Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Jeg tror ikke det bare er båtmarkedet som går tregt for tiden. Tok en jobb i en bilforretning i går og pratet med noen gamle bekjentskaper som jobbet der som antydet at nybilsalget stoppet betydelig opp i slutten av mai. Jeg la ut en forholdsvis attraktiv bil for salg i går kveld. Før har jeg solgt slik biler på dagen til førstemann som har kommet og sett på den, men i dag har jeg kun fått et par telefoner, en haug irriterende SMS-meldinger og noen mail. Hadde dette vært for et år siden hadde bilen vært solgt før lunch... :thumbsup:

 

 

Kan en spørre om hvilken bil det er?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er så veldig "hokus pokus". Norge går gått, folk har jobb og nok penger. Imidlertid er været dårlig og ustabilt med mye regn og vind. Norges bank truer med renteøkninger og usikre tider er saken rundt om i Europa.

 

Men mest av alt: vanvittig mange båter å velge i. På grunn av krisen i europa kommer det også mange billige båter inn i vårt marked.

 

Dermed er det ikke vanskeligere enn mange båter og ferre kjøpere.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er noe humbugg med avisartikler med intervju av bil- og båtforhandlere som har feite overskrifter om "rekordsalg". Her i Ålesundsområdet her vi ei ukentlig gratisavis som heter "Nytt i uka" som uten unntak har intervju med bilforhandlere som forteller om "eventyrlig salg", "bedre en noen gang". Det som er fiffig er at det i samme avisa er store annonser for samme forhandler og alle bruktbilene de har på lager. Annonser og svært posisitvt vinklede artikler ser ut som går hånd i hånd.

Tidligere i vår var det intervju med to av byens båtforhandlere som meldte om godt salg, men ingen referanse til hvor mange båter de faktisk har solgt. Det interessangt var at begge hadde godt salg, men de hadde helt ulike analyser om hva som var populært. Den ene hevdet innenbords diesel var populært i markedet, den andre hevdet utenbords bensin.

 

Den samme artikkelvinklingen, "rekordsalg av båter, snart utsolgt" var også å lese på samme tid i fjor. Jeg skal ikke påstå at det er jug for å skape en oppfatning i kjøpermarkedet om at "alle kjøper ny båt", men så lenge det ikke vises til konkrete tall, så er jeg skeptisk.

 

Jeg har hittil ikke regstrert at noen som jobber for båtforhandlere har vært aktive her på forumet, -det er ihvertfall ikke mange. På den ene siden vitner det jo om at profesjonelle båtselgere ikke nødvendigvis er særlig båtinteressert i fritiden, som kan forklare hvorfor forbrukerservice er så stusselig i bransjen og erfaringene til selgerene er begrenset. ( Det skal jo ikke mange spørsmålene til for å sette fast en selger under ei messe f.eks)

Men det hadde vært interessant å høre litt om den reelle omsetningen av nye båter, det enkelte merket.

Link to post
Share on other sites

( Det skal jo ikke mange spørsmålene til for å sette fast en selger under ei messe f.eks)

 

Det gjelder for båtutstyr også. Irriterende når selgerne nesten ikke kan svare på noen spørsmål uten å måtte sjekke med info i kataloger, høre med en kollega eller ringe en venn... :cryin: Da merker jeg at kjøpelysten daler kraftig.

 

Når det gjelder salg av båt, så forventer jeg detaljkunnskap. Det er helt sikkert at jeg ikke handler båt av en "grønnskolling".

Link to post
Share on other sites

Kanskje bør vi lete etter flere årsaker enn de åpenbare. Se på boligprisene. De stiger og stiger. Det betyr at folk må låne/bruke mer penger for å skaffe seg bolig. Da blir det mindre reserver til f.eks. båt. En del av båtselgerne skriver også at de skal selge pga kjøp av bolig eller hytte. Da skal de kanskje helt ut av båtmarkedet og da er det en potensiell kjøper mindre der ute. Og en til og en til.....

 

En ting som overrasker meg er at folk ikke i større grad annonserer at de kan ta innbyttebåt. Det er mange der ute med 3-fot syke som helt sikkert vil slå til hvis de kan bli kvitt gamlebåten i handelen. Selv om begge må realisere tap så er det tross alt mellomlegget som teller. Med litt tålmodighet kan man handle seg nedover i flere trinn før man til slutt avhender siste innbytteobjekt. Da kan man med penger i hånden virkelig være i forhandlingsposisjon. Slik har jeg gjort med bruktbiler ved flere anledninger. Tålmodighet folkens.

 

Ha en fortreffelig St.Hans-feiring! :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Er "mulighetene" for båtfolket på vei til å bli utdatert/ sprengt kapasitet? Med "muligheter" mener jeg bl.a. helgekapasiteten i gjestehavner, siden det er helgene som folk flest kan reise på sjøen, og tilrettelegging for dagsturer i nærområdet til byene.

Her i Ålesund vil jeg påstå at gjestehavna i sentrum er rimelig full i helgene, fra nå og utover sommeren, med større båter som ligger hele helga. Mulighetene for dagsturer i helga for de med mindre båter, la oss si mellom 15 og 23 fot blir begrenset fordi det neppe er så kjekt å legge seg utpå ei rekke med 5-8 båter over 30+ fot. Kanskje det burde vært reservert egne kaiområder for mindre båter så de komemr seg i land for en softis. Det at det er utstrakt bruk av longside og utenpåliggere, gjør det litt mere koplisert for en dagstur enn at alle måtte ligge med hekk/baug inn. ( dette ble veldig spesifikt, men kanskje små ting som kan forandre mye mtp muligheter).

 

Videre kan det tilrettelegges med moringbøyer på fine steder for dagsturer ved holmer og bukter. Joda, man kan ankre opp, men det blir plass til flere om man kan ligge på moring. Enkel tilrettelegging med bøye og muligheter for sikkert feste i land vil også gi store mulgiheter.

 

Dersom båtforeninger får med seg forhandlere til å sponse en slant, så kan enkle tiltak, som moring og enkle bryggeanlegg i uthavn, tilrettelegge for alle båtstørrelser i gjestehavner, øke mulighetene og "folk" bruker båtene mere i det daglige. Når båtene brukes mere, ser man nytten i den, rettferdiggjør investeringene og utgiftene, og kanskje lysten på ny båt, større båt.

-mulig dette er fraværende utfordringer andre steder i landet, men det er ihvertfall noe av det jeg ser her i byen. Det ligger VELDIG mange båter rundt i foreningshavnene her i Ålesund, og de ligger der stort sett ubrukte.

Jeg har tro på at tilrettelegging for å utfolde seg på sjøen kan øke interessen for at flere vil kjøpe båt, bruke båten og liv i markedet.

Link to post
Share on other sites

En ting som overrasker meg er at folk ikke i større grad annonserer at de kan ta innbyttebåt. Det er mange der ute med 3-fot syke som helt sikkert vil slå til hvis de kan bli kvitt gamlebåten i handelen. Selv om begge må realisere tap så er det tross alt mellomlegget som teller.

 

 

Så enig, så enig..

Kjenner at jeg brygger på en sånn "3-fot syke", og det er nettopp det jeg gjør...ser etter annonser der man inviterer til innbytte. Faktisk har jeg sett et par, men båtene er ikke av de mest aktuelle. Her må man jo selvsagt ha litt slingringsmonn da...

 

Du har selvfølgelig også rett i at det er mellomlegget som betyr noe. I disse tider kan man selge en del billigere fordi man får mer for pengene når man så skal kjøpe. Kan nesten se ut til at mange ikke tenker på det.

 

Verre blir det jo for dem som skal ut av markedet og som håper på en god pris. Spørs om man da ikke bare må bite i det sure eplet og innse tapet.

Link to post
Share on other sites

Tror også noe av årsaken til at ting går litt tregt nå er at man har merket en korreksjon i prisene nedover. Det er jo slik at her på berget "går vi i flokk" og nå sitter vi som kjøpere og venter på Julenissen. Med det mener jeg at vi ønsker å se at prisene stabiliserer seg før vi tørr å gjøre noen grep.

 

Selv håper jeg dette fortsetter leeenge.

Med de prisene som er i markedet i dag kunne jeg faktisk gitt bort min egen båt og enda spart penger på kjøp av ny større sammenlignet med for 2 år siden.

Jeg tror derfor ikke dette blir en langvarig situasjon. Dessverre er jeg heller ikke i en situasjon akkurat nå som tilsier at jeg kan gjøre dette "sprellet".

Bad timing..... :headbang:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Norge går gått, folk har jobb og nok penger.

Vi som alltid har for lite penger er altså i mindretall? nei å nei :nonod:

Snart på tide å skifte beite kanskje (eller få seg kjærring :lol: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Her er jeg litt usikker.

Jeg har en "brød og melk" bil til salgs og det er laber interesse. Prisen er lavest i markedet og km-stand det samme. Dette er en bil som burde blitt revet bort på dagen.

Derimot snakker jeg stadig vekk med en som jobber i bilbutikk og han kan melde at de utover våren nå har solgt mer og mer nybiler. Nå er det rekord i forhold til fjoråret(som selvsagt var labert).

Her er en artikkel som bekrefter hva min bekjente sier: Nybilsalget: Fortsatt full fres !

 

Det stemmer bra det du påpeker. I Mai var det veldig bra salg av nybiler, men siden månedsskifte ble det veldig stille og salgene i Juni så langt har visstnok vært vært mye lavere iflg gamle kolleger som jeg pratet med, men om det er en langsiktig treng er ikke godt å si.... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Joda Teerex, jeg har både kjerring og unger jeg. Til og med tenåringsunger, og de har forsåvidt aldri vært billig i drift. Men likevel, vi har nok penger. Selvsagt er også jeg "short" på penger til enhver tid. Skulle alltid likt og hatt mer, men jeg har nok.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøperene er ute i markedet , skulle selge en jeep nå på finn bare jeg fikk rubbet og polert den opp og fikset et par skader...

 

Rakk aldri det da det kom en kjøper på døren og ville kjøpe båten slik den sto. båten ble solgt til det jeg hadde tenkt å legge den ut til :thumbsup:

 

Hadde alle salg gått like smertefritt hadde det vært en lek...

Link to post
Share on other sites

Følger litt med på de brukte Grandezza31 OC og DC-båtene som ligger på finn. Er vel 6-7 stykker der nå og samtlige er satt ned i pris i løpet av de siste 2 ukene. Første gang jeg ser disse båtene på finn til under 1,3. Var vel en som satte ned først, så kom de andre etter. Kun 1 brukt Grandezza31 som har forsvunnet ut av finn i år, men fikk ikke med meg om den stod som solgt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venter på at Kire skal selge sin F34 for 1,1 mill, da slår jeg til :rolleyes::wink:

Fra spøk til.... :

 

Mange vil nok prøve holde prisen, men mot slutten av sommeren tipper jeg prisene daler ytterligere.

Noen vil nok kanskje ha troen på at de får mer neste år osv og dropper annonsere før neste sesong igjen når annonsen nå utløper.

Den som lever får se hva som skjer.... .

 

Blir å ha is i magan, men å treffe best mulig når laveste prisnivå er nådd er ikke lett. Blir litt som med aksjer... .

Link to post
Share on other sites

Den som lever får se hva som skjer.... .

 

Blir å ha is i magan, men å treffe best mulig når laveste prisnivå er nådd er ikke lett.

 

Jeg syns du skal kjøpe det en 1030 jeg Olpi :smiley:

Det er ikke bare penger som spiller noe rolle vet du.

 

Ta en meterstokk og skjær den av på 85 cm. Sett et tusjmerke der du er nå (50 år = 50 cm osv.)

 

Antall cm som er igjen på meterstokken er det antall sommere du har igjen å kose deg på Flatskjæra :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skal nok kjøpe båt vi, men jeg vil gjerne se at alt går i orden etter nyretransplantasjon. Det gjør nemlig ikke alltid det. Det kan bli flere runder.... .

Står ikke på lysten. Den har jeg i mengder, men har også evnen til å tenke fornuft.

 

Hvilken type båt vi skal ha er jeg imidlertid veldig usikker på. Det er derfor jeg nå bruker tid på å finne ut mest mulig om aktuelle båter.

Jaggu dukker det opp en del jeg ikke visste og som er viktig å vite når man skal handle.

 

Viknes 1030 er en båt jeg har lyst på, men har også lyst på andre typer. Windy 32 Scirocco, Sealine F33/S34 m.fl er også båter jeg liker godt. Med riktig motorer kan det kanskje være ok å velge selv om jeg må regne med langt høyere vedlikeholdsutgifter.

Er også et spørsmål hvor mye man er villig til å legge i båt. Sesongen med godt vær blir jo stadig kortere virker det som.

Smartest er kanskje og velge rimligere båt??

Kjøpe seg en gammel Scand hvor motoren er byttet, og mye oppgradert. :crazy:

.. eller kanskje nok en NB... .

Mange tanker når man har god tid...

 

God sommer!

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Toppen på Finn ligger antagelig bak oss. Det var 18.850 på det meste.

 

Nå antar jeg at antallet båter på Finn synker igjen slik det pleier . Gamle annonser begynner å gå ut, fellesferien er startet, juliregnet har vært her en månedstid allerede og kjøperne er usikre på hvilken vei prisene går til høsten.

 

Men det ligger forbausende mange gamle båter til høy pris. Skal det bli salg må selgerne møte markedet, eller markedet må snu.

Seilbåter knapt 30 fot og 30 år gamle til over 300.000. Selges med gamle seil og saltvannskjølte orginale motorer. Er noen ganger osmosebehandlet en gang, noen ganger ikke i det hele tatt(ennå).

 

Jaja, det må være meg det er noe galt med siden jeg synes ny båt da er billig.

Link to post
Share on other sites

Er også et spørsmål hvor mye man er villig til å legge i båt. Sesongen med godt vær blir jo stadig kortere virker det som.

Ja, det er jo så. Vi har ikke lyst til å kutte inn på sesongen, derfor har vi lyst på lukket båt neste gang. Vi har også lenge siklet etter en Viknes 1030, men det finnes jo andre fine båter også.

 

Uansett, lykke til både med operasjon og valg av båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...