Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Norge topper nok statistikken innenfor Eu/eøs og det holder for meg.

 

Dere kan jo liste opp de landene som er dyrere :giggle:

Jepp Norge topper, men Sveits har et litt større forbruk enn oss

Det eneste som er dyrere i Sveits er prisene på post og teletjenester. Kanskje ikke så rart siden de har enda flere fjell enn oss.

Link to post
Share on other sites

Ihht til EU27 (En indeks for 27 europeiske land ligger prisene på tobakk og alkoholholdige varer 137% over gjennomsnittet i EU

Sverige 40, Danmark 25 og Sveits som CB liker å sammenligne oss med ligger på 12

Billigst er det i Bulgaria.

Så det er tobakk og alkohol man fokuserer på når det gjelder prisnivået i Norge. Dette er vel ikke de viktigste varene. Sikkert ikke for tollen heller - ikke for småmengder iallfall.

 

(Matvarer, da? Næringsmengde pr dagslønn? Hva sier indeksen der?

Drivstoff? liter pr dagslønn? jeg mener det har vært sagt noe om det av statistikerne i det siste. Joda, båtdiesel er mye dyrere i Havstensund i Bohuslen enn på Isegran i Fredrikstad. Men for biler er drivstoffet f eks billigere i Norge enn i Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Italia sett direkte ut fra valutakursen.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

spørsmål, eller to, som fortsatt står ubesvart?

 

Mener jeg har besvart alle spørsmål men om du lurer på hva marked er siterer jeg som følger wikipedia med fare for å spore av tråden ytterligere :giggle:

 

"Innenfor generell økonomisk teori er begrepet marked definert som enhver struktur som gjør det mulig for kjøpere og selgere å utveksle alle typer varer, tjenester og informasjon. Når varer eller tjenester byttes mot penger, foretar man en transaksjon. Det er to hovedaktører som møtes i et marked, kjøpere og selgere. Markedets hovedfunksjon er at ethvert salgbart produkt kan evalueres og verdsettes til en pris. Denne verdisettelsen er gjenstand for betydelige studier innenfor økonomi og har resultert i flere teorier og modeller om grunnleggende markedskrefter som tilbud og etterspørsel. Marked skapes hvis det er knapphet av noe folk vil ha[2]. Et marked oppstår mer eller mindre spontant eller er bevisst konstruert av menneskelig samhandling for å muliggjøre bytte av rettigheter (= eierskap) til produkter. Marked er areanaen, mens handel er aktiviteten. Arenaen sørger for at ressursene i et samfunn kan spres og fordeles til de som har høyest betalingsvillighet for godene." sitat slutt :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Litt omskrivning...

 

"Innenfor generell økonomisk teori er begrepet marked definert som enhver struktur som gjør det mulig for kjøpere og selgere (og långivere) å utveksle alle typer varer, tjenester og informasjon (og kapital). Når varer eller tjenester byttes mot penger (lånte penger), foretar man en transaksjon. Det er to hovedaktører som møtes i et marked, kjøpere og selgere (og långivere). Markedets hovedfunksjon er at ethvert salgbart produkt kan evalueres og verdsettes til en pris. Denne verdisettelsen er gjenstand for betydelige studier innenfor økonomi (av långiver) og har resultert i flere teorier og modeller om grunnleggende markedskrefter som tilbud og etterspørsel. Marked skapes hvis det er knapphet av noe (kapital) folk vil ha[2]. Et marked oppstår mer eller mindre spontant eller er bevisst konstruert av menneskelig samhandling (fra långiver) for å muliggjøre bytte av rettigheter (= eierskap) til produkter (og arbeidskraft). Marked er areanaen, mens handel er aktiviteten. Arenaen sørger for at ressursene i et samfunn kan spres og fordeles til de som har høyest betalingsvillighet for godene (og godene kommer fra långiverne)."

Og til slutt går økonomien i oppløsning som i Europa og USA, og vi må finne oss en ny form for bytte av "kapital". :lol:

 

Långiver > ågerhai som oppdager at han/hun sitter på noe som får null verdi :headbang:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det synes jeg faktisk er en god ide. Eller det beste, sette ned avgiftene slik at prisene blir relativt like med Eu eller de land vi ønsker å sammenligne oss med. Da slipper vi harry handel, toll og politi får muligheten til å konsentrere seg om det de burde sågar til en billigere penge. Staten får sansynligvis høyere inntekter og alle kan leve lykkelige alle sine dager. :thumbsup:

 

Contraband: Jeg tror ikke så mange trenger ytterligere forklaring av "marked" (ref Wikipedia-sitatet). Det jeg (og Mouche?) lurer på er hvordan staten skal få finansiert sine utgifter hvis vi reduserer avgiftene på alkohol/tobakk, alternativt øker kvoten for tax-free.

 

Jeg antar at du - som meg - mener at staten bruker penger på en del unødvendige ting. Sjansen er likevel stor for at vi er uenige om HVILKE ting staten skal bruke mer/mindre penger på. Og da blir det politikernes kompromisser som bestemmer kostnadssiden av statsbudsjettet. Vi kan selvsagt velge å betale for disse utgiftene i form av inntektskatt, formueskatt, eiendomskatt eller mer moms. Men er det egentlig så ille at vi som drikker alkohol (ja - jeg er definitivt en av dem....) bidrar litt til fellesskapet i stedet for at matmomsen må økes eller at inntektskatten øker noen prosent slik at det lønner seg mindre å jobbe?

 

Ønsker vi egentlig mindre tollkontroll enn det allerede er på sjøen? Vil ikke det bare bety en åpen gate for de som vil smugle narkotika eller andre ting de fleste av oss IKKE ønsker inn i landet???

Link to post
Share on other sites

Contraband: Jeg tror ikke så mange trenger ytterligere forklaring av "marked" (ref Wikipedia-sitatet). Det jeg (og Mouche?) lurer på er hvordan staten skal få finansiert sine utgifter hvis vi reduserer avgiftene på alkohol/tobakk, alternativt øker kvoten for tax-free.

 

Ja, og hvis CB også tar en titt på innlegg #195 så skjønner jeg fortsatt ikke hva han svarer på eller hva han mener. CBs linking til marked på Wikipedia er nok bare nok en "avledningsmanøver" kjenner jeg ham rett.

 

Han hevder jo sågar at markedskreftene ikke rår i Norge og et par andre nisseland, og muligens også at det er unødvendig å redusere/fjerne skatter og avgifter på tobakk og alkohol fordi markedskreftene vil bestemme prisen hva enn han måtte mene med det?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Contraband: Jeg tror ikke så mange trenger ytterligere forklaring av "marked" (ref Wikipedia-sitatet). Det jeg (og Mouche?) lurer på er hvordan staten skal få finansiert sine utgifter hvis vi reduserer avgiftene på alkohol/tobakk, alternativt øker kvoten for tax-free.

 

Flott av de fleste vet hva marked er :giggle:

 

Det er etter mitt syn vranglære dersom dere tror at avgifter på alkohol/tobakk er det som finansierer Norge. La meg minne herrene om de 3000 mrd vi har på bok. Jeg tror overhodet ikke Norge lider av og sette de ned, Mohce finner sikkert frem tallene som kan dokumentere dette.

 

Videre er vi alle opptatt av miljøet. Det undrer meg dersom det er økonomisk samfunnsnyttig at halve Norge reiser til Sverige på harrytur både i båt, bil og buss. Ikke tjener nærlingslivet i Norge noe på dette heller. Det er faktisk tap/tap prosjekt for firma Norge.

 

Mouche jeg skriver da vitterlige at alkohol og tobakk prisene kan styres av markedskreftene slik det fungerer i største delen av EU, få vin inn i butikk også men forstår jo at vi i lille Norge er meget smartere enn resten av Europa. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Contraband: Jeg tror ikke så mange trenger ytterligere forklaring av "marked" (ref Wikipedia-sitatet). Det jeg (og Mouche?) lurer på er hvordan staten skal få finansiert sine utgifter hvis vi reduserer avgiftene på alkohol/tobakk, alternativt øker kvoten for tax-free.

 

Flott av de fleste vet hva marked er :giggle:

 

Det er etter mitt syn vranglære dersom dere tror at avgifter på alkohol/tobakk er det som finansierer Norge. La meg minne herrene om de 3000 mrd vi har på bok. Jeg tror overhodet ikke Norge lider av og sette de ned, Mohce finner sikkert frem tallene som kan dokumentere dette.

 

Videre er vi alle opptatt av miljøet. Det undrer meg dersom det er økonomisk samfunnsnyttig at halve Norge reiser til Sverige på harrytur både i båt, bil og buss. Ikke tjener nærlingslivet i Norge noe på dette heller. Det er faktisk tap/tap prosjekt for firma Norge.

 

Mouche jeg skriver da vitterlige at alkohol og tobakk prisene kan styres av markedskreftene slik det fungerer i største delen av EU, få vin inn i butikk også men forstår jo at vi i lille Norge er meget smartere enn resten av Europa. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Mouche jeg skriver da vitterlige at alkohol og tobakk prisene kan styres av markedskreftene slik det fungerer i største delen av EU, få vin inn i butikk også men forstår jo at vi i lille Norge er meget smartere enn resten av Europa. :giggle:

 

Har du fått med deg at nordmenn drar til Sverige, svensker til Danmark, dansker til Tyskland og tyskere til Polen og polakker sågar til de baltiske republikker for å kjøpe billigere tobakk/sprit enn de kan gjøre i sitt eget hjemland?

Har du fått med deg at i de aller fleste europeiske land så er det nå kun snakk om hvor mye skatter og avgifter skal opp, ikke om de skal opp, og at det f.eks på reise mellom EU-land ikke er mulig å kjøpe taxfree?

 

Når ble du forresten opptatt av miljøet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har fått med meg det kjære venn, sågar også fått med meg at Norge kan reise til hvilket land det ønsker, prisene er rimligere uansett hvor vi reiser. Hvem som reiser til hvem i EU er et kostnadspørmål i forhold til hva en sparer. Jeg antar at du ikke reiser til Tsjetsenia for å kjøpe øl/vin selv om det er billig regnet i alkoholkonsentrasjon :giggle:

 

Det at alle skatter og avgifter skal opp i EU må du nesten dokumentere. At det nødvendigvis må skje i noen land er ikke overaskende men pr i dag hypotetisk og som gammel politiker vet du at en ting er ønskedrøm en annen er realitet så lenge de land vi diskuterer har et flerpartisystem. :thumbsup:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Joda, men har også fått med meg at ikke alt er vedtatt. Uansett forblir prisnivået på diskuterte varer rimligere enn i Norge med mindre du har dokumentasjon på at Norge blir det rimligste landet i 2012. I så tilfellet er du den eneste i EU/Eøs som sitter med slik kunnskap :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I og med at det beslaglegges betydelig mindre narkotika på landeveien inn til kongeriket Norge, mens tilgangen i landet er like stor som den alltid har vært så er det vel grunn til å tro at smuglerne har funnet andre måter... en kan dermed ikke utelukke at sjøveien benyttes til slik trafikk med småbåter i større grad nå enn tidligere...

 

Så jeg mener det er bra at tollvesenet skjerper kontrollen på sjøen....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er helt enig at tollvesenet bør styrke sin iver til å foreta kontroller sjøveien etter narko men så lenge mange kontroller ligger rundt Drøbak har de totalt missforstått. Da ønsker de kun å beslaglegge vin. Helt feil prioritering i mine øyne.

 

Kystvaken ligger til kai, har ikke penger til å rykke ut selv om de er leid inn, hjelpemotorer går, de burde kunne gjort denne jobben retning sørlandet bare de får budsjett til drivstoff for hovedmotoren.

 

Joda Mouche men titter du opp i tråden og ser på linkene til Pathfinder får du t.o.m prosenter, sett deg ned med ett glass med nypevin og titt på tallene da forstår du, sågar selv ved å sammenligne lønnsnivå, at de norske prisene for nevnte varer er vesentlig større enn de vi ønsker å sammenligne oss med. Ellers blir kanskje dette for mye OT selv i Drøbaksundet. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det neste blir vel at man må ta med ligningsattesten på polet og bensinstasjonen så man kan avgiftsbelegge innkjøpene i forhold til inntekten.

 

Hva er relevansen med dette innlegget til den aktuelle saken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda Mouche men titter du opp i tråden og ser på linkene til Pathfinder får du t.o.m prosenter, sett deg ned med ett glass med nypevin og titt på tallene da forstår du, sågar selv ved å sammenligne lønnsnivå, at de norske prisene for nevnte varer er vesentlig større enn de vi ønsker å sammenligne oss med. Ellers blir kanskje dette for mye OT selv i Drøbaksundet. :giggle:

 

Siden du er en mann som går både for kvalitet og ikke minst kvantitet så skal jeg lære deg et lite knip; kjøp magnumflasker med vin av god kvalitet og du vil oppleve å betale MINDRE for denne på polet enn de må betale for den samme flasken i vinens opphavsland! :thumbsup:

 

Forøvrig er skatte/avgiftsnivået i Norge et villet/ønsket nivå for å redusere forbruket/gjøre det dyrt for folk, og det er det vel ingen politikere som prøver å benekte?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Siden du er en mann som går både for kvalitet og ikke minst kvantitet så skal jeg lære deg et lite knip; kjøp magnumflasker med vin av god kvalitet

 

det er det vel ingen politikere som prøver å benekte?

 

Takk for det, magnumsflasken skal jeg huske på. :thumbsup:

 

Hva berører politikere så kan nok dette stemme men behøver ikke nødvendigvis være riktig politikk. Vi ser i dag at nærligslivet taper omsetning både på den ene og andre varen grunnet smugling og harryhandel. I mine øyne er det en feil politisk kurs som ender opp med at vi på ett tidspunkt sparker oss selv i asle.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...