Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

Å se matvarer / bensin / boligkostnader i forhold til inntektsnivå i Norge er meningsløs. Det er bare en annen måte å si at gjennomsnittsinntekten i Norge er ganske høy (noe som alle vet). Når man sammenlikner priser bør det gjøres til nominelle priser eller enda bedre på PPP (Purchasing power parity) - men ikke hvor mye vin, bensin etc en timelønn kan kjøpe. Pressen driver stadigvekk med dette og kommer til konklusjonen at Norge er jo ikke dyrt likevel. Med en slik logikk som relativerer prisene med gjennomsittsinntekt vil alle varekategorier bli "billig" i Norge.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har blitt kontrollert når de reiste inn i Sverige, eller inn i Danmark?

 

 

Har på samme tur både blitt sjekket pass på inn i Danmark fra Tyskland og inn i Sverige fra Danmark , kom til Norge og det var ingen tollere¨å se , sikkert fordi det var i drøbaksundet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ble stoppet av våre venner i tollvesenet rett etter Villa Malla i dag ved 12-13 tiden! Forklarte at jeg hadd 8-10 halvlitere, samt en og en halv liter whisky, og sa hvor vi hadde vært på tur. De valgte å ikke komme ombord, men den neste båten de stoppet, fikk besøk ombord så det ut som.

Link to post
Share on other sites

Samt i går i kveldingen ved Drøbak.

De begynte et slags forhør som jeg mener er utidig så lenge man ikke passerer en grensestasjon eller er observert kryssende en grense.

Tror at alle disse spørsmålene egentlig bare skal gi anledning til å observere om folk snakker sant.

 

Nøyde meg med å svare at vi kun hadde feriert i Norge og at båten var kjøpt og betalt i Norge og at kvitteringer fantes.

Det er denne informasjonen det egentlig dreier seg om.

 

(Båten kan jo være full av oppsamlede kvoter fra tidligere turer, men det er ikke et tema så lenge vi/båten ikke har vært ute av landet for den aktuelle turen.)

 

Da nøyde de seg med det og entret ikke båten.

Litt perplekse av det kontante svaret kanskje, men høflige og vennlige var de hele tiden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Våre nye båtvenner iår er tollvesenet - de prater ikke så mye båt , men er veldig intersert i hvor vi har vært og hvor vi skal. Første gang vi møttes var i slutten av juni og et stykke innenfor Torgesøya da de kom i sin Targa. Interessen for avreisestedet var stort men de hadde jo sett vi kom nordfra så egentlig tror jeg de bare er pratesyke..... Siden jeg bor 500 m fra der de praiet meg holdt jeg på å be dem hjem på kaffe. Så sist søndag var vi på vei fra Sandspollen til Åsgårdstrand, det regnet , delvis dårlig sikt og 10 m/ fra syd rett innenfor Bastøe kom de med en rib sydfra - 2 mann i fullutrustning... Og den ene begynte - Hvor har dere vært? Sverige svarte han selv før vi rakk å svare...Jeg svarte Sandspollen... Og han godtok svaret... Ikke dårlig..... Skal vi virkelig godta dette fra den norske stat. Helt ok om de stopper oss på grensen (ble stoppet der ifjor), men at de stopper oss på vår egen kjøkken trapp. Så snakkes det om at de ikke har ressurser - nei de får nok sette seg rundt planlegginsbordet.... Neste gang jeg blir stoppet - for det er vel ikke lenge til - ber jeg dem ombord til kaffe og noe å varme sg på(fortrinnsvis kjøpt på polet og kvittering festet på flaska). :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble også stoppet på vei hjem etter årets Shetlandseventyr. Til tross for at jeg passerte grensa på vestlandet en drøy uke i forveien uten å møte på noe folk, kom naturligvis tollerne når vi passerte son på vei nordover. Det minnnet meg på at nå er jeg snart hjemme igjen og må regne med at tollvesenet igjen blander nesa si i hva jeg har ombord i hjemmet mitt, selv om jeg befinner meg i indre oslofjord på ettermiddagstur, over 50 nautiske mil fra nærmeste grenseovergang. Synes denne praksisen er tåpelig og finner det også betenkelig å risikere å bli straffet for lovlige taxfree varer som lovlig er bragt ombord i hjemmet mitt ved tidligere anledninger :headbang:

Link to post
Share on other sites

Skal vi virkelig godta dette fra den norske stat.

 

Nei, du kan jo starte en protestaksjon og oppfordre båtfolket til å gå i tog foran Stortinget og se om det hjelper? Hvis du lurer på om de har rett til å belemre deg med sine besøk på denne måten så tror jeg nok svaret er ja, og for alt hva jeg vet så er det (minst) like ille i de fleste andre land det er naturlig å sammenligne seg med. I det hele tatt kan livet oppleves som ganske kjipt for en stakkars sjøfarer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser frem til den dagen, Tollvesenet kontrolerer bilene som står å venter på ferga i Moss. Der bør det være en god del å dra inn. Ja hvorfor gjør de ikke det?

Har de hjemmel til å kontrolere båter 40-50 mil vekk fra grensa, uten noen grunn til mistanke. Må vel dette også gjelde kjøretøy og en dog muligens boliger i belastede områder med mye Harry trafikk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser frem til den dagen, Tollvesenet kontrolerer bilene som står å venter på ferga i Moss. Der bør det være en god del å dra inn. Ja hvorfor gjør de ikke det?

Har de hjemmel til å kontrolere båter 40-50 mil vekk fra grensa, uten noen grunn til mistanke. Må vel dette også gjelde kjøretøy og en dog muligens boliger i belastede områder med mye Harry trafikk.

Selvsagt kan de kontrollere på fergeleiet i Moss om de finner det nødvendig.... Men siden det finnes tollstasjon på Svinesund og Ørje samt at det foretas stikkprøver på andre veiene, så foretas nok kontrollen først og fremst der... Men det er ikke noe i veien for at de kan sjekke en på kaia i Moss om det er ønskelig....

 

Tollvesenet har selvsagt hjemmel for å sjekk båter 40.50 nm fra grensen eller ennå lengre unna... De kan også sjekke boligen om de mistenker at varer forsøkes unndras avgifter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tollvesenet har selvsagt hjemmel for å sjekk båter 40.50 nm fra grensen eller ennå lengre unna... De kan også sjekke boligen om de mistenker at varer forsøkes unndras avgifter...

 

Når båter som er på vei sørgående i indre Oslofjord, blir stoppet.

Hvilke grunn til mistanke om at den båten kommer fra utlandet, kan tollvesenet ha.

 

Er det en Sjø tunnell fra Drøbak og over til Sverige jeg ikke vet om?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ser frem til den dagen, Tollvesenet kontrolerer bilene som står å venter på ferga i Moss. Der bør det være en god del å dra inn. Ja hvorfor gjør de ikke det?

 

Helt enig. Hvis det er mye å hente der på basis av at det er en masse ulovligheter som begås så er vel det i alles interesse at dette stoppes, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er da enda godt at de ikke prøver seg på ferge aka. Der er det jo nok kaos fra før pga. ferger med tekniske problemer eller de kjører i kaia.... Nei de for bli strengere på grensen - ikke bare stå å stirre på hver bil. Etter å ha trafikkert Oslo til Gøteborg i 10 år så ble jeg omdirigert ca 85 % av gangene. Så de er iallefall synlig og det har jo også en effekt.

 

Men som andre sier her inne det er bare å godta disse folka på sjøen og behandle dem som båtvenner.

Link to post
Share on other sites

Men som andre sier her inne det er bare å godta disse folka på sjøen og behandle dem som båtvenner.

Det er ikke værre enn det.... sett over kaffekjelen og tilby kaffe og nystekte vafler.... Noe annet til kaffen går neppe da de er i tjeneste

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Blir så dumt å bruke ressurser på å få tak på disse små smuglerene..

 

Men generelt sett er du enig at det bør være kontroller og at brudd på reglene må medføre en form for reaksjon? Eller skal man få lov til å bryte reglene med et visst slingringsmonn? Slo bare litt og hånden var ikke knyttet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men bruken av ressuerser? Føler at det å bli stoppet tre ganger på en sesong er litt "overkill". Når det er sagt, er jobben de utfører av stor nødvendighet, så det er ingen grunn til å bli forbannet eller sur. Jeg skjønner også at de nødvendigvis ikke kan huske meg fra gang til gang og at jeg nok har vært "litt uheldig". Men tre ganger... Litt imponert egentlig, at de har råd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Litt OT.

 

Er blitt vant til å bli stoppet i Tollkontroll.

 

Ankommer Torp med flyet fra Amstedam kl13.35 hver 10ende Fredag.

Har kun håndbagasje og er defor alltid en av de første ut av ankomsthallen. Har blitt stoppet, hver eneste gang siden 11.Februar

og av samme Tolleren hver gang. Har ikke noe for mye :saint: så ikke noe problem med det. Men ser jeg så suspekt ut. :giggle:

Er han på vakt til fredag så blir jeg nok stoppet igjen :sweat:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...