Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Intet nytt. Er 7 veker sidan eg bad om å få satt inn båten! Er no ikkje det slagskipet, skulle vel gå ann å få stuva den inn i ei krå? Her er det mykje loving og lyging. Skulle drenere den forrige veke i tilfelle frost, er det gjort? Nei her er det berre eledigheit fortsatt :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Blei lei av å vente og ringte takstmannen sjølv. Var full rulle med Hurtigruta fram til tirsdag. Skulle få svar i slutten av neste veke. Var ikkje råd å få noko ut av han heller :discuss: Får berre vente :sleep: og det har eg no blitt jævla god på etterkvart. Har fått lovnad om at Brunswick skal koste ny motor dersom det er snakk om fabrikasjonsfeil. Ja ja feira 6 mnd på verkstad forrige veke :cheers:

Link to post
Share on other sites

Då har eg venta 6 veker på rapporten! At det i beste fall skal bli advent før eg får avklart kva som er feil på motoren er smått fantastisk. Har ein muggen følelse av at eg ventar på ein rapport som ikkje er til min fordel. Gidde ikkje å ringe takstmannen fleire gangar heller, var sikkert stressa med Hurtigruta men det går no ann å vere litt imøtekommande for det synes eg, reknar ikkje med det er gratis!

Får sitere Ari Behn: Trist som faen! :cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Då kom rapporten. Den klare dessverre ikkje å kome noko nærmare ein konklusjon om kva som har skjedd enn det vi allereie har gjort sjølv. Den seier at der ikkje kan vere ein samanheng mellom at motor stoppa og vanninntrenginga. Vidare sei den at vatnet må ha kome inn utanfrå etter ein hendelse eller av andre ukjente årsaker. Der er tydelige saltavleiringar heilt ut til eksos kjølekrøket. Einaste som er faktum er at der er sjøvann som har trengt inn i motoren. Årsaka til dette og når det kan ha skjedd er ikkje kjent. Her var litt faktafeil i rapporten men eg trur ikkje dei er av vital betydning. Det var lenge å vente for ingenting! Då blir det "back to the tranches". Remvik skal ta kontakt med Brunswick på mandag med forslag om at dei tek over feilsøkinga med tanke på å kunne fastslå ei årsak til både stoppen og vanninntrenginga. Sende då skiten sørover på ein palle.

Link to post
Share on other sites

høres ut som om det er på tide å få ut motoren og hente båten hjem med henger. Den står ihvertfall fortsatt ute. Har du teak på badeplattformen så er det vel fare for at den ryker etterhvert som kulda kommer og sprenger opp ettersom den har stått god og våt ei stund. (har jeg en formening om).. Kalesje med jordslag og fine greier...nei, det er vel på tide at den får stå tørt og snøfritt.

Link to post
Share on other sites

Då kom rapporten. Den seier at der ikkje kan vere ein samanheng mellom at motor stoppa og vanninntrenginga.

Det kunne vel enhver mekaniker fortalt deg. Så lenge motoren går rundt på starteren vil ikke vann ha betydning for om du får start. Saltvann forårsaker korrosjon, men det er ikke akutt, derimot er den trege feilsøkingen en god forklaring på hvorfor saltvannet har forårsaket korrosjon. Dette hadde ikke skjedd om motoren hadde blitt fikset raskt. Men for å oppsummere litt, du får tilstrekkelig dieseltrykk på railen, injektorene får spenningspulser, men det er ikke forsøkt å kjøre motoren med injektorene utmontert?

Link to post
Share on other sites

Saksa frå rapporten:

 

Kompresjonstest avdekket at der ikke var kompresjon i motoren, som følger; syl nr 1; 0%, syl nr 2, 50%, syl nr 3; 50% og sylinder nr 4; 90% kompresjon.

Motoren ble så demontert fra båten og toppen skrudd av. Der ble det funnet rust i sylindrene. Mest rust i sylinder lengst fremme på motoren, lengst fra eksosinntaket.

 

Motoren har fått vann i sylindrene over stemplene og dette har medført rust i sylindrene, og skadet tetningsringer og flater i foringene slik at der ikke er kompresjon i motoren nok til at den ville starte.

Link to post
Share on other sites

Ok. Hvis du sender motoren til Brunswik må du regne med å kjøpe ny shortblock evt. blokk og stempler. Hvis du leverer den til et motorverksted kan blokka repareres til en brøkdel av prisen. Er du heldig vil importøren ta din defekte blokk i innbytte og gi deg en minnelig pris. Jeg ønsker deg all mulig lykke, trist historie som fortjener en bra slutt.

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel det senarioet eg også ser for meg. Dei prata om at den eventuellt kunne honast i Ålesund også. Kunne vore greit å fått dette avklart før motor går sørover med mindre det er der den må repareast også. Peiling på kva ei shortblokk kostar? Veit ei longblokk blir knappe 125 med moms og hk-avgift. Men startar motoren om vi gjer dette? Feilen er faktisk ikkje klarlagt ennå med tanke på kvifor den stoppa! Forslag til kven eg bør bruke for eventuell reprasjon?

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Passerer verkstedet som jobbet med båten nesten hver dag. Enten er det Burgermeister sin båt som nå ligger på vannet, eller så har de funnet en ny plass til den. Kan ihvertfall ikke huske å ha sett den på den vante plassen i det siste.

 

-intet nytt er godt nytt sies det... men jeg vet ikke helt jeg..

Link to post
Share on other sites

Slik det ser ut for meg skulle det ikke være noen problem og gjøre ren sylindre og stempel for rust.

Jeg tviler serkt på at sjøvann i sylindrene var grunn til at motoren stoppet. Forsto det slik at båten lå i båsen, lite eller ingen bølger og at den gikk.

Hvorfor stoppet den først og hvor kommer sjøvannet fra det er spørsmålet. Sjøvann / rust kan være et fukt resultat av lang tids stille stående + kinning uten og få start (jeg har tro på det) Det er helt klart noe som blir oversett her.

Vet at VP`s commonrail system har hatt noen tilfeller av at en ventil stiller seg åpen i høytrykkspumpen hvis den blir tørrkjørt. Da må pumpen overhales/ skiftes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...