Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Hei

Får ikkje start på motoren. Den lå og gjekk på tomgang i båsen då den plutselig stoppa. Trudde det kanskje kunne vere tett forfilter. Skifta det men etterfylte ikkje med diesel då eg ikkje hadde det for hand. Starta ikkje. Tenkte at den kunne ha fått luft, fylte opp filteret og lufta men det hjalp ikkje. Dieselfilteret på motoren sitter blegg fast. Det vart drenert før vi oppdaga at det ikkje var råd å få skifta filter. Pumpa filteret opp og lufta på nytt, fortsatt ikkje liv. Motoren kinnar normalt men eg får ikkje tenning. Den renner friskt når det blir lufta, det skulle tyde på at der er tilførsel av diesel. Krana frå tanken er open. Har sjekka sikringar, alt ok. Kan der vere luft i motoren? Skal vere sjølvluftande. Er ein kvit Cummins Mercruiser 150 ES 2009 mod. Får ikkje opp feilmeldingar heller. Filteret på motoren er 2 år gammalt og har gått 135 timar. Har skifta forfilter 1 gang, det er på 2 micron og skulle vel då holde motorfilteret ganske reint. Dersom det er problem med motorfilteret skulle eg vel merke det på turtalet før hanstoppa heilt? Forslag?

Link to post
Share on other sites

Har prata med ein Wave-forhandlar. Dei meinte det kunne vere mange ting,gåen diselpumpe, feil på magnetbrytaren på pumpa, luft i systemet. Skal prøve å lufte på dysa men det kan umulig ha vore det som framkalla stopp. Kan sjølvsagt ha fått luft i systemet etterpå. Vil motoren stoppe momentant dersom eit forfilter på 2 micron går tett eller vil det berre bli nedsatt effekt?

Link to post
Share on other sites

Du skal kun lufte frem til filteret på motoren, resten er selvluftene.

 

 

Sa på Wave at eg skulle lufte på dysene! Eg med trudde det skulle vere sjølvluftande etter filteret. Er det denne eg skal lufte med og ligger den i så fall på høgtrykkssida? Skal eg lufta alle fire eller berre den første?

 

lufting_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg lufter på dysene på min (qsd2.0 150), der du viser. Jeg løsner mutteren, så kjører motoren litt på startern til det pipler diesel også stenger jeg de. Mulig det er risiko for sprut når motoren går. Men det står jo bare på så høyt trykk i noen få milisekunder, så har liten tro på at det er noen fare.

Link to post
Share on other sites

Eg skal ikkje gå god for kva wave-forhandlaren veit eller ikkje men ser at det går på tvers av det du skrive King Kong. Sa også det same på eit lokalt verksted. Fekk sjølvsagt ikkje nokon til å sjå på det før påske.

 

flipflap: Jeg lufter på dysene på min (qsd2.0 150), der du viser. Jeg løsner mutteren, så kjører motoren litt på startern til det pipler diesel også stenger jeg de.

Luftar du ei og ei dyse flip flap, eller held det å lufte første? Før eller seinare vil vel motoren starte og då vil det sjølvsagt bli litt sprut før eg får stengt. Klarer vel ikkje å kinne uten at det er risiko for å få start. Vil det hjelpe å slå over dødmannsknappen etter at eg har starta å kinne?

Høyre desverre med til historia at eg klarte å løyse feil skrue (den som ligg over filteret) når eg skulle lufte filteret, lurer på om eg då har tømt dysene?

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er så stort problem uansett, jeg luftet for sikkerhets skyld, ikke fordi det var nødvendig. Har hatt av ventil dekselet på min for å bytte ventilfjærer (motoren har vært under vann) Har du prøvd å bruke den manuelle pumpen på filteret?

 

Det er mulig spruten fra en dysepiss er farlig, eller fra en sprekk på ett dyserør. Men åpningen på ett 2-3mm dyserør er ikke skadelig.

 

Hva med andre feilmuligheter? Ville tenkt på veivposisjons sensor, trykksensor på commonrail osv.

 

Etter at den har prøvd å starte i noen sekunder, får du "check engine" ?

 

Jeg vet ikke hvordan det arter seg om man kobler fra dødmannsknapp.

 

Har du prøvd om motoren går om du gir den startgass? (om du skal, sjekk at den er for dieselmotorer)

Link to post
Share on other sites

Blir vanskelig og gi korrekte svar på innlegg når andre pusher grensen for hva som er greit.

Jeg har limt inn klipp fra verksted manual som burde være facit.

 

OK, nå har jeg egentlig fått bekreftet at svar fra offisiell manual ikke hjelper.

 

P.S Burgermeister...ta en kikk i din brukermanual, jeg tipper du finner svar der.

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker å skru av røret på dysen å løfte det litt opp så ser jeg om det kommer diesel når jeg kjører på startmotoren. Så skrur jeg det på når jeg ser at det kommer diesel. Nye cummmings motorer har en kontakt med noen ledninger som går inn på pumpa, får ikke den strøm gir ikke pumpa ut diesel. Har vært borti at motorer ikke har startet pga dårlig kontakt der.

Enes 25 med Mercedes OM616
Prosjekt tråd

Link to post
Share on other sites

Common rail har så høyt trykk at eventuell luft presses ut av dysene, det er ikke behov for å lufte denne motoren på dysene.

Det er ofte nødvendig å dra på starteren en stund før all luft er ute, men høytrykksystemet bør i utgangspunktet ikke åpnes, det er vel det KK har prøvd å formidle uten særlig hell, ettersom alle andre foreslår lufting på nettopp dysene.

 

På en 2009 Cummins motor bør du få tak i noen som har diagnose verktøy, kan måle trykket på fuel railen, og gjøre litt annen feilsøking for å finne ut hva problemet er.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti startproblem på andre common-rail motorer hvor returmengden fra injektorene er litt høy, da blir trykket for lavt til at motoren vil starte (styrt av ecu). Med friske børster i starteren startet den på et blunk! Da går den nemlig fortere rundt og bygger høyt nok trykk. Kanskje du har et injektorproblem?

Link to post
Share on other sites

Etter at den har prøvd å starte i noen sekunder, får du "check engine" ?

 

Nei det får ikkje eg.

 

P.S Burgermeister...ta en kikk i din brukermanual, jeg tipper du finner svar der.

MVH K.K

 

 

Meinar sjølvsagt ikkje å trekke i tvil det du sei King Kong. I min manual står det berre om lufting på filteret, kanskje ikkje uten grunn?

 

Common rail har så høyt trykk at eventuell luft presses ut av dysene, det er ikke behov for å lufte denne motoren på dysene.

Det er ofte nødvendig å dra på starteren en stund før all luft er ute, men høytrykksystemet bør i utgangspunktet ikke åpnes, det er vel det KK har prøvd å formidle uten særlig hell, ettersom alle andre foreslår lufting på nettopp dysene.

 

 

Fekk tak i svogeren min som er mekanikar. Han sa at eg nok måtte kinne i ca. 1 min. for å få nok trykk. Sa det ikkje skulle vere nødvendig å lufte på dysene men at det ikkje er noko problem å gjere det.

 

Med friske børster i starteren startet den på et blunk! Da går den nemlig fortere rundt og bygger høyt nok trykk. Kanskje du har et injektorproblem?

 

Trur ikkje det fordi motoren stoppa under gange, tyder vel på stopp i deiseltilførselen, har ganske fint forfilter, 2 micron.

 

Trur eg får begynne med forfilteret, for så å pumpe tomt filteret på motoren før eg prøva å kinne lenge. Sleit litt i går med at forfilteret rann tomt, kan det renne tilbake til tanken, undertrykk? Trur ikkje der er lekasje. He trakka litt på tanken i forbindelse med arbeid med septiken. Viss ikkje eg får start no får eg vurdere å lufte dysene. Skulle så gjerne brukt båten i påska Adeno :smiley:

Link to post
Share on other sites

1. Kan en konkludere med at det ikkje er nødvendig å åpne og lufte på dysen på en commonrail motor slik som det kan være nødvendig på en pumpedyse motor ?

 

2. Er det nødvendig å lufte motorfilteret ved skifte av forfilter (f.eks Racor 500MA) ved å toppe forfilteret helt opp med diesel?

 

3. Ved skifte av motorfilter (diesel), på din motor burgermeister ble filteret fult raskt, diesel rant ut luftenippelen etter 5- 6 trykk på handpumpa ? Er dette normalt ? Mener å huske at det tok litt tid å fylle opp hele filteret før diesel rant fast ut luftenippelen på min motor.

 

4. CHECK ENGINE, den mest irriterende feilen jeg vet om...........dette kan være så mangt men i mitt tilfelle problem med snart tett filter eller et stigerør som ramlet i fra hverandre og ned i tanken.........hva andre feil kan CHECK ENGINE være på Cummins QSD motorer ? Finnes det diagnoseværktøy å kjøpe ? Merkeforhandler har kun ledig tid midt på vinteren og da er min båt trygt på land. :rolleyes:

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

2009 modell.

Er det ikke garanti fortsatt?

 

Garanti eller ikke, det letteste er reperere feilen selv, merkeforhandlere er som regel ikke lette å få i tale eller få til å reise i en time eller to til hvor båten befinner seg........og disse kostnadene dekkes ikke av garanti

"Seilbåt er fint d, men ikke nødvendig"

Link to post
Share on other sites

Dette er ein direkteimportert motor, dvs. at den stod på båten når den vart importert. Då får ein berre eit års garanti, den mellomliggande garantien er det importør som må stå for. Nå importøren då har gått konkurs er der lite å hente for min del desverre. Uansett, skal dette bli dekt gjennom garanti må det vere ein annan feil enn luft i systemet i alle fall, ødelagt dieselpumpe eller liknande. Satsar på at det er forholdsvis enkelt å reparere :thumbsup:

 

ing

2. Er det nødvendig å lufte motorfilteret ved skifte av forfilter (f.eks Racor 500MA) ved å toppe forfilteret helt opp med diesel?

 

 

Har skifta forlilter før uten å lufte motorfilteret, fylte imidlertid opp med diesel då. Gjekk heilt greit.

 

ing

3. Ved skifte av motorfilter (diesel), på din motor burgermeister ble filteret fult raskt, diesel rant ut luftenippelen etter 5- 6 trykk på handpumpa ? Er dette normalt ? Mener å huske at det tok litt tid å fylle opp hele filteret før diesel rant fast ut luftenippelen på min motor.

 

 

Var vel ganske trekt med diesel i og med eg hadde vore så lure å fylt opp på forhand, før eg oppdaga drenspluggen :crazy:

 

Burgermeister

Trur eg får begynne med forfilteret, for så å pumpe tomt filteret på motoren før eg prøva å kinne lenge. Sleit litt i går med at forfilteret rann tomt, kan det renne tilbake til tanken, undertrykk? Trur ikkje der er lekasje. He trakka litt på tanken i forbindelse med arbeid med septiken. Viss ikkje eg får start no får eg vurdere å lufte dysene.

 

Det endte med lufting av første dysa, rann friskt med diesel, men fekk ikkje start no heller :headbang:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Common rail har høyt trykk skal ikke luftes på mutter til dyserør. Er alt i orden er den selv luftende

 

Har skrudd litt på biler med common rail. Vanligste feilene er at den suger luft på lavtrykksiden,mellom tank og pumpe. Synlig svetting/lekasje fra dysetopp. Eller innvendig lekasje fra dyse. Dette er en lekasje du ikke ser uten å måle retur mengde fra dyse. Er det en invendig lekasje mister den trykket og gir beskjed til ECU at noe er gale og den starter ikke.Har også vært ute for at aksel i CP3 pumpe har vært knekket. Viser til 2 stk bilder.

 

di1.jpg

 

 

di2.jpg

 

 

Får å måle returmengden på dysene kan du lage deg et verktøy. På toppen av dysen er returen. Plast rør går fra dyse til dyse. Dette må du ta av. klips som holder det på plass. Her er det lavt trykk kommer nesten ikke noe ut.

Finn noen slanger som du trer over helle stussen ut fra dysen slik at det blir tett. (Alle dysene)

i enden av slangene har du et lite beger som du teiper fast. Når du nå kinner vil du sakte men sikkert fylle opp begeret, er det lekasje på en dyse fylles dette raskt. Og da har du lokalisert vilken det er.Er de i orden har du lik mengde i alle begrene. (hvis det er dette som gjør det i ditt tilfelle)

 

Viser til bilde av måling av returmengde

 

retur.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Då he eg fått mekanikar til å sjå på elendigheita. Der er plenty trykk på innsprøytinga men null straum. Trudde derfor at det var Ecm som var gåen. Skal sende den inn for sjekk. Høyres dyrt ut :sweat: Problemet mitt er vel at motoren ikkje har gått om Brunswick Norge då den stod på båten når den vart importert og importøren har gått konk. Null garanti med andre ord :headbang:

Link to post
Share on other sites

8000 for nye ECU + ein del lappar for mekanikar. Nokon som har erfaring med å få igjen på reklamasjonsretten i ein liknande situasjon som min?

 

Hvorfor må du ha ny ecu, og hvilken feilkode hadde du?

Veldig sjelden at ecu tar kvelden uten grunn.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...