Eureka Svart 28.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 ser at båten fortsatt står ute uten drev.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 29.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2011 Intet nytt. Er 7 veker sidan eg bad om å få satt inn båten! Er no ikkje det slagskipet, skulle vel gå ann å få stuva den inn i ei krå? Her er det mykje loving og lyging. Skulle drenere den forrige veke i tilfelle frost, er det gjort? Nei her er det berre eledigheit fortsatt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 11.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2011 Blei lei av å vente og ringte takstmannen sjølv. Var full rulle med Hurtigruta fram til tirsdag. Skulle få svar i slutten av neste veke. Var ikkje råd å få noko ut av han heller Får berre vente og det har eg no blitt jævla god på etterkvart. Har fått lovnad om at Brunswick skal koste ny motor dersom det er snakk om fabrikasjonsfeil. Ja ja feira 6 mnd på verkstad forrige veke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 11.November.2011 Del på Facebook Svart 11.November.2011 mnja.. jeg kaster et blikk ned på båten din hver gang jeg passerer den, der den står uten drev. Har ikke vært frost i byen enda, men det kommer vel etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 12.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2011 Ja det er nok fare for nattefrost snart. Får ta meg en telefon til Ålesund igjen sjølv om eg synes det skulle vere unødvendig. Føler meg ein plass mellom rasande og "pain in the ass". Setter pris på at du ser etter båten Eureka Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 16.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2011 Tok å ringte Tollvesenet for å få klarheit i dette med refusjon av hk-avgift. Der er nada å hente for båtar som ikkje er registrert i avgiftsfritt register. Dvs. at ein ikkje får igjen noko på fritidsbåtar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 18.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2011 Då har eg venta 6 veker på rapporten! At det i beste fall skal bli advent før eg får avklart kva som er feil på motoren er smått fantastisk. Har ein muggen følelse av at eg ventar på ein rapport som ikkje er til min fordel. Gidde ikkje å ringe takstmannen fleire gangar heller, var sikkert stressa med Hurtigruta men det går no ann å vere litt imøtekommande for det synes eg, reknar ikkje med det er gratis! Får sitere Ari Behn: Trist som faen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Då kom rapporten. Den klare dessverre ikkje å kome noko nærmare ein konklusjon om kva som har skjedd enn det vi allereie har gjort sjølv. Den seier at der ikkje kan vere ein samanheng mellom at motor stoppa og vanninntrenginga. Vidare sei den at vatnet må ha kome inn utanfrå etter ein hendelse eller av andre ukjente årsaker. Der er tydelige saltavleiringar heilt ut til eksos kjølekrøket. Einaste som er faktum er at der er sjøvann som har trengt inn i motoren. Årsaka til dette og når det kan ha skjedd er ikkje kjent. Her var litt faktafeil i rapporten men eg trur ikkje dei er av vital betydning. Det var lenge å vente for ingenting! Då blir det "back to the tranches". Remvik skal ta kontakt med Brunswick på mandag med forslag om at dei tek over feilsøkinga med tanke på å kunne fastslå ei årsak til både stoppen og vanninntrenginga. Sende då skiten sørover på ein palle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 høres ut som om det er på tide å få ut motoren og hente båten hjem med henger. Den står ihvertfall fortsatt ute. Har du teak på badeplattformen så er det vel fare for at den ryker etterhvert som kulda kommer og sprenger opp ettersom den har stått god og våt ei stund. (har jeg en formening om).. Kalesje med jordslag og fine greier...nei, det er vel på tide at den får stå tørt og snøfritt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Flexiteek, så det går nok bra. Litt verre med kalesja ja. Skal ta meg ein tur over fjorden over helga og ha på transportkalesja. Alternativt sette på varme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Då kom rapporten. Den seier at der ikkje kan vere ein samanheng mellom at motor stoppa og vanninntrenginga. Det kunne vel enhver mekaniker fortalt deg. Så lenge motoren går rundt på starteren vil ikke vann ha betydning for om du får start. Saltvann forårsaker korrosjon, men det er ikke akutt, derimot er den trege feilsøkingen en god forklaring på hvorfor saltvannet har forårsaket korrosjon. Dette hadde ikke skjedd om motoren hadde blitt fikset raskt. Men for å oppsummere litt, du får tilstrekkelig dieseltrykk på railen, injektorene får spenningspulser, men det er ikke forsøkt å kjøre motoren med injektorene utmontert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Men for å oppsummere litt, du får tilstrekkelig dieseltrykk på railen, injektorene får spenningspulser, men det er ikke forsøkt å kjøre motoren med injektorene utmontert? Ja, ja og det har vore bytta/prøvd med nye dyser Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Men dieselpumpen har ikke vært forsøkt byttet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 (redigert) Njet, skulle vel skifte men eg trur ikkje det vart gjort i og med kompresjonstesten Redigert 2.Desember.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Hvor omfattende er skaden forårsaket av sjøvannsinntrengning? Kun overflatekorrosjon i sylindere? Er dette årsaken til kompresjonsvariasjonene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Se her ja, resleeving eller kanskje honing av sylindere, kanskje nye ringer, hvordan har topplokk og ventiler klart seg? Manifold og eksosbend kan antagelig bare vaskes, turboen kan hende er like fin etter første oppstart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Saksa frå rapporten: Kompresjonstest avdekket at der ikke var kompresjon i motoren, som følger; syl nr 1; 0%, syl nr 2, 50%, syl nr 3; 50% og sylinder nr 4; 90% kompresjon. Motoren ble så demontert fra båten og toppen skrudd av. Der ble det funnet rust i sylindrene. Mest rust i sylinder lengst fremme på motoren, lengst fra eksosinntaket. Motoren har fått vann i sylindrene over stemplene og dette har medført rust i sylindrene, og skadet tetningsringer og flater i foringene slik at der ikke er kompresjon i motoren nok til at den ville starte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Ok. Hvis du sender motoren til Brunswik må du regne med å kjøpe ny shortblock evt. blokk og stempler. Hvis du leverer den til et motorverksted kan blokka repareres til en brøkdel av prisen. Er du heldig vil importøren ta din defekte blokk i innbytte og gi deg en minnelig pris. Jeg ønsker deg all mulig lykke, trist historie som fortjener en bra slutt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 (redigert) Ja det er vel det senarioet eg også ser for meg. Dei prata om at den eventuellt kunne honast i Ålesund også. Kunne vore greit å fått dette avklart før motor går sørover med mindre det er der den må repareast også. Peiling på kva ei shortblokk kostar? Veit ei longblokk blir knappe 125 med moms og hk-avgift. Men startar motoren om vi gjer dette? Feilen er faktisk ikkje klarlagt ennå med tanke på kvifor den stoppa! Forslag til kven eg bør bruke for eventuell reprasjon? Redigert 2.Desember.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 6.Januar.2012 Del på Facebook Svart 6.Januar.2012 Godt nytt år Burgermeister. Har det skjedd noe som helst siden sist? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Passerer verkstedet som jobbet med båten nesten hver dag. Enten er det Burgermeister sin båt som nå ligger på vannet, eller så har de funnet en ny plass til den. Kan ihvertfall ikke huske å ha sett den på den vante plassen i det siste. -intet nytt er godt nytt sies det... men jeg vet ikke helt jeg.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moyja Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Slik det ser ut for meg skulle det ikke være noen problem og gjøre ren sylindre og stempel for rust. Jeg tviler serkt på at sjøvann i sylindrene var grunn til at motoren stoppet. Forsto det slik at båten lå i båsen, lite eller ingen bølger og at den gikk. Hvorfor stoppet den først og hvor kommer sjøvannet fra det er spørsmålet. Sjøvann / rust kan være et fukt resultat av lang tids stille stående + kinning uten og få start (jeg har tro på det) Det er helt klart noe som blir oversett her. Vet at VP`s commonrail system har hatt noen tilfeller av at en ventil stiller seg åpen i høytrykkspumpen hvis den blir tørrkjørt. Da må pumpen overhales/ skiftes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 jeg tipper burger er på nivå,,,,vi slapper av. Snart går vi inn i ny sesong...og båtplassen venter på løsning. vi får løsningen snart. Jeg tror Mercury Norge fikser dette. mvh K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.