Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Då he eg vore i Ålesund igjen og tatt ein gjennomgang med dei. Har tydeligvis sjekka det meste. Har fått kompresjon når dei brukte nok startgass. Alle dysene virkar. Returmengda på diselen er ok. Har tidlegare snakka om "timeshift belt". Har fått forklart at det er registerreima. Meinar på at det har skjedd ei tidsforandring i forholdet mellom sensorane den skal drive, dvs. at ein av sensorane har hoppa over eit hakk eller to, og at ecu`en derfor ikkje forstår kva som skjer. Sei dei må ha prosedyre på korleis dei skal gå fram for å få stilt dette, finnes ikkje i noko manualar dei har. Brunswick er som vanleg vanskelege å få tak i og der står saka.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klart det gjør det, de må laste ned manual til qsd 2L.

Man trenger også verktøy/tolker for og justere kamaksel og låse veivaksel i øvre dødpunkt (TDC)

 

Enten har de ikke lest manual, eller så forstår de ikke innholdet.

 

Du burde absolutt finne et verksted som kan disse motorene...helt utrolig synd at du skal lide så mye av ukompetanse dersom allt stemmer av det du har fortalt i dine innlegg.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Klart det gjør det, de må laste ned manual til qsd 2L.Man trenger også verktøy/tolker for og justere kamaksel og låse veivaksel i øvre dødpunkt (TDC)Enten har de ikke lest manual, eller så forstår de ikke innholdet.Du burde absolutt finne et verksted som kan disse motorene...helt utrolig synd at du skal lide så mye av ukompetanse dersom allt stemmer av det du har fortalt i dine innlegg.MVH K.K

 

Lite jug frå min side :smiley:

Trur ikkje dei har naudsynt verktøy/tolkar heller. Forstod det slik at dette ikkje hadde blitt gjort før.

Er ikkje så mange verksted å velge i her oppe desverre. Kva dei har lest eller forstått veit ikkje eg, men uansett synes eg det er utruleg dårleg oppfølging frå Brunswick. Dei skal tross alt ha eit overordna ansvar her!

 

Pilar ja, det blei litt anna :smiley:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forsøkte med startgass når den låg i havna, fekk ikkje start då. Sa han hadde fått kompresjon når han hadde spraya i 15-20 sekund etter den var taua til verkstaden. Det er timinga dei trur som er feil no etter at alt anna har vore forsøkt.

Link to post
Share on other sites

Det er jo helt utrolig hvis et seriøst verksted driver å skifter en masse sensorer og styreenheter uten og først sjekke det mekaniske, håper. for din skyld at de ikke skriver regning med gaffel da når de får den i gang. uansett en trist sak, lykke til videre

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

E vel den same som dei sei ikkje er hjelp i. Har nå ringt i 2 dagar utan å få prate med rette vedkommande på Remvik og Standal, greinalaust! Eg veit ikkje kva som burde vere basic, ser meir ut som det er magic som må til. Begynne å bli ganske ferbanna ta heile skiten. Over helga er det 3 månader sidan båten vart taua inn!

Link to post
Share on other sites

Stakkars deg, det er helt utrolig at merkeverkstedet ikke har klart å løse problemet enda.

 

Jeg ser at du skriver!!

(Meinar på at det har skjedd ei tidsforandring i forholdet mellom sensorane den skal drive, dvs. at ein av sensorane har hoppa)

 

Slik jeg leser det, mener de men er ikke sikker i sin sak. At en sensor hopper har jeg vanskelig for å forstå Da sensorer er fast skrudd.

Det må være registerreimen som har hoppet en tann eller to de mener. Jeg stiller også spørsmål til at de kan si at registeret er ute av stilling når de ikke vet hvordan det egentlig skal stå. At de også sier at de ikke har tilgang til verkstedshåndbøker er nesten det verste hvordan kan de drive verksted?? Dette skulle de fått uansett på timen på mail fra høyere hold. (På verkstedet jeg jobber har vi kunder som har ringt for å spøre om tips til skift av registerreim. Vi har sendt på mail brukergaid av jobben med innstillinger og hvilke verktøy som trengs. Jeg vil kalle dette uprofforsjonelt det disse driver med.

Hvis det er riktig som de sier at den har hoppet på reimen, håper jeg at ventiler/vippetøy har godt klart.Hvis ikke kan dette bli dyrt når toppen må av i slike jobber.

 

Jeg ser også at du skriver!!

Er ein kvit Cummins Mercruiser 150 ES 2009 mod

 

Det jeg ville ha kjørt på her er hvor lang skift inntervall det er på registerreimen År/timer?

Jeg tror at forventet levetid er lengre en dette. Å hvis det er det bør de ta dette på seg.

Link to post
Share on other sites

Nei dei er ikkje sikre, det er det einaste dei meinar kan vere feil no. Meinte ikkje at sensoren hadde hoppa, men at registerreima som du påpeikar har hoppa over ei tann eller to. Dei har sjølvsagt tilgang til verkstedhandbøker men ikkje ei der det står om dette, blir forsåvidt ikkje så mykje betre av denn grunn! Dei får ikkje kontakt på telefon på høgare hald! Har ei avtale på at eg skal betale for feilsøking og Brunswick for delane. Så viss toppen er gått til helv... skal dei dekke det.

Link to post
Share on other sites

En "mekaniker" som ikke engang vet hvordan han skal sjekke registerreima ville jeg ikke engang ha latt komme i nærheten av min motor! Dette er basic kunnskap, han trenger ikke å ringe importøren for denslags. Er de like forvirret når de skal skifte registerreimer også? Det er jo akkurat samme jobben?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Mulig vi har litt dårlig kommunikasjon og at han ikkje får forklart alt så godt når det går i engelsk. Men han tegna og forklarte no i alle fall til meg dette med registerreima og det er eg ganske sikker på eg oppfatta. Om det er noko forskjell på dette og å berre bytte ei reim uten at det har blitt forskyving mellom sensorane veit ikkje eg. Uansett skal der vere nokon med overordna ansvar både lokalt og sentralt som burde ordna ut i dette for leeeeeenge sidan.

Link to post
Share on other sites

dårlig med båtsalg hos Remvik og Standal for tiden eller ? :) noe må de tydeligvis tjene penger på...

De selger Uttern, som leveres med Mercruiser.. De burde ha både manualer og utstyr for å gjøre reparasjoner som tilsynelatende igrunn burde sidestilles med storservicer.

Trodde de hadde slått seg sammen med W. Gulliksen på andre siden av sundet?

Link to post
Share on other sites

Deler oppfattninga di Plutonium! R&S skal bestå slik det er i dag, berre med nye eigarar.

For ordens skyld, er ikkje ute etter å ta mekanikaren, men systemet som sviktar kapitalt. Noko dei nye eigarane er enige i og som er sjokkerte over mangel på system og oppfølging. Synes eg har grunn til å bli litt rusten i humøret av dette! Pri nummer 1 blir no uansett å få liv i skiten. Får sjå ka eg gjer etterpå avhengig av resultat. Viss eg må koste ny motor er eg stuckt med båten. Blir for stort tap å selge då.

Link to post
Share on other sites

Synes du skal informere. brunswick og forhandleren om denne tråden . kanskje det kan hjelpe deg med å få fortgang i saken, 3 mnd på verksted i sesongen er jo helt hinsides , synes også at forhandleren drar det langt i å skylde på importør i manglende hjelp, om timingen er feil, skulle de ha funnet ut av dette for lenge siden,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Det burde vært løst etter et besøk fra en sertifisert Mercruiser mekaniker med en pc med diagnostik software og lest av ecu.

Går ikke an å kontakte et verksted som ikke vet hva en "temp lugg" er..

Her ser det ut som om de bare har fomlet i blinde, helt utrolig.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Får håpe du får de oppover. Min erfaring med Brunswich er som å" dra det ut av ei sår rau". Har fått feilmeldinger og tidvis ikke fått startet opp igjen, men hos Brunswich sies det at de aldri har hørt disse feilkodene før. Mitt lokale verksted leser ut kodene, hvor feilen sier de oppstod ved kjørt 36 timer. motoren har nå svevet 190 timer. Mitt lokale verksted har stilt opp sene ettermiddager for å lese av kodene mens den fortsatt er i alarm modus, men er sterkt kritisk til hele Brunswick systemet. Venter nå på ny motorstyring, men dette var vell den sesongen i båt. Virker ikike som de liker ettermarkedet etter salg av motor. Lykke til, og la oss få høre hvordan dette går.

Tønnesea

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...