Jump to content

Nå jakter Tollvesenet i Drøbaksundet.


Faxen

Recommended Posts

Jeg vil tro at Tollvesenet da antar at båten har vært i utlandet og på vei inn Drøbaksundet siden det er snakk om kvote... selv om varene er kjøpt i Norge..

 

I min tid som fortoller var både de tollerne jeg var i kontakt med daglig og jeg opptatt av å ikke anta noe som helst, men å holde oss til tolltariff og kvotebestemmelser fastsatt av myndighetene - enten det gjaldt å beskytte norsk tekstilindustri eller norske nyrer og levere. Tviler på om dette har endret seg så mye de siste 40 årene, selv om deler av svaret deres her kan tyde på noe annet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er vel derfor de svarte rundt på det runde uklare spørsmålet... siden det ikke fremkom klart om båten hadde vært i utlandet eller ikke..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser i ettertid at jeg ikke spesifiserte klart vedr. utlandet, og at de helt klart antok at det var det jeg spurte om pga. ordet "kvoten".

 

Uansett, dersom undertegnede blir kontrollert i Drøbaksundet etter å ha vært en tur på Hvaler, så ser jeg ikke noe stort problem med å forklare det.....

 

Forøvrig, så skal vi også være klar over at de ofte følger med på hvor båtene kommer fra. Dessuten tror jeg også de har et godt samarbeide med svenske myndigheter, slik at de kan plukke ut båter de ønsker å kontrollere nærmere basert på etterretning....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Så lenge du ferdes i Norge med varer som finnes i pol-utsalg i Norge er det ingen fare selv om du blir stoppet i Norge.

 

I Norge er en uskyldig til det motsatte er bevist. Og det gjelder på sjøen også. Men autoritære myndigheter som spørr, gjør også at de ofte får ærlige svar.

 

MEN uansett skal vi være glade over kontroller, uten dette vil det bli økt kriminalitet. Og det ønsker vi ikke.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Da kan en jo kun ta vare på tom flasker fra polet og helle utenlandsk innkjøpt fludium over på de flaskene.

Sorry tror ikke det er så enkelt.

Tørr båt er nok det beste :puke:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da kan en jo kun ta vare på tom flasker fra polet og helle utenlandsk innkjøpt fludium over på de flaskene.

 

Da har du brutt lovpåskriftene. MEN vis jeg kjøper en kasse Cognac på polet, så har ikke jeg brutt noen lov selv om jeg har de på sjøen og innfor Norges grenser. Jeg må ikke bevise det jeg. Det blir det samme om jeg har en campingvogn og har gjordt samme sak. Ikke forbudt det heller.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes svaret fra Tollvesenet underbygger at disse leketøyskvotene det oppereres med burde vært betydelig høyere slik at vi unngår å kriminalisere alminnelige folk... EU-nivå på kvotene hadde vært passende og gjort det mye enklere å ferdes på tvers av landegrensene :thumbsup:

 

Til de som synes det er superpositivt å betale tilbake til "fellesskapet" i Norge i form av høye alkoholavgifter så har jeg lyst til å minne på at Norge det SISTE landet i hele verden som dere burde vurdere å sponse noen kroner ekstra. Det finnes nemlig få, eller ingen land som trenger disse pengene mindre enn oss :smash: Da foretrekker jeg heller å legge igjen noen kroner ekstra i våre hyggelige naboland som har det mye trangere økonomisk en oss :flag:

:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

I de aller fleste båter av litt størrelse (ihvertfall i min) er det ganske mange hulrom, skott, stueplasser hvor man, hvis man vil, kan gjemme unna en anseelig mengde med flasker og pappkartonger. Og nesten alle båter er forskjellig oppbygd, til forskjell fra f.eks. biler--------hvor grundig kan tollerne være i sin leting etter fludium? De kan vel ikke ha oversikt over alle "hemmelige rom" eller demontere en hel innredning? Så de som absolutt VIL smugle slike varer kan med litt oppfinnsomhet, istednfor å sette alt pent på plass i barskapet, komme seg" over kjølen" med noen liter ekstra :cheers: :cheers: :cheers::lol:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

... EU-nivå på kvotene hadde vært passende og gjort det mye enklere å ferdes på tvers av landegrensene :thumbsup:

Da tror jeg polet i Strømstad måtte ha utvidet lageret sitt :lol:

EU-kvoten f.eks Tyskland til Sverige er 10L sprit, 70L vin og 100L øl. Pr. pers vel å merke!! :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Så de som absolutt VIL smugle slike varer kan med litt oppfinnsomhet, istednfor å sette alt pent på plass i barskapet, komme seg" over kjølen" med noen liter ekstra.

 

Tenkt det samme selv. Men om tollerne kommer, og finner kun noen flasker ekstra stående i barskapet vil de nok sette ting sammen igjen hvis de bestemmer seg for å kikke litt bak paneler.

Men om de tilfeldig finner en skjult flaske tror jeg du kan drite i hele båten. For da kommer de nok til å rive den i småbiter, for å lete etter mer. Og den regningen blir nok du sittende med.

Så om du ikke sitter med en veldig billig båt. Eller skal begynne å smugle i virkelig store kvanta. Tror jeg det er best at du ikke prøver å legge noe skjult i båten...

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Å gjemme unna gidder jeg ikke. Er så dårlig til å juge at Tollerene hadde sett det på meg uansett, og da hadde bot og beslag vært resultatet. Blir jeg stoppet, vil jeg si sånn ca. hva som er ombord og fortolle hvis de krever det.

 

Måtte en tur til Sfj. med color line i dag (ikke bunkers tur). Så ett KV skip ligge litt sørøst av Færder. Var også ett redningshelikopter der ute. De drev forhåpentligvis med noe annet enn sprit jakt? De var borte når jeg returnerte nå i etter middag

Hvis de var på oppdrag for tollvesenet, må det være en merkelig bruk av ressurser. Ikke en fritidsbåt på fjorden og her i Strømstad ligger det 2-3 gjestende båter. Blir ikke mye kroner i statskassa av det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Om de var på Toll oppdrag, hvilket jeg håper og tror de ikke var.

 

Regner med at vitsen med rasling med KV sabelen er for å vise at de er til stede og dermed redusere noe av "smuglingen". Samt å ta inn noen kroner, ved kontroll. Hvorfor er de ellers der. Sole seg? Var ett nydelig vær i dag.

 

Når det som var av båt på fjorden i dag, var noen få fiskebåter. Var det ingen som ble nærvøse, og ingen å kontrolere. Derfor bortkasta penger.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvis du mener det er fornuftig resursbruk å kontrollere ett tomt hav, your welcome

 

Da kalles det beredskap, noe som jeg syntes er veldig fornuftig. Den dagen det skjer noe med et større skip. Og KV må bruke x timer ekstra til havaristen. Kun pga de ikke skal ligge til sjøs når det er stille, tror jeg det er mange som kommer til å riste på hodet. Det koster ikke fryktelig mye mer å tusle langs kysten, en å ligge til kai i beredskap.

 

Dessuten er KV en del av Forsvaret. Og dermed har bedre/lettere tilgang til Redpipe, og radarkjeden.

Når en typisk pokerrun/smugler-båt kommer halsende over skagerak kan de ivertfall drite i å prøve og kontrollere/tracke den om de ligger til kai. Og Toll/Politi båtene har synsrekkevidde som en blind mann i forhold.

(Nei, selve KV fartøyet er nok for tregt til å gjøre kontrollen selv. Men de har sine metoder som kommandobåt.)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Formålet er det nok ikke men tett opptil vil nok noen mene. Spesielt de som er blitt bøtelagt, og dem er det jo en del av etter hvert. :fishing:

 

Blir vel samme som disse evindelige diskusjonene (klagene) på at politiet bruker ressurser på å ta "meg" bare fordi jeg har kjørt litt for fort og samtidig er det helt sikkert en utlending som stjeler noe et sted = misbruk av ressursene. Helt som forventet er det akkurat de samme personene som klager uansett. Og hvis man ikke henger seg på dette patetiske hylekoret så går denne gjengen over til å prøve å drite en ut og kalle en en hel masse "navn" - patetisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

- men jammen er tollvesenet aktive for tiden gitt. I 7 år har jeg seilt ut og inn av oslo fjorden uten å se en eneste toller. I påsken ble jeg for første gang bordet utenfor Filtvedt. Det var i og for seg en positiv opplevelse. ( alle papirer i orden må vite)

 

Jeg ble imidlertid litt paff da jeg nå på søndag nok en gang ble stoppet av tollerbåten. Denne gangen i indre oslo havn. De kjente oss imidlertid igjen da de kom opp på siden av oss (samme mannskap som sist), så det ble ikke noe bording denne gang. - og på turen mellom Oustøya og Frognerkilen passerer man jo ikke så mange tollgrenser akkurat. :giggle:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...