Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

hold deg unna Norge.

Sveits har liknende importregler for alkohol fr EU, så den traileren full ville hatt trøbbel der også.

 

Og, når de først har kontroller (f eks for å sjekke import av hele båter!), og stopper deg, så må du jo få sjans til å "gå på rødt" og fortolle. Legger du til i hjemmehavna med båt eller varer som skulle vært tollbehandla, så er sjansen til å gå på rødt over.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har blitt kontrollert når de reiste inn i Sverige, eller inn i Danmark?

Blitt stoppa inn i Sverige to ganger, med bil. ene gangen på Ørje med en tom bilhenger på slep, vi spurte damen pent om det var toll på den norske lufta som var inni, hun lo og sendte oss videre! Da vi kom hjem var det ikke bare luft i den, da ble vi ikke stoppet. Vi ble også stoppet inn i Sverige fra Danmark, da ville de se hvor mye alkohol vi hadde med, vi viste frem en og en halv kasse, og fortalte at vi skulle videre inn i Norge, da holdt de på å le seg ihjel!! :headbang:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har blitt kontrollert når de reiste inn i Sverige, eller inn i Danmark?

 

Jepp, Svenskene drev med litt Tull her om dagen. Mest for å vise sine ivrige utkommanderte Norske kolleger at de fremdeles er i vigør. Tror de sjekket at luftrykket i Norske varebiler ikke var for lavt, slik at de kunne laste med seg mest mulig på veien tilbake :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har lest igjennom tråden og sitter igjen med følgende konklusjon:

 

Når jeg reiser rundt i Tønsbergskjærgården med 3 flasker importsprit så kan jeg regne med å bli bøtelagt av tollmyndigheter?

 

Selv om jeg kan fremlegge kvittering på varene?

 

 

Så et spørsmål:

 

Gjelder dette i så fall i privatbil i samme område også?

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har blitt kontrollert når de reiste inn i Sverige, ..?

 

Vi ble kontrollert etter å ha lagt til på gjestebrygga i Marstrand med det danske besøkelsesflagget oppe.

En av kontrollørene satt oppe i cockpit og spurte ut min kone og den andre satt nede med meg.

De noterte på skjema hva vi hadde sagt at vi hadde med fra Danmark, så måtte jeg signere og så var det en kolonne for kontrollerad.

Tolleren signerte uten å kontrollere hva vi hadde sagt.

Link to post
Share on other sites

 

 

Når jeg reiser rundt i Tønsbergskjærgården med 3 flasker importsprit så kan jeg regne med å bli bøtelagt av tollmyndigheter?

 

Selv om jeg kan fremlegge kvittering på varene?

 

 

 

 

Nei, du men du kan bli spurt om du er kommet over grensen. Svarer du nei så skjer det ikke noe mer, medmindre tollen faktisk vet hvor du har vært. Å avgi falsk forklaring til off. myndighet er nå en sak. Men du har samtidig tigget om at tollerne skal lete etter stoff, alkohol, tobakk og alt annet som kan være gjemt ombord. Det er ikke sikkert at du kjenner igjen båten din etterpå, men til gjengjeld får du for første gang se hvordan det ser ut bak innerliner

Link to post
Share on other sites

Er som en har sagt her, kan kjøre rundt hele Europa med en pall øl på henger, men for guds skyld hold deg unna Norge. :cheers:

Vel, dette stemmer kun om du kjører innenfor EU, kommer du inn i EU så er det nok helt andre regler som gjelder... Du kan ha med deg en liter sprit, 200 sigaretter, ett par liter vin (het og vanlig) til blant annet Danmark, Nederland og Sverige...om du kommer fra et land utenfor EU...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

båtfolk kan få smugle kjøtt, cigaretter og annet i fred?

 

Det synes jeg faktisk er en god ide. Eller det beste, sette ned avgiftene slik at prisene blir relativt like med Eu eller de land vi ønsker å sammenligne oss med. Da slipper vi harry handel, toll og politi får muligheten til å konsentrere seg om det de burde sågar til en billigere penge. Staten får sansynligvis høyere inntekter og alle kan leve lykkelige alle sine dager. :thumbsup:

 

Vi ser idag konsekvensen men forstår naturligvis at den rød/grønne fare skal være syvende far i huset for oppegående folk. :lipseal:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Staten får sansynligvis høyere inntekter og alle kan leve lykkelige alle sine dager. :thumbsup:

 

Så hvis prisen på alkohol og tobakk går ned ved å fjerne skatter og avgifter så vil du øke ditt forbruk så mye at kun momsen alene vil kompensere for bortfallet av inntekter? Eller vil du også fjerne momsen på alkohol og tobakk i Norge?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så hvis prisen på alkohol og tobakk går ned ved å fjerne skatter og avgifter så vil du øke ditt forbruk så mye at kun momsen alene vil kompensere for bortfallet av inntekter? Eller vil du også fjerne momsen på alkohol og tobakk i Norge?

 

 

Helt unødvendig, prisen bestemmer markedet slik det fungerer i hele verden med unntak av noen få nisseland, oss inkludert :thumbsup:

 

Jeg siterer mitt eget innlegg/spørsmål samt ditt svar slik at det skal være lettere å skjønne ditt svar, men har gitt opp. Hva er det du egentlig mener? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt unødvendig, prisen bestemmer markedet slik det fungerer i hele verden med unntak av noen få nisseland, oss inkludert :thumbsup:

Kan ikke selveste nissefar fortelle oss andre hvilke land han tenker på?

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Norge topper nok statistikken innenfor Eu/eøs og det holder for meg. Kan faktisk ikke komme på noen land som er dyrere med unntak av Sveits på visse områder. Finland er vel heller ikke direkte billig men i nissemålestokk slår de neppe Norge. :giggle:

 

Dere kan jo liste opp de landene som er dyrere :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

dyrere/billigere må alltid sees i forhold til inntektsnivået i samme land.

Ihht til EU27 (En indeks for 27 europeiske land ligger prisene på tobakk og alkoholholdige varer 137% over gjennomsnittet i EU

Sverige 40, Danmark 25 og Sveits som CB liker å sammenligne oss med ligger på 12

Billigst er det i Bulgaria.

 

Mere info : ssb

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...