Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Jeg hadde heller ikke troen på at registerer skulle være problemet her. Du sa at dyser og sikkringer er kontrolert dette er de sikker på?

Om sikkringene er hele, er ikke altid problemet løst. Har de målt over sikkringene og sett at riktig spenning er der (Volt) Har vært ute for at gnag på ledninger/dårlig kontakt kan føre til spenningstap. Hvis flere kordeler er def i en ledning kan dette føre til at du får feil spenning under belastning. Har de bare sett på sikkringen og konstatert at den er hel? ohm meter er heller ikke å stole på under en slik test. Viser til bilde av viktige sikringer som må ha riktig spenning selv om sikkringene er hele. (Mulig jeg forklarer meg dårlig)Feil spenning kan føre til at styreenheten ikke svarer.

 

150_se.jpg

 

se.jpg

 

150se..jpg

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja amp er viktig. hvis du tenker en ledning med mangen kordeler og denne er nesten over eller veldig irret, Du vil gjerne måle 12volt fordi det er forsatt forbindelse men du har ikke nokk amp.

 

Jeg har noen ganger belastet kretsen med en 21w pære du ser med en gang om det er noe gale lyser den sterkt er det og ok ,hvis den bare gløder eller lyser svakt har du spenningstap og ikke nokk amp. Blir omtrent som en tykk vannslange som snevner ned til et sugerør på slutten.(mulig jeg forsatt forklarer meg dårlig)

 

 

til å oversette fra norsk til et annet språk bruk google oversetter ,den gjør jobben

 

http://translate.google.no/?hl=no&tab=wT#no|en|

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg mener med over sikkringen er frem til sikkring, at sikkring får nokk spenning/amp. Det er selvfølgelg like viktig etter sikkring og fram til styreenheten.noen sikkringer kan du måle oppå sikkringen ved synlig stål punkt i sikkring ,mens andre sikkringer er helt lukket. Da må sikkringen taes ut og måles ned der hvor sikkringen står.

Link to post
Share on other sites

Umulig å få svar på telefonen. Ringte sjølv til Brunswick å ba dei om å kontakte R&M. Får ikkje bekrefta om dei har gjort det. Må visst møte opp personleg. 1 times tur med ferge og bil. Ganske unødvendig! At eg klare å komme gjennom til Brunswick og ikkje dei, synes eg er rart, måtte rett nok ligge på røret ei par minutt, men... At eg skal bruke så mykje energi på dette er ganske frustrerande!

 

Spørs om eg skal satse på å ta vinteropplaget der i år!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste forslag frå Brunswick var å sende oppover eit kit som skal ta over styringa av det elektriske for å utelukke mekaniske feil. Dette viste ikkje dei i Ålesund eksisterte ein gong. Kommunikasjonen mellom dei er ei skandale! Kvifor i helsiken he ikkje det vore sagt at noko slikt eksisterar litt tidligare!

Link to post
Share on other sites

Er det en mans foretak? Der jeg jobber er det slik at blir en syk må jobben gå videre uten at kunde skal lide av det. Bra at du er en tolmodig sjel. Hadde vi brukt like lang tid på å stille en riktig diagnose tror jeg det hadde blitt første siden i avisen. Mulig det er annerledes med bil? Ikke rom for at den skal stå. Vi har mye krevende feilsøking, + kunde venter med en kopp kaffe for å få svar " "må ha bilen "han trenger bilen og skal trosalt på et viktig kontor kl.. er ofte svaret". Hadde samtlige bilverksteder drevet det på denne måten hadde det ikke vært mange biler på veiene.

Link to post
Share on other sites

Ringte i går, kitsettet hadde ikkje dukka opp. Brunswick skulle sende det forrige onsdag! R&M skulle ringe å purre på etter eg hadde tatt kontakt. Ser ut som det er eg som må sørge for all framdrift både i Ålesund og på Høvik! Då he vi bikka 14 veker på verkstad :headbang: Du får gje meg beskjed når den er vekk Eureka, trur ikkje dei ringe meg!

Link to post
Share on other sites

Duden på Brunswick hadde ferie denne veka, ser ut som om han meinte eg kunne vente ei par veker til. Har vel ikkje sendt det sidan det ikkje har dukka opp i dag heller. Dette blir faktisk berre verre og verre! Trudde ikkje det var mulig! Fantastisk kundebehandlig :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har vore inne på tanken tkb, men er redd for at det kanskje blir mot si hensikt. Det er aldri så galt at det ikkje er godt for noko heiter det. Frua er så dritlei heile styret at ho har laga mappe på dataen som ho kallar favorittar, der ho legg båtar ho kunne tenkt seg, som er 4-10 fot større :thumbsup: Men det forutsetter sjølvsagt at vi får fiksa den vi har. Skulle vel vere mulig at dei skulle klare det til neste sesong, kanskje?

Link to post
Share on other sites

Den i Ulsteinvik er kanskje litt høyt priset i forhold til de andre som ligger på nettet. :)

Nei, du får finne deg en båt med motor som ikke inbefatter R&S... eller...det blir sikkert feil å si det, de gjør stort sett sikkert en god jobb, bare at de her har møtt en skikkelig nøtt.

 

Det som uansett er sikkert er at dersom du ser etter ny båt, så er det mye godt å få av tips her på forumet. Er jo flere eksempler på medlemmer som har kommet frem til gode valg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var ein skikkelig turbåt Lyspære!

 

Eg har ikkje så mykje å utsette på R&S. Dei har som du seier Eureka fått seg ei skikkelig nøtt. Det er Brunswick som er problemet både med tanke på levering av deler og måten dei servar underlevrandørane. Har derfor eit stort ønske om å sleppe å ha noko med dei å gjere i framtida. Blir fort ein del flotte båtar som dett ut av lista då desverre. Vanskelig dette, volvo har jo hatt sine problem, skal eg sky D-motorane også? Må i allefall sikre meg med at motor har gått gjennom norsk importør. Har til no med dei båtane eg har hatt (Cresent 15 og Triton 225) haldt meg på Søre Sunnmøre. Vi har vel etter kvart utvikla eit ønske om å kunne ha større tur radius dvs. meir sjødyktig båt. Kunne sikkert ha kjørt hardare enn eg har gjort når det har vore litt grov sjø og haldt båten lenger i plan men eg er redd for å skremme ungane slik at dei ikkje vil vere med meir, det ville ha vore ei katastrofe for sjølivet vårt. Var med bil i Kalvåg i helga, nydelig plass som det sikkert hadde vore kjempekjekt å køyrt med båt til. Må då over Stadt ja og det trur eg blir litt risky med ein 22", ein veit aldri kva ver ein får på returen sjølv om det er fint sørover.

Har av ein eller annan grunn skikkelig sansen for Yanmar 76 dc, men det blir i beste fall ein weekend båt, må nok opp nokre fot skal det bli skikkelig turbåt. Ikkje veit eg om eg vil oppleve Yanmaren som sjødyktig nok til turar sør om Stadt heller. Har ei stor flott plattform på Tritonen, skulle gjerne hatt det på neste også. Mange ønsker korleis den optimale båten skal sjå ut som er vanskelig å forene. Kjøpte gummibåt til ungane i år til å ha på hekken, blir vanskelig å få brukt den med påhengs, blir i allefall mykje pumping. Shaefer 29 er vel den båten som ligg nærmast for vår del, men då er vi tilbake til Stryn og Mercruiser :puke:

 

Oppdatering for i dag: Sa i Ålesund at karen på Brunswick som er på fereie svart på sms og sa at kittet var bestilt før han for på ferie. R&S trudde det skulle sendast frå Høvik men det ser ut som det skal kome Belgia eller? R&S fekk beskjed om å ringe ein annan kar som skulle spore pakken. Han sa at han måtte ha hjelp til det av ein tredje kar til å spore pakken. Dei skulle ringe R&S i går, det har dei ikkje gjort. R&S ville purre på dei igjen i dag og ringe meg når dei veit noko. Fristar som sagt ikkje meir med Brunswick nei!

Link to post
Share on other sites

føler så jævli med deg, dette kan ikke være mulig, ha selv jobbet for cat-marine, var det tull vi ikke kunne finne ut av hos oss, så kom dem rett fra pay og brinck i oslo opp til oss og fant ut av ting, for meg virker som at du ikke er "stor" nok som kunde! håper virkelig at dem finner ut av dette snart!!!!

 

beste lykkeønskninger fra meg!!!!

Link to post
Share on other sites

Eit lite spørsmål.

Har tidvis hatt problem med å få kontakt når deg skal starte motoren. Når eg vrir om nøkkelen slår ikkje startaren inn. Har ofte måtta prøvd 3-4 gangar å kald motor, har aldri vore problem på varm motor. Kva er det som gjer dette? Dårlig kontakt, kondens? Kan det ha noko samanheng med problema mine?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...