Jump to content

Nå er det over 8000 båter til salgs på Finn.no. Blir det priskrakk


Norfront

Recommended Posts

Ikkje får å fornærme noen , men denne tråden snakker jo ned prisen før både kjøper å selger!

Det som er med båtplassen er jo att det er folk med en vanvittig kompetanse innen båt og dette gjør jo att mange leser både godt å gale.

Det som eg stusser meg er att det ser ut som en båt som er ex 10 år er jo bare å skrape, dvs det er så dyrt å holde i gang att det ikkje er håp?

Det er jo mange som har penger og kan finansere båter , eg og kan jo det, men eg er jo så skremt att å kjøpe meg en båt på 30-40 fot, har nå blitt noe eg ikkje engang tenker på.

Og att prisene på flotte båter er fallende er jo ikkje bare pga gamle båter, men fuel prisen er jo og en vesentleg del..

 

Slik tenker jo eg det,

Link to post
Share on other sites

Det som eg stusser meg er att det ser ut som en båt som er ex 10 år er jo bare å skrape, dvs det er så dyrt å holde i gang att det ikkje er håp?

Den der har jeg også reagert på.

At båter og motorer over 10år er potensielle vrak er bare tull og tøys.

 

Har hatt noen båter opp gjenom årene og det er kun 1 som har vært under 10 år når jeg har handlet den.

Har måtte bytte en motor grunnet havari. Det var min feil og ikke motorens.

 

Fleste parten av båtene i den norske skjærgården er av alder 20+. ser da ut til at disse fungerer.

 

Vil nok være mer bekymret for å kjøpe en 15 - 20 år gammel båt med orginal motor i 2025, enn nå.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

 


Det som eg stusser meg er att det ser ut som en båt som er ex 10 år er jo bare å skrape, dvs det er så dyrt å holde i gang att det ikkje er håp?
Det er jo mange som har penger og kan finansere båter , eg og kan jo det, men eg er jo så skremt att å kjøpe meg en båt på 30-40 fot, har nå blitt noe eg ikkje engang tenker på.
Og att prisene på flotte båter er fallende er jo ikkje bare pga gamle båter, men fuel prisen er jo og en vesentleg del..
Slik tenker jo eg det,

Hvis drivstoffkostnadene er det som bekymrer deg så ser du på meget spesielle båter. Prisfallet og potensielle utgiftsbomber som verkstedregninger, dyrt opplag og vedlikehold m.m. burde bekymre mer.
Link to post
Share on other sites

Den der har jeg også reagert på.

At båter og motorer over 10år er potensielle vrak er bare tull og tøys.

 

Enig. Selv handlet jeg en 15 år gammel båt fordi jeg syntes jeg fikk mye mer for pengene enn hvis jeg skulle handlet en fem år gammel båt. Ja, det er ting å koste på hele tiden, men det tror jeg det er med fem år gamle båter også. Og for meg som prøver å mekke en del selv, så synes jeg det er en fordel med de gamle "mekaniske" motorene, uten common-rail og alskens elektronikk.

 

Og drivstoffutgiftene er en så liten del av totalpakka at det ikke bekymrer meg i det hele tatt. (Med mitt bruksmønster blir det to eller maks tre tanker á 1300 liter i løpet av sesongen.)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Er det slik at markedet fot båter, spesielt snekker, er veldig tregt? Jeg er jo på utkikk etter en førstegangsbåt i det nedre orissjiktet (sannsynligvis en Nidelv 24), og ser at flere har ligget ute en stund til tross for lovnader om rimelig pris ved hurtig avgjørelse?

Tror snekke markedet er spesielt tregt ja.

Fortsatt vil de fleste av en eller annen grunn ha båter som gjør 25kn+ og drikker masse drivstoff.

 

Du kan nok derfor få en bra Nidelv til en bra pris. Prisantydning er det selger håper å få for båten. Ikke nødvendigvis laveste pris han er villig å selge for.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det slik at markedet fot båter, spesielt snekker, er veldig tregt? Jeg er jo på utkikk etter en førstegangsbåt i det nedre orissjiktet (sannsynligvis en Nidelv 24), og ser at flere har ligget ute en stund til tross for lovnader om rimelig pris ved hurtig avgjørelse?

Jeg er også enig i at markedet for snekker er tregt og som jeg har nevnt i tidligere tråder så tror jeg det er for lite

Nyrekrutering til båtlivet med en snekke.

Det er få Unge folk, nyetablerte småbarnsfamilier som kjøper en snekke ( tror jeg).

 

Jeg har ingen statistikk på dette men en kan bare se på snittalderen på dem en møter i båthavnen en fredags ettermiddag., når det er meldt fint vær hele helga.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Det er en liten trend, kanskje ikke nok til å kalle det det, at noen tenåringer velger seg snekker på 20-24 istedenfor en liten rib til dobbel pris. Har noen eksempler på disse blant annet i Nidelvklubben på FB:) Og ikke minst Kaptein Fredrik her inne. Moro og se hvordan disse "pimper" opp snekkene sine:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Hei, trur nok fuel prisen svir mykje mer en det dei fleste tør å innrømme! dei fleste må frem og tilbake ...en annen ting er jo service kostnadene, att det skal overstige 40-50 tusen i året er jo egentlig helt vildt,en ting er jo et år ,men att det skal vere like gale kvart år!!

Eg ser ialefall att det smarteste en kan starte med er båt opplagring og overhalinger...

Når eg var unge så raste vi jo med båt heile året, synd att dagens ungdom ikkje er så inntresert, (ka skal det bli av dei)

Men det er fantastisk mange gamle 1-10 år flotte båter til salgs,som kansje har kun gått 3-400 timer.

Link to post
Share on other sites

Ikkje får å fornærme noen , men denne tråden snakker jo ned prisen før både kjøper å selger!

 

 

Neida, går ikke ann å snakke ned prisen. Det som i hovedsak har blitt drøftet her er at mange båter er overpriset, altså at prisforlangende er langt over det markede er villig til å betale. Dette henger nok igjen etter et kunstig hett marked før finanskrisen, der det var lange ventelister på nye båter etc. Og "alle" skulle ha båt" Etter finanskrisen, har folk blitt mer forsiktig med pengene, sommerene har regnet bort (ett feriehus på svalbard koster ikke det samme som ett i spania...), men fortsatt sitter enkelte selgere og tror de skal få igjen det samme som de kjøpte båten for ny for 10 år siden. Og for 6 år siden kunne man nesten det, i dag er markedet ett helt annet. Markedet (tilbud vs etterspørsel) bestemmer prisen... Ikke medlemmene til baatplassen.no :wink:

Link to post
Share on other sites

Skarpnes 30 til 240K

Verdt å ta en titt på for dem som er ute etter en sånn båt

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43698270

 

Tror heller jeg hadde gått for denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43939439

 

Den er 8 år nyere, har 50% større motor, går 7 knop mer og selges av forhandler.

(Og koster 45.000 mindre).

Redigert av Nidelv 1874 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Neida, går ikke ann å snakke ned prisen. Det som i hovedsak har blitt drøftet her er at mange båter er overpriset, altså at prisforlangende er langt over det markede er villig til å betale. Dette henger nok igjen etter et kunstig hett marked før finanskrisen....

Så finnes det også noen enfoldige idioter i kjøper-leiren som tror at "dårlige båttider" betyr at alt skal være tilnærmet gratis. Etter å ha solgt rib`en på hytta i slutten av august sitter jeg noe lattermild tilbake når jeg tenker på noen av henvendelsene. Nybåtprisen i 2010 var ca. 800.000 og jeg solgte den for 550.000. Henvendelsene var faktisk mange, og fikk flere "seriøse" skambud i prisområdet 150-250.000. Når jeg avslo disse var det enkelte som brukte lang tid på å informere meg om at det var jo var "kjøpers marked" og at jeg skulle være glad det var kjøpere til båten i det hele tatt :lol::clap: . Med litt mer edruelighet i begge leire kommer nok båtmarkedet i balanse igjen.

Link to post
Share on other sites

 

Tror heller jeg hadde gått for denne:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43939439

 

Den er 8 år nyere, har 50% større motor, går 7 knop mer og selges av forhandler.

(Og koster 45.000 mindre).

 

Joda, for all del. Fin pris på den, hvis den er så godt holdt som selger påstår. Bildene sier meg noe annet..

Prisene spriker veldig, ser de står til over 300k også. Så 240 er ikke helt på jorde.

Redigert av Knoxx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er 8 år nyere, har 50% større motor, går 7 knop mer og selges av forhandler.

(Og koster 45.000 mindre).

Er megler ikke forhandler. De 16knopene med en 124hk VP 31motor, vil jeg ta med en klype salt.

Men uansett vært å kikke på. Bør være mye båt for pengene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nybåtprisen i 2010 var ca. 800.000 og jeg solgte den for 550.000. Henvendelsene var faktisk mange, og fikk flere "seriøse" skambud i prisområdet 150-250.000.

 

Det var jo faktisk skambud også. :giggle: Men noen selgere hadde jo beskrevet ett bud på 500.000 også som skambud... Det hadde nok ikke jeg... Har både solgt og kjøpt endel småbåter de siste årene. Både fått og gitt bud mye (ikke i nærheten av det du beskriver da) lavere en prisforlangende, men bryr meg ikke så mye med det. Tenker som så at om det er en kar med bare 250.000 lapper på neven, som ønsker seg en slik båt, ja så må han jo nesten få prøve seg... (Men han hadde nok ikke fått napp her igården med ett slikt bud)

 

Har både fått prute når jeg har kjøpt, og latt andre prute når jeg har solgt... Er vel slik det skal være mener jeg, at kjøper og selger blir enig om en pris som begge kan leve med. :yesnod::thumbsup:

 

Men dersom budgiverne hadde begynt å skulle bælere meg om markede og slikt, ja da spørs det om lunta hadde vært like lang... :discuss:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter sommerens båtjakt, står jeg igjen uten å ha handlet og er passe fornøyd med det.

 

Markedet er veldig svingende, og fremdeles i fullstendig ubalanse. Det er jo ikke alle som følger så godt med som oss her i denne tråden, så det kommer fremdeles båter til salgs under tittelen "høstkupp" eller "selges langt under markedspris", mens min kjenneskap til markedet sier at prisforlangende i de fleste tilfellene er fullstendig urealistisk.

 

En selger jeg snakket med, prøvde å fokusere på "drømmen min", slik han antagelig trodde jeg var skrudd sammen (men der tok han feil): Tenk å ha et landsted som dette, hytte på sjøen... tenk på den kalde drinken i solnedgangen osv. - Mens jeg var mer opptatt av hva jeg skulle betale for motorproblemene han prøvde å selge meg. En fullstendig ubalanse mellom selger og kjøpers tankegang altså.

 

Jeg tror markedet er i balanse igjen, først når selgere flest treffer bedre på sine prisantydninger, samtidig som de villeste skambudene opphører. Og når begge parter stort sett har sluttet med sin "bullsh..." argumentasjon på hver sin side.

 

Motsatte opplevelse av den ovenfor, også den uten at det ble handel, forløp mye mer realistisk - og dermed mye hyggeligere for begge parter (synes jeg):

 

Etter besiktigelsen bød jeg 100k for en seilbåt, der selger hadde forlangt 160k. Han svarte med å gå ned til 130k, men jeg visste at det var for dyrt (tilsvarende båt var tidligere solgt for 100k), og motoren i denne var også en mulig kostnadsbombe etter min vurdering. Etter to dagers betenkning kom svaret fra selger:

 

Tusen takk, men jeg beholder heller båten - alt under 130k er mindre enn hva jeg selv ville gitt for denne båten! Og da er det jo like greitt å beholde båten. -For nå vet jeg at bruksverdien for oss overstiger det vi kan få for den. Alt sagt på en hyggelig måte. Ingen forsøk på å manipulere fra hverken selger eller kjøpers side.

 

Jeg tror vi begge faktisk var fornøyd med å avlyse en handel. Jeg hadde unngått å kjøpe et motorproblem, og selgeren hadde omdannet sin holdning til båten sin fra: Vi bør vel cashe inn denne verdien nå - til "jeg er fornøyd med å ha en så billig båt, det passer godt for oss og vår økonomi"...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror markedet er i balanse igjen, først når selgere flest treffer bedre på sine prisantydninger, samtidig som de villeste skambudene opphører. Og når begge parter stort sett har sluttet med sin "bullsh..." argumentasjon på hver sin side.

Da tror jeg du skal glemme balanse i båtmarkedet.

 

I båtmarkedet vil det alltid være store prisforskjeller. Båter av samme type og alder kan likevel være så forskjellige at prisforskjellen faktisk også bør være veldig stor.

 

Det vil heller aldri bli like lett å prissette båter som en Toyota Avensis. Toyota Avensis kryr det av.

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke så uenige om dette som du kanskje tror, Finnmarken. :-)

 

Bare for å presisere: Med mer "balanse i markedet" tenker jeg mest på at det blir mindre avstand mellom hva kjøper og selger har av forventninger angående pris, enn vi ser i dag. Jeg mener ikke å si at prisvariasjoner dermed skal "forsvinne". Men jeg tror altså at kjøper og selger lettere vil finne hverandre, og at vi da vil få mindre av "skambud" og også færre pristilbud presentert som "kupp til under markedspris".

 

At det vil være større prisforskjeller mellom båter av samme merke, enn vi er vant til mellom biler av samme merke, har du sikkert rett i. Men det har egentlig ikke så mye med den nevnte ubalansen i båtmarkedet å gjøre.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Forstår hva du mener :wink:

 

På grunn av svært ulik tilstand på båter, spesielt på eldre båter, så vil alltid prisene variere mye. Dette vil også føre til store prisforskjeller på båter som egentlig burde kostet omtrent det samme, da fordi folk vil ha veldig forskjellig oppfatning av hvor bra stand båten reelt sett er i. "Alle" mener jo at deres båt er i spesielt god stand. :giggle:

Link to post
Share on other sites

"Alle" mener jo at deres båt er i spesielt god stand. :giggle:

 

Her er du inne på noe ja! :yesnod: Folk er forskjellig, og har ymse meninger om hva som er god stand og ikke. Eks. en nedslitt Scand Baltic fra slutten på 80 tallet som ikke har fått en time med kjærlighet med samme prisforlangende som et totalresturert eksemplar med motorbytte etc.

 

Generellt for de alller fleste annonsene på finn.no så er selgere for dårlig til å beskrive båtens stand i annonsen. Det er alltid noen overaskelser man først får vite om når man er kommet for å se. -Kjedelig om man har kjørt i 7 timer! :headbang:

 

Står det i annonsen at båten er i god stand, så må den være det og. Er det skader i plasten som du ikke har tenkt å fikse før salg, ta bilde av det og beskriv det i annonsen. Er ankervinsjen deffekt, ja så ikke skriv den opp på listen av ekstrautstyr!

Link to post
Share on other sites

Er selv på jakt etter båt på 26-27 fot. Har fulgt med på finn i 2 år nå. Mye gammelt og nedslitt til fantasipris. Det som går igjen ofte og gjør at jeg mister interessen er bilder der det ikke er ryddet og gjort klar for salg. Og ikke minst mangel på bilde av motor/motor-rom. Motorrommet forteller mye av hvordan båten er ellers.

Link to post
Share on other sites

Er selv på jakt etter båt på 26-27 fot. Har fulgt med på finn i 2 år nå. Mye gammelt og nedslitt til fantasipris. Det som går igjen ofte og gjør at jeg mister interessen er bilder der det ikke er ryddet og gjort klar for salg. Og ikke minst mangel på bilde av motor/motor-rom. Motorrommet forteller mye av hvordan båten er ellers.

 

Veldig enig i dette. Mange selgere gir svært dårlig informasjon, og få bilder. Jeg vil se mest mulig, og spesielt fra innredningen og motoren. Jeg er jo nybegynner, men jeg mister litt interesse hvis for eksempel motoren ser rusten og sliten ut, og hvis selgeren skriver at båten er flott innvending, men ikke har ett eneste bilde av alt det flotte! Jeg er også interessert i detaljer som hvor store tanker det er ombord, ettersom jeg har sett veldig mange forskjellige størrelser ute og går (dieseltankene varierer jo for eksempel fra 25 liter til langt over 100 liter).

 

Så mye opplysninger som mulig og mange bilder er tingen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...