Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Sikker på det, hegra? Husk at releet senser på primærbanken, det skal veldig mye til for å dra forbruksbanken ned under 12,8 volt mens motoren går ved å belaste startbatteriet i noen sekunder om gangen. Jeg kan ikke se at dette skulle forårsake problemer av noe slag. Med mindre startbatteriet er større enn forbruksbanken, men det er vel heller uvanlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, index said:

 

Da tenker du feil. Releet ditt jobber maksimalt, da all strøm til forbruksbanken nå må gå via releet I stedet for direkte slik det ville vært om du koplet motsatt. Og det er heller ikke slik at start lades først, noen sekunder etter oppstart er spenningen så høy at bankene koples sammen. Og da er de å betrakte som en stor bank. Jeg ville, ha koplet om.

Hmm. Var nede å testet opplegget mitt i dag. Når motoren går og dynamoen lader, så lader den både start og forbruk (lyset på releet lyser rødt) og spenning stiger på begge bankene. Når jeg slår av motor, så slutter lys på rele å lyse. Hva mener du med at all strøm til forbruksbanken må gå via releet? All forbruk trekkes fra forbruksbanken, og forbruksbanken er vel skilt fra start når motor ikke går? Er jeg helt på jordet?

Link to post
Share on other sites

Disse releene er koplet slik: Man har en kabel fra dynamoen til en av batteribankene, som regel av litt grov dimensjon. Denne lader da denne banken direkte og belaster ikke releet. Så legger man en ledning fra denne banken til releet og videre til den andre banken. Det som da skjer med start som primær er at strømmen fra dynamoen får en lett vei til det batteriet som trenger minst lading,  mens strømmen til den banken som trenger mest strøm må få denne via et lite rele som da belastes unødig mye. I tillegg risikerer du at releet tripper, da frobruksbanken som regel er større og tommere og dette gjør at spenningen i startbatteriet faller under 12,8 ved sammenkopling. Da kopler releet ut, spenningen stiger, og det kopler inn igjen osv. Om dette skjer kjapt og ofte risikerer du å brenne releet. 

 

Hvor strømmen trekkes fra er en helt annen sak, releet styrer kun ladingen og separasjon av bankene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja hva som belaster VSR mest skulle vært testet. Det kommer jo an på batteristørrelser, dynamostørrelse , hvor mye de er nedtappet og størrelse på truster. Men Komodo tok jo knekket på sitt ved bruk av truster. Selv om det ikke var VSR så forteller det jo at det vandrer mye strøm ved bruk av truster. Det samme kan vel ha skjedd for Fusebox. Har selv skillediode så har ikke mulighet til og teste hva som best og verst.

Link to post
Share on other sites

Da ble det montert inn i går ettermiddag, og fungerte helt fint.

Jeg husket nok ganske feil fra første gang jeg installerte BEP sin versjon, og hadde fått for meg at sense ledningen var den tynne ledningen. Det var jo selvsagt GND(-), og sense ligger på hovedtilkoblingen inn.

 

Fra før stod det et ordinært relé der, som sikkert ikke har fungert i på lenge. Hvordan det har fungert med mht. klapring når det har fått spenning fra D+ vet jeg ikke noe om.

Batteriet har da klart seg på normal opplading med landstrøm og holdt greit til vi kom tilbake til landstrøm igjen, dvs. ca. 2-4 ganger kort bruk av baugprop.

 

Som hegra sier, så vil VSR reléet koble inn og ut hver gang baugprop brukes, da spenning synker under 12,8V. Hvor lenge reléet holder med denne bruken aner jeg ikke. Vet ikke engang om VSR har mekanisk relé innebygd, eller om det er elektronisk FET (antar, og håper det).

 

Nå er i alle fall også ladingen fra dynamo på plass :-)

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kobla ihvertfall mitt skillerele til å sense på startbatteri, det ser ut til å fungere greit, merker ikke at releet ligger å går av og på ved normal lading.

 

Men igår kobla jeg likt i naboen sin båt bare ett BEP DSVR istedenfor. Her fikk jeg problemer da det sansynligvis er lagt inn en delay i releet, når han kjører trusteren og batterispenningen synker under 12,7 på start/baug batteri tar det fortsatt 10-15 sekunder før releet klikker av. Ved måling med tangampermeter gikk det iløpet av disse sekundene for mye strøm fra forbruksbatteriene til startbatteriene via releet. BEP sitt rele har derimot mulighet for tilkobling av tenningsignal for at releet skal være i bruk. Da løste jeg det med ett ekstra vekslerele som brøt strømmen til DSVR når trusterpanel er påskrudd. Systemet ser ut til å virke bra og i tillegg går jo trusterpanelet automatisk av etter 5min og DSVR kobles på igjenn. 

 

Jeg tror ikke biltema har denne delay funskjonen som BEP releet har men dette skal jeg sjekke neste gang jeg er ombord. 

 

 

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev 34 minutes ago:

... Jeg tror ikke biltema har denne delay funskjonen som BEP releet har men dette skal jeg sjekke neste gang jeg er ombord. 

Bra at du tok deg tid til å kontrollere litt etter at du hadde koblet ?. Tror det er en del som "glemmer" det og bare tenker at det sikkert er bra. 

Biltema VSR har ikke forsinkelse på utkoblingen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Fikk en "flashback" fra en annen tråd og måtte bare skumlese gjennom denne gamle tråden (over 8 år gammel). Mange meninger og synsinger er blitt ytret, og jeg sitter her og smiler og småhumrer av innleggene,  og har det egentlig helt greit!

 

Siden denne tråden ble opprettet så er det blitt handlet haugevis med BT's voltsensitive rele. Det er en tilfredstillelse å kunne lese at de fleste er fornøyde med releet, og at det fungerer tilfredsstillende til tiltenkt bruk. Dessverre så er prisen en annen i dag enn den gang, men sånn er det bare! 

 

Selv har mitt eksemplar, montert mellom forbruksbank (480 AH) og navigasjonsbatterier (120A), fungert helt etter boka.

I 8 år har det slått inn og ut, ved landstrømladning og dynamoladning, uten å feile! 

 

Bjørn

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...