Jump to content

Sunseeker 62 Manhattan - tatt opp fra 107 meters' dyp


bliss X

Recommended Posts

Jo det stemmer sikkert, men ikke eksoslangen slik jeg har forstått, den var like hel etter det første havariet, og det kan vel ikke være det helt store problemet og finne ut om noen i mellomtiden har kuttet denne i forbindelse med et reperasjonsforsøk av motor hvis det er årsaken til kuttingen. Det er jo ingen forbrytelse det.

 

Mulig den var kuttet første gangen også, men den var på plass igjen før den ble hentet til Sverige slik jeg forstår.

Første innlegg er oppdatert av Ingar, med diverse linker, og linken til høyesterett sier noe om dette,

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest noe sted at den franske eieren har blitt tatt for svindel, bare det som sto i finn-annonsen at en inntaksslange var kuttet av eieren selv. Jeg tipper videre at det har vært endel forveksling av slanger og navnene på disse, og at de slangene som er løsnet og kuttet nå har vært det siden første forlis. Ifølge Sunseeker er det visst snakk om originale nummererte slanger, og isåfall burde vel saken egentlig være grei. Så fremt de får lov å etterforske dette da.

Link to post
Share on other sites

Allerede i tingretten begynner de faktisk å blande litt i hvilke slanger som er kappet og hvilke som er løsnet:

Sitat 1:

"Selgeren i bergen forklarte som vitne at han aldri har sett båten."
Sitat 2:
Selgeren i bergen forklarte at de opplysninger han hadde om båten og som han har gitt videre til de
tiltalte, hadde han fått av Selgeren i frankrike. Disse gikk ut på at det ikke var gjort noe med båten utover
preservering av motorene og stenging av bunnventilene. Han mente for øvrig at han hadde
fått opplyst at begge kjølevannslangene var skåret over og at det var en skrivefeil når det i
annonsen var brukt entall ”inntaksslangen”.

Sitat 3:
Båten ble
hevet i mai 2011. Da båten kom til overflaten, viste det seg at den ene bunnventilen var
åpen, kjølevannsslangen som førte fra denne til motoren var ikke tilkoblet motoren, men lå
løst, eksosslangen var kappet av og ni vinduer sto åpne.

Sitat 4:
Når retten ikke har funnet det nødvendig med ytterligere bevisføring om senkningen av
båten i Frankrike, er det fordi den legger til grunn at slangen fra bunnventilen var kappet
allerede i forbindelse med dette havariet. Det framgår av opplysninger i annonsen på
Finn.no og Selgeren i bergen sin forklaring. Selgeren i bergen forklarte at det ikke var gjort noen
reparasjoner på båten ut over preservering av motorene og lukking av bunnventilene. I
dette ligger at den avkappede kjøleslangen ikke ble reparert. Selgeren i bergen har forklart at han
mener han fikk beskjed om at begge kjøleslangene var kappet og at det må bero på en
skrivefeil i annonsen når det var brukt ental ”kjøleslangen”."

Redigert av Wrangster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om vannet i motorrommet stammer fra hullet i fordekket, så må det jo ha vært like høy vannstand fremover i båten som i motorrommet. Og om så er tilfellet så må det ha vært veldig mye vann i båten. Det igjen får meg til å tvile på at vannet stammer fra tidspunktet forut for sjøsetting.

- bare se for deg transporten på veien: motbakke: alt vannet havner helt bakerst. Nedoverbakke: alt vannet samles helt fremme i båten.

 

Er det noen som har en formening om hvor mange liter vann det kan ha vært i hele båtens lengde, om det sto opp til rista i motorrommet? Og ikke minst , hvor mange tonn vektforskyvning tåler den båten før det er alvorlig for balansen.

Link to post
Share on other sites

Som regel er bunnen i disse engelske båtene delt opp i 3 vanntette seksjoner opp til en viss høyde med lensepumper i hver seksjon. For de to bakerste seksjonene vil den høyden typisk være nesten opp til dørknivå i salongen oppe.

Skulle vannet kommet fra hullet i dekket forut burde det da vært en meter eller to med vann nede under dekk før det ville blitt vått helt bakerst i motorrommet to seksjoner lenger bak...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Såpass skrått som den båten ligger i vannet så trenger det ikke være noe vann foran i båten for at det skal kunne være 50-60 cm med vann bak. Men de tiltalte opplyste i tingretten at det også var vann i dørken i forkabinen. Er vel en mulighet at noe av dette vannet bakerst kom inn under sjøsettingen og.

Link to post
Share on other sites

Hvilket betyr at?

Vannet måtte nesten stått opp til taket i kabinen under salonggulvet og badebasseng fremme under dekk før du hadde fått vann bakerst i motorrommet...

 

 

Det tre store engelske har bygget båtene på denne måten siden 80-tallet. Selv P-35 fra -85 har 3 seksjoner nesten opp til dørknivå i salongen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Dette var utrolig saklig Banarne, som det meste av det du har skrevet! Du ser kun svart og hvitt og henger deg på andres meninger!

 

Synes jeg du kan gå tilbake til side 65 ca og lese deg fremover så ser du fort hvem som er saklig.. Eneste du gjør i denne tråden er å bli pottesur på alle som ikke har din mening!! Et lite bortskjemt barn er du,og ikveld hvis jeg orker så kan jeg sitere alle disse koselige utsagnene du har mot diverse medlemmer i denne tråden.

 

Og så setter jeg pris på om du kan fortelle meg hvor jeg "henger meg på andres meninger".

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

er det noen som vet om en sakkyndige, som gutta kan bruke???

Stefan Palm hos Det Norske veritas, Olaf Hjelmeland hos International Marine Certification Institute og sivilingeniør Eivind Amble har blitt benyttet i denne saken her:

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/justismord-sier-laguna-eier

 

At lagunaeieren tapte saken, men den saken var også merkelig. Mao, så tror jeg ikke det at han tapte hadde så mye å si med kvaliteten på de sakkyndiges uttalelser. Nå har du ihvertfall tre navn å vurdere. :cheers:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

det er bare det att de fleste sakkyndige i norge har med if og sakkyndige som polis /if bruker så det er ikke så lett og få dem til og stille opp.tro meg de har prøvd

 

Jeg har kanskje vært uenig meg deg i mye sunseeker 62, men dette tror jeg du har rett i.

Tull og tøys!!

Link to post
Share on other sites

Å beskylde "alle"takstmenn for å være korrupte og inhabile i en sak mot If er en ganske drøy uttalelse. . Eller tolket jeg innlegget til SS62 feil,? Om dette hadde vært tilfelle så hadde Elden skaffet en dyktig kar fra det store utland. .

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Da feiltolket jeg, og Beklager det..

Hvordan vil du tolke innlegget hans? Siden "alle" som jobber mot If og politiet ikke kan brukes av de tiltalte?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Synes denne uttalelsen fra høyesterett innledningsvis er grei..

 

A tegnet forsikring for båten i If Skadeforsikring NUF. Det ble først tegnet en
transportforsikring for 900 000 kroner. Da båten ankom X 28. juni 2010, ble det tegnet en
båtforsikring med 1 500 000 kroner som forsikringssum. Forsikringssummen ble så 1. juli

2010 forhøyd til 2 millioner kroner.

 

 

 

Hvorfor ble ikke summe tegnet til 2.000.000 umiddelbart, da de tiltalte alt da viste at 1.5 var å underforsikre båten?? Det har blitt hevdet tidligere at summen ble økt, senere fordi båten var underforsikret.. De tiltalte var kjent med at summen inkludert avgifter var 1.590 til kongeriket Norge... Da er det merkelig at de forsikrer båten til 1,5 den 28 juni, og 3 dager senere samme dagen som slepet hever den til 2 mill

 

Det står også i klar tekst at kjølevannslangen var kappet av, og båten solgt som "as is".. med andre så var kjølevangen slagen kuttet da de kjøpte båten... og den var selvsagt også kuttet da de fikk båten sjøsatt i Sverige.. Dette fordi de kjøpte båten as is og har ikke gjort noe med båten .. Siden båten sank med kjørevannslangen kuttet i Frankrike, så skal det ikke mye fantasi til for å skjønne at den vil gjøre det samme igjen..

 

Hadde disse to ikke vært så grådig, og beholdt premien på den reelle verdien av båten, som var 800 k i innkjøp og 160k i frakt og litt småtteri som sjøsetting så hadde de reelle utgifter på ca. 1 mill da de forlot Strömstad den 1 juli på kvelden.. De hadde selv her tjent 500k nok når båten sank, men de ville gjerne ha 500 k hver.. Litt for tort og svie må de da ha

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Erfaringer, mangel på paranoia :ghost: og tiltro til både IF og den norske rettstat.

Hvilke erfaringer snakker du om da?

 

Jeg har stor tiltro til rettsvesenet i Norge. IF er jeg mere usikker på og dessverre har vi sett i flere saker at politiet har gjort en slett jobb.

 

Når det gjelder å få sakkyndig hjelp har jeg selv opplevd problemer med det. Et verksted gjorde store reparasjoner på båten min. Et annet verksted påviste at de reparasjonene som var gjort ikke hadde noe med feilen og gjøre. (de hadde bytta dyre deler som viste seg å være i orden, men ikke fiksa det som var feil.) Jeg ba om å få dette skriftlig, men nei da var det full stopp. Nå fikk jeg heldigvis ordnet dette med annet versted, men jeg måtte "lure" dem litt slik at de ikke fant ut hvilket verksted jeg hadde brukt. Dermed fikk jeg det skriftlig.

 

Så ja, jeg tror sunseeker 62 på at det ikke er så lett å skaffe sakkyndige, men det er selvsagt ikke umulig. I dette tilfelle tror jeg muligens problemet kan være at de ikke finner sakkyndige som støtter deres sak, men det er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Men er det ikke litt sent å hente inn sakkyndige 3,5 år etter at båten "ble senket"?? Dette burde de jo hatt fra dag en??

 

Det er neppe noen sakkyndig som vi sette sin integritet som fagmann på spill i denne saken, så jeg tror så gjerne det er vanskelig å finne en

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...