Jump to content

Problem med å få start på Cummins Mercruiser 150 ES


Burgermeister

Recommended Posts

Ikke godt å si hva de har greie på, men en ting er sikkert er at de må se en ekstra gang i glasskulen sin. Det de har set fram til nå har desveere ikke ført noe godt. Håper at ikke de skriver regningen med gaffel, Får det tror jeg nokk de fint kan klare. Bare det at kunden skal slite med å forklare til forhandler hva som er problemet er helt utrolig. Hadde skjønt det hvis du befant deg i utlandet. Du er trosalt i Norge. Jeg synes at det er veldig mye som skurrer her. i et av de første innlegene sa de til deg at du skulle lufte på høytrykk siden på dysene. At de kan si det belyser at de ikke skjenner til common rail. Det høres flott ut med med dette kittet de har ventet på i lang tid. De hadde aldrid hørt om et slikt kitt før.Og helt sikkert aldrid hat opplæring til hvordan det skal brukes. "Du og vi som leser dette får bare anta at de kan bruke det". Som verksted er det lov å kjenne sine begrensninge og kaste inn hånkled når man virkelig står fast. Slik jeg føler de har gjort over så lang tid. Men kansje dette går litt på æren deres,at denne nøtten skal knekkes koste det,det koste må.

 

Kansje Alf fra båtmagasinet har noen gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Sida frå Draco er heilt sikkert topp, men eg forstår ikkje så mykje av det som står der desverre. Problemet er også at vi ikkje får feilkode. R&S har kobla på en ekstern rail med dyse og den har opna seg slik den skal. Dei har også sendt inn ein dieseltest.Filteret vart fyllt opp med diesel frå ekstern kanne fyrste gangen mekanikaren var ut på båten og det gjorde vel eg også når eg skulle skifte forfilter før mekanikaren kom. Tvilar på at det er dieselen, men er enig i at vi ikkje kan utelukke noko lenger. No skal det seiast at R&S har sagt at dei må få hjelp av Brunswick etter at siste sensoren var skifta. Trur ikkje det har gått prestisje i det. Problemet er nok dårleg support frå Brunswick. Laaaang leveringtid på delar er heilt og holdent Brunswick i Beligia som er skyld i, men alle i servicekjeda ser jo sjølvsagt lite lure ut i ein slik samanheng. Eg monterte trimflaps i vår og desse verkar slik som dei skal, også no. Her går all elektronikk utanfor motoren og direkte til batteriet. Dei var ikkje i drift når motoren slokna heller. Kan vel aldri ha noko med feilen å gjere? Når kitsettet var oppkobla trur eg det vart brukt eksternt batteri også.

 

Tru det eller ei men Brunswick skal sende folk oppover denne veka! Eg får avvente situasjonen til resultatet av besøket foreligge.

Link to post
Share on other sites

jeg håper virkelig ikke du må betale ei krone for dette lasset... er jo helt ufattelig utrolig... CM motorer er ikke rakettforskning. har skrudd MYE på CM, dog i bil,men er ikke langt unna.

 

som tidligere skrevet, så har man ett par parametre som må være til stede, om alt er der, kompressjon er i orden så starter motoren...

 

her er det tydelig noe elektrisk, så er bare å mate på!

Link to post
Share on other sites

Ringte frå den verkstaden eg hadde vore i kontakt med på fredag. Dei forhandlar Cummins alså ikkje Cummins Mercruiser. Dei vil sjå på motoren, eventuellt sende folk dersom eg ikkje får orden på den i Ålesund. Meinte også på at det måtte vere noko elektrisk, skulle ligge diesel på sjøen dersom der var kompresjon. Innsprøytinga av diesel skjer i løpet av 1/10 sek og kan derfor vere vanskelig/umulig å måle.

Link to post
Share on other sites

Problemet er også at vi ikkje får feilkode. R&S har kobla på en ekstern rail med dyse og den har opna seg slik den skal.

Du har altså plenty diesel-trykk og en ekstern fuelrail med injektorer gir diesel....... Så sett inn de injektorene evt bytt rail da. De står jo med svaret i hånda.

Link to post
Share on other sites

Det var i alle fall det eg oppfatta at dei hadde gjort. Trur ikkje at injektorar eller dyser er lagervare i Ålesund. Skal vel noko til at alle har tatt kvelden. Skulle vel starte dersom ein er gåen?

 

No har dei sendt ein gjennomgang av kva som er gjort på båten til Brunswick som alså skal kome oppover for å prøve å fikse dette. Reknar med at dei gjer seg nokre tankar om kva som kan vere gale ut frå den.

Link to post
Share on other sites

Dysene har vi nevnt på tidlig stadie. Så disse regner vi med at de har kontrolert riktig.

 

Jeg har også hatt en del feil med Map sensor. Noen ganger dårlig futt i motor. Mens andre ganger har motor ikke startet pga denne. Men som regel har det vært lagret en feilkode. En sensor som kan lage mye krøll.

 

MAP-sensoren er en sensor i motorstyringa som måler det absolutte trykket i innsugsmanifolden (Manifold Absolute Pressure).

 

Dette brukes til å beregne fyllingsgraden i motoren så man kan beregne hvilken drivstoffmengde som er riktig. Denne brukes oftest istedet for å måle mengden som går inn til motoren, men er også brukt sammen med dette i noen tilfeller.

 

 

 

map.jpg

Redigert av Lyspære (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..Bare enda et spm. som jo allerede burde vært utelukket av at R&S prøvde å starte motor med en helt frittstående 'service' styring. Du nevner du monterte trimplan selv Burgermeister.. er det mulig du kan ha kommet borti ledningsnettet under dashbord når du monterte bryterne for disse?

 

Ser i diagrammet du har en tilkobling her for bl.a. 'Halon Breakout'(slukkeanlegg aktivert) som skal være normalt lukket, samt for dødmannsknappen som skal være normalt lukket. Halon skal ha en jumper i en separat plugg som henger i nærheten av kabelstokken ved tenningslåsen om ikke slukkeanlegg er montert mot motorstyringen.

 

Både tenningslås, dødmannsknapp og slukkeanlegg går til nødstoppkretsen, og kan ikke se at denne vil gi noen feilkode (hvilket jeg synes er merkelig), slukkeanlegg og dødmannsknapp er også matet med spenning direkte fra hovedbryter, mangler denne spenningen eller mangler jumperen (kortslutningslask) er jo motor i nødstoppmodus.

 

Uansett bare enda et innlegg i tråden din, og dette bør jo være sjekket som et av de første punktene i våres en gang..

Synes det er absolutt på tide vi får vite konkret hva som er problemet ditt nå, så får du nyte noen fine og ubekymrede høstdager på fjorden satser jeg på :yesnod:

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då skulla vel ikkje motoren ha starta etter innstallasjon? Var forsiktig når eg monterte. Mekanikaren var fram i der og målte første gangen han var der. Trur nok dette er utelukka også med tanke på kitsettet. Er open for alle forslag :thumbsup:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siste oppdatering: Brunswick hadde gått gjennom saka og meinta at dei ikkje trengte å ta turen oppover.

Dei har bestilt nye dyser og dieselpumpe! Skal skifte dysene først og eventuellt pumpe etterpå. Veit ikkje kva tid dette dukkar opp. Skal vel gå frå det etterkvart så berykta lageret i Belgia.

Ser nok ikkje vekk ifrå at dette kan vere problemet, men synes at dette begynner å bli ganske trøsteslaust :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville målt trykket på railen(eller spenningen på sensoren mens du drar på starteren) finn ut hvilken spenning den skal ha. om trykket eller spenningen på sensoren er for lav, går motorstyring i stopp, elektrisk. mål også trykket inn på høyrykkspumpe med manometer, bør være på ca o,5 bar her, for att høytrykspumpe får nokk diesel til å bygge opp skikkelig trykk, er ikke helt sikker på hvordan pumpedelen i høydrykkspumpen er bygget opp på denne, men kan tyde på att den er defekt eller trykksensoren på railen er defekt. lykke til

 

jeg holder en knapp på høytrykkspumpe.bare å bestille den med det samme.

alle innjektorer ryker ikke samtidig så motor stopper.

dette burde være enkelt å finne ut av. kan sikkert lese av railtrykket på pc også. er vel det første som bør sjekkes

Link to post
Share on other sites

hehe, idet jeg så at du hadde lagt inn nytt innlegg tenkte jeg at været på Søre i skrivende stund er minst like godt som her i Ålesund. Skal kjøre fra Ålesund sentrum snart og inn til båten som ligger inne i Borgundfjorden... og på vei inn dit passerer jeg jo båten din. Skal jeg hilse til den? :) Vi krysser fingrene og håper på at det løser seg snart. -og at det blir en solrik høst.

Link to post
Share on other sites

Skal hilse tilbake :) Den vil ha vann under kjølen snart. Men du, har du vurdert å ta en tur for å se til at det ikke blir jordslag under kalesja og puter? Det er jo litt rått og fuktig i lufta for tiden. Sette på en liten varmeovn eller noe som gjør at det tørker opp de dagene sola ikke skinner. Dessuten står den 50 meter fra innfartsveien hvor det passerer 50 tusen biler i døgnet me dertil medfølgende støv og drit. Kanskje benytte anledningen til en vask og pollering når den først står på land.

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde sikkert vore lurt. Har vore å sjekka med jamne mellomrom. Har sett at kalesja ikkje har vore kneppa skikelig til bak ei par gangar, slik at det har rent vatn inn ved ryggen :headbang: Trykte godt på putene sist eg var der og dei virka tørre. Har skinnsete. Gav beskjed til mekanikaren om at han måtte lukke skikkelig etter seg. Skal ta meg ei skikkelig runde før eg tar ut båten. Har også fått slått ut noko av fenderlista framme på båten med stygge svarte gummimerker på sida. Var nypolert og fin i vår. Ser no ikkje ut av all dritten frå veien. Hjelpe heldigvis med ei god regnbyge. Er ikkje mykje imponert over korleis dei behandlar båten.

Link to post
Share on other sites

Ny dag og nye umuligheiter :headbang:

R&S skulle ringe meg opp igjen før helga for å gi meg beskjed om kva tid dysene og pumpa skulle kome til Ålesund. Skjedde ikkje. Ringte sjølv til Brunswick der eg fekk opplyst at det låg på hold i Belgia i påvente av at R&S skulle betale delane. Dette hadde ikkje R&S fått beskjed om. Slik er det visst sjølv om det er ei reklamasjonsak. Fekk formidla dette vidare. Fantastisk mangel kommunikasjon! Ei ny veke i dass. Blir vel liggandes i Belgia no då til dei har funne ut kven som skal betale. Rart dette ikkje har vore tema på hjerna og sensorane! R&S har no fått ny dagleg leiar på heiltid. Vi får håpe at det gjer vei i vellinga. R&S hadde fått beskjed om å ta ein kompresjonstest i påvente av at delane skulle dukke opp. Skal visst skifte både dyser og pumpe viss ikkje testen gir noko svar. Bad ellers om at båten vart satt inn i hallen med tanke på fukt og drit frå hovudveien. Dette skulle dei gjere når der vart ledig plass. Skulle eigentlig vere unødvendig å be om. Går and å tenkje litt sjølv. Du får følge med Eureka :smiley:

Link to post
Share on other sites

Utlandet var vel å ta litt i. Båten er kjøpt i Stryn. Hadde 2 års international garanti. Tenkte eg skulle ha utvida motorforsikring etter dette. Det som skar seg då var at motoren ikkje kunne vere over 2 år på tegningstidspunktet som var i februar.

Regningane er vel ikkje det eg frykta mest. Får nok til ei minnelig ordning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...