Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Hvis det er de folka jeg tror det er så håper jeg virkelig at samfunnet ikke bare stiller opp med en dikkedukke straff. La forsikringsselskapet kreve inn absolutt alt de har krav på ved å beslaglegge alt de eier og har. Får håpe de klarer å avsløre at de tidligere sakene også bare var svindel og bedrag. Godt sånne svindlere ikke er av de smarteste, skulle jo tro at det var mulig å få en slik hendelse som det her til å fremstå som et uhell snarere enn svindel. Ta fra dem alt og gi dem en lang ubetinga dom.

Link to post
Share on other sites

Godt sånne svindlere ikke er av de smarteste

ja, hvis man skal tro det som har kommet frem så er de tidligere involvert i forsikringssvindel, de økte forsikringssummen fra 1.5 til 2 mill. dagen før båten sank. I tillegg har de ifølge den artikkelen ifm rettssaken "kappet eksosrøret, åpnet bunnventilen i motorrommet, koblet en slange fra motoren og åpnet vinduene i båten."

Finnes det noen som er så dumme? Synes det virker så usannsynlig at det er fristende å tro at havariet likevel kan ha skjedd som følge av et uhell.

 

Ikke kan jeg skjønne at de kan ha hatt så mye å vinne på det heller, en Sunseeker 62 skal vel være i usedvanlig dårlig forfatning for ikke å være verdt opp mot 2 mill.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen som er så dumme? Synes det virker så usannsynlig at det er fristende å tro at havariet likevel kan ha skjedd som følge av et uhell.

Tja, dumme? Kanskje? Jeg tror ihvertfall at de har forregnet seg, og satset på at ingen begir seg ut på å lete opp og heve en båt som ligger på 100m dyp oppi Sekken et sted.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke foregripe rettsakens gang, og har ikke noen spesiell kjennskap til saken annet enn det jeg har lest i media. Men så diskuterte jeg litt med en i bransjen som hevdet at alle omstendighetene ved slepet er høyst naturlig. Forsikringssummen ble øket ettersom det ble innmontert nye motorer i strømstad. Denne monteringsjobben skulle ferdigstilles i Fredrikstad og derfor ble båten slept til Norge. Det ble kontrollert at motorrommet ikke tok inn vann etter at båten hadde ligget et døgn i strømstad. Tidspunktet for slep var gunstig pga. rolig sjø, minimalt med trafikk og med relativt god sikt. Det å kappe en slepetrosse hadde nok de fleste gjort med en raskt synkende 62 foter bak..... Ruten de gikk var hensiktsmessig. Men så har det dukket opp rykter om at de tiltalte har en fortid innen svindel. Ikke vet jeg, jeg skal ikke dømme. Men det lukter forsikringssvindel og isåfall håper jeg på riktig straff, og erstatningsansvar.

Link to post
Share on other sites

for et trist syn! så ut som den fløyt lett da! hehe. var vel bare å sette på slangeklemmene på eksosutløpene hehe

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjener til båten fra før?

 

Som egentlig vet hvordan forfatnig den var i?

 

Det må jo ha vert veldig dårlig vist den ikke var vert 2 mill..

 

Er / var båten tollet inn til Norge?

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Ville tippa verdi på rundt 5-7 mill for en Sunseeker 62. Synes hele opplegget er tvilsomt og Det er vel liten tvil om hva eierne her har tenkt og gjort!Bra dette blir sikkelig etterforska!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den rundt 15 år gamle båten av merket Sunseeker ble kjøpt av de to eierne fra Østfold mens den lå i Cannes i Middelhavet. Kjøpet skjedde på bakgrunn av bilder som lå i en salgsannonse ute på nettet. Etter transport på trailer gjennom Europa ble båten sjøsatt i Strømstad i fjor sommer. Båten, som var et oppussingsprosjekt, var kjøpt for omkring 1 mill. kroner og forsikret i If for omkring det dobbelte.

 

Båten lå ved kai i Strømstad uten å ta inn vann i noen dager før den skulle slepes til Skjeberg i Østfold tidlig i juli i fjor. Eierne har oppgitt at det under slepet oppsto problemer med vanninntrengning i båten og at de måtte kutte slepetauet slik at båten sank og ble liggende på 107 meters dyp et stykke fra Søndre Sandøy – ikke langt fra svenskegrensen.

 

 

Sunseeker opp fra 100 meters dyp til granskning

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis dette er svindel så må det da være den mest slitsomme og dumme måten jeg noen gang har hørt om for å tjene noen få hundre tusen kroner. Først kjøpe den for en million, så frakte den på bil gjennom Europa for en haug med penger, så montere nye maskiner i Sverige for så til slutt å bestille slep til Norge - For SÅ å senke den??


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

...så montere nye maskiner i Sverige for så til slutt å bestille slep til Norge - For SÅ å senke den??

 

Forutsatt at det ble montert nye maskiner i Sverige, så er jeg enig, men kan ikke erindre å ha lest noe offisielt om dette.

NYE maskiner til denne koster fort godt over 1 mill pr. stk

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skyldig eller ikke, forunderlig virker det.. de gjør seg til kriminelle for "små" penger i en slik sammenheng.. framfor og selge båten hvis prosjektet var uoverkomlig.

 

Hmm lurer på hvor mye saltsyre som må brukes for og få tilbake opprinnelig farve :yesnod:

 

Snasene båter er det i alle fall :thumbsup:

 

5.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Er du og uheldig og å ha noen ting i en bil/båt eller hus/hytte til andre og det blir innbrudd der så man aldri si at tingene er noen andres enn forsikringstakers for hvis man gjør det betaler de ikke ut en krone for tingene selvom de er i offerets besittelse.

 

eks låner kameraten din uforsikrede sykkel til eks 30000 og han får innbrudd og den blir stjålet så betaler de ikke for den da den ikke er hans men kun i hans varetekt.. du sitter med sorteper.

Man betaler for eks en innboforsikring som skal dekke det i boligen lånt som ikke men her ryker mange på å opplyse "feil" eierskap....

 

Forsikringsselskaper betaler ikke ut en krone ekstra hvis de kan sno seg unna selvom kravet er høyst reellt.

 

Har kun opplevd innbrudd en gang og var helt åpen på at en fotokoffert som ble rappa (blant mange andre ting) var lånt av min svoger. Var også ærlig på at den var gammel og kjøpt brukt av svoger men fikk, i mine øyne, helt vanvittig mye igjen på forsikringa for den. Ble fortalt at jeg skulle ringe og få pris på hva de ulike linsene osv kostet nytt og oppgi det. Fikk igjen rubbel og bit.

 

Svoger var happy om jeg kjøpte et digitalt kompaktkamera som erstatning.

Link to post
Share on other sites

Hvis de får fullt forsikringsoppgjør er båten forsikringsselskapets eiendom, men hvis de får dekket reparasjon beholder de båten.

Vet ikke hva en 17 år gammel sunseeker er verdt, oppussing hadde de vel regnet med iallefall siden den ble kjøpt på bakgrunn av bildene. Det er iallefall mye jobb før denne er salgbar på vanlig måte.

Link to post
Share on other sites

synes hele opplegget virker veldig lite troverdig, men vi kjenner jo denne saken kun via Media! men disse gutta har vel kansje ikke hatt helt rent mel i posen fra før! lit snedig verdier på denne båten synes jeg tross den var kjøpt usett! det må jo betales toll og hk avgift, slik at reel verdi må jo være mye høyere!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

... Den skal jo egentlig tas til nærmeste tollsted ved inførsel til Norge.

 

Hvis de skal til norsk bedrift for reparasjon så behøver de ikke fortolle båte dersom de har tollvesenets velsignelse.

Link to post
Share on other sites

Den skal jo egentlig tas til nærmeste tollsted ved inførsel til Norge.

Sålenge Tollvesnet var informert i forkant opplevde jeg at det ikke hadde noen betydning hvor båten fysisk ble plassert etter grensepassering. Slik opplevde i alle fall jeg det når jeg importerte min båt.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...