Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Men det ligger forbausende mange gamle båter til høy pris. Skal det bli salg må selgerne møte markedet, eller markedet må snu.

De aller fleste blir nok sittende med gamlebåten og håpe på bedre tider til neste år. I mellomtiden er båten blitt enda et år eldre og ikke minst vanskeligere å selge med mindre de går ned på pris.

Link to post
Share on other sites

Sollux 850 Er de virkelig verdt så mye i dagens marked?

Jeg var innom Viksund i begynnelsen av juni. Kikket på den Solluxen, og den så veldig fin ut! Jeg var riktignok ikke inni båten. Om den er verdt prisen? Tja, den er fremdeles ikke solgt...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme båt(1993 model seilbåt på 27 fot) annonsert på Finn tre ganger over siste fire årene og litt interessant å se at det har vært betydelig færre treff i år enn tidligere år (2008 og 2010) og det til tross for at Finn vel har en enda større markedsandel/brukere og dermed potensielle kjøpere? Lurer egentlig på om problemet er at markedet er nokså mettet og at antallet potensielle kjøpere er færre enn interesserte kjøpere, og da lider vel de mindre attraktive objektene mest? Ikke urimelig at 80-talls båter får det største trøkken i et slikt marked.

På de to båtene jeg solgte via Finn hadde jeg faktisk bare en seriøst kjøper på hver av disse og da bør man nok være litt fleksibel i forhandlingene og legge til rette for en handel, og det fungerte greit i begge disse tilfellene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også mye av problemet ligger i at markedet er mettet. Det har vært veldig bra salg de siste 5 årene. Det har vært trendy å kjøpe båt, mange som aldri har hatt båt før har blitt båteiere og mange har nok også de senere årene funnet ut at båtlivet kanskje ikke er noe for de. Sommerdagene uteblir, vedlikeholdet koster flesk og mange har nok derfor konkludert med at båtlivet koster mer enn smaker.

Link to post
Share on other sites

Du har nok et poeng der Kaftein.... Jeg tror vi kommer til å se ennå flere båten for salg etter ferien.... I iallefall om vår herre serverer det samme vært resten av juli..

 

De tidligere år så har det alltid vært flest båter for salg i august/september, og jeg det er neppe umulig at den vi vil se ennå flere båten for salg da..

 

Følger med noen båter for salg i de sørlige deler av Europa, og det virker å være like tregt marked der om ikke ennå værre.. Noen båter har ligget for salg opp til ett år og prisen er heller ikke spesielt høy...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er hjemme nå... men 3 uker ferie er snart over og fredagen bærer det sørover igjen... Det er ikke tvil om at Norge er et vakkert land, og sitter på terrassen nå og nyter en lettøl og vannpipen i lett yr mens jeg kikker på båtene som passerer på fra Frierfjorden og inn i Brevikstrømmen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Salget av 80 talls seilbåter er der iallefall, solgt to mambaer til nå ser jeg så kun 3 stk igjen av en "del" en stund, de andre som er borte vet jeg ikke om er solgt eller tatt vekk.. disse to var og finere enn gjennomsnittet av de andre...

 

Dette er ikke mange solgte båter i forhold til alle 80 talls seilerene som ligger ute usolgt men grei salgsprosent for dette merket iallefall da 4 garanterte salg av max 8-10 båter:smiley:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne diskusjonen over lengre tid og må si meg enig i at endel eiere av eldre båter ser ut til å være vel optimistiske med tanke på hva båten deres er verdt. Det er endel båter på finn som ser ut som en krysning av en russisk ubåt/tråler... Det er stadig like overraskende at selger annonserer båten til 6-700,000 ... spesielt når det første jeg tenker er 50.000,-

 

Dette er rimelig frustrerende, jeg og fruen driver med vindusshopping. Vi skal ha oss en båt med tiden og bruker mye tid på å kikke, men brukt markedet fremstår for oss som rimelig vilt. Har sett flere eksemplet på tilsynelatende identiske båter med flere millioner i prisforskjell. Ikke klarer jeg å avgjøre hva som vil være et dårlig kjøpt og et bra kjøpt.

 

Likeledes ser jeg endel eldre båter som faktisk har høyere prisantydning en neste generasjon...

 

Det er veldig praktisk med biler, man kan regne 50 lapper når bilen tas ut fra butikken i verditap og så rundt 10% hvert år. Det ser ikke ut som om noe tilsvarende gjelder for båter.

 

Finner stadig vekk båter fra (cabincruiser/daycruiser) tidlig 80 tall som med all respekt, ser ut som de er ifra tidlig 80 tall til rundt millionen... og jeg vet jo etterhvert at legger jeg i et par tre hundre til så får jeg en veldig kurrant båt i samme klasse som er 20 år nyere... Det henger ikke på greip.

Link to post
Share on other sites

Prisene du beskriver er nok mye mer riktige pr idag.

De solgte jo f.eks 70-talls Nidelv 24 for langt over hundre tusen for 2-3 år siden. Selv hadde jeg en Scand Nordic 86 modell m/Vp TAMD 40 som jeg solgte for 500` i 2004 (tror jeg det var).

Noe mer enn ca 300`for en slik nå er for mye. Verste eksempler nå er vel f.eks Nimbus 3003 fra ca 1990 med ditto gammel motor som de fremdeles vil ha 650000,- eller mer for.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bråstopp i bruktbåtsalget fra DN

 

Tiden for "skambud" nærmer seg nå gitt..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dere som sitte og snuser på båt, hvordan er egentlig situasjonen o Norge kontra utlandet. Tenker på charter båter ved middelhavet (priser) og eller England eller andre steder. Er det slik at det er først nå vi merker at det har blitt solgt litt for mange båter i Norge. Ser jo fra tall at importen på brukt har vært høy, ja sammtidig med stort nybåt salg. Det er jo grenser for hvor mange i dette lille landet som skal seile på bølgane blå. Vi solgte for snaue 2 år siden og mente da at det v ar rett tid, noe jeg tror vi traff godt på.

 

er det egentlig noen grunn til at vi innen kort skulle se noe prisøkning i dette markedet?

Link to post
Share on other sites

Verste eksempler nå er vel f.eks Nimbus 3003 fra ca 1990 med ditto gammel motor som de fremdeles vil ha 650000,- eller mer for.

Det kan jeg si meg enig i! Vurderer en slik båt, men med de prisene de forlanger vurderer jeg alternative båter. Selgerene er heller ikke villige til å prute noe for å få båten solgt.

 

Vi er en familie på 5 som trenger en god halvplaner med mange sengeplasser. Noen gode tips? Prisleie er 5-600 båtlapper...

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Solgte også for vel 3 år siden, og fikk det jeg skulle og vel så det (ble budrunde mellom kjøpere)... etter dette ser det ut som markedet har stagnert... Ser at gammelbåten er tilsalgs nå og har vært det siden april... prisen er betydelig under det jeg solgte for..

 

Når det gjelder middelhavet så er jo Hellas et spennende land med tanke på charterbåter.. markedet er stort og kjøpekraften i regionen ikke den sterkeste... Følger med med noen båter der, og de ligger stødig, det eneste som faller er utropsprisen...

 

Nå er jeg i markedet for ny båt, så jeg tror det er gunstig tidsmessig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder middelhavet så er jo Hellas et spennende land med tanke på charterbåter.. markedet er stort og kjøpekraften i regionen ikke den sterkeste... Følger med med noen båter der, og de ligger stødig, det eneste som faller er utropsprisen...

 

Nå er jeg i markedet for ny båt, så jeg tror det er gunstig tidsmessig..

 

Vi kommer nok til å vente til neste år. Kombinasjon av at jeg vil ha mer peiling og mer cash på konto før vi trårb til. Tar ikke sjangsen på å kjøpe båt som er belånt til pipa :-)

 

Leste forøvrig artikkelen i dn som det var linket til, og det blir interresant å se hvordan renten vil påvirke markedet i tiden fremover. Hvis det allerede er endel som begynner å få negativ balanse på båten sin så vil det bli mange gode muligheter fremover.

 

Sydvesten; tenker du å ta båt ifra hellas til norge eller vil du ha båten der nede?

Link to post
Share on other sites

Sydvesten; tenker du å ta båt ifra hellas til norge eller vil du ha båten der nede?

Ser på flere muligheter, men uansett hva jeg ender på så skal båten hjem til Norge... Det å ha båt liggende i middelhavet når man ikke bor der ser jeg ikke poenget med.. Blir lang reise for en helgetur

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...