Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Ser at 2005 modellene har vindusviskerne festet i vinduet å ikke nede i kanten. Er dette noe vi bør legge vekt på eller ikke noe å bety. Er det noen store forskjeller mellom 2005 og 2006 eller nyere som jeg bør tenke på ved kjøp av viksund. Ser også at 2005 modeller har eksos utløpet på siden, er dette et minus som betyr noe.Håper noen kan hjelpe oss litt her.

 

De ulike modellendringene følger ikke nødvendigvis årsmodellene. For eksempel har vår 340 produsert i oktober 2005 vindusviskermotorene montert skjult nedenfor vinduene. En annen endring som kom et stykke ut i 2006 er at tunellforlengeren ble standard (bare relevant for båter med fast aksling). Denne skulle etter sigende gi bedre drivstofføkonomi og bedre respons på styringen, spesielt ved krappe svinger i stor fart. Jeg har ettermontert denne tunellforlengeren.

 

Plasseringen av eksosutløpet på siden er en dårlig løsning. I og med at det ligger under vann vil eksosen medføre at det "freser" vann opp i luften når man legger til/fra kai slik at det er umulig å håndtere fortøyningen uten å blir kliss våt. Jeg har fått flyttet eksosutløpet høyere opp (Utført av en proff) slik at det nå ligger rett over vannlinjen. På et tidspunkt ble eksosutløpet flytet til akterspeilet under badeplattformen. Nøyaktig når dette skjedde vet jeg ikke, men 2008-modellene har denne løsningen.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Her er en tråd som diskuterer anbefalte oppgraderinger av D4/D6 motorene. Mye av dette handler om drevene, men en del ting er relevant for selve motoren også. Med aksling er det stort sett pakkboksen som må vedlikeholdes år om annen (bytte av tetninger) mens selve girene går for å være relativt robuste. Eneste unntaket her er at jeg akkurat nå har trøbbel med mitt gir, mer om dette i denne tråden.

 

Det har ikke vært mye snakk om havariene på D-motorene de siste årene. Det har ikke vært noen tilbakekalling av eldre motorer for f.eks. å skifte dysene. En periode ble det anbefalt å bruke en tilsetning i dieselen. En av teoriene som verserte var at havariene skjedde mens motorene hadde relativt få motortimer (mindre enn 200 timer ble det sagt). De motorene som var i risikosonen har etterhvert opparbeidet seg et høyere timeantall. Og så har nok Volvo gjort en eller annen endring som de ikke snakker så høyt om slik at nyere motorer ikke har hatt slike problemer.

 

En ting som holder på å endre seg til det bedre er at disse havariene skapte en oppmerksomhet rundt dieselkvaliteten som tilbys i havnene rundt om. Dette har medført at mange tankanlegg nå tilbyr EN590 som er den kvaliteten som Volvo foreskriver for disse motorene. Tidligere har det vært mye rart som har blitt solgt som diesel rundt om kring.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for nyttig informasjon.

Den Viksund 340 jeg skal se på i morgen har fått ny girkasse i sommer. Årsaken fant de aldri så han sa til meg at denne hadde blitt dekket av Volvo siden de ikke kunne si hva feil var. Så får jeg håpe de har rettet og justert flens og girkasse skikkelig før de har montert dette i sammen igjen. Lykke til med girkassen Brigg.

Link to post

Gratulerer. Da har dere samme årsmodell og motorisiering som vi har, og til tross for mulig inhabilitet vil jeg påstå at dere har gjort et godt valg.

 

Vår har ikke autopilot. Hadde det på forrige båten, og har savnet det på denne.

 

Størrelse på pumpe går vel frem av anbefalinger fra leverandøren. Viksund har forberedt montering av autopilot ved å montere T-koblinger på styreslangene hvor ett uttak er blendet. Du finner dette inne i skapet/stuerommet på SB side av akterdekket, der hvor spylervesketanken er plassert.

 

Du blir nødt til å trekke ledninger fra rorindikator og pumpe og frem til styreposisjonen. I motorrommet går det en kabelkanal langs SB skrogside som kan benyttes. I fremkant av motorrommet går du opp og kommer bak skapene i pentrybenken. Også her ligger det en kabelkanal langs dørken. For tilgang kan du ta ut den store skuffen under komfyren, bak denne er det en inspeksjonsluke. Her er det passe trangt å komme til slik at det er en fordel å ikke være for stor. Videre har du tilgang bak fremre del av benken om du tar ut kjøleskapet, her er plassen bedre.

 

Du må gjerne dokumentere monteringen av autopiloten her, andre kan ha stor nytte av slik dokumentasjon.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Gratulerer. Da har dere samme årsmodell og motorisiering som vi har, og til tross for mulig inhabilitet vil jeg påstå at dere har gjort et godt valg.

 

Vår har ikke autopilot. Hadde det på forrige båten, og har savnet det på denne.

 

Størrelse på pumpe går vel frem av anbefalinger fra leverandøren. Viksund har forberedt montering av autopilot ved å montere T-koblinger på styreslangene hvor ett uttak er blendet. Du finner dette inne i skapet/stuerommet på SB side av akterdekket, der hvor spylervesketanken er plassert.

 

Du blir nødt til å trekke ledninger fra rorindikator og pumpe og frem til styreposisjonen. I motorrommet går det en kabelkanal langs SB skrogside som kan benyttes. I fremkant av motorrommet går du opp og kommer bak skapene i pentrybenken. Også her ligger det en kabelkanal langs dørken. For tilgang kan du ta ut den store skuffen under komfyren, bak denne er det en inspeksjonsluke. Her er det passe trangt å komme til slik at det er en fordel å ikke være for stor. Videre har du tilgang bak fremre del av benken om du tar ut kjøleskapet, her er plassen bedre.

 

Du må gjerne dokumentere monteringen av autopiloten her, andre kan ha stor nytte av slik dokumentasjon.

 

Takk for god informasjon Brigg. Ja jeg skal skal gjøre et forsøk på å dokumentere monteringen når så langt kommer.

Vi henter båten neste helg. Gleder oss!

Link to post

Jeg kjøpte Raymarine EV200 til min Viksund 350 for snart to år siden. Forhandler gjorde hele jobben, så det kostet jo litt. Men utrolig fornøyd med piloten!

 

Jeg har ikke kontrollpanel oppe på fly, men jeg skal bestille meg en fjernkontroll. På tilbud hos Seatronic nå. :-)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post

Hei

Vi monterte Raimarine autopilot i 2014 . Når du går til forhandler så får du " komplett " autopilot . Vi kjøpte av Harry hos Viksund og da får du komplett til din båt. Det kostet vel en lapp eller to mer , men da er det komplett med oljeslanger som passer. Har selvfølgelig glemt å ta bilder.

 

Jan Martin

Husker du om det var EV100 eller EV200.

Link to post

Har også Raymarine autopilot. Med styringspanel nede, ingenting på fly. Men har liten fjernstyring. Den kan jeg ta med hvor som helst og styre kursendringer med. Har ikke brukt autopilot noe særlig da forrige eier nevnte at han hadde hatt et par tilfeller der båten skar brått til babord mens den gikk med autopilot.

Uansett er det digg å ha, men ikke bruk autopilot fredag ettermiddag etter lang jobbuke. Det er så dumt å våkne på land, i nærheten av der du hadde planlagt å dra  :wink: ...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Er det laminat eller hel teak?  Er det "hel ved" skal du vel kunne pusse ned en mm. og få bort oksideringen og lakke på nytt. Prøv litt med pussepapir på noen kvadratmm. inne ved lista der lakken er borte okke som (bilde nr.3), og sjekk ut om det lar seg gjøre å friske opp. Vask rent med rødsprit og ta litt lakk på. Da ser du om det er håp. Ellers må du legge nytt laminat. Oppe på det gamle, for det er vel et helsikes herk å ta bort det gamle?. Maritim selger 14 mm. tykke laminatplater med sorte eller hvite striper. Det blir en del jobb det også i forhold til listverk, innredning etc. Du kan også høre med Sandøy båtdekk, de har maler til Viksund og kan skreddersy nytt. Permateek blir også innmari flott, bygger noe mindre enn laminat, er helt vedlikholdsfritt, nærmest "evigvarende" ,-men jækla dyrt. 

Link to post

Legger ut litt stemningsbilder av vår 340. 

Var tålig greit vær på vestlandet i helgen. Så da ble det helg i båten  :thumbsup:

Først ble det Bekkjarvik, etterfulgt av Bakkasund. Med en avslutning og tur på Buarøy, hvor det var et flott kaianlegg og legge til. For de som er i Hordaland, kan jeg anbefalle en tur til Buarøy, og ta en oppdagelsestur på land! Masse gamle bunkerser og fin utsikt :thumbsup:

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...