Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Fekk eit ullent svar med Brunswick. Han som sat på tekninsk hadde ikkje så god kunnskap om dette. Kunne undersøke viss eg ville. Trudde det lot seg gjere men kanskje ikkje alltid. Sensoren kom i dag. Får sjå i morgon om det blir liv!

Link to post
Share on other sites

Der var ikkje veivsensoren heller :headbang:

 

Da sitter du igjen med camsensor hvis jeg har fulgt med riktig. Eller er denne også byttet??

Sansynligheten for at denne er defekt er liten i og med at motor stoppet under gange. Qsd bruker denne kun ved oppstart for og finne tennings tidspungt på syl 1 ved oppstart (man kan koble ut denne mens motor går uten at dette gir innvirkning på motoren) du får selvfølgelig feilkode på denne sensoren da.

 

Du kan prøve og fylle "ny" diesel i en kanne og legge en slange fra "filter på motor" ned i denne. Lufte systemet på vanlig måte og beregn og kinne en stund på starter for og få ny frisk validert diesel inn i systemet.

Grunnen til at jeg foreslår dette er at du vil utelukke problemer med evnt feil drivstoff etc.

(Jeg har selv løst et problem fordi kunde hadde med feiltagelse og uvitende fyllt bensin på sin båt med dieselmotor)

 

Jeg mener ikke at du har gjort dette, men det er verd et forsøk:)

 

P.S Har du digital trottle og shift, eller er det vanlig mekanisk gear og gasswire fra kontrollboks til motor

 

MVH K.K

Redigert av king kong (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kamsensor er skifta ja. Kan avkrefte at det er diesel på tanken. Der er berre diesel pumpe der eg fyller, skulle dermed vere umulig. Startar ikkje med startgass heller. Remvik og Standal fekk omsider Brunswick på bana i dag etter å ha lege på røret ei par timar. Lova at dei skulle ta skikkelig tak i dette nå. Ja det var i så fall på tide. Det er mekanisk gir og gass. Får tipse dei i morgon om stopsolenoiden og elektronikkboksa dersom desse ikkje er sjekka. Har prøvd med to ulike ecu`ar også. Brunswick sa at scanntool tok bortimot 90% av alle feil. Ser ut som eg ligge på dei 10 andre!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv med WD40 og spray inn litt i luftfilteret. Vi bruker det som "startgass" på dieselmotorer. Motoren skal starte og gå et lite øyeblikk om det er kompresjon.

Om det er noe problem med diesel tilførsel, så kan det ofte få igang motoren igjen.

Diesel motoren skal stort sett bare ha diesel, luft og komp, og batteriene må kunne gi starteren

nok fart så det utvikles nok varme i stempelene til å gi tenning.

Men her er det flere feilkilder og elektronikk feil kan det være.

Link to post
Share on other sites

tenningslåsen er jo og en mulighet, mange problemer bunner i en defekt tenningslås, og ofte er det det siste man tenker på!!!

 

Vil motoren kinne med defekt tenningslås?

 

 

Prøv med WD40 og spray inn litt i luftfilteret. Vi bruker det som "startgass" på dieselmotorer. Motoren skal starte og gå et lite øyeblikk om det er kompresjon.

Om det er noe problem med diesel tilførsel, så kan det ofte få igang motoren igjen.

 

Er det noko forskjell på WD40 og vanleg startgass?

 

høres ut som om stopsolenoiden er problemet ditt, men dette har dem vel sjekka.

 

Kan du forklare litt nærmare kva dette er? Er ikkje heilt på høgde her :crazy:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanlig startgass inneholder nafta og brukes på bensin motorer og er ikke anbefalt på

diesel motor, kan gi for høyt trykk i en høykomp motor.

 

WD40 er egentlig smøre eller rense middel og inneholder parafin eller lignende som

vil fungere som startgass på en diesel motor.

WD40 var opprinnelig laget som rustbeskyttelse på romfergens rakett motor.

Men har etterhvert fått mange anvendels områder.

 

Om motoren din går lett rundt på starter skal den tenne på det den tar inn av WD40.

Om du gir "gass" samtidig kan den gå på diesel om den får det frem til dysene.

 

Stopp solenoiden er den innretningen som sitter på injection pumpen og stopper diesel tilførsel med en ventil når du stopper motoren. Skal normalt ha 12volt for å aktiveres, om den ligger på vil den kutte dieseltilførsel til motoren.

Noen motorer skal ha 12volt på solenoiden for å kunne starte, men det tror jeg ikke gjelder Mercruiser motorer.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

høres ut som om stopsolenoiden er problemet ditt, men dette har dem vel sjekka. føler virkelig med deg på detta, og håper jeg unngår slike problemer med min motor, har en volvo d4.

Er vel ikke stopsolenoid på commonrail-motorer? Så sant ECU-en er i orden tror jeg problemet er at en giver hindrer motoren i å starte, f.eks. Fuel-trykksgiveren. Hvis minstetrykket ikke oppnås ved startforsøk vil ikke innsprøytingen starte. Dette kan komme av slitasje eller feil på en injektor.

Link to post
Share on other sites

Starter ikkje på startgass? hmm skal ikkje en dieselmotor slå noen slag uansett feil på alt elektrisk så lenge der er kompresjon når en spruter inn slikt? eller gjelder det bare på gamle greier.

Tror motoren din har sugd i seg oljefilla di eg og ligger og godt inn i turboen blokkerer lufta inn :wink:

Link to post
Share on other sites

Kommenterte bare generelt hva en stopp solenoide er, siden det var spørsmål om det.

På en motor som er elektronisk styrt er det som nevnt ecu som styrer diesel trykket m.m.

 

Men uansett hva som er feil skal det kunne leses av med et scan tool, deretter slår man

opp hvilken feil koden gir beskjed om.

Er det f.eks diesel tilførsel/stopp så vil den kode gi svaret.

Redigert av Chris284 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...