Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Jeg har også vært ute for svidd komponent i ecu (bil). Da var det en def dyse som var årsaken,kortslutning.

Er det han mekanikeren som du nevnte tidliger som har stilt diagnosen?

Som King Kong sa det er skjelden ecu ryker av seg selv.Hva var feilkode og hvilke komponenter var det som ikke hadde strøm?. Har du kontrolert at joringspunkter er fri for irr på motor og god kontakt på minus polen på batteri?

hvis mekanikeren din har stilt riktig diagnose,håper jeg at ikke du har en dårlig giver eller kontakt et sted som evt fører til at ny ecu ryker etter kort tid.

 

feil på cam posisjonsensor eller veiv sensor er heller ingen uvanlig feil.

 

har denne motoren noen form for automatsikkring som kan ha slått seg ut?

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal sende inn ecu`en for å få konstantert om den er gåen. Må muligens heilt til Belgia! Skal prate med Remvik & Standal i morgon. Mekanikaren som stilte diagnosa visste ikkje så mykje om denne biten. Fekk ikkje feilmelding. Når vi kjinna fekk vi normalt trykk på dysene men der var ikkje straum/impulsar når vi målte på injektoren. Mekanikaren meinte at det då mest sannsylig låg ein feil i ecu`en. Han sa også at dette var ein kjent feil på qsd motorane. Oppstår visstnok oftast etter vinteropplag. Sa forresten på verkstaden at alle som har vore skifta til no var på reklamasjon eller forsikring (drukna motor). Men eg er redd det er ein annan skål for min del. Jordingspunkta er fri for irr og der er god kontakt. Dersom den ryk igjen får eg ny på garantien/reklamasjonsretten så lenge den er kjøpt i Norge. Alle sikringar er inntakte. Tar kontakt med deg når eg veit meir flipflap.Du skal sjølvsagt få kjøpe den gamle viss du vil. Kan også vere interrissert i å kjøpe den til kompisen din.

Her målte vi.

injektor.jpg

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har prata med Remvik & Standal som sa at dette i utgangspunktet skulle dekkast fordi der er international garanti på motorane. Så det skulle vi forholde oss til inntil det motsatte er bevist. Det er med andre ord håp :thumbsup: Dei får ny frå Belgia og den gamle er utafor mi rekkevidde flipflap. Trur eg ligge forholdsvis i ro på akkurat den no. Berre å krysse fingrane!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lageret i Belgia va visst tomt :headbang: Fleire enn eg som he gått på ein smell i år? Då he eg runda fire veke med landligge etter sjøsetting. Tæra på humøret ja! Her er sjølvsagt kanonver for tida, berre for å toppe heile skiten!

Link to post
Share on other sites

Har då fått avklart det økonomiske. Får ny ECU, må betale for feilsøking og arbeid. Det er ein deal eg greit kan leve med. Kunne sikkert fort ha fått heile regninga i fanget. Trur dette blir siste gang eg kjøper ny båt og motor som ikkje er importert gjennom dei "rette kanalane", dvs. at motor har gått gjennom norsk hovedimportør.

Link to post
Share on other sites

Det var trist å høre. fant denne linken ikke samme motor men tipsene kan være samme comon rail. Håper virkelig du får gang på den før solen snur.

 

http://www.dodgeownerforums.com/smf/index.php?PHPSESSID=bdd09cdb8c5190006416d72d952b14d0&topic=8570.msg114401#msg114401

 

Motoren vil ikke starte / vanskelig å starte

Mulige årsaker

Batterispenning

Starte Tilbehør

Fuel Supply (Low Pressure) System

Fuel Injection (High Pressure) System

Fuel Return

Luftinntak System

Andre Vehicle Systems

Base Engine

 

 

 

 

 

DETTE BULLETIN ERSTATTER TEKNISK SERVICE BULLETIN 14-003-05, datert 8 juli 2005, som skal fjernes fra filene dine. DETTE er en komplett revisjon.

 

 

5.9L Cummins 24-ventilers dieselmotor (salg kode ETH eller ETC).

 

Oversikt:

Denne bulletinen inneholder diagnostiske prosedyrer for bensininnsprøytning.

 

Symptom / Tilstand:

Reviderte diagnostiske prosedyrer er tilgjengelig for følgende Symptom / vilkår:

 

* Hvit røyk og / eller feiltenning etter start når motoren temperaturen er under 66 ° C (150 ° F).

* Motor overspenninger på tomgang

* Motor lyder

* Engine skrur i lang tid eller ikke vil starte.

 

Spesialverktøy / utstyr som kreves Kjøretøy Bruke DRBIII ®:

CH6000A Scan Tool (DRBIII)

CH7000A J1962 kabel med rød DRBIII-kontakt

9011 Adapter, Fuel Pressure Test

9012 Montering, Fuel System Test

 

Spesialverktøy / utstyr som kreves Kjøretøy Bruke StarSCAN ®:

CH6000A Scan Tool (DRBIII)

CH7000A J1962 kabel med rød DRBIII-kontakt

9011 Adapter, Fuel Pressure Test

9012 Montering, Fuel System Test

 

Diskusjon:

MERK: Ikke bruk "Sylinder Performance Test" på det aktuelle skanning verktøyet. Denne testen kan føre til unødvendige injektor erstatning.

 

FORSIKTIG: Ikke koble fra Electronic Fuel Control (EFC) aktuatoren eller Fuel Rail trykksensor mens motoren er i gang. Skade på skinnen trykkavlastningsventilen kan oppstå.

 

Diagnose:

 

PRE-DIAGNOSTISK FEILSØKEPROSEDYRE

For motoren koblingsskjema, se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Skjema og diagrammer. For en komplett koblingsskjema, se detaljert koblingsskjema tilgjengelig i TechCONNECT under: Kabling> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> (komponent).

 

Utfør de eksisterende "Pre-diagnostiske feilsøkingsprosedyrer" tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing.

 

WHITE SMOKE OG / ELLER feiltenning ETTER KALDSTART

Mulige årsaker

Luft i dieselsystemet

Kjølevæske lekkasje inn i forbrenningskammeret

Aktiv Diagnostic Trouble Codes (DTC's)

I svært kalde temperaturer, er motorvarmer fungerer (hvis montert)

Motorens kjølevæske sensor feil

Engine Control Module (ECM) feil kalibrering

Drivstoff filter begrenset

Drivstoff karakteren ikke er riktig eller drivstoff er dårlig

Drivstoff varmeelement eller drivstoff ovnen temperatur sensor feil

Fuel Injector feil

Fuel injektor hold-downs løs

Drivstoff injektor utstikkende ikke riktig

Høytrykk bensinpumpe feil

Inntak / eksos ventil justering ikke er riktig (for stram)

Inntaksmanifold lufttemperaturføleren feil

Inntaksmanifold varmeapparatet kretsen ikke fungerer i kaldt vær

Intern motorskade

Begrensede drivstoff tilbudssiden i drivstoffsystemet

 

Foreløpig sjekker:

 

* Reparasjon aktive DTC's før du fortsetter.

* Se etter normal hvit røyk ved kald oppstart som stopper i løpet av ett minutt, og er mer merkbart når kald.

* Sørg for at kundens bekymring er ikke knyttet til situasjoner som kan øke normal hvit røyk, idle tid, motortemperatur, drivstoff kilde, kulde omgivelsestemperatur, stor høyde.

 

MERK: Trinn 1 til 4 bør utføres før motoren startes.

En. Temperaturfølere: Bruk den aktuelle Scan Tool, før motoren startes etter en natts suge, kontrollere at Intake Air Temperature (IAT), kjølevæsketemperatur (ECT), Inlet Air Temperatur, og batteritemperaturen sensorene viser like og riktige temperaturer. - Er sensorene viser lignende Og riktig temperatur?

a. Ja>> Gå til trinn # 2.

b. Ingen>> Reparasjon den aktuelle sensoren eller krets som er nødvendig. Se den diagnostiske prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing. >> Gå til trinn # 12.

2. Trykksensorer: Bruk den aktuelle skanning verktøyet, før du starter motoren etter en natts suge, kontrollere at inntak manifold trykk og Inlet Air Trykksensorer viser tilsvarende og passende trykk. - Er sensorene viser tilsvarende og passende press?

a. Ja>> Gå til trinn # 3.

b. Ingen>> Reparasjon den aktuelle sensoren eller krets som er nødvendig. Se den diagnostiske prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing. >> Gå til trinn # 12.

 

MERK: innløps-og Baro sensorer vil lese i Inches of Mercury (Hg) mens Inntak og Boost sensorer vil lese Pounds per Square Inch (PSI). Verdiene som vises på skanningen verktøyet vil ikke være den samme, 2 i. Hg = 1 PSI.

Tre. Fuel Rail Pressure sensor: Bruk den aktuelle skanning verktøyet, før du starter motoren etter en natts suge, kontrollere at drivstoffet jernbane trykket leser 0 (+ / - 500 PSI). - Har drivstoff rail trykket lest 0 (+ / - 500 PSI)?

a. Ja>> Gå til trinn # 4.

b. Ingen>> Reparasjon drivstoffet rail trykksensor eller krets som er nødvendig. Se den diagnostiske prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing. >> Gå til trinn # 12.

4. Inntak Air Varmer: Kontroller inntak forvarmeren fungerer. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Intake Air Varmeapparat> Drift. Er inntaket luftvarmeren fungerer som det skal?

a. Ja>> Gå til trinn # 5.

b. Ingen>> Reparer inntak luftvarmeren eller inntak forvarmeren kretsen som er nødvendig. Se den diagnostiske prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing. >> Gå til trinn # 12.

5. Start motoren: Start motoren etter normal start prosedyrer og la motoren gå på tomgang. Avgjøre når den hvite røyken forsvinner. Hvis den hvite røyken forsvinner innen ett minutt, er det normalt. Hvis motoren brukes i kalde omgivelsene og / eller i høyden, hvit røyk ved oppstart er forventet.

6. Test for injektor feiltenning: Bruk den aktuelle skanning verktøyet, utføre en "Cylinder Kill" test. Avbryt hver sylinder en-på-en-gang. Note noen endring i røyk og / eller bli tent. Har en ensylindret viser en forskjell i røyk eller feiltenning?

a. Ja>> Gå til trinn # 7.

b. Ingen>> Gå til trinn # 8.

7. Diagnose ensylindret hvit røyk / feiltenning:

a. Fjern ventilen dekselet.

b. Inspiser ventilen snert.

c. Fjern injektoren.

d. Inspiser injektoren segl vaskemaskinen og High Pressure Connector (HPC). Skift HPC hvis den er skadet.

e. Installer injektoren. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Installasjon.

f. Gjenta test for injektor feiltenning. >> Gå til trinn # 6.

 

 

MERK: Hvis den samme ensylindret fortsatt er årsaken til savner eller hvit røyk, bytte ut denne single injektor og HPC.

 

MERK: Utfør følgende tester du om en ensylindret ikke ble identifisert av sylinderen cutout test for å være årsaken til hvit røyk.

 

8. Test for injektor lekker drivstoff inn i sylinderen. - Bruke Miller Special Tool, 9011, blokkere høytrykks drivstoffledningen ved rekka, injektor gangen. Er en enkelt injektoren årsaken til hvit røyk og / eller savner?

a. Ja>> Bytt ut at injektor og HPC. - Gå til trinn # 12.

b. Ingen>> Gå til trinn # 9.

9. Test for høy injektor returstrømmen. Utfør "Injector Return Flow Test". Se den detaljerte diagnostisk informasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing. Gjør passere injektorer på "Injector Return Flow Test"?

a. Ja>> Gå til trinn # 11.

b. Ingen>> Gå til trinn # 10.

 

 

MERK: Maksimal lekkasje tillatte for alle sprøytebrukere sammen er 180 ml (6,1 fl oz..) (På tomgang trykk).

 

MERK: Det er viktig at alle HPC muttere er strammet til med riktig moment. Se den detaljerte innstramming informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Installasjon. Retest når alle HPC muttere er riktig torqued.

 

MERK: Alle injektor bidra med mer enn 40 ml (.. 1,4 fl oz) er overdreven (Eksempel: Hvis total injektor lekkasje 200ml (6,7 fl oz) og blokkerer sylinder # 1 reduserer Lekkasjen til 160 ml (5,4 fl oz... .), har sylinder # 1 overdreven lekkasje).

 

MERK: Test bør gjentas for å bekrefte målinger.

10. Hvis injektoren avkastningen fra alle sylinderen (e) anses overdreven:

a. Sjekk HPC tips for skader, bytt HPC hvis skadet. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Gå til trinn # 12.

b. Hvis HPC tips er uskadet, bytt injektoren og HPC. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Kontroller at en kvalitet drivstoff filter blir brukt. >> Gå til trinn # 12.

11. Hvis motoren passerer den tidligere tester og fortsatt utstillinger hvit røyk som forsvinner med en varm motor, sjekk følgende:

a. Idle Time>> Mer enn 20% er overdreven.

b. Motor Temperatur>> Kontroller at termostaten slik at motoren oppnår driftstemperatur.

c. Fuel Source (cetan)>> Sjekk med drivstoff leverandør eller prøv en annen kilde.

d. Fuel Quality (smøremidler / vaskemidler)>> Kan fordelen ved å bruke et drivstoff vaskemiddel med smøreevne tilsetningsstoff.

e. Vinter Fuels>> nr. 2 diesel ikke blandet for vinterforhold.

f. Cold Ambient>> Bruk motorvarmer når det er hensiktsmessig, begrense oppvarmingstid i vinter.

g. High Altitude>> Effect vil være verre med høyde og kulde omgivelsestemperaturer.

h. Se Service informasjon>> Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing> Smoke Diagnose Charts> For mye hvit røyk. >> Gå til trinn # 12.

12. Reparasjon Komplett. - Utfør Powertrain Verifikasjon Test VER - 1 (Diesel). Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 8 - Elektrisk / elektronisk kontroll moduler / Engine Control Module> Diagnose og testing.

 

MOTOR overspenninger PÅ TOMGANG

Mulige årsaker

Fuel Supply (Low Pressure) System

Fuel Injection (High Pressure) System

Fuel Return

Luftinntak System

Andre Vehicle Systems

Base Engine

 

Utfør alltid Pre-Diagnose Feilsøking prosedyren før du fortsetter.

En. DTC / PRODUKTUTVIKLING - Sjekk for all service bulletiner knyttet til kundens bekymring eller Diagnostic Trouble Codes (DTC's) tilstede. Følg egnede retningslinjer i diagnostiske prosedyrer som er skissert i TechCONNECT. - Er bilen reparert?

a. Ja>> Gå til trinn # 15.

b. Ingen>> Gå til trinn # 2.

2. Bekreft klage - Kontroller riktig drivstoff kvalitet, klasse, og nivået i tanken. La motoren gå på tomgang. Bruk den aktuelle skanning verktøyet, logg drivstoffet trykket innstilt temperatur og faktisk drivstofftrykk. Et godt system har faktisk drivstofftrykk som er + / - 500 PSI fra satt press. (Eksempel: Dersom drivstofftrykk settpunkt på tomgang er 6500 PSI, selve drivstoffet press på et godt system er ventet å bli mellom 6000-7000 PSI). Hvis brennstoff trykket variasjon er overdreven, vil en hørbar surge være til stede. Dersom variasjonen er alvorlig, kan en liten motor hastighetsvariasjoner også bli lagt merke til. Har selve drivstoffet rail trykket variere mer enn + / - 500 PSI?

a. Ja>> Gå til trinn # 3.

b. Ingen>> Gå til trinn # 8.

 

MERK: Et høyt "banke" og svart røyk som finnes med en faktisk drivstoff trykkfall kan være en injektor problem og bør bli identifisert ved hjelp av ensylindret kuttet ut test.

Tre. Verifisere riktig lavt trykk dieseltilførselen til injeksjon pumpen. Utfør riktig drivstoffsystemet flow test. MERK: Denne prosedyren kan være litt forskjellig avhengig av om bilen har en motor montert overføre pumpe eller i-tank transfer pumpe. I en god lavtrykk drivstoffsystem, er drivstoff flyt av 560 ml i 10 sekunder eller bedre forventet for modellår 2003 og tidlig i 2004. Brenselet volum for modellen år for sent 2004 til 2005 er 590mL i 10 sekunder. Vær sikker på at det ikke er luft i systemet. Er det lave trykket drivstoff levere nok?

a. Ja>> Gå til trinn # 4.

b. Ingen>> Reparer lavtrykk drivstoffsystemet. Se den detaljerte diagnostisk informasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing> Fuel Lift Pump - Diesel. >> Gå til trinn # 15.

4. Test for høy injektor returstrømmen. - Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose og testing> Injector Return Flow Test. Den slitte injektor satt grense er 180 ml / minutt (på tomgang trykk). Gjør passere injektorer på "Injector Return Flow Test"?

a. Ja>> Gå til trinn # 6.

b. Ingen>> gå til trinn # 5.

5. Hvis injektoren avkastningen fra alle sylinderen (e) anses overdreven:

a. Sjekk HPC tips for skader, bytt HPC hvis skadet. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Gå til trinn # 15.

b. Hvis HPC tips er uskadet, bytt injektoren og HPC. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Kontroller at en kvalitet drivstoff filter blir brukt. >> Gå til trinn # 15.

6. Bekreft høytrykkspumpe output volum. Fjern høytrykks drivstoff linje fra høytrykkspumpe utgangsporten til drivstoff rail. Koble en passende slange til det høye trykket utgangsporten av høytrykkspumpe og ruter den til en gradert beholder. Koble fra Electronic Fuel Control aktuator. Tørn motoren til drivstoff kommer ut av slangen. MERK: Med utløpsledningen rutes til atmosfæren, drivstoff vil utslipp på 0 PSI. Tørn motoren for tre 10 sekunders intervaller, pause for å la starteren avkjøles mellom hvert krank hendelse. Høytrykkspumpe volumet må være større enn 70 ml i 30 sekunder. Er høytrykkspumpe output flyt nok?

a. Ja>> Gå til trinn # 7.

b. Ingen>> Sett høytrykkspumpe. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injection Pump. >> Gå til trinn # 15.

7. Electronic Fuel Control Aktuator (FCA) Sett Electronic Fuel Control aktuator. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injection Pump. >> Gå til trinn # 15.

8. Det høye trykket drivstoff systemet fungerer normalt. Bruke aktuelle Scan Tool se drivstoffet rail trykket settpunkt. Har drivstoff rail trykket settpunkt svinger på tomgang?

a. Ja>> Sjekk bilen etter tegn på belastning fra forårsaker ECM å justere dieseltrykket settpunkt.

b. Ingen>> Gå til trinn # 9.

9. Tomgangshastighet svingninger. Bruke aktuelle Scan Tool se tomgang. Sammenlign tomgangsturtallet vist på skanningen verktøyet til å lese på turtelleren. Har tomgangsturtallet på skanningen verktøyet svinger mer enn 20 RPM mens motoren går på tomgang?

a. Ja>> Gå til trinn # 10.

b. Ingen>> Undersøk drivstoffkvalitet. Se etter tegn på drivstoff forurensning. Undersøk for ettermarkedet ytelse enheter.

10. Verifisere riktig lavt trykk dieseltilførselen til høytrykkspumpe. Utfør riktig drivstoffsystemet flow test. MERK: Denne prosedyren kan være litt forskjellig avhengig av om bilen har en motor montert transfer pumpen eller i-tank transfer pumpe. I en god lavtrykk drivstoffsystem, er drivstoff flyt av 560 ml i 10 sekunder eller bedre forventet for årsmodell 2003 og begynnelsen av 2004 kjøretøy. I en god lavtrykk drivstoffsystem, er drivstoff flyt av 590 ml i 10 sekunder eller bedre forventet for sent årsmodell 2004 til 2005 biler. Vær sikker på at det ikke er luft i systemet. - Er det lave trykket dieseltilførselen volum nok?

a. Ja>> Gå til trinn # 11.

b. Ingen>> Reparer lavtrykk drivstoffsystemet som nødvendig. Kjøretøy som er utstyrt med en i tank drivstoff pumpe: Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing> I-Tank Fuel Lift Pump Flow / Diagnostic Test Procedure. Kjøretøy som er utstyrt med en motor montert drivstoff overføre pumpe: Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> kategorien Diagnose, Powertrain Gas, Kjørbarhet Diesel, Fuel Lift Pump Flow Og Inlet Restriction Test

>> Gå til trinn # 15.

11. Fuel Return - Se etter bøyd eller begrenset drivstoff tilbake linjer. Sjekk drivstofftanken lufting. Har et drivstoff retursystem begrensninger eksisterer?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. Gå til trinn # 15.

b. Ingen>> gå til trinn # 12.Testing

12. Inntak / EKSOSANLEGG - Se etter inntak begrensning, inspisere luftfilter for mye smuss / rusk. Kontroller luftinntaket rør og slanger er ikke bøyd eller begrenset. Sjekk for lade luft kjøligere luft system lekkasjer. Utfør "* INNTAK AIR SYSTEM TRYKK TEST - DIESEL". Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 11 - Exhaust System> Turbocharger System> Turbocharger> Inspection. Inspiser Turbocharger for store kompressor-hjulet bevegelse og riktig avfall gate drift. Sjekk for eksos begrensning. Sjekk for klem eller blokkert eksosrør. Verifisere riktig eksosbrems drift (hvis montert). Var noen problemer funnet med inntak / EKSOSANLEGG?

a. Ja>> Reparasjon som er nødvendig - Gå til trinn # 15.

b. Ingen>> Gå til trinn # 13.

13. Andre Vehicle Systems - Kontroller forsvarlig drift av Transmission Clutch. Verifisere riktig drift av Transmission. Verifisere riktig drift av kjøretøy bremser (sjekk for å dra). Verifisere riktig drift av Cooling vifte syklus tid. Verifisere riktig drift av Engine drevet tilbehør. Var noen problemer funnet med Vehicle System?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. Gå til trinn # 15.

b. Ingen>> Gå til trinn # 14.

14. Base Engine - Sjekk for intern skade på motoren. Valve snert innstillinger, motor komprimering, sylinder lekkasje nedover, Var etc. noen problemer funnet med Base Engine?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. Gå til trinn # 15.

b. Ingen>> Gå til trinn # 15.

15. Reparasjon Komplett. - Utfør Powertrain Verifikasjon Test VER - 1 (Diesel). Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 8 - Elektrisk / elektronisk kontroll moduler / Engine Control Module> Diagnose og testing.

 

Motorstøy

Når du står foran bilen med motoren i gang, kan flere forskjellige lyder høres. Disse lydene kan variere avhengig av lytteren beliggenhet, 2WD vs 4WD, motortemperatur og miles på bilen.

En. Gear Train Støy Evaluering

a. Normal: Gear lyder merkbar når du står foran motoren, kan variere fra motor til motor.

b. Unormal: Gears er visuelt skadet eller har tilbakeslag eller slutten klarering ut av spesifikasjonen. Årsaken skal være identifisert og korrigert.

2. Fuel Pump Støy Evaluering

a. Normal: Pumping støy kan variere - drivstoffet pumpen produserer mellom 5.000 og 20.000 psi avhengig av driftsforholdene.

b. Unormal: En drivstoffpumpe med stort trykk variasjon (+ / - 500 psi fra sett punkt) er unormal. Årsaken skal være identifisert og korrigert. Se Motor Surge eller Engine Vanskelig å Start symptomer.

Tre. Injector Støy Evaluering

a. Normal: Forbrenning støy kan variere på ulike driftsforhold. Kanskje mer merkbar på gassen tip-in og varierer fra motor til motor.

b. Unormal: Loud knock med røyk og vibrasjoner. Cylinder kuttet ut testen eller mekanisk blokkering av sprøytebrukere (verktøyet # 9011) bør brukes til å identifisere mislyktes sprøytebrukere.

4. Valve Train Støy Evaluering

a. Normal: Valve innstillingene er riktige, og ingen synlige skader på deler.

b. Unormal: Hvis ventil innstillingene er ute av spesifikasjon, bør de bli nullstilt. Også korrigere eventuelle skader på rocker spakene, push stenger, eller kryss hoder.

5. Se den detaljerte diagnostisk informasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing> Motor Diagnose - Mekanisk.

 

Motoren vil ikke starte / vanskelig å starte

Mulige årsaker

Batterispenning

Starte Tilbehør

Fuel Supply (Low Pressure) System

Fuel Injection (High Pressure) System

Fuel Return

Luftinntak System

Andre Vehicle Systems

Base Engine

 

En. DTC / PRODUKTUTVIKLING - Sjekk for all service bulletiner knyttet til kundens bekymring eller Diagnostic Trouble Codes (DTC's) tilstede. Følg egnede retningslinjer i diagnostiske prosedyrer som er skissert i TechCONNECT. Er bilen reparert?

a. Ja>> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 2.

2. Bekreft Battery Voltage - Mål batterispenningen og bæreevne. Er batterispenningen tilstrekkelig?

a. Ja>> Gå til trinn # 3.

b. Ingen>> Reparasjon lav batterispenning tilstand. Gå til trinn # 17.

Tre. Sjekk levere drivstoff i bilen - Kontroller drivstoffnivå i drivstofftanken. Også bekrefte drivstoffkvalitet. Fjern, inspisere og skifte dieselfilter (om nødvendig). Undersøke for bevis på drivstoff forurensning og feil drivstoff type. Se i bilens eiere manuell drivstoff krav delen. Er drivstoffet kvaliteten innen spesifikasjonen?

a. Ja>> Gå til trinn # 5.

b. Ingen>> Følg drivstoff kontaminering prosess (drain forurenset drivstoff, erstatte ødelagte komponenter, fyll med riktig drivstoff). >> Gå til trinn # 17.

4. Sjekk levere drivstoff i bilen - Kontroller drivstoffnivå i drivstofftanken. Også bekrefte drivstoffkvalitet. Fjern, inspisere og skifte dieselfilter (om nødvendig). Undersøke for bevis på drivstoff forurensning og feil drivstoff type. Se i bilens eiere manuell drivstoff krav delen. Er drivstoffet kvaliteten innen spesifikasjonen?

a. Ja>> Gå til trinn # 5.

b. Ingen>> Følg drivstoff kontaminering prosess (drain forurenset drivstoff, erstatte ødelagte komponenter, fyll med riktig drivstoff). >> Gå til trinn # 17.

5. Hvis injektoren avkastningen fra alle sylinderen (e) anses overdreven:

a. Sjekk HPC tips for skader, bytt HPC hvis skadet. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Gå til trinn # 15.

b. Hvis HPC tips er uskadet, bytt injektoren og HPC. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Kontroller at en kvalitet drivstoff filter blir brukt. >> Gå til trinn # 15.

6. Sjekk motoroljen - Kontroller oljenivået på motoren - Er motoroljen over fylt?

a. Ja>> Gå til trinn # 7.

b. Ingen>> Gå til trinn # 8.

7. Ta av motoren ventildekselet - Inspiser for injektorer lekker drivstoff inn i ventilen toget området mens spy motoren. Hvis motoren starter og inaktiv, betjene Fuel Pressure Overstyr Test på riktig skanning verktøyet MERK: Denne funksjonen er ikke tilgjengelig på 2003 MY kjøretøy. Bruk drivstoff manifold blokkerer verktøyet, for å Miller spesialverktøy # 9011, isolere mistenkt lekker injektorer. Hvis lekkasjen er fortsatt til stede med mistanke injektoren isolerte, fjerne injektoren og inspisere O-ringen på kroppen av injektoren for kutt eller skade. Inspiser injektoren boring for ujevnheter andre årsaken til et kutt O-ring. Korriger årsaken til den skadede O-ring og bytt O-ringen. Bruk kobber tetningspakningen når du installerer injektoren. Se den detaljerte fjerning og installasjon prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff system> Fuel Injection> Fuel Injector. Er det noen lekker injektorer?

a. Ja>> Sett lekk injektoren ®. Se den detaljerte fjerning og installasjon prosedyrer tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> finne kilden til drivstoff / kjølevæske / andre stoff i veivhuset forårsaker systemet til å være over full. Reparasjon som er nødvendig. >> Gå til trinn # 17.

8. Kontroller dieseltrykket begrensende ventil. - Utfør "sjekket Pressure Limiting

Valve On The Fuel Rail For Intern Lekkasjer "test. Utfør eksisterende diagnostiske prosedyren tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose og testing. Ingen lekkasje er forventet mens spy eller mens på tomgang. Har trykket begrensende ventilen lekke internt?

a. Ja>> Bytt drivstofftrykk begrensende ventil. - Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Drivstoff Delivery> Fuel Pressure Regulator. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 9.

9. Test for høy injektor returstrømmen. - Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor, Diagnose og testing> Injector Return Flow Test. Gjør passere injektorer på "Injector Return Flow Test"?

a. Ja>> Gå til trinn # 11.

b. Ingen>> Gå til trinn # 10.

 

MERK: Torque alle High Pressure Connector (HPC) nøtter til med riktig moment og retest. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector.

 

MERK: Test bør gjentas for å bekrefte målinger.

 

10. Hvis injektoren avkastningen fra alle sylinderen (e) anses overdreven:

a. Sjekk HPC tips for skader, bytt HPC hvis skadet. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Gå til trinn # 17.

b. Hvis HPC tips er uskadet, bytt injektoren og HPC. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injector> Fjerning / installasjon. >> Kontroller at en kvalitet drivstoff filter blir brukt. >> Gå til trinn # 17.

11. Verifisere riktig lavt trykk dieseltilførselen til høytrykkspumpe. Utfør riktig drivstoffsystemet flow test. MERK: Denne prosedyren kan være litt forskjellig avhengig av om bilen har en motor montert transfer pumpen eller i-tank transfer pumpe. I en god lavtrykk drivstoffsystem, er drivstoff flyt av 560 ml i 10 sekunder eller bedre forventet for årsmodell 2003 og begynnelsen av 2004 kjøretøy. I en god lavtrykk drivstoffsystem, er drivstoff flyt av 590 ml i 10 sekunder eller bedre forventet for årsmodell slutten av 2004 gjennom 2005 biler. Vær sikker på at det ikke er luft i systemet.

Er det lave trykket dieseltilførselen volum nok?

a. Ja>> Gå til trinn # 12.

b. Ingen>> Reparer lavtrykk drivstoffsystemet. Kjøretøy som er utstyrt med en i tank drivstoff pumpe: Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 9 - Motor> Diagnose & Testing> I-Tank Fuel Lift Pump Flow / Diagnostic Test Procedure. Kjøretøy som er utstyrt med en motor montert drivstoff overføre pumpe: Se detaljert diagnoseinformasjon tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> kategorien Diagnose, Powertrain Gas, Kjørbarhet Diesel, Fuel Lift Pump Flow Og Inlet Restriction Test>> Gå til trinn # 17.

12. Bekreft høytrykkspumpe output volum. Fjern høytrykks drivstoff linje fra høytrykkspumpe utgangsporten til drivstoff rail. Koble en passende slange til det høye trykket utgangsporten av høytrykkspumpe og ruter den til en gradert beholder. Koble fra Electronic Fuel Control aktuator. Tørn motoren til drivstoff kommer ut av slangen. MERK: Med utløpsledningen rutes til atmosfæren, drivstoff vil utslipp på 0 PSI. Tørn motoren for tre 10 sekunders intervaller, pause for å la starteren avkjøles mellom hvert krank hendelse. Høytrykkspumpe volumet må være større enn 70 ml i 30 sekunder. Er det høye trykket pumpekapasitet flyt nok?

a. Ja>> Gå til trinn # 13.

b. Ingen>> Sett høytrykkspumpe. Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 14 - Drivstoff System> Fuel Injection> Fuel Injection Pump. >> Gå til trinn # 17.

13. Fuel Return - Se etter bøyd eller begrenset drivstoff tilbake linjer. Sjekk drivstofftanken lufting. Hvor eventuelle problemer i Fuel Return systemet?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 14.

14. Inntak / EKSOSANLEGG - Se etter inntak begrensning, inspisere luftfilter for mye smuss / rusk. Kontroller luftinntaket rør og slanger er ikke bøyd eller begrenset. Sjekk for lade luft kjøligere luft system lekkasjer. Utfør "INNTAK AIR SYSTEM TRYKK TEST - DIESEL". Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 11 - Exhaust System> Turbocharger System> Turbocharger> Inspection. Inspiser Turbocharger for overdreven kompressor hjulet bevegelse og riktig avfall gate drift. Sjekk for eksos begrensning. Sjekk for klem eller blokkert eksosrør. Verifisere riktig eksosbrems drift (hvis montert). Var noen problemer funnet med inntak / EKSOSANLEGG?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 15.

15. Andre Vehicle Systems - Kontroller forsvarlig drift av Transmission Clutch. Verifisere riktig drift av Transmission. Verifisere riktig drift av kjøretøy bremser (sjekk for å dra). Verifisere riktig drift av Cooling vifte syklus tid. Verifisere riktig drift av Engine drevet tilbehør. Var noen problemer funnet med den andre bilen Systems?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 16.

16. Base Engine - Sjekk for intern skade på motoren. Valve snert innstillinger, motor komprimering, sylinder lekkasje nedover, Var etc. noen problemer funnet med Base Engine?

a. Ja>> Reparasjon etter behov. >> Gå til trinn # 17.

b. Ingen>> Gå til trinn # 17.

17. Reparasjon Komplett. - Utfør Powertrain Verifikasjon Test VER - 1 (Diesel). Se den detaljerte tjenesten informasjonen tilgjengelig i TechCONNECT under: Service Info> 8 - Elektrisk / elektronisk kontroll moduler / Engine Control Module> Diagnose og testing.

 

Policy:

Refunderbare innenfor bestemmelsene i garantien med diagnostiske arbeidskraft operasjoner for faktisk arbeidstid. Disse diagnostiske arbeidskraft operasjonene kan ligge i 80/90 - Special Services kategorien i Arbeiderpartiet Operations Manual. Bruk av slik arbeidskraft operasjoner må følge retningslinjene i Global garanti Administration Manual

Lytt til

Les fonetisk

Nyhet! Klikk på ordene over for å vise alternative oversettelser. Avvis

Ordbok

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Lyspære :smiley:

Mekanikaren sa han måtte kontakte Brunswick for å få råd om vidare testing.

Trudde no det kunne vere noke med "time belt" "shift", han va best i engelsk.

Fekk ikkje fyr med startgas heller, tok meir etter men starta ikkje. Ingen røyk heller. Har målt opp og ned føre på elektriske kretsar og trykket er topp. Har utelukka mekaniske feil. Trur det er eit eller anna elektronisk som er galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville målt trykket på railen(eller spenningen på sensoren mens du drar på starteren) finn ut hvilken spenning den skal ha. om trykket eller spenningen på sensoren er for lav, går motorstyring i stopp, elektrisk. mål også trykket inn på høyrykkspumpe med manometer, bør være på ca o,5 bar her, for att høytrykspumpe får nokk diesel til å bygge opp skikkelig trykk, er ikke helt sikker på hvordan pumpedelen i høydrykkspumpen er bygget opp på denne, men kan tyde på att den er defekt eller trykksensoren på railen er defekt. lykke til

Link to post
Share on other sites

Den stoppa heilt plutselig under gange etter ca. 1 driftstime i år. Tok desse vanlege sjekkane med skifte av forfilter, dieselfilter og lufting av filter og direkte på dysa. Funka ikkje. Fekk mekanikar som kobla seg på med scantool uten å finne noko feil. Målte ein del kretsar for å eliminere elfeil. Konkluderte med at det var Ecuèn som hadde tatt kveld. Venta då i 2 veker på ny. Forsøkte å bytte i går men det hjalp ikkje det heller. Målte opp og i mente på nytt uten resultat. Satte i gamle Ecuèn. Må kontakte Brunswick med den infoen han har i forhold til feilsøking og høyre om dei har noko forslag. Trur nok vi må taue skiten til verkstad i Ålesund for meir feilsøking.E ganske forbanna at ein 2 år gasmmale motor med 135 t skal ligge så i 7 steinar. Fornemma at det blir ein helsikes dyr affere til slutt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Eureka

hmm sikkert ikke tilfelle, men går det ann at det oppstår plutselig feil på stoppknappen og at denne feilen vedvarer?

-det hadde vel vært en behagelig feil å utbedre..

 

Nei trur desverre ikkje det. Meinar han har målt og sjekka. Skal vel ikkje kinne heller då?

 

 

tkb

Desverre er det stor forsjell på mekanikerkunnskapene rundt om..

 

Ja det er det sikkert. Kjeme vel litt ann på erfaring også. Veit ikkje så mykje om han som har vore med meg. Har ikkje noko grunn til å tru at han ikkje har peiling. Trur han synes at det var litt pinlig at det ikkje var Ecuèn. Veit ikkje om kvalitet/erfaring på "norske" mekanikarar" er betre enn den er på dei som kjem østfrå, kan hende den er betre for alt eg veit. Litt vanskelig med kommunikasjonen blir det derimot. E ikkje alltid så lett å forklare tekniske ting på engelsk som på norsk. Er derfor litt usikker på kva som er sjekka ut og ikkje. Men det er no ikkje eg som skal stå for vidare diagnostisering heller då...

Link to post
Share on other sites

Har dere sjekket og utelukket som lyspære her nevnte tidligere, kam og veivsensor?

 

Hvis det er plenti med trykk på dysene og de ikke vil åpne, kan det være pga den ikke vet motorposisjonen, altså kam eller veivsensor alt etter hva denne motoren trigger på er defekt.

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei trur desverre ikkje det. Meinar han har målt og sjekka. Skal vel ikkje kinne heller då?

jo, den vil kinne, men ikke starte. Da jeg hadde en Mercruiser 120 på uttern, så holdt jeg inne stoppknappen og kinnet samtidig for å dra opp oljetrykket og smøre opp før start når motoren hadde stått gjennom hele vinteren.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har dere sjekket og utelukket som lyspære her nevnte tidligere, kam og veivsensor?

 

Eg trur det va det han omtalte som "time shift belt" og det er i så fall ikkje sjekka.

Forstod det slik at han då måtte på verkstad. Men som sagt det gjekk i halvbra engelsk med begge to.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...