Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Eika skrev for 1 time siden:

Og nå som den diskusjonen er lagt død, så får jeg fortsette med en tøff og spesiell båt 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=232783383

 

Med vanlig propell trenger man knapt nok 1/3 av den motorkraften for å nå samme fart :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 5 timer siden:

 

Ein må vera sjuk eller ha mentale problem for å bli uføretrygda og ha tid til eit slikt prosjekt.

 

Som det er sagt før. Ein må ikkje vera gal for å ha (gamal) trebåt, men det hjelper.

 

Han er vel da en av de få som har papir på at han skal holde på med dette.  

 

Hvilket annet yrke hadde han kunne bruke "restarbeidsevnen" det snakkes om på slik som her med noen timer dann og vann ettersom helsa strekker til?  ikke vær så dyneløftende og stigmatiser andre med problemer. fei for egen dør!

Link to post
Share on other sites

Har ikke så mye kunnskap om den, bortsett fra at jeg kjenner han som eier den og han som var navigator på Skagerak across. Men de 105knopa var med noen ordentlig kvasse 2.5efi, den hadde fortjent ett par stk 400r/450r med 15" stammer 

 

Det er en rimelig drøy båt, god for masse knop og masse sjø. Står høyt på drømmebåt lista

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du snur bildet enkelt på mobilen eller PC før du laster det opp her :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er plussartikkel, men prøver meg på en frekk copy paste

https://www.rbnett.no/nyheter/2021/09/20/Birk-22-er-alltid-i-flytsonen-i-sin-unike-husbåtkatamaran-24607078.ece?rs1704491634588405927&t=1

 

Søndag kveld la vi merke til det merkeligste av fartøy i gjestehavna utenfor Molde Fjordstuer. Hva i all verden er dette for noe? Det spørsmålet er det flere som har stilt seg, det ser vi også på Facebook. For å få svaret er det bare en ting å gjøre, nemlig å «banke på» døra og høre med den unge mannen som faktisk bor i katamaranen «Dijkstra». Han heter Birk Tjelmeland og hører heime i Bergens-traktene. Og synes det er kjekt at lokalavisa viser interesse.

 

EN HELT UNIK FARKOST: Katamaranen Dijkstra ble lagd for rundt ti år siden av faren til Birk Tjelmeland, som seinere tok over båten og fullførte innredning og framdriftssystem.  

        

            (Foto: Eirik Heen)

EN HELT UNIK FARKOST:Katamaranen Dijkstra ble lagd for rundt ti år siden av faren til Birk Tjelmeland, som seinere tok over båten og fullførte innredning og framdriftssystem. FOTO: EIRIK HEEN

 

– Dette er en helt unik og «heimelaga» katamaran som det ikke finnes maken til i hele verden. For cirka ti år siden bygde min far dette spesielle skroget og fikk sjøsatt farkosten, men så stoppet det litt opp. For litt over to år siden tok jeg over prosjektet, fikk satt på båten et brukbart motorsystem og innredet katamaranen slik at jeg kunne bo i den, sier Birk til Rbnett.

 

Han er akkurat ferdig med masterstudier i informatikk, og seilte i den forbindelse «Dijkstra» fra Bergen til Trondheim for å bruke den som flytende studenthybel.

 

– Jeg fikk leid meg overvintringsplass på Fosenkaia gjestebrygge i Trondheim, og bodde i katamaranen det første året. Så dro jeg til utlandet for å studere videre, og da lånte jeg ut båten til andre som trengte et sted å bo. Det er jo økonomisk gunstig å bo på denne måten for en student, og ikke har jeg lidd noen nød, heller. Nå er jeg på veg tilbake til Bergen, planen er å bo i båten det kommende året. Første dagen seilte jeg til Brekstad, så til Kristiansund, og dag tre endte jeg altså opp her i Molde. Nå skal jeg en tur på Biltema for å kjøpe olje til påhengsmotorene, sier 22-åringen mandag formiddag.

 

DRIVES AV 2x20 HK: To påhengsmotorer som hver yter 20 hk er nok til å gi denne merkverdige katamaranen en marsjfart på rundt fem knop. Birk Tjelmeland bor i båten, som nå er på veg til Bergen.  

        

            (Foto: Eirik Heen)

DRIVES AV 2x20 HK:To påhengsmotorer som hver yter 20 hk er nok til å gi denne merkverdige katamaranen en marsjfart på rundt fem knop. Birk Tjelmeland bor i båten, som nå er på veg til Bergen. FOTO: EIRIK HEEN

 

Begge sideskrogene brukes som lagringsplass, og så har han ganske god plass til stue, bysse og soverom i båtens «hovedhybel». Veldig mange kommenterer at de synes katamaranen er innmari rar, faktisk så rar at det har hendt seg at den er blitt «avvist».

 

– Men alt i alt er det veldig mye positiv oppmerksomhet, folk spør og graver, tar bilder og blir i godt humør. Det er ganske gøy, som sagt. Dette er litt av en båt, på alle måter. Jeg ser fram til en flott seilas videre mot Bergen.

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...