selv om så mye som halvparten reklamerer 2 ganger før de gir opp.

Det er ikke utenkelig at dette produktet er delvis kopiert av et kjent merke som allerede blir produsert i Kina. Er paradoks er at lavere innkjøpspris, ved å gå til for eksempel Kina, kan gi dolkestøtet til ditt eget produkt når det dukker opp kopier av ditt eget produkt til 1/3 av prisen. Man skal tenke seg godt om før man legger om hele sin produksjon i et land som driver med organisert svindel og industrispionasje på denne måten. Nå er det slik at det er mye bra som blir produsert i Kina og mange er seriøse produsenter.

Grådighet er et problem blant leverandører i Norge og andre land, sjekk pris fra 2-3 leverandører på samme produkt, gjerne i flere land så får du en ide om prisen er kunstig høy i Norge eller ikke. Kontakt leverandør å be om forklaring.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen (i Ah) på batteribanken(e) kommer stadig opp som et moment i denne diskusjonen. Hvorfor har denne noe å si i forhold til dataene (125/140A) på BT-releet? Jeg trodde det var størrelsen på dynamoen som kommer inn i bildet her. En dynamo på f.eks 60A vil vel i seg selv ikke kunne skape noe problem for et rele som tåler 125A - selv om den forsøker å lade en batteribank på f.eks. 250 Ah?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Størrelsen (i Ah) på batteribanken(e) kommer stadig opp som et moment i denne diskusjonen. Hvorfor har denne noe å si i forhold til dataene (125/140A) på BT-releet?

 

I det releet kobler sammen 2 batteribanker med forskjellig ladetilstand, raser det en voldsom strøm gjennom releet. Her vil det være store forskjeller relatert til batteribankenes størrelse.

 

Sizing a Cyrix battery combiner

Link to post
Share on other sites

Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på?

 

Slik jeg tenker på det, da er at når du kjører starteren, vil du nesten umiddelbart få et ganske stort spenningsfall, som gjør at releet vil koble seg ut i det du vrir om nøkkelen.

Så jeg ser ikke det som et problem.

Link to post
Share on other sites

I det releet kobler sammen 2 batteribanker med forskjellig ladetilstand, raser det en voldsom strøm gjennom releet. Her vil det være store forskjeller relatert til batteribankenes størrelse.

 

Det må vel eit forbruk til? Eller er det nok at spenningen forsøker å utjevne seg?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

når du kjører starteren, vil du nesten umiddelbart få et ganske stort spenningsfall, som gjør at releet vil koble seg ut i det du vrir om nøkkelen
Det er mulig, men jeg foretrekker likevel skilledioder uten leamikk og mye elektronikk. Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I det releet kobler sammen 2 batteribanker med forskjellig ladetilstand, raser det en voldsom strøm gjennom releet. Her vil det være store forskjeller relatert til batteribankenes størrelse.

Dersom dette er et problem, hvorfor ikke lade direkte til forbruksbanken, for så å legge inn startbatteriet når spenningen blir høy nok?

Startbatteriet klarer seg lenge med denne ladingen, bare prøv å regn på hvor mange Ah en start trekker fra batteriet...

 

På dette viset går det nesten ikke strøm igjennom releet i det hele tatt!

Link to post
Share on other sites

Heisann igjen folkens!! :seeya:

 

Når det gjelder kobling av det omtalte releet, så har jeg definivt ville prioritert startbatteri som releets primære tilkobling og ladningspunkt.

 

Til tidligere skisse:

 

rkobl.jpg

 

Tenkt scenario:

Du har ligget 2-3 dager i uthavn og har nedtappet en relativ stor forbruksbank som f.eks. måler 3 x startbatteri kapasietet. Du starter motor for å forhale til en annen uthavn.

 

Ved priotitert startbatteri så vil ladning kun skje til startbatteri inntil det når en spenning på 13.3 før releet kobler inn forbruksbanken i ladekretsen. Tiden fra startbatteri når den gitte spenningen er relativ liten da batteriet var toppladet før start og har en mye mindre kapasitet enn forbruksbanken. Her får du altså ladet opp startbatteriet FØR du lader forbruksbanken, og det innen en kort tid.

 

Ved prioritert forbruksbatteri så vil det ta mye lengre tid før spenningen når releets innslagsverdi. Forbruksbanken er forholdsvis mye nedtappet som følge av lang tid i uthavn. I tillegg er den 3 ganger så stor som startbatteriene. Nødvendig ladetid blir derfor betydelig større før releet kobler startbatteriene inn i kretsen. Om forhaling med motordrift/dynamoladning varer i en relativ kort tid så har du fått ladet forbruksbanken til et vist nivå, men hva med startbatteri? Om forbruksbanken aldri har nått releets innslagsverdi så har du heller ikke fått ladet startbanken med så mye som en mAH!

 

Om man skal forhale og kjøre motor en hel dag så betyr en slik prioritering mindre.

 

Motorens dynamo utgjør hoved ladningskilde ombord. Men hva hjelper det hvis motoren ikke lar seg starte som følge av nedtappede startbatterier??

 

Redigert: Det er slik jeg tenker at dette fungerer, men kan godt være at jeg "driter på draget" her !! Har ingen erfaring med slike voltsensitive releer. Og kanskje kobler det sammen batteribankene i det øyeblikket dynamo starter å lade ??

Korriger meg om jeg tenker feil !!

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har forstått, tar det ikke lang tid før spenningen når det nivå at releet slår inn. BEP slår inn på 13,8 volt. Hvis du bruker starteren 10 sekund hver gang (og det er mye), dvs. ca 0,2 Ah, kan du med et 60 Ah timer batteri (som jeg bruker), starte minst 100 ganger før batteriet må lades, så det er god tid før start må lades. For BEP-releet på 125 A anbefales at den "andre" batteribanken er på 130-220 Ah ved 80-90 A dynamo. Det er vel noe tilsvarende på Biltema sitt rele? Hvis batteriebanken ikke er som anbefalt i f.h.t. kapasitet på dynamoen, vil releet kunne koble inn/ut litt for ofte under ladingen. Dette behøver du ikke tenke på med å sense på forbruk. Det er i alle fall sånn jeg har tenkt når jeg lader og senser mot forbruk.

Link to post
Share on other sites

eg spør sikkert dumt.....men eg prøver: hva er forskjell på funksjon på slik voltsensitivt skillerelè, og batteriisolator som denne ? http://seatronic.no/strom-batteri-isolatorer-c-50_193/batteri-isolator-70a-p-1019 , hva er smartest, best?

 

Og då tenker eg ikkje på kvalitet, men funksjon altså... eg ser de selger slike hos BP forhandlere også ja :wflag:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg sier om priser er at man få det man betaler...

Endelig har du oppdaget de og :giggle:

 

Jeg tror dette relè fra BT kan brukes til mindre båter med eksempel 2x70ah eller 2x100ah batterier. Men om den banken som skal lades via relè overstiger 100ah og ligger lav er fare for å relè brenner der de kan gå over 1000ah i kort periode når relè åpner. Med å flytte ladinga over til forbruksbank og lade startbatteri via relè kan de sikkert brukes til større anlegger og.

De er bare spørs om hva man er villig til å investere i komponenter til sitt anlegg. Men jeg tror jeg ikke ville brukt 149kr til testing av den produkten til å finne utav å de er riktig jeg sier.

De installasjonsfirma jeg driver bruker vanlig ikke relèer til ladestyring og i dem få tilfeller velger vi pålitelige produkter fra Victron til den oppgaven.

Link to post
Share on other sites

Endelig har du oppdaget de og :giggle:

 

De installasjonsfirma jeg driver bruker vanlig ikke relèer til ladestyring

og i dem få tilfeller velger vi pålitelige produkter fra Victron til den oppgaven.

Siden ca. 1981, ja.

 

Men verken høy pris, mest profit eller et merkenavn gjør at et produkt passer best til noe problemstilling.

Det er bare grunnlag og bruk som bestemmer, og det gjelder også for BT-reléet som diskuteres her.

 

----------

Og fint at du reklamerer for leverandøren din, men antydningen at det faktisk finnes

flere produsenter og løsninger fant vel også du?

 

Dessuten er det jo spørs om hva og hvor de som jobber for deg installerer,

siden det finnes jo mange og kanskje flere tilfelle det det er bedre

å bruke ordentlige reléer i steden for halvledere.

 

Kanskje en bra annledning for deg for å profilere deg med en liten oppsummering her?

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke er så veldig elektrokyndig, så må jeg spørre: Har jeg fått svar på det spørsmålet mitt? Og i så fall av hvem?

Noen som vet?

 

Jeg ser at servicemannen sier det kan gå opptil 1000 ah (mener vel A) i et kort øyeblikk over releet dersom forbuksbanken er større enn ca. 200 Ah. Hvor kommer disse fra? Og hvordan vet elinstallasjonen at det ligger en batteribank på f.eks 400 Ah der og lurer. Dynamoen (som fremdeles i mitt eks er på 60A) sender vel bare på spenning - ikke på kapasitet.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden eg heller ikke er elektriker så sammenligner eg strøm og vann, to ting som ligner litt på hverandre i mine øyne.

Når releet kobler ihop to batteri og det ene har en høyere spenning enn det andre så inbiller eg meg at det med høyest spenning vil prøve å lade det med lavest spenning. Men igjen, dette er ikke mitt fag og hvor mye amper vi snakker om vil jo da vel variere med spenningsforskjell og størrelse på batterier?

Link to post
Share on other sites

...

En dynamo på f.eks 60A vil vel i seg selv ikke kunne skape noe problem for et rele som tåler 125A - selv om den forsøker å lade en batteribank på f.eks. 250 Ah?

BEP VSR info. Se "Alternator VS battery capacity". Bør vel være noe tilsvarende på Biltema sitt VSR(?), men kanskje ikke nødvendigvis samme data fordi Biltema sitt har innslag på 13,3 volt mot BEP 13,8 volt. Behøver neppe ta hensyn til dette hvis det lades og senses mot forbruksbatteriet.

Link to post
Share on other sites

BEP VSR info. Se "Alternator VS battery capacity". Bør vel være noe tilsvarende på Biltema sitt VSR(?), men kanskje ikke nødvendigvis samme data fordi Biltema sitt har innslag på 13,3 volt mot BEP 13,8 volt.....

 

Takk Zack !! :thumbsup:

 

Dette er jo det releet som synes best når det gjelder å sammenligne BT's rele, men som i utsalg har 4 ganger høyere pris.

 

Det synes også som at ekspertisen her inne ikke har noe vondt å skrive om BEP sitt rele, og at det er fullt ut akseptert som et brukanes produkt.

 

Videre så har det her i tråden vært nevnt at "Brumming" når releet slår inn er et tegn på elendig kvalitet/konstruksjon!!

 

Med forundring leser jeg følgende i BEP's instruksjonsblekke (som Zack linker til):

 

bepbuzz.jpg

 

Understreket i rødt!

 

BEP sitt "kvaliets" rele til 6-700 kr,- "buzzer" altså når det aktiveres !! :eek:

 

I Biltema releet, til 149,-, så høres en "liten brummelyd", men det er altså ikke bra!

 

Slik jeg ser problemstillingen så er eneste forskjellen, så langt, er at BT,s rele har 13,3 V ved innslag mens BEP releet har 13.7V, og selvfølgelig at prisen er en fjerdedel!! :thumbsup:

 

Det skal bli spennende å se hvilke erfaringer vi gjør med BT'releet etterhvert som de gjøres, på godt og vondt !! :yesnod:

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...