Jump to content

Hvordan opptre i gjestehavner.

Eureka

Recommended Posts

Man lærer av erfaring, og jeg har opp gjennom årene hjulpet mange nybegynnere med relativt stor båt med tillegging, fortøyning m.m.

Det er nok en del som synes det kan være litt flaut å ikke ha full kontroll, og da er det ekstra viktig å være hjelpsom.

Har inntrykk av at de fleste setter pris på det.

Flott!

Setter stor pris på hjelp, spesielt ved kraftig vind hvor ting skjer fort. Og synes det er gøy å hjelpe andre, mange hyggelige folk som også setter pris på det, blir oftest er hyggelig prat på brygga/ uthavnen i tillegg.

Alle trenger trening for å bygge erfaring, men hvor mange "trener" med båten sin step - by - step?

Drar ut, manøvrerer og legger til 50 ganger på en kveld med familien i fred og ro?

Man lærer ikke av å havne i kaos og krasje i andre båter med med 200 tilskuere og det samme i puls.

Det er en av grunnene til at jeg etterlyser praktisk opplæring. Hadde vært flott om folk selv innså dette så vi slipper lovpålagt obligatorisk opplæring til 50-100k etterhvert.

I endel utland er det "inn" å gå på slike kurs.

Mvh. SAP

Det er et par ting som jeg misliker hva gjelder gjestehavner og opptreden:

-Båteiere som legger seg utenpå uten tilskrekkelig fendring / uvøren manuvrering

-Bruk av mye motorkraft under finmanuvrering. Forteller at eier ikke har kontroll.

-Uforberedt eier kommer inn på "halvatten" uten tauverk og fendring klart.

-Sjenerende støy og spetakkel langt ut over vanlig hygge og opptreden.

-Oppstart med tilhørende røyklegging av halve havna i lang tid før avgang.

-Dårlig/mangelfull utnyttelse av kaiplass som gjør at færre får plass enn kapasiteten egentlig tilsier.

De fleste av disse tingene peker i retning av liten erfaring. Enkelte av mangel på respekt. Noe som ofte bekreftes ved en kjapp titt på hvordan vedkommende har fortøyd. Her får man ofte bekreftet hvem som er erfarne og hvem som ikke er det. Belegging og fortøyning, arrangering av spring etc. avslører ofte ganske mye om hva det er slags folk man har med å gjøre.

Alle trenger trening for å bygge erfaring, men hvor mange "trener" med båten sin step - by - step?

Drar ut, manøvrerer og legger til 50 ganger på en kveld med familien i fred og ro?

Man lærer ikke av å havne i kaos og krasje i andre båter med med 200 tilskuere og det samme i puls.

Det er en av grunnene til at jeg etterlyser praktisk opplæring. Hadde vært flott om folk selv innså dette så vi slipper lovpålagt obligatorisk opplæring til 50-100k etterhvert.

Her er vi nok 110 % enig! Jeg er ekstremt kritisk til de som ikke har respekt for det fartøyet og den vekten de fører. Jeg håper alle med vettet i behold øver for seg selv uten fare for å ødlegge for andre enn sin egen båt. Problemet er når det oppstår situasjoner eller er forhold/hendelser man ikke har øvet på :-) jeg har også selv smilt når andre har rotet. Men prøver å bite det i meg og tenke på de gangene jeg har rotet, og den neste gangen jeg kommer til å gjøre det.

Bruk vest!

Hadde vært flott om folk selv innså dette så vi slipper lovpålagt obligatorisk opplæring til 50-100k etterhvert.

Så lenge det finnes folk med mer penger enn vett, så tror jeg vi ikke kommer unna lovpålagt opplæring. Spør du meg er det alt for enkelt å kjøpe en 15 meter lang båt uten noen form for krav til føreren. Det er kort sagt galskap.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Falt det deg tungt for hjertet det med hvem som oftest står for "underholdningen"?

Ingenlunde. Prøver bare å påpeke at for noen er båten noe mer enn tre rom og kjøkken.

Jeg får kose meg med mfd'en min, så får du gjøre det samme med sekstanten :-)

Har ingen sekstant. Har derimot en oktant på peishylla.

I båten har jeg noe helt annet.

Selv vokste jeg opp med jolle, men kona som er datter av hvalfanger hadde liten erfaring(merkelig nok).

Da brukte vi ubenyttede bøyer å trente på. Fender kadtet i vannet er også en mulighet om det er stille. Hun lærte, men praktiserer dessverre ikke....hjelp wr hun derimot flink til å be om og hun har langt mere suksess med å få det enn meg.

Kanskje blondt langt hår hjelper på :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

På Stena Lines ferger blir seilere i denne kategorien kalt WAFI's av navigatørene. Wind Assisted Fucking Idiots. Dette er fakta. :lol:

Det var vindstille, så det må bli en MAFI.

Jeg er ikke ute etter å "ta" noen grupper. Bare konstaterer det vi opplever på vår vei.

For å balansere litt ut, så kan jeg si at motorbåter lager mest ugang i leder etc. Totalt unødvendig å passere andre båter, joller og kajakker på 5-30 meters avstand i 12-25 knop når det er 300 meter - evigheten å ta av.

Samme gleder forbi havner og andre steder båter er fortøyd.

De som kjører slik er idioter i mine øyne. Enten gir de f.... , eller så skjønner de ikke bedre.

Opplevde endel av det også i ferien, og skrev om det på samme måten som her (i en annen tråd).

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Ang manøvrering så tør påstanden at Maritimgummien med 5hk er det vanskligste å manøvrere av de båter jeg har prøvd ;-). Bliv vel kanskje som å kjøre en flatbunna greie med drev, stort vindfang uten baugpropell eller noe?

Cheif, ang tidlig oppstart og røyklegging så må md21en min som har rundet 35 år få litt tid på seg før jeg kan sjalte gear uten å risikere stans. Fordi den også ryker når den er kald liker jeg best å luske meg ut tidlig slik at jeg ikke røyklegger frokost og morgenbad til folk. Men jeg starter aldri opp unødvendig tidlig mens jeg gjør noe annet, straks jeg hører/kjenner på gangen at den er klar så går jeg ut så sakte og stille jeg kan. Dvs at jeg sniker meg ut dekket av min egen røykbanke så ingen kan se hvem som forlot havna ;-)

Vanskelig å få opp dreggen uten å bråke når de siste meterene med kjetting skal ned i kassa forresten.... Gjør jo så godt en kan da men. Om vinden er riktig kan en jo vurdere å heise seil og gli lydløst ut neste gang.

Var forresten en gærning som kryssa seg ut gjennom gjestejavna i Stavern forrige helg. Det blåste godt og han kom med god fart og krenging som ei kule før han måtte slå en siste gang for å komme seg ut havna. Fullt storseil og fokk og havna full av båter og trafikk... Har sett en del råkjøring med motorbåt men aldri maken til råseiling.

Så lenge det finnes folk med mer penger enn vett, så tror jeg vi ikke kommer unna lovpålagt opplæring. Spør du meg er det alt for enkelt å kjøpe en 15 meter lang båt uten noen form for krav til føreren. Det er kort sagt galskap.

Galskap at de har råd til en dyr båt? Eller mener du det er mange stygge manøvrer av disse båtene, isåfall hvor er de overrepresentert? Eller bare lyst å slenge dritt om en gruppe båteiere, tror du virkelig det som regel er førstebåten de har kjøpt?

For egen del har jeg inntrykk av det er nettopp de med båter rundt 15 meter som er dyktigst ved tillegg i havner. Kanskje fordi båtene har de fleste hjelpemidler, og beste båtførere?

Galskap at de har råd til en dyr båt? Eller mener du det er mange stygge manøvrer av disse båtene, isåfall hvor er de overrepresentert? Eller bare lyst å slenge dritt om en gruppe båteiere, tror du virkelig det som regel er førstebåten de har kjøpt?

Det er flott at folk bruker penger på båt og koser seg på sjøen. Som du kanskje har fått med deg så diskuterer vi akkurat nå litt båtstørrelse VS kunnskaper. (det er alltid en fordel å lese litt i tråden før du kaster deg på).

Det jeg skrev, og skriver igjen, er at det er galskap at man kan kjøpe en 15 meter lang båt som kanskje veier 15 tonn og har 1200 HK uten at det kreves noen form for opplæring. Jeg mener det helt klart er et meget farlig redskap i feil hender. At du får det til å bli at jeg slenger dritt om en gruppe båteiere er for meg en gåte. Om disse båtene er overrepresentert i noen statistikker aner jeg heller ikke og det har jeg vel ikke hevdet?

Et råd til deg er å lese teksten et par ganger slik at du forstår innholdet før du svarer.

Det jeg skrev, og skriver igjen, er at det er galskap at man kan kjøpe en 15 meter lang båt som kanskje veier 15 tonn og har 1200 HK uten at det kreves noen form for opplæring. Jeg mener det helt klart er et meget farlig redskap i feil hender.

Det er vel en 15 meters seilbåt på 15 tonn og noen hundre m2 med seil også gitt de samme forutsetningene?

ALLE båteiere burde kunne beherske båten sin uansett type og størelse. Punktum finale :-)

Har de tilegnet seg kunnskap og erfaring underveis er det flott. Hvis ikke, gå et kurs, tren og lær det.

Mvh. SAP

Det er vel en 15 meters seilbåt på 15 tonn og noen hundre m2 med seil også gitt de samme forutsetningene?

Selvsagt, dette har lite med båttype å gjøre. En seilbåt på 15 tonn kan lett ommøblere en havn og forårsake skader for mange millioner.

Jeg er forøvrig enig i det du skriver.

Man blir ikke sjåfør av å klare vogntoglappen og man blir ikke kaptein av å ta båtførerprøven. Det kommer med kombinasjonen erfaring, evnen til å lære og tilegne seg kunnskaper samt en del motorikk og vurderingsevne.

En god ting er å ta det med ro i startfasen og forstå egne begrensninger og utstyrets begrensninger, snarere enn å ha den motsatte grunninnstillingen. Da går alt så mye bedre.

Et råd til deg er å lese teksten et par ganger slik at du forstår innholdet før du svarer.

Det gidder jeg ikke å sløse tiden min med, mer enn nok med en gang. Innholdet var svært lett forståelig :-)

Jeg er såpass flink til å lese at jeg har bestått båtførerprøven (eller leseprøven) for over 30 år siden.

Men hvorfor ikke bare svare på hvorfor du har hengt ut de med 15 meters båter? En skjærgårdsjeep har gang etter gang vist seg som livsfarlige i feil hender, jfr mange tragiske ulykker. Slike båter kan også brukes uten opplæring. Kan du hoste opp, gjerne konkrete eksempler, på ulykker med båter på 15 meter. Er de overrepresentert på noen slags måte? Annet enn som bølgeprodusenter.

Du må gjerne svare på spørsmålene eller konkretisere meningene dine, før du kritiserer mine leseferdigheter.....

Redigert av Oteren (see edit history)

Men hvorfor ikke bare svare på hvorfor du har hengt ut de med 15 meters båter?

Du må gjerne svare på spørsmålene eller konkretisere meningene dine, før du kritiserer mine leseferdigheter.....

Dette blir for dumt "Oteren".

- Kan du fortelle meg hvor jeg henger ut/driter ut de som har 15 meters båter? Må jeg nok en gang gjenta det jeg skrev? Har ikke helt trua på at du vil forstå det jeg skriver...

Jeg kritiserer overhodet ikke folk med 15 meters båter, men derimot lovverket som tillater folk som har mer penger enn vett (Les: kjøper en stor båt uten å ha tilstrekkelig erfaring, noe jeg mener er en vettløs handling)

Du jakter på eksempler, det siste jeg kommer på i farten er vel denne fra NRK:

"Høy fart i kanalen

Politiet stoppet i går en cabin cruiser som holdt for høy hastighet i kanalen i Tønsberg. Politiet har så langt fått beskjed om at 2 andre båter ble skadet på grunn av den høye hastigheten. Fører av cabin cruiseren, en mann på 59 år fra Hallingdal, forklarte at han hadde hatt båten i kun én uke og at han ikke kjente båten så godt. Politiet opplyser at forholdet vil bli anmeldt."

Konsekvensene av stor båt/lite vett er vel ganske tydelig her? Det finnes mange slike eksempler fra aviser uten at det blir noe særlig annet enn avisoppslag og eventuelt et forsikringsoppgjør ut av det. Jeg er ganske sikker på at du også har hatt noen opplevelser av uvettig kjøring med store båter på din ferd rundt kysten!? Det trenger ikke medføre død og politi hver gang. Poenget mitt (for å ta det enda en gang) er at det burde være et krav om opplæring før man tillater noen å føre en stor og tung båt.

Skjønte du hva jeg mente nå, eller skal vi ta enda en runde?

Jada, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

Saken du referer er typisk, store hekkbølger er ubehagelig og kan være farlig. Men sjelden noen blir skadet eller omkommer av den grunn. Har møtt en del hekkbølger og andre bølger på sjøen ja. Uten noen skader av noe slag.

Jeg etterlyser saker hvor slike båter på 15 meter er skyld i ulykker. Eller er overrepresenter i forhold til andre båttyper. I media fremkommer det mange tragiske ulykker, som regel er det mindre hurtiggående båter som er involvert. For å oppnå ønskede resultater er det vel her utfordringen er og innsatsen bør gjøres? Dumskap med promille, høy fart, uten vest og ofte mørke, er en livsfarlig kombinasjon. Hvordan endre på dumskap?

Forøvrig ser jeg ikke på dagens obligatorisk båtførerprøve som noen løsning i det hele tatt. En ren lesetest gjør ikke susen i så måte. Han med båt på 14,99 meter og 1000 hk blir ikke mye bedre til å manøvrere denne av en lesetest. Et praktisk kurs er nok veien å gå, trenger sågar ikke være obligatorisk engang. Men et godt faglig kurs med praksis. Dette blir i liten grad tilbudt i dag, men Fritidsbåtskippersertifikat D5L, er et tilbud i så måte.

Jada, men du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener.

Saken du referer er typisk, store hekkbølger er ubehagelig og kan være farlig. Men sjelden noen blir skadet eller omkommer av den grunn. Har møtt en del hekkbølger og andre bølger på sjøen ja. Uten noen skader av noe slag.

Jeg etterlyser saker hvor slike båter på 15 meter er skyld i ulykker. Eller er overrepresenter i forhold til andre båttyper.

for å ta det siste først, desto større båt, desto større potensiale for å forårsake skade, rett og slett fordi det er større krefter inne i bildet. dessuten er vel større båter mer krevende å manøvrere i trange farvann/havn. dermed antar jeg ganske enkelt at jo større båt, jo mer overrepresentert.

så til dette med hekkbølger hvor dere snakker forbi hverandre: store hekkbølger kan være ubehagelig for mindre båter under fart, men er bølgene farlige så vil jeg nesten spørre meg om de andre båtene er sjødyktige. i havn derimot er det farlig. skade på andre båter er regelen, ikke unntaket, og når det ikke oppstår personskade er det flaks eller fordi båtene er tomme.

siden du etterspør ulykker, forrige helg lå jeg longside ytterst i havna et sted litt nedover svenskekysten. seint på kvelden kommer en 45+ campingcruiser fra romerikstraktene i urent trav inn i havna. alle unger var under dekk, og i seng. en 7-8åring på vei ombord eller i land ... tja, 50/50 sjanse tipper jeg. brennende stearinlys føyk veggimellom under dekk, men ingen brann, bare ødelagte putetrekk osv, ingen som skolda ungene sine med kaffekanna eller varmtvann til oppvask. ingen rigghavari fordi ingen hadde fortøyd så snorrett at master slo inni hverandre. jeg bøyde rekkestøtter på båten innafor (bav 38 det også) og der hvor fenderne mine lå an mot relingslisten til nabo var denne tydelig bulket. hans vannlinje var langt over mitt dekk og omvendt der vi blei kasta fram og tilbake i utakt. alt i alt ingen ulykke, men det var bare flaks. en uerfaren seilbåteier i tilsvarende stor båt kan også gjøre skade, men potensialet er ikke i nærheten.

fikk forøvrig forklart utysket hva han hadde stelt i stand og hvor mye værre det kunne gått, han tok pointet, beklaget veldig og oppgav tlfnr i tilfelle dyre skader. altså en ok fyr, men uten nok kompetanse. eller vett, som man også kan komme ganske langt med.

Er glad jeg er uerfaren amatør for da føler jeg det ikke så voldsomt pinlig når jeg havner 100% feil under bakking inn i bås i Tønsberg gjestehavn mens 200 ser på ;)

du milde som jeg køla for å bakke inn i båsen her i marstrand nettopp, nøyaktig samme manøver som i båsen hjemme... noen ganger er det fetter klodrik som står til rors. vi må alle bidra til fellesskapets underholdning :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...