Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Vel Mariell, da får se om vi begge blir stopper på fredagen... da jeg kommer med samme flyet 13.35 til Torp... men jeg tror jeg sender først gjennom, så satser jeg på at jeg ikke bli huket inn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Greit det, jeg går først. Skal til Sverige allikevel, så trenger ikke å ha med noe over kvote. :giggle:

 

Hvis du ser en middelaldrende forholdsvis røslig toller. Gjennomgår bagasjen til en annen middelaldrende røslig, sliten herremann, er kysten klar.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Okey... skal legge meg det på minne.... om det minnet varer så lenge da (manns minne er 3 dager, så det er jo et lite håp)... Har også bare kvoten som jeg kjøper på Torp...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal det være reaksjoner på lovbrudd, men har du litt for mye til eget forbruk skader jo ikke det noen. (unntatt staten i forhold til manglende avgift innbetaling, drar man det langt så kanskje den lokale kjøpmann som ikke får solgt 48 pils mindre i kvartalet). Når man da sammenligner seg med nabolandene i forhold til kvoter blir det da helt feil å bruke ressurser på og ta disse smuglerene. Når jeg da til stadighet ser at det står opptil 8 tollere for å kontrollere harryhandlere og køen og av tungtransport nesten går til grensa da mener jeg at det er feil ressursbruk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg da til stadighet ser at det står opptil 8 tollere for å kontrollere harryhandlere og køen og av tungtransport nesten går til grensa da mener jeg at det er feil ressursbruk.

 

Noen tanker om at det kanskje ikke er deres primære mål å ta deg og meg med en kilo kjøttdeig for mye? Forøvrig velger jeg å tro at Tolletaten i langt større grad enn meg (og deg?) er i stand til å vurdere best mulig bruk av tildelte midler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig velger jeg å tro at Tolletaten i langt større grad enn meg (og deg?) er i stand til å vurdere best mulig bruk av tildelte midler.

 

 

Skal ikke si at tollvesenet sløser med ressurser men at de og andre i off etat alltid har best vurderingsevne med tanke på benyttelse av ressurser kan nok diskuteres med tanke på beskrivelse av kontroller i indre oslofjord ol

 

Er det finværsdager her hjemme i mai har gjerne politiet brukt opp sitt sommerbudsjett på båtkonroll innen utgangen av måneden mens størsteparten ikke setter ut båtene før i juni/juli. :lipseal:

Er du heldig i mai treffer du 10 båter på en dag mot 2-300 i juni/juli, virker ikke som god vurderingsevne fra etaten her iallefall... :confused:

 

Ser folks frustrasjon av å gjenntatt bli stoppet i indre oslofjord av tollvesen på jakt etter smuglebrennvin da man vet at skattepengene hadde hatt større avkastning hvis de hadde hatt kontrollen i hvaler området i stedet hvor det er mye større sansynlighet å treffe på en "smulgler".

 

Politiet har/hadde sitt helikopter bakkefast grunnet manglende midler, fikk litt kritikk etter utøya at de rykket sent ut med dette helikopteret da de ventet ann situasjonen...nrk sitt helikopter var først på stedet faktisk.. hmm

 

Rett etterpå ble det "avslørt" at politiet brukte det samme helikopteret til å prøve å stoppe en uregistrert atv i en eller annen bygd utenfor oslo... :headbang:

 

Kan lure litt på grunn til at å stoppe en ureg atv er god anvendelse av midler mens det er dårlig anvendelse å ta det i bruk i skyteepisoder og annen kriminell virksomhet hvor det virkelig trengs, slikt virker ikke på meg som god vurderingsevne...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidligere i sommer var jeg på vei til Båstad (Ravn) for å hente et drev som var til service.

På veien fra Oslo ble jeg stoppet ved Vinterbro, der politiet hadde stor kontroll av promille og førerkort. Jeg fikk passere, var edru og førerkort iorden.

Alle av/på kjøringer i vinterbro krysset var dekket og ingen biler slapp unna.

Tollvesenet var der også og de kontrollerte omtrent samtlige vare biler og kassevogner.

 

På veien tilbake etter Rakkestad stod det faktisk en bil med tollskilt på taket og stoppet vare/kassebiler.

Jeg tenkte at dette var da langt fra grensen og tollen på Ørje, og hva om jeg nå ble stoppet med et Bravo II drev i bagasje rommet?

Med kun stasjonsvogn var antagelig det ikke noe interessant, så jeg fikk passere.

 

Men rett etter avkjøring til Ski, nede i bakken før vinterbro, var det på`n igjen. Der stod toll og politiet igjen, nå kamuflert som "vegvesenet" i gule biler.

Alle vare/kasse biler ble vinket inn, samt at det var fartskontroll i tillegg.

 

Heldigvis fikk jeg passere denne gangen også.

 

Men her virker det som politiet i Follo ikke bare kontrollerer Drøbak sundet, men alle innfarts veier til og fra Vinterbro også. Så

om man ikke blir stoppet ved Moss og skal ta Oslofjord tunellen over til andre siden, så er de ved Vinterbro "tollsted".

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke deres primær oppgave, er jo heller ikke sagt det, men når ressurs mangel blir brukt som forklaring på køene av vogntog er det litt merkelig ressurs fordeling. Kan godt være at dette er aspiranter som ikke har noe forutsetninger for å kunne utføre arbeidsoppgavene men det ser unektelig dumt ut.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er brennevin de er på jakt etter? Tror heller de ønsker å sjekke at ikke selve båten er smuglet.

 

 

Hvis de stopper familier og titter kun i barskap ol etter ting som klirrer og ikke gir båt/motor og drev et blikk en gang så tyder det på at det er brennvin de er ute etter...

Narkotiske stoffer er det iallefall ikke da folk generelt ikke smugler dette så åpenlyst eller der de leter...

og da er det ikke mye annet enn sprit igjen å kontrollere...

 

Blitt stoppet av tollere titt og ofte på påstigning på Danskebåt/kielferjen og fly og det de faktisk spør meg om er om jeg har med noe våpen og tar en kjapp titt etter dette....på kropp og i bagasje..., sjelden jeg blir stoppet ved avstigning :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Riktignok ikke i Moss..... men i Horten.

 

TB

Dette viser helt klart nødvendigheten at streng toll kontroll, også langt unna grenseoverganger.. Flott at tollvesen er aktiv i og ta de kriminelle elementer i samfunnet som smugler

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her har Sydvesten naturligvis helt rett. Det viktigste er naturligvis å ta de som har med seg en cognac og en pappvin samt litt sigaretter for mye fremfor å bruke ressursene og skattebetalerene sine penger for i strørre grad ta de som smulger narkotiske stoffer i stort omfang. Sansynligheten for at far i en familie på 4 i fritidsbåt smugler narkotiske stoffer er så stor at her må det omfattende kontroller til, sågar i Drøbak, og kontrollen må naturligvis også omfatte den lille familie som kun har vært utenfor Filtvedt for å fiske. De kunne jo ha tatt en kjapp tur til Sverige må vite. Tollbåten må naturligvis benyttes de dagene det er fint vær. I dårlig vær holder de seg ofte på land, da er det ikke noe koselig på sjøen. :flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Sansynligheten for at far i en familie på 4 i fritidsbåt smugler narkotiske stoffer er så stor at her må det omfattende kontroller til, sågar i Drøbak, og kontrollen må naturligvis også omfatte den lille familie som kun har vært utenfor Filtvedt for å fiske. De kunne jo ha tatt en kjapp tur til Sverige må vite.

Du har et poeng her, om en ønsker å smugle noe til Norge så er jo under dekke av å være en familie på fisketur det sikreste, iallefall om en skal tro deg..

 

Selv tror jeg at de som smugler til Norge er så kyniske at de ikke skyr noen midler, det være seg å opptre som familie på tur eller et gammelt ektepar...

 

Så at omfattende kontroller av alle typer mennesker er viktig i kampen mot organisert kriminalitet er viktig... et dette også vil ramme uskyldige er en del av prisen vi må betale...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De større beslagene kommer nok ofte som følge av tips, gjerne fra søsterorganisasjoner i andre land.

Det er innførsel med bil og fly som er totalt dominerende, i alle fall for større beslag.

 

Beslag fra lystbåter kommer nok svært langt ned på listen, hvis det hele tatt kommer med.

 

Samtidig er det viktig for tollvesenet å være synlig for publikum, de må vise at det ikke er fritt frem for å smugle på sjøen. Dessuten er båttjeneste et kjærkomment avbrekk for tollerene.

Det er jo noe som vi her på baatplassen må unne våre venner i tollvesenet?

 

At de kan komme til å treffe på noen som har litt for mye vin fra systembolaget får nå heller så være.

 

Det at tollvesenet får oppmerksomhet her er jo et bevis på at strategien virker. Den opplevde tilstedeværelsen øker betydelig.

 

Er nok ikke så dum disse tollerene.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Som f.eks å bare stoppe de som smugler narkotika og/eller mennesker?

 

Med den oversikten "overvåkerne" har = total må det være en enkel sak å skille de som kommer fra Sverige eller Danmark eller om det er båtfarende i Oslofjordområdet - i hvertfall utenom høysesong.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...