Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Eg har tatt førstehjelp på ein motor der det kom sjøvann inn gjennom eksosen, når du prøvde å starte motoren stod den i sju steiner. fant fort ut at det var vann på stempeltoppene, Trekte ut dyser,Chinnet ut alt vannet, smmørt olje i sylinderene, monterte sammen, chinnet og fekk start på motoren... sprayet også eit eller annet stoff inn i innsuget menst motoren stod å gjekk(husker ikkje hva dette stoffet heite). Grunnen til at denne motoren hadde fått vann inn eksosen var pga han hadde kjørt i marsjfart og fått øye på eit stort isflak og bare heve båten rett i revers.

 

Høres veldig merkelig/heilt umulig ut at vannet har kommet inn gjennom eksosen når du bakket ut på tomgang. hadde det kommet inn då hadde du ikkje klart å chinnet motoren før du hadde fått ut igjen "alt" vannet. Vist ikkje du hadde fest på badeplattformen da? :P

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Har litt vanskelig for å forstå dette?

 

Man har dratt denne motoren på starteren, og båten står nå på land. Alt er i orden av elektriske duppeditter og drivstoffsystemet fungerer.

Det er ett mysterium for meg at ikke vannet har blåst ut av motoren under kinning, og at motoren ikke har startet. Det høres faktisk nesten helt usannsynlig ut da det opprinnelige vannet som kom inn i motoren for flere måneder siden må ha fordampet vekk for lengst, da det umulig kan ha vært de store mengdene ettersom det ville ført til hydrolocking av motoren.

Eneste må være at det kommer inn store mengder vann fra tilkobling til vannslange under oppstartsforsøk eller noe slikt, men det vannet ville normalt funnet veien ned i bunnpannen, og nivået på oljepinnen ville økt betydelig.

Hadde dette vært min båt hadde jeg undersøkt dette nøye, og fått noen andre til å se på det, og dersom det er lekkasje eller sprekkdannelser som er feilen burde det vært oppdaget første gangen en mekaniker så på motoren.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då har eg vore i møte med Remvik og Standal i dag. Vi skal leige inn ein takstmann for å fastslå kva skade som er og korleis dei har oppstått. Det skal også målast for å fastslå om drevet er feilmontert. Snakka med Stryn og dei sei at dreva er montert etter mal og meinte det ikkje kunne vere snakk om feilmontering. Opplevde velvilje og ønske om at situasjonen skulle løyse seg på ein måte eg kan leve med. No blir båten ståande innendørs, etterkvart, gjennom vinteren for reprasjon/installering av ny motor. Der var mykje rust i sylinderane og på toppen. Skal også ta ut bunnpanna for¨å sjekke tilstanden der.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på én ting: har du satt ut/tatt opp båten med kran eller på båthenger? Når du setter ut fra båthenger kan det komme vann inn gjennom eksosen. Injektorer tåler ikke sjøvann noe særlig og hvis en injektor har tatt skade (kan være relatert til vann men behøver ikke) og dette har fått motoren til å stoppe er det den sene saksgangen som forårsaker korrosjon. Men har du hatt vann i sylindere ved oppstart vil motoren sannsynligvis ha tatt skade uansett. Korrosjonen derimot kunne vært unngått ved fogging etter misslykket startforsøk, men det er etterpåklokskap og har null verdi. Jeg har forøvrig lest litt om sånne eksosklaffer og de ser ut til å ha gått litt av moten..... VP har vel slutta med dem, de hjalp visst ikke stort uansett.

Link to post
Share on other sites

Blei sjøsatt fra båtvogn ja. Dette er ei stor vogn som blir dratt opp og

ut av ein el-motor, slik at den går svært seint. Skulle motoren i så fall kunne gå i ein times tid uten problem dersom dette skulle vere tilfelle? Der er saltavleringar i sylinderane dvs. at det ikkje er ferskvannskjølaren som er gåen. Ser ut som longblokk med topp blir enden på visa uansett utfall. Pris for ny blokk med topp er 116 000 m/mva og hk-avgift. Kan eg på nokon måte unngå hk-avgifta (28000) når eg ikkje skifta ut heile motoren? (Byttemotor) Veit ikkje heilt om reknestykke held vatten, men ny pris på komplett motor er 210 000, nytt drev kostar rundt 40 000 og smartcraft-instrument rundt 20 000. Dvs. at eg kan få motor utan drev og instrument for 150 000 viss dette stemmer og eg får trekt ut drev og instrument. Då pratar vi om ein forskjell på 28 000. Skulle vel kunne få dekt opp dette langt på vei med å selge motor komplett eller i delar. Berre diesepumpa kostar dette ny. Tross alt betre med alt nytt!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

HK-avgiften følger blokka, så den er ikke lett å slippe unna. Det eneste måtte være ved å bruke en bilblokk, men det spørs om de er like. Og litt tvilsomt blir det uansett siden du ikke gjør jobben selv. Jeg ville sterkt vurdert komplett ny motor ja, fremfor longblock. Det har om ikke annet en viss betydling når du skal selge, forskjellen mellom nyoverhalt og ny. Dessuten får du full garanti, og en motor som garantert virker. Ikke dumt bare det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei

Nei går og ventar på rapporten frå takstmann.

Kronargumentet til Brunswick om feilmontering

av drev haldt ikkje vatn heldigvis. Hadde vore ille

ute å køyre om det hadde vore tilfelle. Det er det

einaste eg veit at takstmannen har uttalt. Blir spennande

å sjå kva han konkluderer med.

Link to post
Share on other sites

Hmm, skjønner ikke argumentet med feilmontering av drev...om du monterer drevet feil, så får du ikke vann inn i motor.

 

Jeg tipper de mener at motor/drev er montert riktig, men at høyde mellom vannlinje og toppen av eksoskne på motor er for lav.

Så vidt jeg husker skal denne avstanden være minst 38 cm.

 

Men det er uansett noe som skurrer...har du ikke kjørt denne innstalasjonen en del timer før dette skjedde??

 

I og med at dette var 1 tur etter vinterlagring, tipper jeg at det har skjedd noe under vinterlagring i kuldegrader.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper de mener at motor/drev er montert riktig, men at høyde mellom vannlinje og toppen av eksoskne på motor er for lav.

Så vidt jeg husker skal denne avstanden være minst 38 cm.

MVH K.K

 

Det var det dei meinte ja.

 

Takstmann godkjente motorinnstallasjonen. Alle mål var ok!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men det er uansett noe som skurrer...har du ikke kjørt denne innstalasjonen en del timer før dette skjedde??I og med at dette var 1 tur etter vinterlagring, tipper jeg at det har skjedd noe under vinterlagring i kuldegrader.MVH K.K

 

Konserverte motoren med ca. 15 liter med frostvæske blanda for -30. I og med at motoren gjekk når eg gjorde dette skulle vel eksosen blåse seg tome, drevet stod rett ned under gjennomspyling. Det må vel vere gjennom eksosen vatnet har kome inn i motoren og der skal vel ikkje det gjerast noko med tanke på opplag. Motor er gått 135 timar. 1-1,5 denne sesongen før den stoppa.

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Njæ går dårlig! Ringte forrige veke for å etterlyse rapporten frå takstmannen. Den var ikkje komen. R&S skulle purre på og ringe meg opp igjen og ikkje minst sette inn båten. Dei har ikkje gjort noko av delene. Båten stod ute på tirsdag i alle fall. Skal ringe på igjen i dag. Er dritlei av å bruke energi på dette her, hadde vore godt å fått avklart situasjonen. Her er litt forskjellige reknestykke ute å går i tilfelle eg ikkje får dekt noko og alle er kostbare. Blir litt "galen i haudet" ta dette her :eek:

Link to post
Share on other sites

Undertegnede hadde blitt gal av langt mindre. At det går an å ha så mye uflaks, og så mye bortkastet tid og energi pga andres slurv og rot.

 

Jeg håper virkelig du har litt flaks nå. Etter så mye arbeid, bekymringer, og tidsbruk burde dette bli tilnærmet gratis.

 

Tråden er jo forøvrig lærerik på flere måter.

 

Vi følger spent med...

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...