DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Hvis båten er solgt ny i Norge, eller du har kjøpt den av en forhandler gjelder norsk kjøpslov uavhengig av garantien. Eller er det noe jeg har gått glipp av? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Motor har ikkje gått gjennom Brunswick i Norge då den stod på båten når den vart importert frå Brasil. Tenkte aldri over at dette kunne bli eit problem så lenge eg kjøpte nytt i Norge. Spørsmålet blir då kven eg skal bruke kjøpslova på når importøren har gått konk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Sånn var det ja. Dette er kanskje advokatmat, kanskje det blir ditt problem. Men Mercruiser importøren kunne gjort litt for å framstå som et seriøst og foretrukket motorvalg. Kjenner ikke jussen noe spesiellt, men jeg importerte noen varmepumper for noen år siden. Da disse sluttet å virke etter etpar år måtte den norske agenten ta reklamasjonen. Meld deg inn i KNBF og be advokaten der se på saken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Har fått lovnadar med R&S om at eg ikkje skal sete igjen med svarteper. Dei vil at Brunswick skal ta sin del av dette med tanke på ei feilsøking som savnar sidestykke. Har i utgangspunktet avtalt at eg skal betale for feilsøkinga og Brunswick skal dekke delane. Men frå det til å bli mjelka etter notar er to forskjellige ting. Ein kan ikkje berre bytte delar i blinde og håpe på å treffe til slutt. Fekk faktisk tillit til at dette skal ordne seg etter å ha prata med nye sjefen. Virkar seriøs! Han er sendt over frå Gulliksen som etter det eg veit har orden i sakene sine. Kunna sikkert ha vore medlem i KNBF. Ser at du får 1 time gratis juridisk førstehjelp, rekke vel kanskje ikkje så langt her, men billig var det. Ser også at her var bortimot 2 lappar å spare på forsikringa i året. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Det høres jo mere lovende ut. Må si jeg har litt tro på dieselpumpa evt. injektorer nå! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 13.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2011 (redigert) Då ha dei målt kompresjonen og funne fleire avvik. Motoren skal no ut for vidare feilsøking. Då er det vel kanskje stempelringar, foringar eller noko anna mekanisk som er ødelagt. Nye sjefen innfrir. Ringte for å oppdatere meg Vi nærmar oss! Redigert 13.September.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 nå står ihvertfall ikke båten utendørs lenger, så da skjer det noe !! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Flott, takk skal du ha Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hjelpe meg! Hvis de først har målt kompresjon nå, er dette helt på trynet, grunnprinsippet på en diesel motor er kompresjon,diesel og luft, dette bevitner at de ikke har filla greie på hva de holder på med, og hadde det vært min båt, hadde de aldrig fått lov til og åpne noe motor. Synes veldig synd på deg, og synes også dette er veldig synd for motormerket at importør ikke har forhandlere som fungerer, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 15.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2011 Dei sei at ut frå hedelsesførløpet når motor stoppa, ingen feilmeldngar, røyk eller andre synlige/høyrbare feil, skulle det ikkje vere kompresjonen. Uansett nå får vi tru at det ordnar seg. Kan sjølvsagt vere andre ting i tillegg til kompresjonen. Synd på og synd på, det er vel ikkje akkurat prima kundebehandling frå importør heller. Eg får sei som han spøkefullt sa det på delelageret på Brunswick, no har vi sørga for all alt jævelskapen he ramma ein kunde, det er bedre men ein skikkelig sure kunde enn 10 halvmugga. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 I dag morges så det ut til at båten sto ute igjen, ellers så er det en ganske lik båt som står på plassen. Alternativet er at jeg tok feil i går og ikke så båten.. jaja..du hører nok fra dem så fort de finner ut noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 sjølv om komprisjonen er litt avik på burden den ha starta om alt annet var "ok".. så har egentlig ikkje så mye tru på at komrpisjonen har skylda (vist ikkje det var mye avvik da) synst helller ikkje at det høres logisk ut å "miste komrpisjonen plutselig under tomgang kjøring". høres veldig ut som diesel propblemer spør du meg. man kan jo veldig enkelt måle railtrykket,noen ganger setter injectorene seg fast og dette kan løses med å ta ut "mpropen" på dieselpumpen., da "sjokker" du dysene og gjer fult trykk. regner med alt dette er testet siden motor skal ut av båt. regner også med at motor er prøvestartet med ekstern tank og nye dieselfiltrer?? har ikkje lest hele tråden så kan vera eg dummer meg ut. sorry om det var ingen nyttig info her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 (redigert) Bakka ut av båsen i det den stoppa. Har ikkje kjørt den med ekstern tank men begge filtera er skifta og det er fyllt på "fersk disel" i forfilteret. Ingen dumme spørsmål eller svar her inne Begynne å bli ein ganske lang tråd å sette seg inn no! Skal på "Polentur" med klassa mi neste veke, får prøve å la det ligge då og håpe på resultat til eg kjem igjen Hadde vore gromt med nokre timar i haustferien om ikkje anna, skulle vel ikkje vere for mykje forlangt! Redigert 17.September.2011 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Sjøvatn i motoren! Totalhavari:( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Og det har det tatt et halvt år å finne ut av? Ufattelig! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 (redigert) Skjønner at de ikke har kikket etter sjøvann men noen har vel kanskje ikke tenkt i de baner med såpass ny motor at peil olje e.l så det store spørsmålet hvor er det kommet inn ? Redigert 20.September.2011 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 oljekjøleren eller defekt eksos tilbakeslagsventil? (bakket ut) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Jeg fatter ikke helt at den kan ha stått med vann i sylindrene i et halvt år, og likefullt gå greit rundt? Høres nesten ut som om noen har konstruert opp en årsak her, for å komme seg ut av saken... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
kdtran Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Med all respekt til R&S, den forklaringen er syltynn og holder ikke som bakenforliggende årsak til motorstoppen. Det sagt, så kan vann i motoren nok forklare hvorfor den ikke har latt seg starte igjen. Tipper vannet har blitt presset inn ETTER at motoren stoppet, men båten fremdeles hadde fart bakover. Triton 225 har forøvrig god bæring akter, og toppen av svanehalsen på eksosbendet ligger med en høyde over vannlinjen som er innfor de kravene CMD stiller (gjelder båtene som har 1,7 literen installert. Forutsetter at det samme er tilfellet for de båtene som har 2,0 literen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Brunswick sei det må vere frå eksosen uten at dei har sett motoren! Dei fråskrive seg alt ansvar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Det he vore peila olje, ingenting gale då, det va når mekanikaren var ut første gangen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 At vann i motoren er årsaken til motorstoppen, er vel ikke avklart? Men, og det er et lite beklagelig men. I løpet av de utallige startforsøkene deretter, har kjølevanninntaket vært stengt? Dersom ikke, er det en stor mulighet at eksosanlegget har blitt pumpet så fullt at vann har trengt inn i motoren via eksosventilene. Men dette burde i hvert fall verkstedet vite. I manualen til min gamle Yanmar 4JHE motor står det at under vårklargjøring skal sjøvannsinntaket holdes stengt mens en gjør 4 x 15sekunders starter med stoppknappen trykket for å få smurt motoren uten at den fyrer. Så åpnes sjøvannsinntaket og motoren startes på normal måte. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Det he vore peila olje, ingenting gale då, det va når mekanikaren var ut første gangen. Er som sagt i Polen og kjem ikkje igjen før over helga. Skal då ha møte med Remvik og Standal. Tar i mot all hjelp eg kan få i mellomtida! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ultra1 Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Har fulgt med på denne tråden siden den startet. Regner med dei fant ut at det var vann i motoren da de skulle måle kompresjonen. Men finner det veldig rart at mekaniker ikke merket dette da han var og såg på motoren første gangen? Hadde stempelene/foringene vært fulle i vann ville det ha vært bortimot umulig å tørne motoren på vanlig måte pga mottrykket. At det fremdeles er vann i motoren etter at motoren er "tørnet" x-antall runder er også noe merkelig. Regner ikke med at toppen er tatt av? Kan ikke være oljekjøleren, så vannet må eventuelt ha kommet inn bakveien, gjennom eksosen. Men hva er konklusjonen på "totalhavariet"? Sprukket topp? Merkelig. Men hva vet vel jeg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gas Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Dette er litt av en røverhistorie,få tak i en motorkyndig takstmann og få han til å skrive en rapport om tilstand motor og årsak til skade.. Hadde tatt kostnadene med dette av egen lomme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.