Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Motor har ikkje gått gjennom Brunswick i Norge då den stod på båten når den vart importert frå Brasil. Tenkte aldri over at dette kunne bli eit problem så lenge eg kjøpte nytt i Norge. Spørsmålet blir då kven eg skal bruke kjøpslova på når importøren har gått konk?

Link to post
Share on other sites

Sånn var det ja. Dette er kanskje advokatmat, kanskje det blir ditt problem. Men Mercruiser importøren kunne gjort litt for å framstå som et seriøst og foretrukket motorvalg. Kjenner ikke jussen noe spesiellt, men jeg importerte noen varmepumper for noen år siden. Da disse sluttet å virke etter etpar år måtte den norske agenten ta reklamasjonen. Meld deg inn i KNBF og be advokaten der se på saken :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har fått lovnadar med R&S om at eg ikkje skal sete igjen med svarteper. Dei vil at Brunswick skal ta sin del av dette med tanke på ei feilsøking som savnar sidestykke. Har i utgangspunktet avtalt at eg skal betale for feilsøkinga og Brunswick skal dekke delane. Men frå det til å bli mjelka etter notar er to forskjellige ting. Ein kan ikkje berre bytte delar i blinde og håpe på å treffe til slutt. Fekk faktisk tillit til at dette skal ordne seg etter å ha prata med nye sjefen. Virkar seriøs! Han er sendt over frå Gulliksen som etter det eg veit har orden i sakene sine. Kunna sikkert ha vore medlem i KNBF. Ser at du får 1 time gratis juridisk førstehjelp, rekke vel kanskje ikkje så langt her, men billig var det. Ser også at her var bortimot 2 lappar å spare på forsikringa i året.

Link to post
Share on other sites

Då ha dei målt kompresjonen og funne fleire avvik. Motoren skal no ut for vidare feilsøking. Då er det vel kanskje stempelringar, foringar eller noko anna mekanisk som er ødelagt. Nye sjefen innfrir. Ringte for å oppdatere meg :thumbsup: Vi nærmar oss!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg! Hvis de først har målt kompresjon nå, er dette helt på trynet, grunnprinsippet på en diesel motor er kompresjon,diesel og luft, dette bevitner at de ikke har filla greie på hva de holder på med, og hadde det vært min båt, hadde de aldrig fått lov til og åpne noe motor.

Synes veldig synd på deg, og synes også dette er veldig synd for motormerket at importør ikke har forhandlere som fungerer,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Dei sei at ut frå hedelsesførløpet når motor stoppa, ingen feilmeldngar, røyk eller andre synlige/høyrbare feil, skulle det ikkje vere kompresjonen. Uansett nå får vi tru at det ordnar seg. Kan sjølvsagt vere andre ting i tillegg til kompresjonen. Synd på og synd på, det er vel ikkje akkurat prima kundebehandling frå importør heller. Eg får sei som han spøkefullt sa det på delelageret på Brunswick, no har vi sørga for all alt jævelskapen he ramma ein kunde, det er bedre men ein skikkelig sure kunde enn 10 halvmugga.

Link to post
Share on other sites

sjølv om komprisjonen er litt avik på burden den ha starta om alt annet var "ok".. så har egentlig ikkje så mye tru på at komrpisjonen har skylda (vist ikkje det var mye avvik da) synst helller ikkje at det høres logisk ut å "miste komrpisjonen plutselig under tomgang kjøring". høres veldig ut som diesel propblemer spør du meg. man kan jo veldig enkelt måle railtrykket,noen ganger setter injectorene seg fast og dette kan løses med å ta ut "mpropen" på dieselpumpen., da "sjokker" du dysene og gjer fult trykk. regner med alt dette er testet siden motor skal ut av båt. regner også med at motor er prøvestartet med ekstern tank og nye dieselfiltrer?? har ikkje lest hele tråden så kan vera eg dummer meg ut. sorry om det var ingen nyttig info her.

Link to post
Share on other sites

Bakka ut av båsen i det den stoppa. Har ikkje kjørt den med ekstern tank men begge filtera er skifta og det er fyllt på "fersk disel" i forfilteret. Ingen dumme spørsmål eller svar her inne :wink: Begynne å bli ein ganske lang tråd å sette seg inn no!

Skal på "Polentur" med klassa mi neste veke, får prøve å la det ligge då og håpe på resultat til eg kjem igjen :pray: Hadde vore gromt med nokre timar i haustferien om ikkje anna, skulle vel ikkje vere for mykje forlangt!

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner at de ikke har kikket etter sjøvann men noen har vel kanskje ikke tenkt i de baner med såpass ny motor at peil olje e.l :rolleyes:

så det store spørsmålet hvor er det kommet inn ?

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Med all respekt til R&S, den forklaringen er syltynn og holder ikke som bakenforliggende årsak til motorstoppen. Det sagt, så kan vann i motoren nok forklare hvorfor den ikke har latt seg starte igjen.

Tipper vannet har blitt presset inn ETTER at motoren stoppet, men båten fremdeles hadde fart bakover.

Triton 225 har forøvrig god bæring akter, og toppen av svanehalsen på eksosbendet ligger med en høyde over vannlinjen som er innfor de kravene CMD stiller (gjelder båtene som har 1,7 literen installert. Forutsetter at det samme er tilfellet for de båtene som har 2,0 literen).

Link to post
Share on other sites

At vann i motoren er årsaken til motorstoppen, er vel ikke avklart?

 

Men, og det er et lite beklagelig men. I løpet av de utallige startforsøkene deretter, har kjølevanninntaket vært stengt? Dersom ikke, er det en stor mulighet at eksosanlegget har blitt pumpet så fullt at vann har trengt inn i motoren via eksosventilene. Men dette burde i hvert fall verkstedet vite.

 

I manualen til min gamle Yanmar 4JHE motor står det at under vårklargjøring skal sjøvannsinntaket holdes stengt mens en gjør 4 x 15sekunders starter med stoppknappen trykket for å få smurt motoren uten at den fyrer. Så åpnes sjøvannsinntaket og motoren startes på normal måte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på denne tråden siden den startet.

 

Regner med dei fant ut at det var vann i motoren da de skulle måle kompresjonen. Men finner det veldig rart at mekaniker ikke merket dette da han var og såg på motoren første gangen? Hadde stempelene/foringene vært fulle i vann ville det ha vært bortimot umulig å tørne motoren på vanlig måte pga mottrykket. At det fremdeles er vann i motoren etter at motoren er "tørnet" x-antall runder er også noe merkelig.

Regner ikke med at toppen er tatt av? Kan ikke være oljekjøleren, så vannet må eventuelt ha kommet inn bakveien, gjennom eksosen. Men hva er konklusjonen på "totalhavariet"? Sprukket topp?

Merkelig.

 

Men hva vet vel jeg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...