Komodo Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Sjøveisreglene stiller samme krav. Ethvert fartøy skal føres trygt, og godt sjømannskap skal alltid ligge til grunn. Jeg trodde det var allment kjent. Her er Sjøveisreglene. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html D5L er etter mitt skjønn av de bedre kurs jeg har tatt. Kravene til praktisk kunnskap er allment tilgjengelig. Det hender skippere med D1 smeller i brygga også Jeg skal ikke innlede noen stor diskusjon med deg om dette Bitteliten, for jeg tror nok vi egentlig er ganske enige Men når du skriver at "Ethvert fartøy skal føres trygt" så ligger det jo i kortene at det krever mer ferdigheter å føre en 62` Princess enn ei lita jolle, ikke sant? Og det var vel egentlig det Oivind mente? Derfor mente jeg at du vrir litt på hans utsagn. D5L er en annen sak. Du skriver at D5L er et av de bedre kurs du har tatt, og det er jo greit. D5L er også et av de bedre kursene jeg har tatt, men det sier jo egentlig mest om instruktøren! Jeg var så heldig å gå et av de siste kursene med Arve Paulsen, som i sin tid hadde styrmannsutdanningen ved Østfold Maritime skole. Før Arve ble lærer hadde han mange år til sjøs, bla som skipper på supertankere world wide. Mao ingen hvilken som helst oppkomling av en instruktør. Arve la stor vekt på å oppfylle alle krav i læreplanen med alle deleksamener, hyret inn gjesteforelesere, loggførte alle timer, kompetansemål osv. Men alt dette sier jo bare noe om kurset jeg gikk og at jeg var fornøyd med det, ikke noe om i hvilken grad dette sikrer at D5L generelt gir en god opplæring i å føre et stort fritidsfartøy. Kravet til praksis eller en praktisk utsjekk vet du jo sikkert selv at står på gyngende grunn. Vinden kan være betydelig sterkere enn hva vi får inntrykk av. Nå tuller du vel litt Eureka Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 De som mener baugpropell er for "pyser", prater mot bedre vitende. Ok, men Banarnes karakterisering av baugpropell "invalidevisp" var jo glimrende tror jeg kommer til å bruke den Ps, jeg har visp! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Banarne Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 25.Desember.2012 Del på Facebook Svart 25.Desember.2012 Skål til deg også Banarne! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Episoden i filmsnutten kunne da utmerket godt skjedd også med baugpropell. Er vel mer et spørsmål om kometanse enn utstyr... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinisten71 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 En liten og relativt flatbunnet fritidsbåt har i mange tilfeller mere bruk for baugthruster enn større båter som stikker dypere, og dermed ikke like lett påvirkes av vind. Evner ikke folk å forstå såpass, da burde de i hvertfall lære å holde kjeft! Til de som har slike hjelpemidler tilgjengelig og bruker det vil jeg bare si, bruk dem med god samvittighet! Det finnes ingenting som er verre enn alle disse selvutnevnte ekspertene med minimal fartstid som det florerer av på slike forum som dette, og som samtidig ser ned på andre som har vett nok til å ta i bruk tilgjengelige hjelpemidler som gjør sjølivet både sikrere og morsommere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Tipper de bare er misunnelig på de som har råd til å imvestere i nyere båt med litt utstyr. Selv har jeg opplevd å bli truffet av båt som ikke klarte å manøvrere seg av havna pga sterk vind. Tipper den gubben ville satt pris på en liten visp i baugen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 (redigert) Episoden i filmsnutten kunne da utmerket godt skjedd også med baugpropell. Er vel mer et spørsmål om kometanse enn utstyr... Jepp, virka som hodet - eller ihvertfall blikket - var et helt annet sted. Det kan jo skje den beste, som mange har påpekt. Men det skal ikke skje, for det er ikke alltid man er så heldig å dundre inn i en brygge. Redigert 26.Desember.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Er ikke godt sjømannskap å kjenne sine begrensninger også? Med en baugpropell som ikke virket, en babord hovedmaskin som ikke virket og sterk sidevind, så burde han kanskje blitt i havna? Som nevnt av andre, det kan være mye videoen ikke viser oss ... men la oss være litt realistiske her; det er vel ikke nødvendigvis sånn at det virkelig *var* sterk sidevind her, selv om vi riktig nok ikke ser noe til den på videoen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Følger en med litt nøye på hva kapteinen på skuta gjør, så bruker han faktisk ikke baugtruster, men kun akter. Hva er galt med å bruke ror? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Hva er galt med å bruke ror? Det er vel ikke mye hjelp i rorene ved så lav fart vil jeg tro. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinisten71 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 For meg både ser og høres det ut som om baugen manøvreres i feil retning like før båten treffer piren, bare se og hør.. tydelig at baugen tett før åpningen svinges mot piren, tror faktisk at båten muligens hadde gått klar om det ikke var for den siste manøvreringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
8lv Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Helt enig med maskinisten71 ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Det kan også ha oppstått en teknisk svikt. Jeg har selv erfart brudd på gearwire i forbindelse med finmanøvrering. Da hadde jeg en motor forover og en bakover, og så røk wiren på den som sto i revers. Så antagelig ganske teit ut en stund det også. Pulsen steg fort, og det ble handlet lynraskt, og ingen skade skjedde. Tenker med gru på hva som kunne ha skjedd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnmøre Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 Er også enig med maskinisten71. Då er det to moglegheiter, anten tekniske problem eller menneskleg feil. Håper inderleg at det er teknisk feil. Føraren av ein slik båt skal ikkje gjere slike enkle feil! Det er rett og slett ikkje greitt. Eg trur mange av dei som flirar til videoen, gjer det på grunn av dei er oppgitt av det dei trur er manglande ferdigheit hjå føraren. Dersom det er føraren som ikkje klarer å køyre trusteren riktig veg, så skjøner eg det. Det er sjølvsagt trist med forsikring og alt det der, skal ein le eller gråte... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 26.Desember.2012 Del på Facebook Svart 26.Desember.2012 (redigert) Pysevisp eller ikke. . en eller to motorer... 20 ft eller 62... Ikke legg utpå før du er komfortabel med det du skal føre ! Tren så du er sikker på at du mestrer skuta !! Mestring skaper trygghet lærer dem bort i barnehaven... God romjul , og et godt nyttår ! Redigert 26.Desember.2012 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Det finnes ingenting som er verre enn alle disse selvutnevnte ekspertene med minimal fartstid som det florerer av på slike forum som dette, og som samtidig ser ned på andre som har vett nok til å ta i bruk tilgjengelige hjelpemidler som gjør sjølivet både sikrere og morsommere. Det var voldsomt! Ser da ut til at de fleste som poster innlegg på tråder som berører dette temaet, mener det er helt ok å både ha baugpropell og bruke den i tide og utide. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Misunnelige kanskje... Redigert 27.Desember.2012 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VO`n Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Hadde det vært en Nidelv 24 som hadde gjort dette hadde det vel ikke vært nevnt, eller giddet å lagt ut på Youtube.... ? Men så fort det er snakk om noe som hvermansen ikke har råd til så rakkes det ned av mange. Er man mer idiot i en dyr båt en billig båt når noe går galt? Har kjørt i brygga så flisene har flydd, og det har ikke vært store båten... iallefall ikke sett i forhold til den som ble vist til her. Følte meg som en komlett idiot, men første gang i båt med ror, en hendel til gass og en til gir og litt for mye vind ble det litt for mye for meg... Men hvis idiotbarmometeret stiger med fot var jeg nok bare små idiot Kjørt i en annen båt har jeg gjort og.... kjørt på skjær og båten sank etterpå... kjørt tom for diesel midt på nattan.... tau i propellen... steike jeg må være idiot... Redigert 27.Desember.2012 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
puddingen Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Nææ... Vo`n litt forskjell her da...ser du ikke det..? Båt som koster fire ganger prisen på huset mitt.... Minst ! Redigert 27.Desember.2012 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
maskinisten71 Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 (redigert) Det var voldsomt! Ser da ut til at de fleste som poster innlegg på tråder som berører dette temaet, mener det er helt ok å både ha baugpropell og bruke den i tide og utide. Ja, det er helt ok å ha baugpropell og å bruke den i tide og utide, jeg synes imidlertid ikke at det er like greit å ha en nedlatende tone ovenfor folk som velger å benytte seg av slike hjelpemidler hvis de er tilgjengelige. Riktig bruk av baugpropell krever selvsagt også øvelse, og øvelse får man jo nettop av å... ja helt riktig, bruke den! Personlig synes jeg ikke at vi trenger uvitende oppgulp og karakteristikker som om at folk er pysete, amatører og whatever på bakgrunn av hvilke hjelpemidler folk velger å bruke. Redigert 27.Desember.2012 av maskinisten71 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Jeg tror kanskje ikke alle forstår konsekvensene om en en blondine ligger på kne på Cb dekket under manøvrering Konsentrasjonen kan faktisk bli borte noen få sekunder Mulig vi bør få forbud der også, eller sågar påbud. Noen ganger er det som å være i himmelen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Waka Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Jeg har selv gått "gradene" fra 16 til 45 for under de siste 30 år og slutter meg til tidligere innlegg om at det å hovere over andres feil bør man være litt forsiktig med. det gjelder vel på sjøen som i mye annet: en godsinnet spøk er noen annet enn en ondsinnet fleip. Thrustere gir uansett en tryggere manøvrerbarhet i trange farvann og havner under vanskelige forhold enn uten. Forstår ikke helt tanken om at det er man er enn bedre "sjømann" om man greier seg uten. Litt som å sykle uten hjelm. Jeg forutsetter at vedkommende som fører denne båten har riktig sertifikater på plass. Om han er fortrolig nok med båtens egenskaper er vanskelig for meg å avgjøre... Kan fasiten være så enkel at han i sin aktsomhet å komme klar akter på styrbord side ønsker å bruke aktre truster mot babord og rett og slett tar feil av bryterne... uansett bare trist synes jeg. Som ny på forumet synes jeg forøvrig at dette er et knallforum og koser meg masse med å lese alskens tråder fra tidenes morgen. utrolig lærerikt og interessant. Godt nyttår alle sammen:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Velkommen til forumet Waka. Ett av de bedre innleggene i denne strengen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Svart 27.Desember.2012 Del på Facebook Svart 27.Desember.2012 Ja, det er helt ok å ha baugpropell og å bruke den i tide og utide, Mange klaphatte starter dette kl 05.00am Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.