Amica Svart 13.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2024 Du har nok ett godt poeng der. Lageret føles veldig kompakt også når jeg dreier på akslingen så jeg får vurdere litt om dette byttes. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
JRK Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Noen som vet hvordan man løsner teak med høyttaler over styreposisjon på 340 2007 model Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2024 Fant ut av det. Løsne høyttaleren, slå litt forsiktig på fremre kant av mahognypanelet, så sklir det bakover. Det er frest ut fire nøkkelhull på baksiden av panelet og det sitter motsvarene skruer i gelgoaten. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Hei på dere! I min båt har jeg nå litt trøbbel med luka opp til Fly. Jeg får ikke lenger skrudd fast slik at den holder seg oppe. Er det noen som har tips i forhold til dette? Problemet ser ut til å være at gjengene er gåen i skruene som er for å feste luka i åpen tilstand. Må kanskje rett og slett kjøpe større skruer og forsøke å gjenge opp nye gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Jeg hadde også dette problemet. Gjengene der er tommer ca 7 millimeter. Jeg kjöpte dette settet på biltema; Gängreparationssats, M6 x 1,0 - Biltema.se Dette er et heilicoil, eller lösgjengesett. Man borrer opp hullet, gjenger dette med en gjengetapp og monterer løse 6 mm gjenger. Alt du trenger med unntak av borremaskin, finns i dette settet. Så må du finne noen 6mm vingemuttert eller maskinskrue/mutter i 6mm: Plastmutter 12 st. handtagsmuttrar metall handtagsklämma knappmutter kuggmutter plast svart handtag mutter svart räfflad mutter lämplig för mekaniska och elektroniska möbler : Amazon.se: Bygg, el & verktyg. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Jeg må innrømme at jeg aldri har lagt merke til hvilket fabrikat disse lukene er. Men det er kanskje mulig å få tak i reservedeler? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 28.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2024 Hele åpningsmekanismen er festet med popnagler i ramme og luke, så dette er ikke demonterbart, men man kan selfølgelig erstatte denne med noe annet ved å etablere nye fester. Om jeg husker rett, så fjernet jeg popnaglen ved den røde pilet. Da kan du åpne luken så mye at lukeåpneren glir i fra hverandre. Da kan man også plukke ut, den støpte metallklumpen som gjengene er ødelagt i: Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2024 Takk for gode svar. Ja, det var noe sånt jeg tenkte også @JRK Håper jeg får dette til da jeg ser litt mørkt på å bytte hele luka. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 1.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2024 Hei. Noen her som har Viksund 360 med VP TAMD 63P (370 hk.) som motorisering. Om det skulle være noen kunne det være av interesse å høre hva slags propellstørrelse dere kjører med. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
BMW X1 Svart 18.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2024 Noen som har et brukt eksosbend til en 340 liggende som jeg kan kjøpe eller vet om en plass jeg kan bestille et nytt ? Mitt har begynt å leke vann Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2024 Ser at det er en som bytter på Viksund trådn i FB: Viksund St. Cruz Forum | Facebook Mulig du kan alliere det med han ved nyproduksjon. itt interrersant og vite prisen. Kanskje man skulle bestill ett selv også i fall det ryker Sitér dette innlegget Link to post
BMW X1 Svart 20.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2024 Blir nok til å sende inn mitt eget bend og la båten stå på land noen uker. Mitt gamle bend er nettopp begynt å leke så vurderer bare å bytte det rett over påske, evt må jeg ta det i høst. Spørst bare hvor mye mer det vil leke utover sesongen ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2024 Hvilken type bend er det snakk om? Ut på siden eller ut bak under plattformen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
BMW X1 Svart 20.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2024 Er snakk om det som går ut på siden Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2024 Samme type som på vår 2005 modell da. Noe av det første jeg fikk gjort etter å ha kjøpt båten var å flytte eksosbendet opp over vannflaten. Først og fremst for å unngå vannspruten fra eksosen opp på brygga. Men det er også en fordel at bendet står over vann med tanke på risiko for lekkasje. Men jeg fikk til tross for dette lekkasje i sveisene og måtte få bendet sveiset opp for noen år siden. Med bendet under vann tror jeg det er lurt å ha en forbindelse til sink for å unngå, eller i det minste forsinke, tæring av bendet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
JRK Svart 21.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2024 Det var en hyggelig kar på FB som sendte meg info om leverandør og pris, om det ikke er kjent her. Kim Oveland hos Suntec i Tvedestrand jobber med dette. Pris Kr.4400,- . Hos meg er jo dette koblet til hoved sinken på akterdekket. Så det blir spennene om det faktisk løser problemet. I teorien skal det jo holde Sitér dette innlegget Link to post
Tosa87 Svart 26.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2024 Eg og fikk pris med Suntec på 4400kr. Men må da sende mitt gamle bend som mal. Snakket med HK sveis og platemekanikk, dem skulle ha 8000kr.......! Hadde desverre ingen valg, og måtte velge dem fordi dem hadde inne et bend som var helt likt som dem kunne bruke som mal. Eg har ikkje mulighet å la båten ta opp plassen på slippen i havna vår så lenge som det tar med frakt og produksjonstid. Går fort 2 uker. Nå tar eg opp båten etter at eg har fått bendet levert Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 14.April.2024 Link til dette innlegget Svart 14.April.2024 Har jeg for tung propell? 2012 mod. Viksund St Cruz 360 med Yanmar 6LY3-STA 427 HK. Propell Radice 23x26 (ER 23 x OR 26 x 05 80C) Motor skal gi 3300 o/m, oppnår 3100, kanskje 3150 under ekstreme gode forhold, og med nypolert propell og glatt i bunn. Slik har det vært siden jeg overtok båten for 2 år siden. Forrige eier kommenterte også forholdet. Noen andre med samme båt og lignende motorinstallasjon som opplever det samme? Vet ikke hva som var standard propell fra Viksund med denne motoren, men hører gjerne fra dere andre om hvilken propell dere bruker, og om dere oppnår max turtall. Det er jo stor stigning på min propell, og jeg håper for så vidt at det er propellen som er årsak til ikke oppnådd turtall, og at årsaken ikke ligger andre steder. En annen ting er at motor bruker noe kjølevæske, må stadig etterfylle litt i ekspansjonstanken for å holde rett nivå. Dette er jo et lukket system, har aldri opplevd lignende tidligere med andre Yanmar motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Stigflp Svart 21.April.2024 Link til dette innlegget Svart 21.April.2024 Tosa87 skrev On 13.10.2021 at 21.42: Trur ikke du burde la vekta gå ned på tunellforlenger. Her er slik det er gjort på min båt av forge Eiger, en mye bedre løsning. Tunellforlenger ble montert i ettertid og støttestaga er ikke i vegen for tunellforlengeren Festet oppe i dei gammle snap festa Har kjøpt en 360 2011 og vurderer ulike løsninger for davit med krybbe til jolla. Må plattform forsterkes med stag? Hvor kjøper man slike stag? Hvilke erfaringer har dere med Davit løsninger? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.April.2024 Link til dette innlegget Svart 21.April.2024 For meg er badeplattformen viktigste uteområdet på båten så her skal det være minst mulig faste installasjoner. Jeg har derfor valgt å lage en egen vogge for gummibåten (150kg), som monteres lett av og på Snap davit festene. Kjølen på jolle kommer rett over snap davit festene. Noe som gjør det lett å bevege seg på plattformen med jolla på. Jolla dras opp på vogga ved hjelp av en liten hjemmelaget vinsj, med noen taljer. Vogga er laget i King Starboard , samt ett rustfritt rør mellom snap davit festene Hele løsningen koster 2-3000 kroner. Har lagt ut bilder tidligere på båtplassen , men om det er interesse så legger jeg de ut her. Eneste ulempe jeg ser med denne er at det er litt mer og passe på når jolla skal vinsjes inn og festes en andre dyrere løsninger Jeg har forsterket med stag, da jeg har sett Viksund med sprekk mellom badeplattform og skrog. Men jeg har også 150 Kg ytterst på plattformen, med 50 kg er det neppe nødvendig. Min forsterknin er veldig enkel, ett rør mellom davitfestene. Så ett nytt rør rett ned på glassfiberbuen bak propellen. i tilleg en avstivninge på hver side. (Ser ut som ett gammeldags klestørkestativ) Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Hei. Skal skifte propell på min Viksund 360, men det viser seg at det er blitt problemer med leveranse av propell 25×30. Har fått tilbud om alternativ propell, 24×31, men jeg vet ikke hvordan denne vil virke i forhold til den originale. Noen som har peiling? Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
JRK Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Jeg vet jo ikke hva slags motor du har, men syntes dette var en stor propell. Jeg Har D6 370 på en 340. Her var det originalt 22x24 , men jeg har justert ned til 22x22 for å kunne opprettholde maks turtall, Båten gjør 25 knop nå som før. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Motoren er TAMD63P som skal yte i underkant av 370 hk. Propellen på 25×30 er det som båten ble levert med. Det jeg lurer litt på nå er om det kan fungere med en propell på 24×31 og hva som evt blir forskjell med denne i forhold til 25×30. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Ankriel Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Har Viksund 350 med Iveco N67 560hk og 3000 o/min, propell S8 Radic 24x24. Denne passer fint og har en toppfart på ca 33 knop. Det høres tungt ut med 25x30 på 370 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Amica Svart 29.April.2024 Link til dette innlegget Svart 29.April.2024 Jeg tror at det i utgangspunktet er noenlunde riktig propell i forhold til båt og motor. Får ca 2800 omdr og toppfart på 25-26 knop. Det jeg lurer på er om noen har noe kunnskap om hvordan en propell på 24×31 vil virke i forhold til 25×30. Sitér dette innlegget skipper på Amica Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.