Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Jeg synes fortsatt at det norske tollvesen (og kystvakten) gjør det som er gøy og der det er lett å sanke poeng. Selv om det er samfunnspolitisk helt meningsløs å bruke energi på å jakter Ola og Kari som kommer med litt vin og sprit.

 

Nygårdsparken i Bergen er full av narkomaner som bruker heroin nokså åpenlyst. Jeg har ingen forståelse for utstrakt kontroll av turbåter, så lenge de ikke klarer å få bukt med storstillt narkosmuggling inn i landet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nja nå tror jeg kanskje fokus er nettopp på stor smugling og ufortollede båter i Oslofjorden iallefall. Som tolleren sa. De hadde et beslag for ikke lenge siden i en 24 fots seilbåt. De hadde med seg 1250 liter øl. Neppe til eget forbruk vil jeg tro.

 

( Uten at jeg kjenner strategien til Tollvesenet)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes et lite smutthull i kvotereglene, da ! Bare for å provosere.. Om du fyller bilen med f.eks. øl i Strømstad.. så stopper du før grensa.. så går du over gamle Svinesundbroa gjentatte ganger til bilen er tømt over i bil 2 på norsk side.., Du tar bilde av dette hver tur.. (Tollvesenet filmer deg også, så bevis har du der også) ! Det kan ingen nekte deg..Det som få tenker på er at det ikke er tidsbegrensning på dette, siden det ikke er Tax Free varer (så ute av landet i x antall timer gjelder ikke på dette)! Siden bevisbyrden er din så kan du fremlegge bildene og ha ditt på det rene! Jeg ville ikke ha forsøkt dette selv, men kjenner til at det har blitt gjort !

Link to post
Share on other sites

Hva er reglene rundt mangel av stopp egentlig? Hva skjer om man ikke ser de og bare fortsetter videre?

 

Bli Stoppet av tollvesen gjør meg dog lite da jeg ikke engang gidder handle alkohol når jeg er i sverige, bare de ikke klager på ressursmangel slik som politiet i asker & bærum og artikkelen i budstikka, stod de "bare" hadde 200 timer i 2010, mtp hvor mange ganger jeg har blitt stoppet av politi i oslo, bærum, asker, buskerud og telemark virker det ikke som de har så veldig ressursmangel, men med tanke på at jeg aldri har fått en bot for noe ulovlig noen sinne er det litt dårlig butikk og minner mere om for mye ressurser og lite alvorlig som skjer på fjorden.

 

http://www.budstikka.no/nyheter/antall-politikontroller-pa-sjoen-kraftig-redusert-1.6221917

 

Politiet i kragerø er forøvrig de hyggeligste, bærum helt ok på høflighet og oslo ekstremt dårlige/sure.

Link to post
Share on other sites

Nygårdsparken i Bergen er full av narkomaner som bruker heroin nokså åpenlyst. Jeg har ingen forståelse for utstrakt kontroll av turbåter, så lenge de ikke klarer å få bukt med storstillt narkosmuggling inn i landet.

Hva med de som smugler narkotika til landet med turbåter, om tollvesenet skulle slutte og sjekke slike båter så vil det jo være fritt frem for smugling av alt... Jeg regner med at noen turbåtskippere helst ser at det blir slutt på slike kontroller slik at de kan operere i fred.. Det kan også tenkes at økt innsats mot turbåter vil redusere narkotikaen i Norge..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er kanskje en grei tråd å rapportere når de er i aksjon?

Hvorfor det egentlig? :confused:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

I dag var de på plass igjen. Nornen og et par til. De lå på Hurumsiden ned langs Drøbaksundet. Nydelig vær hadde de også.

Dette er kanskje en grei tråd å rapportere når de er i aksjon?

 

virker som de koser seg i godværet, om jeg hadde jobbet i tollvesen skulle jeg også gjerne glatt virret rundt og kost meg på sjøen mens jeg fikk betalt ;)

 

Kjørte du ut fra aker brygge 15:55 på søndag? møtte deg ca ved lille herbern, kjente igjen båten din fra bilder, den skiller seg jo også litt ut i mengden, flott skute! vinket som en helt men du satt med blikket utover ;)

Link to post
Share on other sites

Hva med de som smugler narkotika til landet med turbåter, Det kan også tenkes at økt innsats mot turbåter vil redusere narkotikaen i Norge..

 

Kan du legge frem noen oversikt over hvor mye narkotika det er blitt beslaglagt fra fritidsbåter? Kan ikke huske å ha hørt om ett eneste tillfelle.

 

Greit nok at de har kontroller i nærheten av grensen, for å begrense smugling av ulovlige båter, sprit, nikotin ulovlige innvandrere, Narko etc.. Men som sagt, har ikke hørt om ett eneste beslag av Narko eller ulovlige innvandrere fra fritidsbåt.

 

Tjangsen for å bli stoppet på Svinesund er så liten at jeg tviler på om de gidder å laste om til fritidsbåt. for noen år siden var det 1 av 600 biler i snitt som ble stoppet på grensa for kontroll. Tror det i allefall på Svinesund nå er en noe hyppigere kontroll, men fremdeles muligheten for å bli kontrollert er minimal.

 

Beslaga på vannet er for det meste øl, vin og en og annen som forsøker seg på "direkte import" av båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kan du legge frem noen oversikt over hvor mye narkotika det er blitt beslaglagt fra fritidsbåter? Kan ikke huske å ha hørt om ett eneste tillfelle.

 

Med andre ord så har disse kontrollene en preventiv effekt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan du legge frem noen oversikt over hvor mye narkotika det er blitt beslaglagt fra fritidsbåter? Kan ikke huske å ha hørt om ett eneste tillfelle.

 

Greit nok at de har kontroller i nærheten av grensen, for å begrense smugling av ulovlige båter, sprit, nikotin ulovlige innvandrere, Narko etc.. Men som sagt, har ikke hørt om ett eneste beslag av Narko eller ulovlige innvandrere fra fritidsbåt.

 

 

Ikke som er tatt, men jeg kjenner til et par stykker som drev utstrakt med smugling av amfetamin med fritidsbåt til Norge fra Danmark på midten av 80 tallet.... De ble senere tatt for dette og fikk noen år bak murene... men etter dette vet jeg ikke noen tilfeller personlig

 

Med andre ord så har disse kontrollene en preventiv effekt?

Eller kontroller er så dårlig at ingen blir tatt..

 

Man skal være mer en bare en naiv og stokk dum for å tro at det ikke smugles narkotika med fritidsbåt til Norge... Men det forbauser meg ikke at noen ikke tror at dette hender...

 

Dette er jo den aller sikreste måten å gjøre det på... veldig enkelt å kvitte seg med lasten om noen skulle fatte interesse får båten... meget god oversikt over andre fartøyer som kan være mistenkelig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Eller kontroller er så dårlig at ingen blir tatt..

Man skal være mer en bare en naiv og stokk dum for å tro at det ikke smugles narkotika med fritidsbåt til Norge... Men det forbauser meg ikke at noen ikke tror at dette hender...

 

Vil heller si at man er stokk dum om man tror narkoen kommer fra Strømstad. det er jo i det området kontrollene foregår.

Har ennå ikke sett en tollbåt på vestsiden av Færder eller nedover sørlandskysten. Der er nok der Narko'n eventuelt kommer inn.

Er vel ingen narkosmugler som tar med seg narko i båten inn til Drøbak. Den blir losset av langt lenger syd.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mariell - du virker usedvanlig godt informert, eller baserer du dine kommentarer på ren synsing? Hvis det første skulle være tilfelle så setter vi sikkert alle pris på at du deler din informasjon og kompetanse med oss. :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan du legge frem noen oversikt over hvor mye narkotika det er blitt beslaglagt fra fritidsbåter? Kan ikke huske å ha hørt om ett eneste tillfelle.

 

Dokumentasjonen må du spørre tollvesenet om, men for en del år siden var det ikke helt uvanlig med raske båter i trafikk over Skagerak. Om man har en transportmulighet uten risiko for kontroll, er det vel stor sannsynlighet at disse miljøene benytter seg av den?

 

Når det gjelder vurderingen av geografi, tror jeg du er inne på noe....

Redigert av Nonsense (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil heller si at man er stokk dum om man tror narkoen kommer fra Strømstad. det er jo i det området kontrollene foregår.

 

Vel de jeg kjenner gikk opp svenske kysten og passerte Stømstad.. Det gikk bra i flere år... men er klar over at noen nok tror at det som passere strømstad kommer fra strømstad.... men de med litt geografikunnskaper vet at det også noe utenfor strømstad

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ble praiet av tollbåten i Valløbukten idag - hvit targa med 3 - tre mann ombord. De lurte på hvor vi kom fra - svaret var Horten - jeg vet ikke om de trodde på det. Merkelig at de ikke spurte etter pass - alkoholholdige drikker, etc.... Ble stoppet ved Tristein etter en svensketur for noen år siden -helt ok, men dette - fullstendig idioti... Siden jeg bor i området vil jeg være forsiktig med lange svømmeturer til sommeren... Kan jo hende jeg blir praiet av tollvesnet.... Men herlig å se at mine skttepenger går til en fin båttur til ansatte i tollvesenet ......

Link to post
Share on other sites

Helt enig, de burde kun stoppe båter som går på rød sone eller har meldt ifra til rette myndigheter at de smugler narkotika og/eller ulovlige innvandrere. Kanskje man til og med kunne ordne en form for selvbetjening for den type forseelser? :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt enig, de burde kun stoppe båter som går på rød sone eller har meldt ifra til rette myndigheter at de smugler narkotika og/eller ulovlige innvandrere.

 

 

Tollvesenet har faktisk bra radarsystem så hvis de vil følger de spesifikke båter som kommer fra utland, noe de gjør og ....

 

min svigefar ble stoppet etter seilas med ny båt fra amsterdam... ikke selve båten de var interrisert i.

 

De viste eksakt hvor han kom fra og sjekket båten spesifikk for nark siden dette er meget utbredt der... stor prosent tidligere av e`er og amf.. som ble innsmuglet til norge kom derifra...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...