Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Om vannet kommer fra dusjdøren renner det ned på dørkplaten. Ikke nødvendig å løsne platen av denne grunn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at vannet kommer fra dusjdøren da vi ikke har dusjet der de siste ukene, men jeg forstår at det foreslås. 

 

Men det går jo en slange fra bunnen av dusjen. Litt usikker på hvor denne går? Kan det lekke fra denne når dusjvannet pumpes ut? Ja, det er lenge siden dusjen har vært i bruk, men det kommer også mye mindre vann der nå enn det gjorde første gangen det kom vann der.

Link to post
Share on other sites

Kondens kan være en mulighet på denne årstiden. 
 

Slangen fra dusjlensingen går bakover inn i rommet der vanntanken ligger og gjør en sving forover og ut gjennom skroggjennomføring ca bak skapet under vasken. Jeg ser ikke helt for meg hvordan en lekkasje i denne slangen skal kunne ende opp på dørken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da har du nok rett i det Brigg. (Det jeg tenkte var muligheten for at denne slangen gikk under dørken på badet.)

 

Jada, kondens er jo noe jeg også har tenkt på, men jeg synes nok det har vært litt for mye vann. Kondens gir likevel mening, for det er ikke vann der når vi kommer til båten. Det kommer gjerne først etter at vi har vært i båten en dag. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Amica skrev On 30.12.2022 at 10.57:

Det var ikke helt dette jeg tenkte på. Vet at det var bare 290/310 som ble levert med integrert og vendbart passasjersete. Men jeg vet også at Viksund i en periode kunne levere ett enkeltstående sete for ettermontering. Rammen for dette setet ble så vidt jeg husker skrudd fast i skottet mot lugaren på babord side. Det var denne løsning jeg etterlyste om noe hadde erfaring med.

Tenker du på slik som på bilde 6, 10 og 11 i denne?

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev On 8.7.2022 at 18.20:

Ja, hadde den ute og sprayet inn olje. Ja, selve låsekasse. Ble kanskje litt bedre. Bytter den etter ferien hvis jeg får tak i. Tror det er en fjær inni der som ikke funker lenger. 

Ja, for dem som måtte være interessert så har jeg nå bestilt en slik låsekasse fra Stavik Trevare på Bud. Dette er låsekasse til badet. Det er vel neppe så interessant at jeg har bestilt en slik, men steike for en pris. Kr 1950,- (inkl kr 60,- i frakt). 

 

Prisen er jo såpass at en ikke skulle tro det var mulig, men jeg fant den ikke andre steder. Nå får jeg bare håpe at den passer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 310 med v-køye i baugen. Den er ikke så veldig brukbar, etter mitt syn. Køyene er smale og delvis under en hylle i baugen, og heller svakt nedover der hvor de er bredest akterover. Og jeg synes ikke det er optimalt og sove med hodet som laveste punkt. Det har vært et lite bord der som kan senkes, slik at det er mulig å legge på en madrass og få full bredde på køyene i hele lugaren. Bordet med søyle har jeg tatt ut, da jeg synes det ble noe trangt der. Istedet har vi en kjøleboks stående der bordet var før. Jeg funderer på om det er noen som har en idé på om det er mulig å gjøre om dette litt, uten å ødelegge for mye av den originale innredningen. Ønsker først og fremst å få hevet hodeenden litt, slik at man ikke ligger i nedoverbakke. Putene i benkene er laget slik at madrass og trekk er festet direkte til lukene som dekker stuveplassen under. Og jeg kunne tenkt meg å få hevet disse litt, men ser ikke helt hvordan det kan gjøres på peneste/beste måten.

Har lånt et bilde fra nettet av en maken båt, slik at det kan være mulig å se for seg en løsning. Kanskje ikke det beste bildet for å vise hva jeg mener, men det burde være mulig å se hva jeg er ute etter.

forkabin 310.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
JRK skrev On 17.4.2013 at 11.59:

Installert elektrisk septik tømmepumpe. Laget det slik at pumpen gikk i en krets og ejektoren i en annen. Det var kanskje unødvendig for jeg tror at tanken ble tømt gjennom den elektriske pumpen på full fart. 10 t arbeid.

 

Har 360 2012 modell. Savner mulighet for lensing av septiktank ved stilleliggende. Dette vil i hovedsak dreie seg om lensing av vaskevann under rengjøring av tank med samtidig tilførsel av ferskvann gjennom svenskestussen. Sist gang måtte jeg bruke pumpe på drill, men hadde liksom ikke mange nok armer. Tenkte å plassere en elektrisk membranpumpe på 50 mm bypass med y-ventil med vender mellom tank og pumpe, og enkel y-ventil eller T-stykke inn på ejektorslange rett før skroggjennomføring/utløp. Spekulerer litt på plassering og feste for pumpa, samt el-tilførsel. Tanken var å plassere en lokal bryter ved tanken, da pumpa kun vil bli brukt ifbm rengjøring.
JRK: Har du et bilde av din løsning, eller en nærmere beskrivelse?
Har også et Engbo23 kg anker med gjennomføring i badeplattform. Dette er jeg ikke noe happy med. Ønsker et anker som setter seg, altså Bruce kopi. Vurderer også å droppe gjennomføringen, og la det gå ut bak badeplattformen slik at jeg også har kontroll på hva jeg eventuelt drar med meg opp på ankeret. Men, dersom det lar seg gjøre å få stokken på Bruce 20 kg til å passe i eksiterende gjennomføring, kan jeg prøve denne løsningen først. 
JRK: Har du bilder av hvordan det ble hos deg etter fjerning av sikringsøye?
Kjøpte båten i fjor, men ble ikke mye brukt før opptak. Demonterte targa og hengslet denne for å få båten inn i hall med 4,5 m høy (lav)
port. Det gikk med noen cm klaring på "meget lav" opplagshenger.
Ser at jeg svarte Brigg, det ble feil. Det er jo JRK jeg henvender meg til, men alle svar mottas med takk.


JRK: Du har gjort mange inngrep og forandringer, vil være meget takknemlig om du har noen bilder og råd. Det kommer nok flere spørsmål etter hvert som behovene melder seg. Dette er jo en herlig båt, men mye nytt å gjøre seg kjent med.

IMG_20220918_173614.jpg

IMG_20220911_165558.jpg

Redigert av Carwell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Carwell Gratulerer med ny båt!

 

For tilfeldig tømming av septiktanken er det mulig å koble fra lufteslangen og koble til feks gummibåtpumpa ved å tape slangen fast i stussen. Jeg bruker denne metoden for å pumpe frostveske fra tank og gjennom tømmeventil før vinteropplag på sjø. Det er ikke mye overtrykk som skal til før tanken tømmes. 
 

Jeg monterte 15 kg Brucekopi i original ankerrulle på 340. Se denne tråden ca juni 2020 der er dette beskrevet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt Carwell. Var nettop ute og tok noen bilder under presenningen.

 

Har fjernet kretsen med tilbakeslagsventil, slik at ejektoren kunne bypasse den elektriske pumpen . Nå har jeg en ren seriekobliong septiktank-elektrisk pumpe og ejector. Pumpen ligger helt løst oppå septiktaken, mens slangene er godt stripset slik at den ligger helt rolig. Om pumpen skkulle gå tett er dette servicevenlig. Ellers så har jeg gobius tankmåler med indikasjin i selve toalettrommet og da har jeg plassert tømmebryteren her.

(Gobius er jo fine greier, men passer ikke helt til min plasttank. Hårdheten i pladten varierer med temperaturen, så jeg må kalibrere både vår og sommer for at denne skal vise rett. Har også hatt litt problemer med sensorer og kontakter)

 

Bildet viser hvordan ankeret ble uten sikring. Fjernet dette med en vanlig baufil  og fil. Pusset ned med smergel. Ca 2 timers jobb. Som du ser har jeg også limt på en liten rustfri plate, slik at ankeret slår inn i denne vedd utslipp. Nå er ankeret kjørt helt inn og det hande et par ganger at ankeret stoppet mot denne platen. Derfor kjører jeg det ikke helt inn ved normal bruk. Da vrir øverste delen seg lenger ut fra kabularet på vijen og den bfjernede sikringen kommer så langt ned at ankeret ikke har mulighet til å henge seg fast.

Denne sikringen trenger man jo egentlig ikke. Om ankeret setter seg fast , kan man jo bare feste en stor sjakkel i ett tau og så feste sjakkelen rund  ankertauet

 

Om du ikke har tatt deg tid allerede, aå les gjerne igjennom hele tråden. Det er flere her som har gode ideer og ikke minst kunnskap som f.eks Brigg når han forklarer reparasjonen han gjorde på sin girkasse. 

 

IMG_3016[1].JPG

IMG_3017[1].JPG

IMG_3015[1].JPG

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 10 timer siden:

@Carwell Gratulerer med ny båt!

 

For tilfeldig tømming av septiktanken er det mulig å koble fra lufteslangen og koble til feks gummibåtpumpa ved å tape slangen fast i stussen. 

Jeg monterte 15 kg Brucekopi i original ankerrulle på 340. Se denne tråden ca juni 2020 der er dette beskrevet. 

Takk for tips Brigg. Skal huske på den metoden. For min del vil behov for tømming være med mannlokk åpent, under skrubbing innvendig med samtidig tilførsel av fv. Jeg brukte pumpe på drill sist, og det går. Men blir nå gammel og makelig, og da tenkte jeg umiddelbart på en bypass med vender og el-pumpe.

Det blir nok et Bruce kopi, mulig jeg lar det gå ut over akterkant av plattform for bedre kontroll med hva jeg drar med meg opp.

 

 

Link to post
Share on other sites

IMG_20220702_163902.jpg.5cfc38fa689f100f0c5c83cd05d53b4f.jpgJRK skrev: Har fjernet kretsen med tilbakeslagsventil, slik at ejektoren kunne bypasse den elektriske pumpen . Nå har jeg en ren seriekobliong septiktank-elektrisk pumpe og ejector. Pumpen ligger helt løst oppå septiktaken, mens slangene er godt stripset slik at den ligger helt rolig. 

 

Takk for fyldig info JRK. Jo, har lest hele tråden en gang tidligere, men må repetere da jeg glemmer. Ok, du lar det gå gjennom "åpen" pumpe vha ejektor. Er det membranpumpe du har montert i serie inn på slangen?

Har også tenkt "Gobius", men ser hva du skriver. Forrige eier har montert en Wema m/40 cm dypt rør (passende til tankdybden) litt langt inne på tanken, men kun 20 cm headroom over tanken. hadde alt oppe i høst da Wema flottør hadde satt seg fast. Hadde denne giver bare vært montert helt ute i hjørne av tanken, kunne jeg nok dratt den rett opp. Slik det nå er må flensen fjernes både på overside og underside for å få nok fleksibilitet til å bikke Wema-giver m/rør nok over til å få alt ut. Livredd for å miste undre flens og skruer ned i grøten, - men det gikk. Etter min mening har ikke en Wema noe i en septiktank å gjøre. Flottør setter seg etter 2 år. Men det er ikke noe problem å rengjøre Wema-røret, bare det er greit å få ut. Forresten er jo septiktankene Viksund brukte rimelig greie å se nivået på tanken, så strengt tatt trenger man ikke annet enn synet og en kjapp tur ned under dørkplata.

Henger ankeret stødig (uten vakling) dersom du ikke kjører det tight?

Legger ved et par bilder av septiktanken og Wema-opplegget.

IMG_20220702_164327.jpg

IMG_20220702_164343.jpg

IMG_20220712_155608.jpg

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 13 minutter siden:

Av nyskjerrighet @Carwell, hvorfor skrubber du septiktanken innvendig?

Nei, si det. Gammel vane kanskje. Har som regel rengjort tanken hvert annet år, da rekker det ikke å bli så hardt og fastgrodd, og jobben går fort unna. Nå derimot, tok det lang tid. Mulig min vane og metode er litt "overkill", men det er trivelig med rene tanker, - så lenge det varer...

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri hatt oppe mannlokket på septiktanken. Båten er fra 2005 og har vært i vårt eie siden 2009.
 

Har fra tid til annen litt eddikksyre i toalettet og spyler dette inn i slangen slik at det får stå mens båten ikke er i bruk. Teorien er at dette skal hjelpe mot urinstein. Så prøvde jeg i fjor en runde med Biltemas septikrens som fikk stå på tanken en uke. Usikker på om dette hadde noen effekt. Men jeg pleier å være raus med vannet når det skylles ned i toalettet. Har ikke hatt noen problemer med septiktanken alle disse årene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

IMG_20220702_163902.jpg.5cfc38fa689f100f0c5c83cd05d53b4f.jpgJRK skrev: Har fjernet kretsen med tilbakeslagsventil, slik at ejektoren kunne bypasse den elektriske pumpen . Nå har jeg en ren seriekobliong septiktank-elektrisk pumpe og ejector. Pumpen ligger helt løst oppå septiktaken, mens slangene er godt stripset slik at den ligger helt rolig. 

 

Takk for fyldig info JRK. Jo, har lest hele tråden en gang tidligere, men må repetere da jeg glemmer. Ok, du lar det gå gjennom "åpen" pumpe vha ejektor. Er det membranpumpe du har montert i serie inn på slangen?

Har også tenkt "Gobius", men ser hva du skriver. Forrige eier har montert en Wema m/40 cm dypt rør (passende til tankdybden) litt langt inne på tanken, men kun 20 cm headroom over tanken. hadde alt oppe i høst da Wema flottør hadde satt seg fast. Hadde denne giver bare vært montert helt ute i hjørne av tanken, kunne jeg nok dratt den rett opp. Slik det nå er må flensen fjernes både på overside og underside for å få nok fleksibilitet til å bikke Wema-giver m/rør nok over til å få alt ut. Livredd for å miste undre flens og skruer ned i grøten, - men det gikk. Etter min mening har ikke en Wema noe i en septiktank å gjøre. Flottør setter seg etter 2 år. Men det er ikke noe problem å rengjøre Wema-røret, bare det er greit å få ut. Forresten er jo septiktankene Viksund brukte rimelig greie å se nivået på tanken, så strengt tatt trenger man ikke annet enn synet og en kjapp tur ned under dørkplata.

Henger ankeret stødig (uten vakling) dersom du ikke kjører det tight?

Legger ved et par bilder av septiktanken og Wema-opplegget.

Link to post
Share on other sites

Brigg skriver: Jeg har aldri hatt oppe mannlokket på septiktanken. Båten er fra 2005 og har vært i vårt eie siden 2009.
 

Har fra tid til annen litt eddikksyre i toalettet og spyler dette inn i slangen slik at det får stå mens båten ikke er i bruk. Teorien er at dette skal hjelpe mot urinstein. Så prøvde jeg i fjor en runde med Biltemas septikrens som fikk stå på tanken en uke. Usikker på om dette hadde noen effekt. Men jeg pleier å være raus med vannet når det skylles ned i toalettet. Har ikke hatt noen problemer med septiktanken alle disse årene. 

 

Ja, alle "remedier" virker til en viss grad, og skader ikke slange eller plasttank. Urinstein er vanskelig å unngå, det blir som smågrus på tanken. Siste rengjøring, etter å ha fylt opp med ferskvann og helt på 2 kanner salmiakk og latt dette stå å skvalpe i 2 døgn, var det fremdeles mye harde kalkavleiringer som ikke ville løsne. Fylte opp igjen med fv + 8-10 poser sitronsyre som fikk stå i 4 døgn. Sitronsyra løsnet kalken, og da ble det etter hvert ganske bra. Ser at noen blander eddik og sitronsyre for å løse opp kalk og urinstein i slangen fra toalett til tank. Det bør nok få stå å virke en god stund. Har ikke prøvd det i kombinasjon selv, men alt virker nok til en viss grad. Er nok ikke dumt å fylle slangen med et eller annet som løser opp, kjedelig når det gror igjen. Man merker det nok først med at det ikke går så lett unna ved nedspyling av toalett. Tror noe av det enkleste og raskeste man kan gjøre er å ha som vane å fylle opp septiktank med fv i hjemmehavn etter ankomst, og la dette få stå å skvalpe til neste tur. Har aldri prøvd BT septikrens.
Alle gode råd tas imot med takk. 

Link to post
Share on other sites

Carwell skrev 27 minutter siden:

Forresten er jo septiktankene Viksund brukte rimelig greie å se nivået på tanken, så strengt tatt trenger man ikke annet enn synet og en kjapp tur ned under dørkplata.


Vår 340 er litt tung på babord side slik at den til vanlig heller litt den veien. Septiktanken på 130 liter står på styrbord side. Jeg trenger ikke annen septikmåler enn at jeg ser hvordan båten heller. Når den begynner å helle mye mot styrbord er det tid for å dra utpå for å tømme. Når det er sagt, jeg har aldri opplevd at septiktanken har vært helt full. Kapasiteten er rikelig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...