Jump to content

Funksjonstest Biltemas nye voltsensitive skillerele.


mateco

Recommended Posts

Men det jeg egentlig skulle fortelle var at vi før brukte disse hvite, flatstift trefase-kontaktene (av samme type som bak komfyren). Siste gang jeg kjøpte en slik hos den lokale el.pusheren, måtte jeg betale 460,-NOK for dritten, og den sprakk i to når jeg mistet den i gulvet fra hoftehøyde under montering. Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at BT solgte disse runde 16 A trefase-kontaktene for 39,90 ! Byttet selvsagt alle ut på hele verkstedet. Disse er av en slik kvalitet at de nermest ikke lar seg ødelegge. Vi har iallefall alle fortsatt, etter ni års uvørendt bruk. :thumbsup:

Du tar feil, Biltemakontaktene er ikke gode og kan umulig vare i 9 år. Det ser man lett av prisen!

 

 

Føler behov å kommentere mitt tidligere innlegg etter at noen siterte meg. Burde kanskje ha brukt en smilie, men mine tidligere innlegg her bør si nok hva jeg mener:

Neste gang du uttrykker deg ironisk hadde det vært fint om du kunne si fra på forhånd slik at vi avstumpede autister med manglende evne til å oppfatte denslags forstår hva du mener :tongue:

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i tidligere innleg i tråden, har jeg et BEP rele. Jeg har kopplingen til Forbruksbatteriet og etter at releet koppler, så får jeg med start batteriet. Det er jo forbruksbanken jeg ønsker å lade først.

Har ikke problemer med å forstå hva du mener, men i mine øyne tar det forholdsvis kort tid før man oppnår 13.3 volt med en normalt nedtappet forbruksbank?

Så langt har eg ikke noen dyputladinger å henvise til, men ved ett uttak på 75ah så er eg oppe i 13.5 volt på forbruksbatteri på ganske få minutter.

Nå er jo denne problemstillingen min minimal men den går jo å diskutere når man finpusser ladesystemet.

Spørsmålet var om der er noen rele som kobler ut på høg spenning (fks. i en viss tid etc.) som vedlikeholdsladingen på en lader?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og husk at det kun er når det går stor strøm gjennom skillediodene at en har et så stort spenningsfall som 0,7volt over dem. Så snart ladestrømmen minker når batteriene fylles, reduseres droppet ned til rundt 0,2volt

Spenningsfallet bekymrer meg ikke det kompenserer regulatoren for. Ellers har du sikkert helt rett i at dette ikke er noe stort problem.

Link to post
Share on other sites

 

begge batteriene har nådd en høy spenning som feks. 14,4volt. Så slår en av motoren, men ombestemmer seg kort tid etter og starter igjen før hvilespenningen inn på senseledningen til dingsen er sunket så mye at dingsen har koblet batteriene fra hverandre. Da vil det vel for det første gå startstrøm fra startbatteriet, men også fra forbruksbatteriet, - gjennom dingsen! Og den strømmen kan vel bli langt over det som dingsen er beregnet på?

 

Lars H.

 

Når det gjelder bt releet vet jeg ikke men jeg vil tro at det selv på den ikke er et merkbart problem. Bep releet håndterer slike spisser å i realiteten vil nok strømmen ta den korte veien gjenom de feite kablene istendenfor omveien via de tynnere kablene til releet, så vil og releet stenge i det øyeblikket du vrir på nøkkelen da.Bep relet er "ignition protected" i følge manualen.

 

Det er ingen kampsak for meg at båteierne her skal benytte slike releer men det har reddet meg fra svømme hjem et par ganger å jeg ambefaler dette for de som ikke er flinke til å bruke den manuelle løsningen. At et slikt rele nå er å få tak i til en så rimelig penge er bare positivt å det vil nok være tilstrekkelig for mange.

 

Det med overlading har jeg aldri hørt om i forbindelse med disse releene siden releet åpner for lading av forbruksbanken ved 13,7v, vil tro at toppladingen ikke har begynnt engang når dette intreffer. jeg tenker at dette er et regulatorproblem.

Link to post
Share on other sites

Det med overlading har jeg aldri hørt om i forbindelse med disse releene siden releet åpner for lading av forbruksbanken ved 13,7v, vil tro at toppladingen ikke har begynnt engang når dette intreffer. jeg tenker at dette er et regulatorproblem.

13.3 volt vel?? Ellers er det startbatteriet eg vil beskytte visst noen var i tvil om dette.

Link to post
Share on other sites

Var foresten å såg på releet i dag, eg måtte ha bygd om så mye føler eg for å bruke det, så det ble bare vanlig manuel 0-1-2 bryter.

 

Ser du skriver 0-1-2 bryter, det er bra. brytere med 1-0-2 har en tendens til å kverke dynamoer.Greit å tenke litt på plassering og slik at ikke uheldige små hender setter denne på null under drift, kjenner et par som har den dyrekjøpte erfaringen og..

 

Når det gjelder denne ombygningen du nevner så er det forsåvidt akurat de samme kablene du skal koble den manuelle bryteren med med unntak av en tynn liten tass som skal ha minus.

Link to post
Share on other sites

Siden eg var i finpussing modus så hadde det vært fint om det fantes ett slikt billig BP rele som kobla bort det fullada startbatteriet som absolutt ikke har behov for dynamo lading. Yanmaren har ingen gløding og treng en kvart omdreinding før den starter.

Edit: Så bep og BP har forskjellige spenninger? Da vil eg si at bep sin variant passer bedre til min problemstilling. (som er meget liten, trur eg gir meg der)

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rele som kobla bort det fullada startbatteriet som absolutt ikke har behov for dynamo lading.

 

Ditt fullladede startbatteri vil ikke "stjele" lading fra forbruksbanken men heller oppnå topplading. Jeg kjenner ikke diodesystemet men forstår at du har et system med sens på forbruksbanken, kan det være at du har en gammel batteribryter eller lignende feilkilder der dårlig kontakt kan være mulig slik at regulatoren din kjenner at forbruksbanken trenger full guffe men at denne strømmen ikke kommer godt nok frem å koker startbatteriet? eller er det regulatoren din som ikke er helt optimal?

Link to post
Share on other sites

Ja, Free det var ett forsøk på å ikke koke startbatteriet. Her ett dårlig mobilbilde over opplegget rundt bryterene. (har en til batt.bryter som ikke viser her, og eg holder på å lage et ekstra instrumentpanel i samme look som det orginale. Har mange prosjekter som eg kunne delt på BP, men må få litt tid til overs en gang) Men nå må eg bestille noen lysdioder etc.til det nye panelet. God Natt. Og beklager avbruddet mateco.

balmar_regulator_oceanis_411___20110216_232304.jpg

Link to post
Share on other sites

He.. He..

 

Skjønner frustrasjonen!! :yesnod:

 

Se mitt innlegg #33

 

I oppsettet så prioriterer du startbatteriet fremfor forbruksbatteri. Dvs. du lader først startbatteriet slik at det er fulladet. Deretter kobles batterien sammen slik at du lades forbruksbatteri(ene).

 

 

 

:sailing:

Bjørn

Link to post
Share on other sites

Alle egenskapene, Farco :crazy: Det vil si at det ikke skiller batterbankene i det hele tatt :eek::eek:

Nei da er det nok ikke verd pengene.

 

Men for oss som hverken skal til månen eller Syd Georgia med båten - bare plaske rundt i Skagerak i høyden, så kan det vel tenkes at vi klarer oss med det allikevel.

Tror jeg tar sjansen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Se mitt innlegg #33

 

I oppsettet så prioriterer du startbatteriet fremfor forbruksbatteri. Dvs. du lader først startbatteriet slik at det er fulladet. Deretter kobles batterien sammen slik at du lades forbruksbatteri(ene).

 

Jeg låner Matecos utmerkede skisse fra innlegg #33:

rkobl.jpg

 

Dersom man ønsker å prioritere lading av forbruksbanken fremfor startbatteri kan dette enkelt løses ved å koble plusskabelen fra dynamo mot pluss på forbruksbanken. Dersom dynamoen har ekstern senseledning må også denne flyttes fra start til forbruk. Med dette oppsettet må BT-releet snus slik at det føler spenningen på forbruksbanken.

 

Med et slikt oppsett vil dynamoen lade forbruksbanken først, og når spenningen på denne når releets innkoblingspunkt lades også startbatteriet. Startbatteriet vil normalt ikke trenge mye strøm, man tapper ikke dette mye på en oppstart eller to dersom motor og batteri er i orden. I og med at starteren fremdeles er koblet mot startbatteriet er det dette batteriet som benyttes ved start av motoren.

 

Brigg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...