Lyspære Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Det var kansje beste løsning å få båten til verksted. Håper at ikke du må betale for mye for feilsøkingen som mekanikeren din sto for,den førte ikke akurat til noe glede. Skal bli spennende å høre hva som var feilen. Lykke til, enda mange fine helger igjen av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Takk skal du ha Lyspære. Trur nok at vi skal kome til ei grei enighet. Mange fine helgar igjen ja Har no fått beisa huset om ikkje anna Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Då var alle sensorane skifta uten at det hjalp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 (redigert) Hva foreslår verkstedet da? Har de fått noe ut av diagnoseutstyret? Redigert 9.Juni.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 9.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Nei no veit ikkje eg kva dei foreslår. Dei skifta sensorar etter anvisning frå Brunswick. Skulle kontakte dei for vidare utgreiing. Har ikkje fått noko ut av diagnoseutstyret nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 uff, commonrail er noe dritt når det ikke funker skikkelig.har hatt mine runder med det. 1600bar blir for dumt å skrive. motoren oppnår vel 2-300bar ved kjinning, MB motorer trenger 220bar for å sende signal til dyser. og skal ikke ha mange dråpene lekkasje før den ikke oppnår det. siste commonrailen jeg hadde problem med var det en god blanding mellom dieseltrykksregulator og høytrykkspumpe.. ingen feilmelding, men regulatoren slapp litt for mye til retur under kjinning. men det så vi jo på diagnosen, at den kun oppnådde 180bar... å sjekke intern lekkasje i dyser er ganske enkelt, bare ta av på toppen på alle dysene og kjinne litt og sammenligne lekkasjen fra alle. trenger ikke noe voldsomt opplegg med måleglass, ser VELDIG greit om en av dem er gåene! di fleste commonrails kan starte å gå med kamsensor defekt, men ikke hvis veivsensor er gåen. hvordan målte dere signal til dysene? for hvis ECU merker at det er litt "unormal" motstand på kretsen/ pluggen er av slik at kretsen er brutt vil den ikke starte, og vil stoppe om motoren allerede går... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Da går det vel an å måle motstanden i injektorspolene da? VP har en egen "converter" som leverer spenning til injektorene. Vet ikke om den er integrert i ECU på Cummins? Vet du forresten hvordan returmengden blir målt stig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lyspære Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 Hei Rart at verkstedet ikke klarer å lese ut parametere og status på komponenter? Er det merkeverksted? Det begynner å minke på hva som kan være gale, ECU har dere prøvd og alle sensorer. Men som jeg nevnte tidligere kan dysene lage problemer,vet du om de har kontrolert for innvendig lekasje? Som du skrev er det plenty trykk på dysene da dere åpnet på høytrykksiden Det har jeg virkelig troen på, Det annbefales ikke å gjøre. Har du en kraftig innvendig lekasje på en eller to dyser som du ikke ser uten å måle retur mengde vil trykket i selve dysen bli for lavt og dysene vil ikke åpne. Du nevnte også at mekanikeren din målte på kontakten til dysen uten å få signal under kinning,Denne kontakten må aldri taes av under kinning eller gange,Grunnen til det er at hvis dysen har fått signal at den er åpen når den taes av vil den ikke lukke og det kan medfører til at du fyller opp kammeret med diesel. Kompromere disel går heller dårlig,og kan i verste fall føre til bøyde veivstaker. Men det er ikke sikkert at det er dysene som er problem hos deg, men jeg tror jeg ville hatt det i baktankene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-stig- Svart 9.Juni.2011 Del på Facebook Svart 9.Juni.2011 om man skal måle returmengde så må man til med måleglass på hver dyse, men om man bare vil ha en indikasjon om innvendig lekkasje så kan man ta av alle returene på dysene og sammenligne. det skal ikke sprute ut, litt sig er greit. bosch dyser har ihvertfall en vanlig coil som blir spenningsatt når dysa skal åpne, når spenningen forsvinner lukker dysa. da skjønner ikke jeg hvordan man skal få til å fylle sylinderen med diesel. må isåfall være en annen type dyse. slitte dyser merkes vel best på at man normalt må kjinne lenger og lenger for å få start. tilslutt får man ikke start. ei dyse kan og akutt gå istykker, men ikke så normalt. kan være så mangt med denne uheldige motoren, men det meste burde komme opp på en diagnose. nok dieseltrykk MÅ leses av via ECU, for det er den verdien som betyr noe, og så må man vite hvilket trykk ecu åpner dyser på for å se om det overstiges. dette vil normal ikke komme feilkode om ikke høyt nok trykk nåes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Jeg føler med deg Burgermeister, jeg oppfatter det som særdeles uprofft når feilsøking er og bytte alle sensorer, ecu, etc. Høres ut som verkstedene som har hjulpet deg til nå ikke er helt på høyde når det gjelder common rail og bruk av diagnose verktøy. Be verkstedet ditt sjekke register reima og timing av denne, det er lett og se seg blind på elektronikk og glemme at under allt dette ligger en vanlig Otto motor. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 10.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 (redigert) Heisann og takk for gode innspel! Må no berre innrømme at eg er novise på dette feltet, men læringskurva er bratt! Det er eit merkeverksted i Wave-kjeda ja. Dei er no ærlige og sei at dei må ha hjelp frå ekspertisa i Brunswick. Rekna med at det er bytta tilbake til gamle sensorane, slik som dei gjorde på ecuèn. Har i alle fall ikkje planar om å betale for delar som ikkje er gåen. Hadde vel kanskje trudd at feilsøkinga skulle gå litt enklare når båten er på verkstad. Blir nok grinete viss eg blir forespeila ei kjemperekning for feilsøkinga. Blind høne finn også korn! Opplever verkstaden som greie nok. Kunne sikkert ha opplevd å blitt nedprioritert no når dei har så mykje å gjere og eg ikkje har kjøpt båt eller motor med dei. Det er vel Brunswick eg må "krangle" med når det gjeld rekninga. Trur ikkje dysene er gåen fordi eg ikkje har merka noke på kjinninga. Skal vel gå dersom ei av dysene er gåen eller? Målte signal til dysene her . Veit ikkje om det er sjekka for innvendig lekasje. Trur ikkje kontakta til dysa blei tatt av under kinning og i hvertfall ikjje under gange. Trur nok eg skal spøre om dei har sjekka reima og timinga av denne, om dysene kan stå opne og om veivsensoren er sjekka. Redigert 10.Juni.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gas Svart 26.Juni.2011 Del på Facebook Svart 26.Juni.2011 Går det fremover med feilsøkingen,eller er det på stedet vil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Heisann godtfolk! Tok meg 10 dagar i Portugal i håp om at ting skulle skje mens eg var vekk. Var å prata med verkstaden før eg for. Då sa dei at dei venta på sensorar for kam og veiv. Fekk til kam men det var ikkje den heller gitt, går no å ventar på sensor til veiva. Båten vart levert til verkstaden 2. mai, på mandag er det 9 veker sidan. Dei sei at dei bestillte alle sensorane då, men at Brunswick ikkje klarer å levere. Er ganske oppgitt og forbanna I tilegg har eg 4 veker med 2 besøk av mekanikar og venting på ny ecu før båten vart levert på verkstad. Remvik og Standal er no oppkjøpt av J. Gulliksen i Ålesund. E litt usikker på om dei veit kva dei gjorde. Han som har tatt over butikken sei han har slutta å bli sjokkert. Må sei at Brunswick er ei skandale med tanke på leveringstid på delar. Har no tett på 20 timar med feilsøking og reising (5)utan at dei har klart å få jækelskapen til å gå igjen. Sesongen ser ut til å gå til helsiken i år! Må sei at denne prøve og feile metoda som Brunswick instruerar er under ein kvar kritikk. Virkar som dei rett og slett manglar kompetanse eller gir blaffen sidan motoren kom utanfor deira system. ALDRI MEIR QSD på meg. Er forresten steikje umulig å kome i kontakt med også, sjølv verkstaden i Ålesund dei dei slite med å kome gjennom! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volvo_penta_ Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Dette er et knippe amatører som ikke har den fjerneste anelse om hva de driver med, bare prøve å bytte komponenter i tide og utide og følger ikke opp leveringstider fra underleverandører eller noe som helt. Tiden surer og går uten at noen har noe form for ansvarsfølelse eller noen ting. Slikt går det ikke ann å betale for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Captain Chaos Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Du har min dypeste medfølelse og sympati. Slikt motorhelvete som du opplever nå unner jeg ikke en gang min værste fiende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) Takk skal du ha Captain Chaos Har no sjølv tatt kontakt med Brunswick der eg traff ein hyggelig kar på delelageret som kunne fortelle meg kva som er sendt til kva tid. Ser ut som det er ein plukkfeil ute å går i Belgia som ikkje har blitt fulgt opp lokalt. Men uansett har dette tatt for lang tid. Han på Brunswick sa at eg skulle kunne forvente meg same servicen enten motoren var frå Brasil eller Norge. Han sa også at den fella eg har gått i er steikje lett å gå i. Kjøpe du ein båt på Bakken kan ein motor vere importert mens naboen er norsk, her må ein jammen passe seg! Redigert 8.Juli.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 Kluss i systemet ja Estimert leverinstid Brussel 20. august!!! Skulle prøve å ordne med flyforsendelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 8.Juli.2011 Del på Facebook Svart 8.Juli.2011 (redigert) på mandag er det 9 veker sidan. Må sei at Brunswick er ei skandale med tanke på leveringstid på delar. Har no tett på 20 timar med feilsøking og reising (5)utan at dei har klart å få jækelskapen til å gå igjen. Sesongen ser ut til å gå til helsiken i år! Virkar som dei rett og slett manglar kompetanse eller gir blaffen ALDRI MEIR QSD på meg. Akurat samme erfaring eg har gjort meg bare med påhengs. Månedslange leveringstider og ingen resultat. Blir aldri i verden kjøpt nåke meir som Brunswick rår over her i gården. Knapt de greier skaffe til veie to-taktsolje.. Redigert 8.Juli.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 9.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2011 Eit foreløpig retorisk spørsmål. Kva kan eg få igjen for motor og drev når det er fiksa? Har sett litt på Volvo sin D3 140 og 170 med duo prop. Er vel litt upløyd mark når det gjeld kvalitet, men tanken er fristande akkurat no! Problemet er at vi er fornøgde med båten, passar oss som hand i hanske. Skal eg kjøpe nytt blir det eit stort tap uansett. Billigast blir det sjølvsagt å fortsette med den motoren eg har, men etter dei erfaringane eg har gjort meg med servicen eg har fått .... Blir i alle fall ikkje ei ny runde med same skiten! Har sjølvsagt i tankane at eg kan få meg ein større og sterkare motor og duo prop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Då var det visst ferie for den personen i Italia som kunne ordne dette denne veka. Forstod det slik at den skulle gå med DHL-fly neste mandag eller tirsdag. Får den vel i løpet av neste veke da. Så gjenstår det å sjå om det er sensoren for veiva som er gåen. Begynner i alle fall å bli lite å velge i om det ikkje er den. Var ikkje mulig å få frå ein annan motor heller. Alt av lagervare, sjølv motorar, er lokalisert til Belgia og dei gutta kom aldri til å ta frå ein annan motor! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Verkstedet burde vel ha klart å måle om sensoren gir signal. Har du delenummeret så kan du jo bestille delen fra Boats net. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 11.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 Ja, eg veit ikkje kva dei burde klare! Skulle få dekt delane, men den kostar vel ikkje så mykje uansett. Har ikkje delenummeret heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Dette er et knippe amatører som ikke har den fjerneste anelse om hva de driver med, bare prøve å bytte komponenter i tide og utide Og her er jeg helt enig med deg, diagnoseverktøyet fra Mercruiser kan lese alle sensorer aktivt, dvs. hvis du drar motor rundt på starter, kan du se verdier fra alle sensorer (de vil variere). Ved og lese verkstedmanual så finner du også normalverdier på disse sensorer som også kan måles/valideres med ohm måling. Og bytte sensorer/ecu for og finne feil er uprofisjonellt...det bevitner om at verkstedet ikke har kompetanse på hva de driver med. Det er ikke vanskelig og forstå at dette tar lang tid da. Et godt råd er og finne et verksted som er gode på qsd, jeg kan foreslå Garstad i Stavanger (spør etter Roald) Det finnes plenty av gode verksteder på sør og østlandet som kan qsd, men dette er vel for langt unna. Jeg håper dette løser seg snarlig, keep posted up Burgermeister. K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Ta den til nærmeste VW verksted Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Problemet er at verkstaden handla på instruks frå Brunswick som skal ha kompetanse på dette. Dei sei at dei ikkje kan lese av kam og veiesensor. Skulle sende veivsensoren med DHL-fly til Belgia tidleg denne veka. Var ikkje mulig å få dei til å sende det direkte til verkstaden. Bestillte vel alle sensorane slik at dei skulle sleppe å gjere fleire bestillingar viss ikkje det var den dei trudde og det var vel kam og veiv som alså ikkje kom. Trur ikkje det er så lurt å begynne å flytte på båten for så å starte heile prosessen på nytt. Nydelige sommardagar på Sunnmøre for tida, tæra på humøret ja. Veit at dersom det blir landligge av betydning ein gang til blir det ny båt, då med annan motor ja. Den som venter, venter..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.