Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Nå er det flere forhold som er avgjørende for produksjonskostnaden på slike releer, og for å nevne noe som har relasjon til den elektromekaniske delen så har noen releer en ”glidende inn og utkobling” med sølvbelagte selvpolerende kontaktflater. Denne typen relee kobler inn og ut på en egen kontaktflate for å unngå ”sveising” på de flatene hvor driftstrømmen går over.

 

Hvorvidt allmennheten ikke synes det er greit at fagfolk er skeptiske til produkter uten tilstrekkelig teknisk dokumentasjon er til å leve med. Vi får heller være noen udugelige drittsekker. :lipseal::headbang::lol:

Link to post
Share on other sites

Vi som har jobbet med releer i en mannsalder, vet at releer som brummer og klaprer, får et kort liv. De varer ikke lenge siden bryterflaten oppvarmes og slites kjapt ut dersom de ikke får rolige arbeidsbetingelser. Jeg vile aldri hatt bep eller bt relee i min båt siden de beskriver at de skal brumme. Systemene fra Farco, Sterling og det som Chris284 har, ser ut som de er det eneste alternativet.

 

Skulle jeg som elektronikk designer laget et voltsensitivt relee, skulle det hatt en forsinkelse på inn kopling på over ett minutt slik at klapring og brumming ikke skulle forekomme. Det er også nødvendig med en sikring i serie med releet for å ta en eventuell for høy retur strøm dersom det kan oppstå i kretsen. Man bør absolutt tenke på el.sikkerheten i en båt og sikringer bør brukes selv om de har noe spenningsfall over seg.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser fra tid til annet noen innlegg som omhandler mitt fagområde og i dag leste jeg altså denne saken der bruker Mateco velvillig hadde testet Biltemas spenningstyrte skillerele.

 

Men hva skjer? Ekspertene på forumet dømmer releet nord og ned uten engang å vite noe som helst om produktet annet enn prisen.

Der jeg kommer fra vurderes produktene ut fra ytelse og kvalitet. Prisen sier egentlig bare noe om hva kunden er villig til å betale. Den har intet med produksjonskostnader å gjøre.

 

Rent komisk blir det når den ene leverandøren med navn Farco skryter av de produkter han selv forhandler og linker til Victrons side. Han klarer ikke å forstå tabellen og ikke heller å lese den engelske teksten som i meget klare ordelag dokumenterer det motsatte av del han selv hevder.

 

Jeg siterer fra Victrons White Paper:

This means that when a discharged battery is connected to a fully charged battery, a very short current spike of limited amplitude will be

observed. The voltage will then stabilize at approximately 25,5V (12,75V for a 12V battery) and the current will quickly decrease to nearly zero.

 

Med andre ord er releets strømbegrensing ikke noe problem for flertallet av de fleste fritidsbåtinstallasjoner.

Viktron sier av den grunn - helt korrekt - at batteribanken i Ah kan være opptil 5 ganger større enn releets merkestrøm i A. De samme forhold gjelder for alle releer. Det er ikke releet som avgjør et forholdstall, det er måten strømmen flyter i en slik oppkobling som er avgjørende.

 

Heller ikke leverandøren Servicemannen ser ut til å vite hvordan dette henger sammen i den virkelige verden og påstår at man kan risikere at det går 1000A mellom en tom og en full batteribank. Jeg siterer igjen Vicrons White Paper på fagområdet der det fremgår at i slike tilfeller blir det kun en kortvarig transient med begrenset styrke. Takk til Farco for linken. Selv om det kan gå store strømmer mellom en utladet batteribank og en fulladet, endrer dette bildet seg vesentlig når man samtidig har en påtrykt spenning fra en generator, en landstrømslader eller annet. Da blir fasiten slik Victrons White Paper viser.

 

Heller ikke leverandøren Ole Petter ser ut til å skjønne poenget og prater om kontaktflater legeringer og glidende overganger. Det har intet med saken å gjøre og bidrar til forvirring. jeg pleier å kalle slike personer for tåkefyrster i min arbeidshverdag. Hva releets kontaktflater har av metaller og legering er uinteressant. Hva som er interessant er hva de tekniske data sier det er godkjent for av strøm. Noen legeringer klarer større strlømmer, men det er uinteressant for sluttbrukeren som kun har behov for å vite hva releet er godkjent for, ikke hva kontaktflatene er laget av.

 

Elektroniker som har jobbet med releer i en mannsalder påstår at releer som brummer og klaprer får et kort liv. Han har bare 50% rett. Klapring er ikke bra, men ethvert rele som er basert på en teknologi med spole i stedet for halvleder mos-fet teknologi vil nødvendigvis brumme når det er innkoblet. Alle releer med spole rundt en kjerne vil lage en svak summelyd når de er innkoblet. De fleste fatter poenget når de går forbi en trafokiosk. Det har intet med slitasje eller levetid å gjøre.

xxx xxxxxx xxxx xx xxxx xxxxxxx xxxxxx xxx xxxx xxxxxxxxx xxxxxxxxxxx xx x xxxxx xxxxxxxxx xxx xxx xxx xxx xxxx xxx xxx xxxx xxxxxxx. xxxx xxxxxxxx xxxx xxx xxxxxxxxxxx xx xxxx xxx xxxx xxxxxxxxxxxxxxx xx xxx xxxx xxxxxx xx.

 

Tusen takk til Mateco som brukte litt av tiden sin til å teste ut dette spenningsstyrte releet og delte informasjonen med mange interesserte lesere på forumet.

 

Kommentar fra moderator: personangrep slettet.
Link to post
Share on other sites

Og fint at du reklamerer for leverandøren din, men antydningen at det faktisk finnes

flere produsenter og løsninger fant vel også du?

Faktisk bruker vi mer av eget import en de vi kjøper fra Farco og vi har i tillegg større leverandører en han. Men han har fine produkter til fornuftig pris og jeg kan godt anbefale dem.

Dessuten er det jo spørs om hva og hvor de som jobber for deg installerer,

siden det finnes jo mange og kanskje flere tilfelle det det er bedre

å bruke ordentlige reléer i steden for halvledere.

Vi bruker vanlig ikke relè eller halvledere til vores installasjoner. Vi har diskutert før de vi leverer og der har vært konklusjonen at "billigest er best"

Derfor ble jeg litt overrasket over vendingen hos deg og har ikke fått med meg å den er fra 1981.

Men her diskuteres BT relè og mitt innlegg var ikke ment som reklame.

Link to post
Share on other sites

Heller ikke leverandøren Servicemannen ser ut til å vite hvordan dette henger sammen i den virkelige verden og påstår at man kan risikere at det går 1000A mellom en tom og en full batteribank.....endrer dette bildet seg vesentlig når man samtidig har en påtrykt spenning fra en generator...

Du mener om dynamo lader startbatteri og relè åpner forbindelse til en tom forbruksbank blir ikke noe problem på grunn å dynamo lader startbatteri???

Dette må du forklare litt mer Mr. elproffspecialist.

Link to post
Share on other sites

Servicemann.

Hvis du tar en nøyere titt på Victrons White Paper som Farco linket til så vil du se av kurven hva som skjer og du kan også lese det av teksten under kurven hvis du behersker engelsk.

 

Victron forklarer dette i detalj, men man må ha en viss basiskunnskap for å skjønne grunnlaget for strømflyten basert på batteribankenes kjemiske begrensinger. Hvis du tviler på om Vicrons fremstilling er korrekt eller ikke, kan du umulig være en ekspert på området.

Link to post
Share on other sites

Var innom BT-Haugesund i dag ettermiddag. De har 19stk rele hengende på reol Båt 4 (som er flyttet til 2.etg). Løp å kjøp, test og tilbakemeld. Eg skal og teste dette prinsippet i forbindelse med baug propell installasjon eg holder på med. Men ikkje med BT sitt rele. Det blir med Cyrix. Detaljert rapport kommer så snart sjøsetting er utført.

Ganske utrulig at denne saken er kommet opp i 7 sider på forumet. Det koster så lite, kan ikkje en eller annen som har greie på dette med strøm teste det under "ekstreme" forhold å sjekke om det holder?

Link to post
Share on other sites

Dette er jo nesten som å følge med på en rettsak i en Grisham roman. Først var det alle oss ignorante lekmenn som måtte ta i mot kunnskapen fra en rekke spesialister og fagfolk. Så brått kommer det inn en helt ny helt fra venstre og gir disse spesialistene inn.... HVEM er han? HVOR kommer han fra? Hvem er det som har hentet ham inn i denne diskusjonen?

 

Det hele er ulidelig spennende! :discuss:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Heller ikke leverandøren Ole Petter ser ut til å skjønne poenget og prater om kontaktflater legeringer og glidende overganger. Det har intet med saken å gjøre og bidrar til forvirring.

Nå har ikke jeg gjort annet enn å forklare om en elektromekanisk egenskap noen releer og som har litt med hvor mange åpne / lukkesekvenser et relee er designet for.

 

Jeg er dessuten ikke leverandør og har ikke lest så mange innlegg i denne tråden da det er litt uinteressant for meg.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tviler på om Vicrons fremstilling er korrekt eller ikke, kan du umulig være en ekspert på området.

Dette har jeg lest før du fant fant deg fram til de. Du har ikke peiling om hvilken lademottakelighet er i batterier i de system dem refererer til.

 

Du kan godt nevne deg el-proff og jeg er helt uinteressert i å diskutere med deg.

Link to post
Share on other sites

El-Proff, jeg har 100% rett, ikke bare 50%. Releer beregnet for likestrøm skal ikke lage noen lyd, hverken aktivert eller ikke. Det er releer som går på vekselstrøm i el skapene i industribedrifter som summer, brummer og dirrer. Vi er i en båt nå, ikke på land.

 

Jeg forslår noen tester bt og bep releene på følgende måte:

1. Mål spenningsfallet over releet i millivolt når det har koplet inn forbruksbatteriet. Mål strømmen med tangampermeter. Da vil en kunne sjekke overgangsmotstanden i det og en vil se om det tåler 125A i noe tidsrom.

2. Observer inn og utkoplingstid for releet når turtallet gir akkurat nok lading og for lite lading til at releet slår inn. Det vil gi en pekepinn på om det kan bli brent dersom det kopler for mye ut og inn over et kort tidsrom. Fortsatt mener jeg at denne tidsforsinkelsen på innkopling må være lang, ca 1 min.

 

Forøvrig så lar det seg gjøre å regne ut maks strøm som vil gå i en krets med et slikt relee. Tar man for eksempel ett nokså utladet batteri og kopler til et fulladet batteri med lading fra motoren, vil strømmen bestemmes av spenningsforskjellen og total seriemotstand:

Spenningsforskjell: 14,4 volt-12volt = 2,4 volt

Seriemotstand: ladet batteri 0,001ohm, kabler 0,002 ohm, relee 0,005 ohm, lite ladet batteri 0,005 ohm.

Maks strøm: U/I= 2,4/(0,013 ohm)= 184 Amper.

 

Vi skjønner raskt at vi må stille krav til kvaliteten på de el-deler vi kjøper til båten.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er BT releet svært billig, men absolutt ikke verd pengene, da det mangler alle egenskapene et spenningsensitivt rele bør ha.

 

Ehhh Hvilke egenskaper er som mangler da? Har forstått at du er skeptisk, men hva er det basert på?

Det synes å virke ganske så likt som andre rele med samme funksjon.

 

Basert på argumentasjonen til skeptikerene ville releet vert god knall om prisen hadde vert 900.-

Kjør en test da vel....

Link to post
Share on other sites

Elektroniker, du har rett i det med likestrøm. Du har derimot feil når du skal regne ut strømmen som passerer releet.

Hadde det vært slik som du og de andre ekspertene her påstår, ville ikke Victron laget sitt Cyrix 100A spenningsstyrte skillerele og påstått at det kan brukes der husbanken er opptil 500 Ah, ville de vel? Det ville jo gått galt på første forsøk med nedtappet husbank.

 

Det du og de andre ekspertene må spørre dere selv om er følgende: Hva er det som gjør at strømmen gjennom releet blir akseptabel selv om den 500A store fritidsbanken er tom når releet når triggerspenningen for innkobling? Victron er jo ikke kjent for å være amatører, så her finnes det en grunn for at strømmen blir som den blir selv med en ugunstig mye utladet batteribamk.

Redigert av EL-proff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes det er rart ikke Jørg/Farco åpner opp dette releet, og sammenligner det mot originalen?

 

For min egen del så er releets innhold temmelig uintressant !! Bare det virker til mitt bruk, og jeg kan stole på de oppgitte dataene, så er jeg fornøyd !

 

Om en helt uavhengig ekspert (som ikke lever av å selge tilsvarende produkt) hadde testa releet med de oppgitte strømstyrkene og X-tusen antall inn/ut-koblinger så hadde det ville vært mere intressant!!

 

Når det er sagt så vil jeg tro at om kvaliteten viser seg å være "crap" så vil det antagelig komme frem i dette utmerkede forumet, før eller siden !

 

La meg også skrive at min intensjon med denne tråden på ingen måte anbefaler, eller fordømmer, kjøp av dette releet fremfor tilsvarende releer av veletablerte merkevarer.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Egenskapen til en mer og mer utladet batteribank er at den får høyere indre motstand og det senker motakligheten for ladestrøm. I mitt regnestykke for maks strøm for ett utladet batteri, har jeg kanskje brukt litt for lave verdier på motstanden i kretsen. Et startbatteri (bt) på 70 Ah har typisk 0,01 ohm indre motstand og det er også overgangs motstand på klemmer og bolter i kabelforbindelsene.

 

I praksis så tror jeg at en 500Ah batteri bank sjeldent vil ta imot mere enn 100A i lange tidsrom og relee tåler ofte mere strøm i påslaget enn når de brytes. Dette kommer av den induktive virkningen kablene lager og som demper strømstøtet i starten.

 

Et annet moment som dere også bør tenke på er uønskede gnister som lager radiostøy fra et relee som kopler inn og ut for ofte. Derfor legger jeg vekt på det med tidsforsinkelsen. La oss legge denne diskusjonen død inntil noen har testet releene på ordentlig.

Link to post
Share on other sites

Vi som har jobbet med releer i en mannsalder, vet at releer som brummer og klaprer, får et kort liv.

 

Det er dette jeg har forsøkt å si, men jeg uttrykker meg nok litt dårlig.

 

 

Skulle jeg som elektronikk designer laget et voltsensitivt relee, skulle det hatt en forsinkelse på inn kopling på over ett minutt slik at klapring og brumming ikke skulle forekomme.

 

Her vil jeg gjerne skyte inn at tidsforsinkelse på utkobling er minst like viktig for å unngå klapring. Victron har også (over noe tid) funnet det nødvendig å gjøre det slik at tidsforsinkelser på inn- og utkobling varierer med spenning, og jeg gjentar; for at det skal fungere i praksis.

 

 

 

Ekspertene på forumet dømmer releet nord og ned uten engang å vite noe som helst om produktet annet enn prisen.

 

Nå vet jeg ikke om du regner meg for å være en av ekspertene, men om så er, vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg har tatt forbehold om at jeg kan ta feil i mine vurderinger. Derfor er jeg ikke sikker på om jeg har dømt noe som helst nord og ned. Ut i fra de opplysningene vi sitter med, mener jeg at man vet en hel del om produktet utover prisen. F. eks. hvilke egenskaper man med rimelig sikkerhet kan gå ut fra at det ikke har. Egenskaper som vi som har holdt på litt med dette vet er helt nødvendige for at det skal fungere tilfredstillende.

 

 

 

Der jeg kommer fra vurderes produktene ut fra ytelse og kvalitet.

 

Jeg vet ikke hvor du kommer fra, men der hvor jeg kommer fra, vurderes produktene ut fra ytelse, kvalitet og pris.

 

 

 

Prisen sier egentlig bare noe om hva kunden er villig til å betale. Den har intet med produksjonskostnader å gjøre.

 

Prisen på et produkt er, der hvor jeg kommer fra, bestemt av mange parametere. At prisen har intet med produksjonskostnader å gjøre er en merkelig påstand fra en proff.

 

 

 

Rent komisk blir det når den ene leverandøren med navn Farco skryter av de produkter han selv forhandler og linker til Victrons side.

 

Da har vi nok ikke samme sans for humor, men det er ikke så farlig. Som registrert leverandør på BP, må du nok vente lenge før jeg rakker ned på de produktene Farco representerer.

 

 

 

 

Han klarer ikke å forstå tabellen og ikke heller å lese den engelske teksten som i meget klare ordelag dokumenterer det motsatte av del han selv hevder.

 

Dette greier jeg ikke anse som noe annet enn en ubegrunnet påstand. Hva som dokumenterer det motsatte av det jeg selv hevder, klarer jeg av naturlige årsaker ikke å finne. Jeg holder imidlertid muligheten åpen for at jag har uttrykt meg så klønete at de som er bedre i engelsk enn norsk kan ha misforstått meg totalt.

 

 

 

De fleste fatter poenget når de går forbi en trafokiosk.

 

Tusen takk. Da har jeg lært noe nytt fra en skikkelig proff idag. At høylydt klapring fra et lite relee man får plass til i hånden er samme sak som lav brumming fra en kolossal trafokiosk er samme sak, visste jeg ikke. Men dette må jeg vel stole på, da du er El-proff.

 

 

 

 

Dere oppfører dere som drittsekker og dere har ikke spisskompetanse på hva dere prater om.

 

Det glemte jeg i farta: Hjertelig velkommen til forumet, det er spennende at vi endelig får inn litt spisskompetanse her. Dette blir nok hyggelig. Fortsett slik, så vil du nok bidra sterkt til at drittsekkene forsvinner.

 

 

 

Tusen takk til Mateco som brukte litt av tiden sin til å teste ut dette spenningsstyrte releet og delte informasjonen med mange interesserte lesere på forumet.

 

Enig! Mateco har tydeligvis (i motsetning til mange noen andre) masse erfaring i tillegg til sin kompetanse. Det er også lett å se at han synes det er gøy å holde på med tekniske løsninger i båt. Det er derfor det er moro å lese innleggene hans å studere tegningene han legger ut. Det er mange som lærer mye av dette. Men; med all respekt, testen viser jo kun at releet kobler ut og inn på oppgitte verdier (atter med forbehold om at jeg tar feil). Dette er kun en bitte liten del av de nødvendige egenskapene til et VS rele.

 

Til Lars H: Alt til sitt bruk. Det finnes faktisk situasjoner hvor et VS rele er en bedre (og kanskje sågar nødvendig) løsning enn diode eller mosfet skiller.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen (i Ah) på batteribanken(e) kommer stadig opp som et moment i denne diskusjonen. Hvorfor har denne noe å si i forhold til dataene (125/140A) på BT-releet? Jeg trodde det var størrelsen på dynamoen som kommer inn i bildet her. En dynamo på f.eks 60A vil vel i seg selv ikke kunne skape noe problem for et rele som tåler 125A - selv om den forsøker å lade en batteribank på f.eks. 250 Ah?

 

mvh tuffff

Til Moderator: Spørsmålet kan ikke avkortes her, ellers blir det ikke klar.

 

tufff:

Svaret ser du egentlig forklart i innlegg 141.

Det som ikke kommer frem der er vanskeligheter som i tillegg kan oppstår når andre storforbrukere begynner å suge i tillegg.

 

Når et relé i så fall ikke klarer å koble ut tidlig nok da må den takle alt strøm som kommer.

Akkurat det er det jeg tidligere mente "med dårlig situasjon", uansett hvilket relé man snakker om.

 

En sån situasjon kan være noe dobbelbelastning på motortomgang med små motor/startbatteri/dynamo,

Siden motoren gikk ble det spenning på lille startbatterien, slappi-reléet er lokket og lader på likevel ikke helt tomme 5x 130Ah forbruksbenken som også kan glede seg over 50mm2 kabler med en avstand av 3 meter.

Nå begynner det.

Kapteinen trekker opp ankeren via vanlig 1500W vinsj og stabiliserer med trusteren med 3,5kw.

Sier vi 400A?

Etterglødingen trekker 60A?

Dynamoen går på 1500 1/min, sier vi den kan levere 30A?

 

Lav turtall i kombi med en batteri som ikke følger og et saktegående relé uten vern kan være slutten for reléet.

Umiddelbart.

 

Videre så har det her i tråden vært nevnt at "Brumming" når releet slår inn er et tegn på elendig kvalitet/konstruksjon!!

 

Med forundring leser jeg følgende i BEP's instruksjonsblekke (som Zack linker til):

"....a buzzer like sound can be heard as the relay quickly switches in and out"

Også her blir det forundring.

Leser dere bare så som dere vill og avhengig dagstid?

 

Lyden som beskrives der er helt noe annet enn klassisk relé-brumming.

 

Det som beskrives for BEP er det som skjer når spenningen detter på den siden reléet senser på.

Faktisk en slags "kante-nivå" da reléet ikke lengre vet om den skal inn eller ut.

Dårlig er det uansett, ikke bare for selve reléet,

men hvor heftig det påvirker materiellet kommer an på reléets oppbygging.

BEP er velkjent, men heller ikke det allerbeste, selv om det er bra nok for de fleste tilfelle.

 

Litt reklame for firma Sterling siden jeg ikke vet om andre akkurat nå som tilbyr det samme:

Sterling løste problemet med både kraftig materiell og "logisk" styring.

Vet ikke hva det heter på norsk, men "Chatter" (som BEP skriver) eller på tysk "Schnattern"

finnes ikke der pga. bl.a. avlastingsstyring og en slags "selvlærende" teller som forandrer

inn og utkoblingsroutinen slik at det blir stabil lading men ikke permanent ut/inn.

Bortsett av det er disse reléer likevel ikke til å drepes, i hvert fall klarte ikke jeg det til nå.

 

Alle releer med spole rundt en kjerne vil lage en svak summelyd når de er innkoblet. De fleste fatter poenget når de går forbi en trafokiosk. Det har intet med slitasje eller levetid å gjøre.

Nå er ikke jeg noe reléspesialist som kanskje du (jeg vet ikke hva du holder på med ?)

men jeg tilatter meg å hevde at det finnes forskjell mellom DC og AC, svak summelyd (som likevel ikke er noe "må")

en trafostasjon, og det som BT varsler for.

 

Om Victron har beregnet standardsituasjoner eller ikke spiller ingen rolle for situasjoner

som vi kan finne på såkalt helt normale fritidsbåter.

Se szenario ovenfor, jeg kan rekonstruere flere også helt uten teoretiske ideer siden

jeg fikk lov for å fikse "noen" slike feil allerede.

 

Men siden du sier at du holder på med faget og kan skrive veldig bra kan du sikkert forklare både mye og enkelt

om mekaniske forskjell og hvordan reléer oppfører seg når kontaktene mister foring, vibrerer,

forverring og selve tidsforløp etter at første skader er til stede, når det mangler sluttspoler,

tiltak for å slukke overspenninger som ikke skal registreres av motorstyringer etc.

 

Det er helt sikkert interessant for de fleste her, men du har sikkert ikke noe i mot at jeg bare holder fast

på min tidligere uttalelse at jeg ville ikke gjøre annet enn bare å bytte et relé så snart den bare begynner å lyde.

Sikker er sikker, vet du, Murphy´s law gjelder også på vann.

 

Synes det er rart ikke Jørg/Farco åpner opp dette releet, og sammenligner det mot originalen?

Dere er jo såpass sikre på at dette er noe skit,

Hvorfor sier du sånt.

Jeg både sa og sier bare at man skulle være obs med selve strømforholdet.

Basisverdien 125A høres veldig fristende ut, men ligger etter min syn veldig tett ved overlastgrensen.

Og 140A er ikke nok.

 

Jeg griller i nærmere framtid helt sikker et BT-relé, og det blir målt ordentlig og tatt opp på film,

men jeg ser ikke noe grunn for å gjøre sånt øffentlig.

Skulle målrettningen være å vise svakheter da måtte man jo brenne opp mange.

 

Men hvorfor hvis allerede både en henvisning til effektforhold og sund fornuft skulle holde for å bremse blindt eufori?

Det sier jo ikke at dette produkt er dr... , som Dere kaller det.

 

El-Proff, jeg har 100% rett, ikke bare 50%. Releer beregnet for likestrøm skal ikke lage noen lyd, hverken aktivert eller ikke. Det er releer som går på vekselstrøm i el skapene i industribedrifter som summer, brummer og dirrer. Vi er i en båt nå, ikke på land. ......etc............Vi skjønner raskt at vi må stille krav til kvaliteten på de el-deler vi kjøper til båten.

Enkelt og greit:

Støttes med 105%. :thumbsup:

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sitat Servicemannen, Postet idag 17:44 Innlegg 129

Faktisk bruker vi mer av eget import en de vi kjøper fra Farco og vi har i tillegg større leverandører en han.

Men han har fine produkter til fornuftig pris og jeg kan godt anbefale dem.

 

Jeg sa ikke noe om Farco, men han gleder seg sikkert om dine anbefalinger.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...