Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

17 167 båter til salgs nå. Så det går nedover. Blir spennende å se hvordan det går på "Båter i Sjøen" om en måneds tid. Bruktbåtmarkedet er i alle fall ganske låst hvis man som selger ikke er åpen for å ta et lite tap.

 

Jeg solgte båten for noen dager siden, etter at annonsen hadde ligget 10 dager på FINN. Sørget for å ha en informativ annonse med mye forklarende bilder (av tekniske installasjoner, kalesjegarasje, tilbehør som plotter, ekkolodd etc.), og satt en pris som lå 15 prosent under gjennomsnittsprisen på FINN.no for tilsvarende modeller av samme årstall (pluss/minus ett år) og med samme motorisering som min båt. Det lå 33 båter av samme modell til salgs på FINN da jeg la inn min annonse.

 

Fikk overraskende mange henvendelser, og båten ble faktisk "solgt" to ganger. Han første som sa at han skulle kjøpe den ringte tilbake og måtte avlyse kjøpet siden datteren hadde blitt skutt på Utøya. De neste jeg hadde visning med (hadde totalt fem visninger) kjøpte båten. Båten var en 2004 modell daycruiser med 140 hk firetakt utenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Her kom det et aldri så lite "kupp" for den som kan handle raskt.

Galeon 390 Fly 2008 mod. H.b.o. 2.000.000

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min solskinnshistorie. :flag_bp:

 

Skulle egentlig bare se på båter i år og kanskje kjøpe ny/brukt båt neste år. Men vi (jeg og min bedre halvdel)falt for en pen, brukt men betydelig oppgradert Bever 740 AC fra 1987. Da bare måtte vi legge in et bud, og det ble akseptert av selgeren. :cheers_wine:

 

Så trodde jeg det var best å vente til våren før jeg prøvde å selge gamlebåten,(en pen 17 fots HT fra 2004) men likevel tok jeg sjansen og la den ut på Finn (nothing to lose).

 

Det gikk ca en uke så var den solgt og jeg hadde flere som va interessert. Prisen var ”fair” ikke underpriset som jeg var redde for det måtte blir. Alt dette skjedde på 10 dager!

 

Kanskje jeg var heldig? Kanskje båtmarkedet ikke er så treg som noen vil har det til?

 

 

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg tror dette kommer av at de som har firmakonto på finn, kan oppdatere annonsene og få dem til å komme først i lista igjen. Så det er meget mulig at disse båtene har lugget for salg og at de bare oppdaterer dem som solgt (uten å markere dem som solgt på finn) og dermed kommer de øverst i lista igjen. Det er jo selvsagt også reklame for at de omsetter båter :-)

 

/Frode

 

 

Legger merke til at Sundal Yacht driver å legger ut såkalte "Solgte" båter på FINN om dagen. Ikke er det små båter de legger ut heller.

De markerer båten som SOLG i annonseteksten og ikke via FINN sin funksjon som gir en rød "Solgt" plakat. Jeg lurer litt på hva for slags politikk dette er ?

Er båten solg og de ønsker å markedsføre at de selger båter, eller er dette bare tull og fanteri for å skape blest om eget firma ?

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

EKSEMPEL

 

Dette er båter som er lagt ut for salg, men merket solgt samtidig. Jeg synes dette ser ut som tull og tøys for å skape litt blest om firmanavnet. Liker ikke slik "villedende reklame".

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg var heldig? Kanskje båtmarkedet ikke er så treg som noen vil har det til?

 

Bill

 

Jeg tror nok at han du kjøpte båt av var heldigere enn deg, siden han skulle selge en båt fra 80-tallet, noe som er vanskelig for tiden. Jeg hadde Beveren din liggende i "Mine funn" på Finn helt fra selger la ut annonsen, for jeg syntes også at den var veldig fin. Grattis med salg, og enda mer grattis med ny båt!!

Link to post
Share on other sites

Grattis med salg, og enda mer grattis med ny båt!!

 

Takker og bukker :clap:

 

Jeg tror også utforming av annonsen er ”alfa og omega” på Finn.no. Det er sikkert mange fine båter som jeg ikke gadd å se nærmere på simpelthen fordi annonsen var helt elendig. Veldig få bilder og lite informasjon gir ikke et bra førsteinntrykk. Massevis med bilder eller til og med videosnitt lagt ut på Youtube, pluss så mye info som mulig.. Det funker!

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Dette var jaggu en flott Trawler. Om det var et kupp blir vel opp til øyet som ser, men jeg likte det jeg så.

Neptun Trawler 42, 3 kabiner

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For å gå tilbake til det opprinnelige innlegget, så er det nok desverre ikke sånn at båtprisene synker drastisk og at det kommer flust av nyere billige båter på finn, når det er økonomisk nedgang forøverig.. Det som heller skjer er at det blir vanskelig å selge dem dyresete båtene.. Som jeg har sakt mange ganger før er det nok kjøperne som bestemmer prisen på kurrante og ettertraktede båter.. dem holdes høyt og kansje kunstig høyt for båter fra 80-90 tallet! bruksverdig affeksjonsverdig og statusverdi er mye mere enn den økonomiske verdien. Kansje i en ekstrem situasjon setter selgerene ned prisene med noen titusener, men etter mitt synspungt er ikke det mye penger når man snakker om båtpenger og totalsum..

Personlig tror jeg båtmarkedet svinger mye mindre enn markedet forøverig pga. at det er etterspørselen som bestemmer prisene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er på det rene at sjekter (snekker) fra 70 og 80-tallet har fått seg et skudd for baugen. Dette har flere årsaker. Med få unntak så går disse båtene med original motor og utstyr forøvrig. Sjansene for problemer øker i takt med alder, og de fleste motorene er over middagshøyden i forhold til levetid. Et annet moment er at disse båten, f.eks Nidelv 24, Joda 24, Sollux 24, Fevik 21/23(715) m.fl. i sin tid var attraktive familiebåter. Men i dag så tilfredstiller de ikke familienes krav til plass og komfort. I likhet med hus og hytter så forventes det en helt annen standard i dag enn på den tiden disse båtene var populære. De mangler som regel varmtvann, dusj m.m, og noen har sågar kun portapottiløsning. Når markedet da i tillegg oversvømmes av denne type båter så er det naturlig at man får en priskorreksjon. Mange vil til og med si at det var på tide. Denne priskorreksjonen ser i vårt distrikt ut til å trigge en ny trend. Mange ungdommer som har hatt typisk 10-14 foter med 9,9 hk kjøper nå disse gamle sjektene fordi de er prismessig overkommelige. Jeg har sett flere eksempler på dette i det siste. Kjenner selv en 16 åring som akkurat kjøpte en 84 mod. Sollux 24 for 65 000. Ikke rare skjærgårdsjeepen man får til den prisen, og mye triveligere å ta kompisene med på tur hvis man ikke har hastverk. Og så har man overnattingsmulighet. Jeg tror vi skal håpe på at dette blir en trend. Da får ungdommen smak på bobåt, og blir en potensiell fremtidig kjøper av større båt. Og så blir det kanskje mindre villmannskjøring. :smiley:

Link to post
Share on other sites

er ikke den solgt i morra så kall meg en krakk :wink:

 

Sjekk prisen tidligere i sommer :eek:http://www.rubrikk.no/b%C3%A5t-til-salgs/donzi--akershus

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

selv 399.000 hadde jo vært regelrett røverpris :wink:

 

Er glad jeg ikke er båtselger på denne tiden, men renta gjør jo ikke noe hopp i det minste.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

selv 399.000 hadde jo vært regelrett røverpris :wink:

Personlig ville jeg ikke vurdert en slik båt selv om prisen var 150K. Fordi en slik båt ikke er interessant for meg. Slik er det sikkert for de som ikke vil ha bobåt også. Med andre ord, folk er forskjellige og dermed blir markedet veldig segmentert.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis er folks ønsker og behov forskjellige. Men at det er mye båt og motor for pengene kan ingen kommer bort fra. Blir en del penger til overs til bensin da iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"Du trenger ikke å ta kontakt hvis du bare er litt nysgjerrig, ville helst hatt dieselmotorer, drømmere, prutere og pratmakere likeså" :lol:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29444239 litt av et smykke ja

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...