Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Om vannet i motorrommet stammer fra hullet i fordekket, så må det jo ha vært like høy vannstand fremover i båten som i motorrommet. Og om så er tilfellet så må det ha vært veldig mye vann i båten. Det igjen får meg til å tvile på at vannet stammer fra tidspunktet forut for sjøsetting.

- bare se for deg transporten på veien: motbakke: alt vannet havner helt bakerst. Nedoverbakke: alt vannet samles helt fremme i båten.

 

Er det noen som har en formening om hvor mange liter vann det kan ha vært i hele båtens lengde, om det sto opp til rista i motorrommet? Og ikke minst , hvor mange tonn vektforskyvning tåler den båten før det er alvorlig for balansen.

Link to post

Som regel er bunnen i disse engelske båtene delt opp i 3 vanntette seksjoner opp til en viss høyde med lensepumper i hver seksjon. For de to bakerste seksjonene vil den høyden typisk være nesten opp til dørknivå i salongen oppe.

Skulle vannet kommet fra hullet i dekket forut burde det da vært en meter eller to med vann nede under dekk før det ville blitt vått helt bakerst i motorrommet to seksjoner lenger bak...

Mvh. SAP

Link to post

Dette var utrolig saklig Banarne, som det meste av det du har skrevet! Du ser kun svart og hvitt og henger deg på andres meninger!

 

Synes jeg du kan gå tilbake til side 65 ca og lese deg fremover så ser du fort hvem som er saklig.. Eneste du gjør i denne tråden er å bli pottesur på alle som ikke har din mening!! Et lite bortskjemt barn er du,og ikveld hvis jeg orker så kan jeg sitere alle disse koselige utsagnene du har mot diverse medlemmer i denne tråden.

 

Og så setter jeg pris på om du kan fortelle meg hvor jeg "henger meg på andres meninger".

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

er det noen som vet om en sakkyndige, som gutta kan bruke???

Stefan Palm hos Det Norske veritas, Olaf Hjelmeland hos International Marine Certification Institute og sivilingeniør Eivind Amble har blitt benyttet i denne saken her:

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/justismord-sier-laguna-eier

 

At lagunaeieren tapte saken, men den saken var også merkelig. Mao, så tror jeg ikke det at han tapte hadde så mye å si med kvaliteten på de sakkyndiges uttalelser. Nå har du ihvertfall tre navn å vurdere. :cheers:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Synes denne uttalelsen fra høyesterett innledningsvis er grei..

 

A tegnet forsikring for båten i If Skadeforsikring NUF. Det ble først tegnet en
transportforsikring for 900 000 kroner. Da båten ankom X 28. juni 2010, ble det tegnet en
båtforsikring med 1 500 000 kroner som forsikringssum. Forsikringssummen ble så 1. juli

2010 forhøyd til 2 millioner kroner.

 

 

 

Hvorfor ble ikke summe tegnet til 2.000.000 umiddelbart, da de tiltalte alt da viste at 1.5 var å underforsikre båten?? Det har blitt hevdet tidligere at summen ble økt, senere fordi båten var underforsikret.. De tiltalte var kjent med at summen inkludert avgifter var 1.590 til kongeriket Norge... Da er det merkelig at de forsikrer båten til 1,5 den 28 juni, og 3 dager senere samme dagen som slepet hever den til 2 mill

 

Det står også i klar tekst at kjølevannslangen var kappet av, og båten solgt som "as is".. med andre så var kjølevangen slagen kuttet da de kjøpte båten... og den var selvsagt også kuttet da de fikk båten sjøsatt i Sverige.. Dette fordi de kjøpte båten as is og har ikke gjort noe med båten .. Siden båten sank med kjørevannslangen kuttet i Frankrike, så skal det ikke mye fantasi til for å skjønne at den vil gjøre det samme igjen..

 

Hadde disse to ikke vært så grådig, og beholdt premien på den reelle verdien av båten, som var 800 k i innkjøp og 160k i frakt og litt småtteri som sjøsetting så hadde de reelle utgifter på ca. 1 mill da de forlot Strömstad den 1 juli på kvelden.. De hadde selv her tjent 500k nok når båten sank, men de ville gjerne ha 500 k hver.. Litt for tort og svie må de da ha

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Erfaringer, mangel på paranoia :ghost: og tiltro til både IF og den norske rettstat.

Hvilke erfaringer snakker du om da?

 

Jeg har stor tiltro til rettsvesenet i Norge. IF er jeg mere usikker på og dessverre har vi sett i flere saker at politiet har gjort en slett jobb.

 

Når det gjelder å få sakkyndig hjelp har jeg selv opplevd problemer med det. Et verksted gjorde store reparasjoner på båten min. Et annet verksted påviste at de reparasjonene som var gjort ikke hadde noe med feilen og gjøre. (de hadde bytta dyre deler som viste seg å være i orden, men ikke fiksa det som var feil.) Jeg ba om å få dette skriftlig, men nei da var det full stopp. Nå fikk jeg heldigvis ordnet dette med annet versted, men jeg måtte "lure" dem litt slik at de ikke fant ut hvilket verksted jeg hadde brukt. Dermed fikk jeg det skriftlig.

 

Så ja, jeg tror sunseeker 62 på at det ikke er så lett å skaffe sakkyndige, men det er selvsagt ikke umulig. I dette tilfelle tror jeg muligens problemet kan være at de ikke finner sakkyndige som støtter deres sak, men det er en annen sak.

Link to post

Men er det ikke litt sent å hente inn sakkyndige 3,5 år etter at båten "ble senket"?? Dette burde de jo hatt fra dag en??

 

Det er neppe noen sakkyndig som vi sette sin integritet som fagmann på spill i denne saken, så jeg tror så gjerne det er vanskelig å finne en

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er jo litt av utfordringen for partene... Forsikringstaker ønsker å underbygge sin fremholdte sannhet og søker ene og alene etter spor som støtter dette. Forsikringsselskapet søker etter det som støtter opp om det de mener er riktig. Politiet skal søke, samle og sikre spor som sannsynliggjør skyld som uskyld.

 

Når man kun ser etter det som underbygger sitt eget syn, så blir man blind for det som motstrider det. Dersom man utelukkende vil være venn med de som mener det samme som en selv, så står en raskt i fare for å bli mutters alene, med sin advokat. For en advokats oppgave er å fremme klientene mening og har selv ingen egen mening.

Link to post

Men er det ikke litt sent å hente inn sakkyndige 3,5 år etter at båten "ble senket"?? Dette burde de jo hatt fra dag en??

 

Joda, enig det, men som sagt så tror jeg mye av problemet også er å finne en som støtter deres sak. Når det er sagt så kan det også se ut som om politietterforskningen har vært ganske slett. Er det ikke nettopp det som er begrunnelsen for at saken skal opp på nytt?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...