Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Båten blir ikke solgt og den er ikke på finn.no

 

Ok da tror jeg vi har en stor del av grunnen til at den ikke blir solgt

Du har nok et poeng, skal en selge noe må en gjøre folk oppmerksom på det.. der er finn.no enestående..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Pris=nesten all betydning for salg. Jeg fikk solgt min 22fot DC midt i 17. Mai styret på 4dager. Fordi jeg hadde en bra annonse og en veldig bra pris. Prutet tilsvarende på den nye båten vi kjøpte.

Men; jeg er villig til å betale litt "unødvendig ekstra" dersom båten er spesielt fin, motoren er bra eller utstyret er bra. Og at selger er hyggelig. Jeg bryr meg ikke like mye om jeg taper noen prosent penger sålenge jeg er trygg på at jeg får en bra båt/motor/handel. Mens andre her på forumet holder på hele sommeren for å finne "det optimale kjøpet" så bruker jeg mye tid på å finne riktig type båt og motor og hvilket utstyr jeg ønsker. Så kjøper jeg når jeg finner noe som har en grei pris og som fyller kravene. At jeg kan ha blitt "lurt" for noen penger kan være så, men det får stå sin våge. Jeg får iallefall båt når jeg vil og når det passer meg.

 

Jeg kunne skrevet det samme selv, og jeg er en av de som fortsatt leter. Dermed har jeg brukt sommeren på å få til "det optimale kjøpet". Men det optimale kjøpet er det samme for meg som for deg, jeg skal ha en båt jeg vil ha og når det passer meg. :thumbsup:

 

Om han har sviktende helse og vil bli kvitt båten kan han vel begynne med å sette ned prisen mellom 100000-150000. Minst

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43428233

 

Tror du har helt rett der. I dagens marked må han nok gjøre omtrent som du sier, ja.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Om jeg ser på samme båttype som jeg hadde selv og finner snittprisen av alle de annonserte båtene, må de for å komme ned på markedspris, gi en rabatt på 20% i forhold til annonsert pris.

Da er de nede på den prisen jeg måtte ned på for å få solgt.

Av de båtene som er på nettet, er det ingen som er nyere enn den jeg solgte, men flere som er eldre(fra -85 til -88 mod.).

 

Jeg synes dette var en litt artig måte å "regne på" og at den gir en pekepinn om hva annonsert pris på FINN er i forhold til markedspris.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, det der var ikke så dumt. Litt kjapp hoderegning på de siste båtene jeg har sjekket, sier det samme (der jeg kjenner til "virkelig" salgspris også).

 

Men det jeg synes å se en tendens til nå, er at selgere som jo også leser markedskommentarer (f.eks. her), tilpasser seg.

Jeg har et visst inntrykk av at i den prisklassen jeg søker i, har utropsprisene tendert litt oppover. Men jeg tror ikke reell salgspris blir særlig påvirket. Det er fortsatt "hva folk er villige til å gi" som avgjør, ikke hvor mye "avslag" selgeren gir. Tror jeg.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Utropsprisene har gått litt opp, det synes jeg å se også, men det kan være et utslag av at ingen er villig til å gi utropspris og selger føler seg tryggere på å oppnå en bedre pris totalt.

Dette viser bare at man må undersøke markedet godt før man handler. Tar jeg den båttypen jeg refererte til i forrige innlegg vil jeg si at spriket er stort fra laveste til høyeste annonserte pris, men det reflekterer selvfølgelig også båtenes alder/tilstand og utstyr. En tommmelfingerregel er vel 20% reduksjon for de aller fleste av dem, da tror jeg de ville hatt en mulighet til å selge.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det ble solgt endel båt i juli som følge av det flotte været. Det virker imidlertid som om markedet er merkbart tyngre nå, hvilket vel er naturlig med høsten rundt hjørnet. Det virker også som om at det er vanskeligere å selge jo større båten er. Flg annonse illustrerer dette http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43284040

Pris er nylig redusert fra en mill men fortsatt ikke solgt. Jeg kjenner ikke til båten men dersom den er like fin som den fremstår i annonsen så må dette være et knakende godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har fulgt med på flybridge båter mellom 800-1,5mill. Ser at de som blir solgt er stort sett fairline båter, noen som har noen tanker rundt dette???

Selv kunne jeg tenkt meg fairline 37 phantom men ingen til salgs med rette motorer. Har sett på princess 360 og P38 men blir veldig usikker på valget mitt da båten bør være lett omsettlig etter noen år

Link to post
Share on other sites

Hei.

Tror ikke det er noen særlige forskjeller på kurantheten til Princess og Fairline mtp fremtidig salg.

Det konkrete eksemplaret og prisen er nok viktigere.

 

Jeg tror det er mulig å få handlet seg en P38 eller PH38 innenfor prisen du nevner. Kanskje til og med en P40?

Det som er viktig er å finne en som er blitt tatt vare på og er i god teknisk stand. Her skiller det en god del.

 

Disse er en generasjon nyere designmessig enn P360/380 og Phantom 37, og tror du vil få igjen for det når det har gått enda noen år. VP63P er en god motor og antagelig det mest ettertraktede valget.

 

P og F er nok uansett det sikreste og mest anerkjente valget i denne klassen. Tror det er lurt å velge disse fremfor andre merker mtp fremtidig omsettelighet.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Absolutt toppkvalitet. Storebro var noe helt eget.

Stilen er anerledes enn de engelske, men komprimissløs kvalitet fra A til Å. Mye treverk. Nærmeste man kommer i senere tid er Nord West.

Meget dyre båter som nye, og fremdeles høyt priset. Kanskje for høyt i endel tilfeller?

Endel deler er å få tak i også. Selv til 20-30 år gamle båter.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sier det enda en gang, man må ned i pris på det man selger, men det man kjøper vil jo bli rimeligere også.

Man er selger og kunde i samme marked.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk ikke så mange om man begrenser seg til de som ligger i Norge. det var flere avertert båter til salgs på samme tid i fjor og toppen var 2-3000 høyere i fjor enn i år.

Mulig dette kommer av at salget av bowridere/skjærgårsdsjeeper/pilothouse båter har gått ganske bra i sommer. Disse båtene produseres også rimelig i lavkostland, noe som får prisene på aldrene Norske daycruisere som f.eks. Draco til å stupe samme om det er nyere motor i den.

Kanskje vi som har klart å selge i år skulle være litt mer åpne om hva vi fikk, slik at ikke drømmeprisene på FINN får noen til å tro at det er markedspriser folk averterer med...... :wink:

 

simsi,

Selv om du har den laveste prisen blandt averterte Draco på nettet kan det være at den er for høy når folk sammenligner med hva for slags alternativ de kan få.

Den vanligste feilen er å tro man har riktig pris om den er den laveste for typen. Har du ikke hatt henvendelser i løpet av en uke så har du for høy pris.

Jeg fikk henvendelse etter 24 timer på egen annonse. Den ble solgt med godt avslag til den første intresenten. Båten lå på FINN ytterligere en uke siden overdragelse skjedde først da og det kom inngen flere henvendelser i løpet av den uken.

Så, får du EN intressent, så pass godt på denne og aksepter en lavere pris enn du egentlig hadde bestemt deg for hvis du VIL selge. Det er ikke sikkert det kommer flere..... :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Mangen ulike oppfatninger om hva ting er verdt, ingen tvil om det. Differansen på to Nimbus 320 coupé 2005 modeller var på over 300 båtpenger, da har de tilnærmet likt med utstyr, samme motor, begge logget under 1000 timer. Den billigste ligger ikke ute lenger, men den er heller ikke solgt... Er ikke et særnorsk fenomen. Har fulgt litt med på båter på Blocket.se også de siste årene, store forskjeller der også...



Så, får du EN intressent, så pass godt på denne og aksepter en lavere pris enn du egentlig hadde bestemt deg for hvis du VIL selge. Det er ikke sikkert det kommer flere..... :wink:

 

La en bil ut på finn for noen år siden. Hadde kjøpt den for 285.000,- hos forhandler to år og 30.000km tidliger.

 

Tenkte da at kansje 200.000,- var tingen å forlange, sjekket med tilsvarende, og de lå til noenlunde det samme, selv om min var betydelig bedre utstyrt og penere holdt.

 

Første dagen fikk jeg et bud på 175.000,- Det var ett sånn " henter bilen nå, om jeg får den for 175.000!" bud.

 

I den tro at det ville komme fler og bedre tilbud, takket jeg nei.

 

4 mnd, flere tusen visninger på finn og titalls useriøse mailer med folk uten finansiering ble den til slutt solgt for 155.000,-

Kjøper var også første som kom for å se på bilen...

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi som har klart å selge i år skulle være litt mer åpne om hva vi fikk, slik at ikke drømmeprisene på FINN får noen til å tro at det er markedspriser folk averterer med...... :wink:

 

 

Det synes jeg er en veldig god ide! Slik det er nå, blir det mer et lurespill å komme fram til en riktig markedspris. Selgere håper gjerne at det dukker opp en kjøper som "ikke har skjønt det", og kjøpere har vel også en tendens til å holde det litt for seg selv hva han har budt, så lenge alle andre kjøpere tror det er utropsprisen man må forholde seg til.

 

Hvis vi snarest mulig kommer over i et normalt marked der selgere og kjøpere kan diskutere priser på en mer realistisk, "felles" plattform, ville mye være gjort. Jeg tror nemlig fortsatt at prisene er på vei ned og det smerter for mange, enten det er bil eller båt.

 

Ikke for å spore av tråden, men en helt annen ting som er kunstig priset, og alltid har vært det, er diamanter. Eneste grunnen til at prisen er høy, er at mange tror (eller er enige om) at dette steinslaget er verdifullt. Men det har altltid vært en slags stein, og vil alltid være det. ;-)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...