Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Det var kansje beste løsning å få båten til verksted. Håper at ikke du må betale for mye for feilsøkingen som mekanikeren din sto for,den førte ikke akurat til noe glede. Skal bli spennende å høre hva som var feilen.

Lykke til, enda mange fine helger igjen av sesongen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

uff, commonrail er noe dritt når det ikke funker skikkelig.har hatt mine runder med det.

 

1600bar blir for dumt å skrive. motoren oppnår vel 2-300bar ved kjinning, MB motorer trenger 220bar for å sende signal til dyser. og skal ikke ha mange dråpene lekkasje før den ikke oppnår det.

 

siste commonrailen jeg hadde problem med var det en god blanding mellom dieseltrykksregulator og høytrykkspumpe.. ingen feilmelding, men regulatoren slapp litt for mye til retur under kjinning. men det så vi jo på diagnosen, at den kun oppnådde 180bar...

 

å sjekke intern lekkasje i dyser er ganske enkelt, bare ta av på toppen på alle dysene og kjinne litt og sammenligne lekkasjen fra alle. trenger ikke noe voldsomt opplegg med måleglass, ser VELDIG greit om en av dem er gåene!

 

di fleste commonrails kan starte å gå med kamsensor defekt, men ikke hvis veivsensor er gåen.

 

hvordan målte dere signal til dysene? for hvis ECU merker at det er litt "unormal" motstand på kretsen/ pluggen er av slik at kretsen er brutt vil den ikke starte, og vil stoppe om motoren allerede går...

Link to post
Share on other sites

Hei

Rart at verkstedet ikke klarer å lese ut parametere og status på komponenter? Er det merkeverksted?

Det begynner å minke på hva som kan være gale, ECU har dere prøvd og alle sensorer.

Men som jeg nevnte tidligere kan dysene lage problemer,vet du om de har kontrolert for innvendig lekasje?

Som du skrev er det plenty trykk på dysene da dere åpnet på høytrykksiden Det har jeg virkelig troen på, Det annbefales ikke å gjøre. Har du en kraftig innvendig lekasje på en eller to dyser som du ikke ser uten å måle retur mengde vil trykket i selve dysen bli for lavt og dysene vil ikke åpne. Du nevnte også at mekanikeren din målte på kontakten til dysen uten å få signal under kinning,Denne kontakten må aldri taes av under kinning eller gange,Grunnen til det er at hvis dysen har fått signal at den er åpen når den taes av vil den ikke lukke og det kan medfører til at du fyller opp kammeret med diesel. Kompromere disel går heller dårlig,og kan i verste fall føre til bøyde veivstaker.

 

Men det er ikke sikkert at det er dysene som er problem hos deg, men jeg tror jeg ville hatt det i baktankene. :cheers:

Link to post
Share on other sites

om man skal måle returmengde så må man til med måleglass på hver dyse, men om man bare vil ha en indikasjon om innvendig lekkasje så kan man ta av alle returene på dysene og sammenligne. det skal ikke sprute ut, litt sig er greit.

 

bosch dyser har ihvertfall en vanlig coil som blir spenningsatt når dysa skal åpne, når spenningen forsvinner lukker dysa. da skjønner ikke jeg hvordan man skal få til å fylle sylinderen med diesel. må isåfall være en annen type dyse.

 

slitte dyser merkes vel best på at man normalt må kjinne lenger og lenger for å få start. tilslutt får man ikke start. ei dyse kan og akutt gå istykker, men ikke så normalt.

 

kan være så mangt med denne uheldige motoren, men det meste burde komme opp på en diagnose. nok dieseltrykk MÅ leses av via ECU, for det er den verdien som betyr noe, og så må man vite hvilket trykk ecu åpner dyser på for å se om det overstiges. dette vil normal ikke komme feilkode om ikke høyt nok trykk nåes.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler med deg Burgermeister, jeg oppfatter det som særdeles uprofft når feilsøking er og bytte alle sensorer, ecu, etc.

Høres ut som verkstedene som har hjulpet deg til nå ikke er helt på høyde når det gjelder common rail og bruk av diagnose verktøy.

 

Be verkstedet ditt sjekke register reima og timing av denne, det er lett og se seg blind på elektronikk og glemme at under allt dette ligger en vanlig Otto motor.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Heisann og takk for gode innspel!

Må no berre innrømme at eg er novise på dette feltet, men læringskurva er bratt!

Det er eit merkeverksted i Wave-kjeda ja. Dei er no ærlige og sei at dei må ha hjelp frå ekspertisa i Brunswick. Rekna med at det er bytta tilbake til gamle sensorane, slik som dei gjorde på ecuèn. Har i alle fall ikkje planar om å betale for delar som ikkje er gåen. Hadde vel kanskje trudd at feilsøkinga skulle gå litt enklare når båten er på verkstad. Blir nok grinete viss eg blir forespeila ei kjemperekning for feilsøkinga. Blind høne finn også korn! Opplever verkstaden som greie nok. Kunne sikkert ha opplevd å blitt nedprioritert no når dei har så mykje å gjere og eg ikkje har kjøpt båt eller motor med dei. Det er vel Brunswick eg må "krangle" med når det gjeld rekninga. Trur ikkje dysene er gåen fordi eg ikkje har merka noke på kjinninga. Skal vel gå dersom ei av dysene er gåen eller? Målte signal til dysene her injektor.jpg.

Veit ikkje om det er sjekka for innvendig lekasje. Trur ikkje kontakta til dysa blei tatt av under kinning og i hvertfall ikjje under gange. Trur nok eg skal spøre om dei har sjekka reima og timinga av denne, om dysene kan stå opne og om veivsensoren er sjekka.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Heisann godtfolk!

Tok meg 10 dagar i Portugal i håp om at ting skulle skje mens eg var vekk.

Var å prata med verkstaden før eg for. Då sa dei at dei venta på sensorar for

kam og veiv. Fekk til kam men det var ikkje den heller gitt, går no å ventar på

sensor til veiva. Båten vart levert til verkstaden 2. mai, på mandag er det 9 veker

sidan. Dei sei at dei bestillte alle sensorane då, men at Brunswick ikkje klarer å levere. Er ganske oppgitt og forbanna :headbang: I tilegg har eg 4 veker med 2 besøk av mekanikar og venting på ny ecu før båten vart levert på verkstad. Remvik og Standal er no oppkjøpt av J. Gulliksen i Ålesund. E litt usikker på om dei veit kva dei gjorde. Han som har tatt over butikken sei han har slutta å bli sjokkert. Må sei at Brunswick er ei skandale med tanke på leveringstid på delar. Har no tett på 20 timar med feilsøking og reising (5)utan at dei har klart å få jækelskapen til å gå igjen. Sesongen ser ut til å gå til helsiken i år! Må sei at denne prøve og feile metoda som Brunswick instruerar er under ein kvar kritikk. Virkar som dei rett og slett manglar kompetanse eller gir blaffen sidan motoren kom utanfor deira system. ALDRI MEIR QSD på meg. Er forresten steikje umulig å kome i kontakt med også, sjølv verkstaden i Ålesund dei dei slite med å kome gjennom!

Link to post
Share on other sites

Dette er et knippe amatører som ikke har den fjerneste anelse om hva de driver med, bare prøve å bytte komponenter i tide og utide og følger ikke opp leveringstider fra underleverandører eller noe som helt. Tiden surer og går uten at noen har noe form for ansvarsfølelse eller noen ting. Slikt går det ikke ann å betale for.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk skal du ha Captain Chaos :smiley:

Har no sjølv tatt kontakt med Brunswick der eg traff

ein hyggelig kar på delelageret som kunne fortelle meg kva

som er sendt til kva tid. Ser ut som det er ein plukkfeil ute å går

i Belgia som ikkje har blitt fulgt opp lokalt. Men uansett har dette tatt for lang tid. Han på Brunswick sa at eg skulle kunne forvente meg same servicen enten motoren var frå Brasil eller Norge. Han sa også at den fella eg har gått i er steikje lett å gå i. Kjøpe du ein båt på Bakken kan ein motor vere importert mens naboen er norsk, her må ein jammen passe seg!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på mandag er det 9 veker

sidan. Må sei at Brunswick er ei skandale med tanke på leveringstid på delar. Har no tett på 20 timar med feilsøking og reising (5)utan at dei har klart å få jækelskapen til å gå igjen. Sesongen ser ut til å gå til helsiken i år! Virkar som dei rett og slett manglar kompetanse eller gir blaffen ALDRI MEIR QSD på meg.

 

 

Akurat samme erfaring eg har gjort meg bare med påhengs. Månedslange leveringstider og ingen resultat. Blir aldri i verden kjøpt nåke meir som Brunswick rår over her i gården. Knapt de greier skaffe til veie to-taktsolje..

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eit foreløpig retorisk spørsmål. Kva kan eg få igjen for motor og drev når det er fiksa? Har sett litt på Volvo sin D3 140 og 170 med duo prop. Er vel litt upløyd mark når det gjeld kvalitet, men tanken er fristande akkurat no! Problemet er at vi er fornøgde med båten, passar oss som hand i hanske. Skal eg kjøpe nytt blir det eit stort tap uansett. Billigast blir det sjølvsagt å fortsette med den motoren eg har, men etter dei erfaringane eg har gjort meg med servicen eg har fått ....

Blir i alle fall ikkje ei ny runde med same skiten! Har sjølvsagt i tankane at eg kan få meg ein større og sterkare motor og duo prop.

Link to post
Share on other sites

Då var det visst ferie for den personen i Italia som kunne ordne dette denne veka.

Forstod det slik at den skulle gå med DHL-fly neste mandag eller tirsdag. Får den vel i løpet

av neste veke da. Så gjenstår det å sjå om det er sensoren for veiva som er gåen. Begynner i alle

fall å bli lite å velge i om det ikkje er den. Var ikkje mulig å få frå ein annan motor heller.

Alt av lagervare, sjølv motorar, er lokalisert til Belgia og dei gutta kom aldri til å ta frå ein annan

motor!

Link to post
Share on other sites

Dette er et knippe amatører som ikke har den fjerneste anelse om hva de driver med, bare prøve å bytte komponenter i tide og utide

 

Og her er jeg helt enig med deg, diagnoseverktøyet fra Mercruiser kan lese alle sensorer aktivt, dvs. hvis du drar motor rundt på starter, kan du se verdier fra alle sensorer (de vil variere). Ved og lese verkstedmanual så finner du også normalverdier på disse sensorer som også kan måles/valideres med ohm måling. Og bytte sensorer/ecu for og finne feil er uprofisjonellt...det bevitner om at verkstedet ikke har kompetanse på hva de driver med. Det er ikke vanskelig og forstå at dette tar lang tid da.

Et godt råd er og finne et verksted som er gode på qsd, jeg kan foreslå Garstad i Stavanger (spør etter Roald)

Det finnes plenty av gode verksteder på sør og østlandet som kan qsd, men dette er vel for langt unna.

 

Jeg håper dette løser seg snarlig, keep posted up Burgermeister.

 

K.K

Link to post
Share on other sites

Problemet er at verkstaden handla på instruks frå Brunswick som skal ha kompetanse på dette. Dei sei at dei ikkje kan lese av kam og veiesensor. Skulle sende veivsensoren med DHL-fly til Belgia tidleg denne veka. Var ikkje mulig å få dei til å sende det direkte til verkstaden. Bestillte vel alle sensorane slik at dei skulle sleppe å gjere fleire bestillingar viss ikkje det var den dei trudde og det var vel kam og veiv som alså ikkje kom. Trur ikkje det er så lurt å begynne å flytte på båten for så å starte heile prosessen på nytt. Nydelige sommardagar på Sunnmøre for tida, tæra på humøret ja. Veit at dersom det blir landligge av betydning ein gang til blir det ny båt, då med annan motor ja. Den som venter, venter.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...